Offentlige ladestolper i Oslo kommune

Startet av atrus, fredag 01. mars 2024, klokken 19:07

« forrige - neste »

alda

Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:40Det er en del måneder siden jeg var der sist, men fikk da 16A (~3 kW effektivt etter ladetap) på kveldstid. På 8 timer burde du derfor få ~25 kWh, eller ca 30%-poeng økning på en i4 - dvs mer enn du får nå, men samtidig mindre enn du har fått tidligere.

På husk, mener jeg det var høyere effekt før det ble byttet til de nye Schneider-laderne. Det har ikke vært noen generell nedjustering av laderne i byen. Om effekten ikke er som forventet, kan du kontakte driftsavdelingen. Jeg tror også det er lastbalansering i Saga-anlegget nå. Akershusgarasjen var inntil nylig stengt, og kanskje høyere belegg på Saga som en konsekvens av dette? Da ble det mindre å dele på.
Tack för utfyllande svar! Det är stort sett få bilar där nuförtiden som parkeringen är dyrare, sällan mer än halvfullt. Det är för det mesta Peugeot'en jag parkerar och laddar där, ska testa lite mer men kan nästan verka som något är fel..... får ta det vidare med kommunen.
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

alda

Sitat fra: alda på tirsdag 02. juli 2024, klokken 12:17
Sitat fra: Orbit på tirsdag 02. juli 2024, klokken 11:40Det er en del måneder siden jeg var der sist, men fikk da 16A (~3 kW effektivt etter ladetap) på kveldstid. På 8 timer burde du derfor få ~25 kWh, eller ca 30%-poeng økning på en i4 - dvs mer enn du får nå, men samtidig mindre enn du har fått tidligere.

På husk, mener jeg det var høyere effekt før det ble byttet til de nye Schneider-laderne. Det har ikke vært noen generell nedjustering av laderne i byen. Om effekten ikke er som forventet, kan du kontakte driftsavdelingen. Jeg tror også det er lastbalansering i Saga-anlegget nå. Akershusgarasjen var inntil nylig stengt, og kanskje høyere belegg på Saga som en konsekvens av dette? Da ble det mindre å dele på.
Tack för utfyllande svar! Det är stort sett få bilar där nuförtiden som parkeringen är dyrare, sällan mer än halvfullt. Det är för det mesta Peugeot'en jag parkerar och laddar där, ska testa lite mer men kan nästan verka som något är fel..... får ta det vidare med kommunen.
Inget svar fra Oslo kommun, men har nu testat flera gånger och får samma resultat oavsett om jag är den enda bilen som laddar där, eller om det är fullt: 1kw i laddhastighet....
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Orbit

Jeg var forbi der i kveld, og tok en tur innom og testet (med i3). Jeg opplevde det samme som deg, dvs ca 1 kW lading (prøvde to forskjellige ladere). Jeg ser at de ikke annonserer noen effekt i app'en for Saga, kun sone 3053 som skal være "semihurtig", dvs > 4 kW.

Jeg sendte inn feilmelding i Bymelding-appen, siden jeg der kan følge med på om de gjør noe med saken. Så får vi se om noe skjer....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Jeg har allerede fått svar om at min feilmelding fra i går er lukket som duplikat av pågående utbedring. Så da er de i alle fall klar over problemet, uten at det hjelper så mye her og nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

filtvet

I det siste er det mange ladere med med feil og de blir ikke rettet. Hvor mye "vedlikehold" kan det egentlig være på elektronikk?

turfsurf

Laderne er utsatt for bevegelse. I tillegg kan det være dårlige koblinger, dårlig lodding, dårlig kondensatorer. Mye som kan feile med elektronikk, spesielt når 230V er med i bildet også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

atrus

Nå har tydeligvis Oslo kommune lagt på prisen betraktelig. 37 kr pr time på dagtid. Med en ladefart på rundt 6 kWh blir det rundt 6kr pr kw.

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: atrus på fredag 03. januar 2025, klokken 11:46Nå har tydeligvis Oslo kommune lagt på prisen betraktelig. 37 kr pr time på dagtid. Med en ladefart på rundt 6 kWh blir det rundt 6kr på kw.
Nær en dobling det. Når kommer Bu på banen? Oslo kommune er i ferd med steg #3 i grønt-omstillingen:
Steg #1 - få Oslo-innbyggerne over på elbil
Steg #2 - Terminer mest mulig gateparkering innenfor Ring 3
Steg #3 - Gjør elbilkjøring for Oslo-innbyggere så dyrt at folk tar kollektivt i stedet

Får du så mye som 6 kw ladeeffekt? Jeg får ca 5 kW på de firkantede stasjonene. De gamle på 3,6 kW er dårlig butikk allerede fra før, selv etter kl 20.
Edit: 35 kr/t er dagtaksten utenfor R3. Kveld/natt/morgen fortsatt 13 spenn.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

daktari

Håpløst. Og så mange som er ute av drift, eller ser grønne ut men feiler ved oppstart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Irriterende med alle de skattene og avgiftene vi betaler het i byen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: atrus på fredag 03. januar 2025, klokken 16:55https://www.vg.no/nyheter/i/gwBvR9/det-er-blitt-inntil-75-prosent-dyrere-aa-lade-paa-oslos-kommunale-ladeplasser-paa-dagtid-om-natten-er-prisene-uendret-eller-lavere
Det er jo unektelig komisk med alle de som benytter anledningen til å gi elbilfolk skamfølelse for å "slite mer på veien pga vekt" og at" vi subsidierer/betaler for elbilene deres" osv.
Som om myk gummi som ruller fremover sliter på slitelaget på veien som består av 97 % stein, og som tåler aksellast på 12 tonn, ikke tåler en Tesla med aksellast på 1.1 tonn.
Selv kjører de en nesten like tung dieselSUV med piggdekk...

Men, jeg har en kollega som bor mer sentrumsnært i Oslo, og allerede før prisøkningen for gatelading var hun på nippet til å innse at det er en dårlig pakkeløsning med nødvendig gatelading om ettermiddagen/kvelden, ut sent på kvelden/opp om natta for å flytte bilen og kanskje finne en ledig beboerparkering. Jeg tror ikke hun er alene om det.
Elbil er best.

TB

Offentlige ladepunkter er gjerne offer for "Allmenningens tragedie" om prisen er for lav.
Ved lav pris er de alltid opptatt og blir en utgift for det offentlige. Tilbudet blir da fjernet.

Blir prisen for høy blir de ikke benyttet, og kan da avvikles uten store protester.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: TB på fredag 03. januar 2025, klokken 21:55Offentlige ladepunkter er gjerne offer for "Allmenningens tragedie" om prisen er for lav.
Ved lav pris er de alltid opptatt og blir en utgift for det offentlige. Tilbudet blir da fjernet.

Blir prisen for høy blir de ikke benyttet, og kan da avvikles uten store protester.
Allerede når ladeparkeringen ble avgiftsbelagt for 2-3(?) år siden, og kostet kun 5 kr/t kveld/natt og 10 kr/t på dagtid, så ble det slutt på at folk lot bilen bare stå hensatt på ladeplass frem til de skulle et annet sted.
Her hos dama i utkant-Oslo var en heldig om en kom til ledig ladeplass, og samme i Oslo sentrum.

Etter at de 8 plassene plutselig kostet 5 kr/t i i2022 har det kun unntaksvis stått bil(er) og ladet der, og det ble ikke noe bedre belegg når taksten økte til 13 kr/t, og når jeg en sjelden gang kjører i Oslo er det alltid flust med ledige ladeparkeringer.
Å begrunne økningen med behov for rullering har jeg ikke helt tillit til, og hun miljøbyråden som sykler og tildels kjører fossilbil, hvordan kan hun vite hvordan virkeligheten er for folk som kjører elbil?
Elbil er best.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA