Offentlige ladestolper i Oslo kommune

Startet av atrus, fredag 01. mars 2024, klokken 19:07

« forrige - neste »

atrus

Oversikt over hvor mange kWh laderne gir, vet allerede Bymiljøetaten. Det vil være en «no brainer" å fakturere dette. Ang. biler som opptar ladeplassen, kan enkelt gjøres ved å innføre en tre- eller firetimers max-tid på dagtid, og la det stå uten tidsbegrensning på natten. Dessuten, la bildelingsbransjen selv finansier og betale for parkering og lading på kommunenes fellesområde på samme måte som oppdrettsnæringen må betale for å bruke fjordene våre til egen vinning.

Begynner å bli drit lei hele situasjonen. I forrige runde fikk AP og MDG så hatten passet av opposisjonen. Nå er det opposisjonen som er i posisjon, og de gjør nøyaktig den samme idiotiske manøveren.

filtvet

Som jeg har sagt i flere år. Når alle er tvunget over på elbil kommer det til å bli svindyrt å bruke bil. Men frosken hopper ikke ut da vannet varmes langsomt opp.....

Daniel_0007

Sitat fra: filtvet på lørdag 04. januar 2025, klokken 23:46Som jeg har sagt i flere år. Når alle er tvunget over på elbil kommer det til å bli svindyrt å bruke bil. Men frosken hopper ikke ut da vannet varmes langsomt opp.....

Bare å være villig å være prøvekanin for nye teknologier som folk var før elbil ble en greie typ 2014 med model s. Hydrogen kjører gratis i bom og gratis parkering i Oslo. Bare kjipt med fyllingen, elbiler kunne man i det minste lade hjemme.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: filtvet på lørdag 04. januar 2025, klokken 23:46Som jeg har sagt i flere år. Når alle er tvunget over på elbil kommer det til å bli svindyrt å bruke bil. Men frosken hopper ikke ut da vannet varmes langsomt opp.....
Som vi alle vet og visste, har det stortsett alltid vært svindyrt å eie og bruke bil. Det var det lenge før elbiler ble vanlige. Det var luksusavgifter ved kjøp, ekstra dyrt om du ville ha stor motor og en periode måtte man endog søke om å få lov å kjøpe, eie og drifte en bil.

Det har vært svindyre avgifter på drivstoffet, selv om vi så tidlig som på slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet, ble et oljeproduserende land. Det har vært store avgifter på bruk, og etterhvert har det blitt dyrt å parkere i gata der man bor, så lenge man ikke har en ledig plass på egen eller borettslagets eiendom der man bodde.

Og stort sett overalt, må man betale i dyre dommer for å parkere i byen. Og de har og gjort bompenger mer til regelen enn unntaket. De har til og med klart å videreføre bompenger på veier som er nedbetalt, til tross for lovnader om at de skulle fjernes straks veien var nedbetalt. Ja, vi har endog betalt bompenger før veien var ferdig, noe det ikke er lov til i EU. Som vi så ved at de la bomstasjonene på norsk side av grensen.

Vi har vært heldige i en overgangsperiode, ved at det har vært billigere å gå for elbil. Noen har endog finansiert bilen og driftskostnadene på den billige elbilen, bare på besparelsen ved å slippe masse avgifter og dyre drivstoffkostnader til bensin eller diesel.

Men det har da vært temmelig klart at dette bare ville vare en begrenset stund. Det var snakk først om å fjernes når elbiler nådde en relativt lav prosent, men ble forlenget bl.a. pga et fårete mål om å nå 100 % nybilsalg på elektrisk fremdrift.

Dette har altså vart langt lengre enn man trodde, og ihvertfall jeg er kjempeglad for å ha kunnet ta del i det, og derved ha råd til å kjøpe meg ny bil som var og fremdeles er langt billigere enn icebil i drift.

Jeg personlig ville nok ikke hat råd til nybil med de kostnadene som icebil ville påført meg i tillegg til kjøpsprisen. Så takk til politikerne for det fårete målet, og de innførte lettelsene.

Så må jeg selvsagt si at jeg skulle ønske at politikerne nå hadde innsett at det er fornuftig å la oss ha råd til å kjøpe nye, sikre biler som i svært liten grad forurenser (dekkslitasje og bremsestøv, samt piggdekk som sliter på asfalten er vel det vesentlige som er igjen) ved bruk.

For landet vil ikke på mange år, klare å dekke transport-tilbudet som eksisterer, bare ved offentlig kommunikasjon. Derfor er det viktig at vi minner politikerne på dette, og kjemper mot unødvendige og elbil-fiendtlige avgifter fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Glad vi fortsatt har en bensinbil også. Blir for mye styr med elbil i Oslo fremover, spesielt om vinteren.

Alle stasjoner var opptatt i natt - ofte er det også stengt pga "vedlikehold". Glemte den, jeg har ikke "vedlikehold" på vår lader vi har på huset.

Og alle skal vel nå bo i hus i Oslo med lade-mulighet? Bort fra fortetting denne uke. Det var forrige uke.

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 00:24Som vi alle vet og visste, har det stortsett alltid vært svindyrt å eie og bruke bil. Det var det lenge før elbiler ble vanlige. Det var luksusavgifter ved kjøp, ekstra dyrt om du ville ha stor motor og en periode måtte man endog søke om å få lov å kjøpe, eie og drifte en bil.

Det har vært svindyre avgifter på drivstoffet, selv om vi så tidlig som på slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet, ble et oljeproduserende land. Det har vært store avgifter på bruk, og etterhvert har det blitt dyrt å parkere i gata der man bor, så lenge man ikke har en ledig plass på egen eller borettslagets eiendom der man bodde.
Vet ikke jeg, på slutten av åttitallet kostet bensinen 5-6kr/l. Fartsbøtene var til å leve med og bilene var så enkle at man kunne kjøpe en Haynes manual og ett sett med verktøy på Biltema og skru det meste selv. Husker fremdeles at jeg byttet motor på ene bilen en langhelg etter å ha fått tilsendt den for den nette sum av 3000,- fra en skraphandler. Årlig bilhold på den tiden var ikke en tiendedel av det det er nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 00:24Vi har vært heldige i en overgangsperiode, ved at det har vært billigere å gå for elbil. Noen har endog finansiert bilen og driftskostnadene på den billige elbilen, bare på besparelsen ved å slippe masse avgifter og dyre drivstoffkostnader til bensin eller diesel.

Men det har da vært temmelig klart at dette bare ville vare en begrenset stund. Det var snakk først om å fjernes når elbiler nådde en relativt lav prosent, men ble forlenget bl.a. pga et fårete mål om å nå 100 % nybilsalg på elektrisk fremdrift.

Stemmer det du sier, men det er jo ingen naturlov som sier at det må være slik. Samme som ideen om "provenynøytralitet", det er jo bare en fiks ide politikerne har for seg.

Kanskje man bør skjønne at i ett land som er grisgrendt og hvor man ønsker å holde bosetningen oppe i distriktene så bør bruk og eie av bil være rimelig så lenge den er så miljø/klima-vennlig som mulig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2025, klokken 09:26
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 00:24Som vi alle vet og visste, har det stortsett alltid vært svindyrt å eie og bruke bil. Det var det lenge før elbiler ble vanlige. Det var luksusavgifter ved kjøp, ekstra dyrt om du ville ha stor motor og en periode måtte man endog søke om å få lov å kjøpe, eie og drifte en bil.

Vet ikke jeg, på slutten av åttitallet kostet bensinen 5-6kr/l. Fartsbøtene var til å leve med og bilene var så enkle at man kunne kjøpe en Haynes manual og ett sett med verktøy på Biltema og skru det meste selv. Husker fremdeles at jeg byttet motor på ene bilen en langhelg etter å ha fått tilsendt den for den nette sum av 3000,- fra en skraphandler. Årlig bilhold på den tiden var ikke en tiendedel av det det er nå.
Må ikke bare se på prisen, må se på lønna vi hadde og. Snittlønn i 1986 var på 134 500 samtidig som bensinprisen lå på 4,42 (november 86), så man kunne handle 30 430 l bensin for årslønna si.

Tilsvarende for 2023 var 704 000, mens bensinprisen var i snitt 22,12 kr/l (november 2023), så man kunne handle 31 8226,4 l for bensinen. Vel får man litt mer for pengene nå, men ikke mye.

Må riktignok sies at jeg her ikke har sett på årslønn vs real-lønn, som vistnok har vært en generell bedring, så man kan da tolke det til at bensinen var forholdsmessig dyrere da enn nå.

Drivstoffpriser:
https://www.ssb.no/statbank/table/09654/tableViewLayout1/

Gjennomsnittslønn:
https://www.smartepenger.no/jobb/2584-lonnsutvikling

Årslønn vs reallønn:
https://www.ssb.no/statbank/table/09786/tableViewLayout1/

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. januar 2025, klokken 09:31
Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 00:24Vi har vært heldige i en overgangsperiode, ved at det har vært billigere å gå for elbil. Noen har endog finansiert bilen og driftskostnadene på den billige elbilen, bare på besparelsen ved å slippe masse avgifter og dyre drivstoffkostnader til bensin eller diesel.

Stemmer det du sier, men det er jo ingen naturlov som sier at det må være slik. Samme som ideen om "provenynøytralitet", det er jo bare en fiks ide politikerne har for seg.

Kanskje man bør skjønne at i ett land som er grisgrendt og hvor man ønsker å holde bosetningen oppe i distriktene så bør bruk og eie av bil være rimelig så lenge den er så miljø/klima-vennlig som mulig.
Her er vi ganske så enig. Det er kun å endre beslutningen om at bilprisene skal ligge på et bestemt nivå. Prisene burde reelt sett bare være med moms fra importørens prisforlangende (inkludert klargjøring og frakt), og så tillagt vrakpant og registreringsavgift.

Dessverre vet vi at det skal mye til for at myndighetene skal si fra seg inntekter, fordi de samtidig har lagt mye av kostnadene i samfunnet på det offentlige og, slik at man måtte da ha kuttet kostnader også. Er mange gode formål som Staten reelt sett ikke burde dekke, men som man har tatt seg råd til fordi man har effektivt krevd inn for mye på så mange områder.

Kutt betyr fort tapte stemmer, så da er det lettere å beholde eller øke på utgiftssiden, fremfor å redusere eller kutte.
Bosted Oslo

eisa01

Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 10:19Ladeplassprisene skiller bare på dag/natt, og uavhengig av prisen på parkering i samme område. Det gjør at ladeplassene er "for billige" i pressområder (rød sone). En hybrid i rød sone kan stå maks to timer for 212 kr på vanlig parkering, mens det (på dagtid) koster 105 kr å stå tre timer på ladeplass rett ved siden av, inkludert ladingen.

Samtidig er ladeplass "for dyr" andre steder, f.eks. der det er beboerparkering.
Det hørtes ikke bra ut, trenger mer differensiering. Et annet problem er visst at beboerparkering er per bydel, slik at man ikke kan differensiere på de som bor innenfor/utenfor Ring 3, slik at det kan fungere som billig jobb-parkering for folk utenfor Ring 3.

Sentralt på Grünerløkka så er ladeplassene omtrent den eneste måten å finne ledig parkering på hvis man får besøk. Samtidig er det masse ledig i parkeringshusene/kjellere, der jeg bodde har f.eks. begge plassene ved siden av min vært ubrukt i flere år (jeg leide ut min til 1500, 2000 kr/mnd når jeg fikk ladestasjon)

Trodde BYM skulle innføre kWh-prising, men de gikk jo bort fra Fortum så kanskje de må utvikle det først? Lurer også på om det er mulig å "stjele" strøm, siden jeg av og til ser folk tilkoblet lader som har fått parkeringsgebyr...?

Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 21:23Dessuten, la bildelingsbransjen selv finansier og betale for parkering og lading på kommunenes fellesområde på samme måte som oppdrettsnæringen må betale for å bruke fjordene våre til egen vinning.
Da vil du like å høre at det er aktører som Hertz som ikke bruker plassene sine. De har ca. 10 biler de rullerer på 50 plasser sist jeg sjekket, inkl. 22 kW ladeplasser :) De annonserte også til alle kundene sine at de la ned tilbudet, men har beholdt det. Glemte å sjekke om bilene faktisk var ledige i jula fordi ingen vet om dem...

Orbit

Sitat fra: eisa01 på søndag 05. januar 2025, klokken 13:27Lurer også på om det er mulig å "stjele" strøm, siden jeg av og til ser folk tilkoblet lader som har fått parkeringsgebyr...?

Det er flere måter å få bot selv om en er tilkoblet lader, f.eks:
  • Overskredet maksimaltid på 3 eller 24 timer.
  • Manglende parkeringsur/lapp (mange plasser krever dette, angitt på P-skilt).
  • Feil plassering av bil i forhold til oppmerket plass, evt hjul på fortau eller lignende
  • Lading kan startes i app uten å belaste betalingskort, med valg for å betale på nærmeste parkeringsautomat i stedet. Men det er ingen mulighet for laderen å vite om en faktisk betaler på automaten. Fører kan ha glemt betaling, eller gamblet på ikke å bli tatt.
  • Lading er ferdig. Strengt tatt må en flytte bil umiddelbart etter at lading er ferdig, men normalt tror jeg de gir litt slakk her.

Ref siste: Jeg har selv en gang stoppet lading i app på vei ut fra en bygård på motsatt side av gata, og ble da møtt 30 sek senere ved bilen av en betjent som hadde startet arbeidet med å skrive ut kontrollgebyr. Ladestolpen lyste da rødt, dvs lading avsluttet. Det ble ikke noe gebyr, og de skal jo også vente minst 5 minutter før de gjør seg ferdige. Fikk beskjed om å ikke stoppe lading før jeg var ved bilen neste gang....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: eisa01 på søndag 05. januar 2025, klokken 13:27Da vil du like å høre at det er aktører som Hertz som ikke bruker plassene sine. De har ca. 10 biler de rullerer på 50 plasser sist jeg sjekket, inkl. 22 kW ladeplasser :) De annonserte også til alle kundene sine at de la ned tilbudet, men har beholdt det. Glemte å sjekke om bilene faktisk var ledige i jula fordi ingen vet om dem...
Skulle gjerne lest innholdet i linken, men det er til betal-artikkel...

Leide forøvrig en elvarebil i jula, og kunne da ha benyttet en av disse plassene som er forbeholdt bildelingsselskapenes elbiler, men var jo ikke der jeg hadde behov for bil. Men slik blir jo fort ståa når de skriker etter plasser, og får de som før var tilgjengelig for alle som trengte lading og parkeringsplass, men ikke bruker de.

Tragisk om det er slik at de plassene blir stående tomme hele/mesteparten av tiden, fordi de ikke er faste plasser til bildelingsselskapenes biler og de fleste brukerne ikke har behov for disse plassene når bilene benyttes.
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Er dette gjennomtenkt av Byrådet, tro?
Bruker bilen 2 kwt pr mil nå i kulda så skulle det bli ca 20 kr/mila.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Men det koster altså mer enn 10 kr/kwt, 66,6 % dyrere enn hurtigladerne på Esso i nærheten.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på søndag 05. januar 2025, klokken 18:27
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på søndag 05. januar 2025, klokken 17:58Her har vi på Oppsal akkurat nå en enslig elbil som lader 3,6 kW effekt, jeg vil tro 3,1-3,2 kW effekt inn på batteriet. Dette betaler hen 35 kr/t for, og ettersom det er flust med ledige ikke-ladeplasser i gata så er det nok strømmen som trengs, og det er jo derfor ladeplassen er der.
Det er søndag i dag, så da er det vel ikke 35,- per time, men 13,- per time nå?

Vet ikke gata det er i, så blir litt vanskelig å verifisere uten å vite hvilken sone den går under! Ser skiltet i bildet, men det er for dårlig oppløsning/bildekvalitet til at jeg ser dette selv om jeg forsøker å zoome inn.
Mekanikerveien.
Takstgruppe 3054.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Orbit

Det er ikke noen helgetakst på ladeplass, bare dag/natt. 3 av 8 plasser er i bruk nå en time senere. Tipper noen bruker gammelt jungeltriks med å starte opp litt før natt-taksten begynner, for å sikre seg plass. Skal en lade gjennom natten er det uansett ikke store forskjellen i pris.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA