Offentlige ladestolper i Oslo kommune

Startet av atrus, fredag 01. mars 2024, klokken 19:07

« forrige - neste »

atrus

Siden 2017 har jeg brukt Oslo kommunes offentlige ladestolper som min «hjemmelader» For ikke så lang tid tilbake har det fungert utmerket. De første to/tre årene var t.o.m. ladingen gratis og man kunne stå å lade inntil 16 timer. Der siste året er imidlertid lademulighetene blitt drastisk forverret. Flere stolper er nå blitt reservert bildelingsordninger som Hyre, Bilkollektivet, osv., slik at vi som bor i sentrumsnære områder har mistet mulighetene for å lade. Og ikke som det er nok, så står det svært sjelden noen biler fra slike bilkollektiver å lader der. Jeg må ærlig innrømme at det gjør meg provosert. I en radius på ca 500 m der jeg bor, er det nå 2 av 22 ladepunkter som er tilgjengelig for meg. Enten fordi de er reservert bildeling eller fordi de er ute av drift.

En lettvint skyteskive vil være å skylde på kommunen og bystyret, men her har elbilforeningen virkelig sviket. Jeg kan ikke se det på noen annen måte at dette er en «svak» forening som ikke makter å utøve nok innflytelse for medlemmene. Har vært medlem siden 2015, men må dessverre konkludere med at kontingenten er «penger ut av vinduet».

RJK

Dette er resultatet av MDG sin "aktive" satsing på elbiler. Økningen som har skjedd, nulles ut ved at noen stolper fjernes og andre låses til bilkollektivene fremfor å bygge ekstra for disse.

De store økningene kom som resultat av forrige blå byregjering sine prioriteringer, men der endel av disse først ble ferdigstilt under MDG og de røde kameratenes ledelse, som de selvsagt tok full kreditt for.

Heldigvis finnes det nok av oppegående folk som har avslørt forrige rødgrønne byregjering ved å se på de faktiske tallene bak. Men nå har ihvertfall jeg troen på at den sittende byregjering vil ta det krafttaket de har lovet.

Så skal Elbilforeningen faktisk ha skryt for å ha påvirket forrige byregjering både ved å avsløre den dårlige jobben de har gjort, men og at de faktisk har fått igang planer for videre utbygging.

Bl.a. har man kunne stemt frem steder man mener det er mest ønsket med flere ladere, også i områder som nå er tynt utbygd fra før, eller mangler kommunale ladere helt og holdent. Her har det altså vært fullt mulig å foreslå og stemme på nye ladere i områder der man har opplevd tilbakegang!

Her er noen lenker om sakene:

https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/lad-i-oslo-utbygging-av-ladeplasser-for-elbil/#gref

https://elbil.no/fra-ladesommel-til-utbyggings-boom-i-oslo/

https://elbil.no/na-ma-du-bruke-bil-i-oslo-appen/

https://www.nrk.no/stor-oslo/lovte-200-nye-ladepunkter_-fikk-pa-plass-fire-1.16251063
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Vel oslo kommune ønsker jo helst bilen vekk fra byen og, grunnen til at bildeling får ladingen er jo et kompromiss, ja du skal ikke ha bil men hvis man trenger så har du bildeling.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 01. mars 2024, klokken 20:01Vel oslo kommune ønsker jo helst bilen vekk fra byen og, grunnen til at bildeling får ladingen er jo et kompromiss, ja du skal ikke ha bil men hvis man trenger så har du bildeling.

Den rødgrønne byregjeringen som måtte gå, mener du! Nå er det nye kluter, som er mer (el)bil-vennlige.
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: atrus på fredag 01. mars 2024, klokken 19:07I en radius på ca 500 m der jeg bor, er det nå 2 av 22 ladepunkter som er tilgjengelig for meg. Enten fordi de er reservert bildeling eller fordi de er ute av drift.

Av egen erfaring er det noe å vinne på å melde alle feil inn til driftsavdelingen. Inntil nylig hadde de ikke sanntidsstatus på stolpene, men selv om det er tilgjengelig nå, så vet jeg ikke om de selv følger med på utfall.

Enkleste måte å melde feil er i "Bymelding". Du kan også kontakte dem på telefon eller epost. Husk å få med adresse og ladestolpenummer.

Sitat fra: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil-og-hybridbil/#toc-7Telefon: 23 48 21 00 (døgnåpen)
Epost: vaktsentralen@bym.oslo.kommune.no
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Står noe om det her. Har også merket at det er vanskelig å få plass. De leiebilene som får gratis parkering er en plage.
https://elbil.no/oslo-kommunes-ladetilbud-de-faerreste-nye-laderne-var-for-elbilister-flest/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eisa01

Leser dere partiprogram før valg?

Både Høyre og Venstre jobber for flere parkeringsplasser til bildeling, det er ikke en MDG-ting
Tror dere må switche til Frp for å stemme på noen som ikke er for det (som forøvrig ikke nevner med et ord å bygge flere ladeplasser)

Sitat fra: https://hoyre.no/content/uploads/sites/408/2023/01/Bystyreprogram-2023-27.pdfMange har behov for bil av og til, men ønsker ikke nødvendigvis å eie den selv. Bildelingsordninger er
positivt både for bysamfunnet og den enkelte. Oslo Høyre vil prioritere parkeringsplasser for delebiler, og
åpne for at private utbyggere kan bygge underjordiske parkeringsanlegg nær sentrum for å redusere
mengden parkerte biler i bybildet.

Sitat fra: https://www.venstre.no/artikkel/2023/04/10/valgprogram-oslo-venstre-2023/Redusere behovet for bruk av bil i hverdagen, og tilrettelegge for at de som
trenger bil har tilgang til ladeinfrastruktur og bildelingsordninger.

Gjøre bildelingsordninger mer tilgjengelig med flere reserverte parkeringsplasser og flere ladeplasser.

Når det er sagt, så ja, det er tilfeller hvor disse plassene ikke blir brukt. Som jeg vet om er det grelle eksempler på at Hertz bildeling bare brukte en av fire tildelte parkeringsplasser et sted, hvorav to var 22 kW-ladeplasser. Bislet Bilutleie var og på samme sted med tre ladeplasser, og brukte en. Dette pågikk over flere år.

Prøvde å tipse media, men ble aldri noe sak. Fint om flere gjør det samme / klager inn til BYM, for dette er definitivt ikke bra for noen: Færre parkeringsplasser, og dårligere bildelingstilbud, mot intensjonen

RJK

Du missforstår. Forskjellen ligger i om slike plasser etableres ved å overta offentlige tilgjengelige ladere vs å bygge i tillegg til eller erstatte ev-ladeplasser som overtas.

Tror ikke det er så mange her inne som er i mot at disse bilkollektiv og korttids-lånebilene får parkeringsplasser som har ladere, og derved muliggjør at det brukes elbiler fremfor fossilbiler.

For den avtroppede rødgrønne byregjeringen, så var ikke det å erstatte disse ladeplassene som omreguleres, en stor bekymring da det nettopp er i deres ånd å redusere privat eie av bil.

For den sittende byregjeringen er poenget at folk må selv finne ut hva som passer dem, men en økning her vil gjøre det lettere for flere å gå den veien. Men det er fremdeles opp til den enkelte  å avgjøre hva som lønner seg for dem, og for de som velger å eie egen bil eller komme på besøk med elbil, så skal de ha et greit ladetilbud.

For meg er dette radikalt forskjellige synspunkter.
Bosted Oslo

atrus

At bildeling er en fin ting for flere, er jeg helt enig i. Men slik situasjonen er nå, legger de ikke bare beslag på ladestolper, men de bruker også de samme ladestolpene som parkeringsplass. Vi andre har ofte redusert tid (f.eks. 3 timer) før vi må flytte bilen. Valg av sted for disse bildelingsordningene kan også virke noe tilfeldig. Det virker som det mer handler om å kvittere ut et visst antal plasser uten å ta hensyn til hvor de plasseres. Bystyret detaljstyrer ikke dette. Her er det Bymiljøetaten som styrer. Det kommunale ladetilbudet i Oslo har gått fra vondt til verre.

eisa01

Ganske sikker på at det er bildelingsselskapene selv som ber om lokasjoner, og så ser BYM om det er mulig.

Men ja, tror man må begynne å få lastdelte løsninger slik at en mye høyere andel av plasser har strøm?
Hadde vært interessant å se kostnadene for det, og om gateparkererne er villig til å betale for investeringen som er nødvendig.

Elektrowagen

Testet offentlig ladestolpe her i Oslo for noen dager siden, brukte appen "Bil i Oslo" Fungerte helt fint det, men fikk ingen Mastercard-rabatt.
Sannsynligvis fordi det blir definert som parkering? Det er jo litt kjedelig....
BMW i3s - 2019

Orbit

Stemmer det. Strømmen er gratis, samme hvor mye/lite du bruker. Det er derfor lønnsomt å ha bil/kabel som støtter AC-lading på høy effekt.

Du betaler bare for parkeringen, og da basert på tid.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elektrowagen

Sitat fra: Orbit på lørdag 22. juni 2024, klokken 12:46Stemmer det. Strømmen er gratis, samme hvor mye/lite du bruker. Det er derfor lønnsomt å ha bil/kabel som støtter AC-lading på høy effekt.

Du betaler bare for parkeringen, og da basert på tid.

Ah, ok. Den er grei  :+1: 
BMW i3s - 2019

alda

Jag har laddat en hel del i Saga P-hus de senaste åren, i den "kommunala delen", längst ned.

Sedan ett par månader har det hänt något med hastigheten, det går BETYDLIGT långsammare. När jag tidigare kunde få ladda från, säg ca. 30-80 % på en arbetsdag, får jag nu bara från 30-40!!!!

Har kommunen skruvat ned strömstyrkan för att spara pengar? Gäller det alla kommunala A/C-laddare där det är gratis laddning?
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Orbit

Det er en del måneder siden jeg var der sist, men fikk da 16A (~3 kW effektivt etter ladetap) på kveldstid. På 8 timer burde du derfor få ~25 kWh, eller ca 30%-poeng økning på en i4 - dvs mer enn du får nå, men samtidig mindre enn du har fått tidligere.

På husk, mener jeg det var høyere effekt før det ble byttet til de nye Schneider-laderne. Det har ikke vært noen generell nedjustering av laderne i byen. Om effekten ikke er som forventet, kan du kontakte driftsavdelingen. Jeg tror også det er lastbalansering i Saga-anlegget nå. Akershusgarasjen var inntil nylig stengt, og kanskje høyere belegg på Saga som en konsekvens av dette? Da ble det mindre å dele på.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA