Offentlige ladestolper i Oslo kommune

Startet av atrus, fredag 01. mars 2024, klokken 19:07

« forrige - neste »

Orbit

Prissetting på ladeplass er også påvirket av prisen på parkering ellers. Eksempler for elbil (fossil/hybrid betaler det doble av dette):
  • Rød sone (takstgruppe 2020): 1 time 45 kr, 2 timer 106 kr, maksimalt to timer
  • Gul sone (takstgruppe 2300): 1 time 35 kr, 2 timer 68 kr, 3 timer 101 kr, 4 timer 134 kr, 5-24 timer 167 kr
  • Fritidsparkering (takstgruppe 2850): 1 time 10 kr, 1 døgn 46 kr

Ladeplassprisene skiller bare på dag/natt, og uavhengig av prisen på parkering i samme område. Det gjør at ladeplassene er "for billige" i pressområder (rød sone). En hybrid i rød sone kan stå maks to timer for 212 kr på vanlig parkering, mens det (på dagtid) koster 105 kr å stå tre timer på ladeplass rett ved siden av, inkludert ladingen.

Samtidig er ladeplass "for dyr" andre steder, f.eks. der det er beboerparkering.

En løsning kunne være at ladeplass koster det samme som vanlige parkeringsplasser på samme sted, med et ladetillegg på 10-15 kr/time på toppen av dette. Da vil det alltid være gunstigst å bruke vanlig parkering så lenge en ikke trenger lading, samtidig som at selve ladingen ikke blir uforholdsmessig dyr. Dersom en allerede har betalt årsavgift for beboerparkering i området, blir det bare ladetillegget som må betales ekstra.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

atrus

Har ionity-avtale. Der betaler jeg 3kr pr kWh. Det er halve prisen for det jeg må betale på Oslo kommunes stolper på dagtid. Ionity er et kommersielt selskap som tjener penger på sin virksomhet. Rett som flere her har påpekt at det koster 13kr mellom kl 20 og 09. Men da må jeg i tilfelle stå opp midt på natten, flytte bilen og lete etter ledig parkering for at de kommunale stolpene skal bli billigere enn Ionity.

filtvet

Oslo kommune har tydeligvis økt timepris til 35,- her nå. ca 5-6 kr pr kw/t. Synes de er grådige. Billig om natten men da er det fullt.

Orbit

Oslo kommune var med på et "folkemøte" i regi av Elbilforeningen før siste kommunevalg. Der la de frem tall på at det var mye ledig kapasitet. Men det var sett over året som helhet, og hverken fordelt på sommer/vinter eller dag/natt. Prisene har lenge vært slik at flest mulig unngår å lade på dagtid, selv om det hadde passet tidsmessig. Skal en sjekke om det er nok ladeplasser, må det måles på vinter (når det er størst ladebehov), og kanskje også kun for den rimeligste perioden. Med en flatere prisprofil gjennom døgnet hadde laderne blitt utnyttet bedre - men for at det skal fungere må biler uten beboerparkering betale en høyere sats for ladeplass.

Det var mange spørsmål og kommentarer rundt dette som ble registrert fra salen på møtet, men pga møteledelsen ble det aldri noen mulighet til å diskutere det der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

atrus

Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker. Lader jeg i en annen sone, betaler jeg parkeringsavgift + forbruk av strøm. Det vil gi oss som er avhengige av kommunale stolper «hjemmelading»

RJK

Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker. Lader jeg i en annen sone, betaler jeg parkeringsavgift + forbruk av strøm. Det vil gi oss som er avhengige av kommunale stolper «hjemmelading»
Det forslaget støtter jeg, dog med at det betales hva som faktisk leveres. Så blir det ikke så dyrt per kW om bilen eller laderen ikke klarer å ta i mot "full spiker".

F.eks. finnes det ladepunkter som kan gi 22 kW, men det begynner å bli få biler som klarer å utnytte mer enn 11 kW, og mane klarer ikke mer enn 6,6 eller 7,4 kW (inkludert ladetap).

Idag blir det jo skrekkelig dyrt på ladere som gir lav effekt eller med bil som ikke klarer å ta i mot mer enn lav effekt, mens det fremdeles er relativt billig til sammenligning, for en so klarer å ta i mot 16 kW eller 22 kW.

Med 35 kr vil en elbil som klarer å utnytte 22 kW på ladere som støtter det, kun  1,59 kr per kWh. For en bil som klarer 16 kW, så blir prisen 2,1875 mens for en med 11 kW blir 3,18 per kWh.

Ved 7,4 kW blir prisen 4,73 og ved 6,6 kW blir det da 5,30. for bilister som bare klarer 3,6, blir prisen da hele 9,72 kr per kWh.

Så urettferdig og feil kan det altså slå ut på samme ladepunktet for forskjellige bilister med dagens prising.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

I områder med beboerparkering har jeg bare sett takstsone 3053/3054 for ladeplass, dvs 24 timers maksimaltid. Brukes 3051/3052 også?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Akkurat vor tidsbegrensningene er "fordelt" har jeg ikke sjekket. Men det er vel først og fremst innenfor Ring 1 at presset er som størst.

Uansett, det hindrer jo ikke at de kan utvide områdene med tidsbegrensning om det blir større press innen Ring 2 og Ring 3 forsåvidt, selv om det vel er lite offentlige gateladere utenfor Ring 2 foreløpig!

Håper jo det endres, at det kommer flere ladere utenfor Ring 2 og!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:20
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Akkurat vor tidsbegrensningene er "fordelt" har jeg ikke sjekket. Men det er vel først og fremst innenfor Ring 1 at presset er som størst.

Uansett, det hindrer jo ikke at de kan utvide områdene med tidsbegrensning om det blir større press innen Ring 2 og Ring 3 forsåvidt, selv om det vel er lite offentlige gateladere utenfor Ring 2 foreløpig!

Håper jo det endres, at det kommer flere ladere utenfor Ring 2 og!

De fleste som har bil bor vel utenfor ring 1, bor du innenfor ring 1 trenger du strengt tatt ikke bil heller, og de som tar bil til jobb innenfor ring 1 burde strengt tatt heller tatt kollektivt.
Model 3 2019 LR Rwd

Orbit

#42
Innenfor ring 1 er all gatelading forbeholdt varebiler, så i praksis er det ingen slike plasser igjen! Eneste mulighet er Saga P-hus (3053) og garasjen under Akerhus festning (3054), dvs begge med 24 timers begrensning. Selv utenfor ring 1 brukes 3051/3052 (hovedsakelig) i kombinasjon med rød sone (2020) for annen parkering, dvs hvor det uansett ikke er beboerparkering.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

filtvet

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:36
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:20
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Akkurat vor tidsbegrensningene er "fordelt" har jeg ikke sjekket. Men det er vel først og fremst innenfor Ring 1 at presset er som størst.

Uansett, det hindrer jo ikke at de kan utvide områdene med tidsbegrensning om det blir større press innen Ring 2 og Ring 3 forsåvidt, selv om det vel er lite offentlige gateladere utenfor Ring 2 foreløpig!

Håper jo det endres, at det kommer flere ladere utenfor Ring 2 og!

De fleste som har bil bor vel utenfor ring 1, bor du innenfor ring 1 trenger du strengt tatt ikke bil heller, og de som tar bil til jobb innenfor ring 1 burde strengt tatt heller tatt kollektivt.

Klart det - barna kjører tog til Askim på fotballkamp alene. Dessverre går det ikke tog tid.

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:36
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:20
Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 04. januar 2025, klokken 19:12
Sitat fra: RJK på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på lørdag 04. januar 2025, klokken 18:10
Sitat fra: atrus på lørdag 04. januar 2025, klokken 17:29Dette kunne vært løst enkelt ved å innføre parkeringsavgift + betaling av strøm. Hvis laderen gir 6 kWh, så koster det X antall kroner pr. time. F.eks. lader jeg i «min» beboerparkeringsone, har jeg allerede betalt parkeringen og betaler da kun for strømmen jeg bruker.
Dette vil bare fungere dersom alle er flinke til å flytte unna bilen når den er fulladet, siden det ikke blir noen "idle fee". Det fungerte dårlig sist ordningen var slik (ref kommentar fra Eladdin litt tidligere på tråden), så det må nok inn en tidskomponent på bruk av ladeplass. Prising på tid + kWh blir kanskje forvirrende, derfor heller jeg mest mot ren tidsprising på samme måte som selve parkeringen. Men ser poenget med det gir forskjellig strømkostnad avhengig av bil.
De fleste steder er det jo tidbegrensning på parkeringsplasser med elbil-lading.

Så vidt jeg har fått med meg, gjelder de også for folk som har betalt for beboerparkering, så etter de normalt 3 timene med lading på dagtid, må de altså flytte bilen til en parkeringsplass uten lading.

Altså unngår man da problemet du sikter til, uten noen tidskostnad på betalingen.

Tidsbegrensningen på 3 timer er for det meste i sentrums område, bor rett utenfor ring 2, her er det 24 timer.
Akkurat vor tidsbegrensningene er "fordelt" har jeg ikke sjekket. Men det er vel først og fremst innenfor Ring 1 at presset er som størst.

Uansett, det hindrer jo ikke at de kan utvide områdene med tidsbegrensning om det blir større press innen Ring 2 og Ring 3 forsåvidt, selv om det vel er lite offentlige gateladere utenfor Ring 2 foreløpig!

Håper jo det endres, at det kommer flere ladere utenfor Ring 2 og!

De fleste som har bil bor vel utenfor ring 1, bor du innenfor ring 1 trenger du strengt tatt ikke bil heller, og de som tar bil til jobb innenfor ring 1 burde strengt tatt heller tatt kollektivt.
Sorry, det er selvsagt. Ring 1 er mer begrenset enn det jeg tenkte på da jeg skrev det. My bad!

Men er uansett sentralt, altså nær Ring 1 hvor det er mange som bor, men har lite gateparkering. Se bare på Tøyen og Grünerløkka.

Og selv om man har endel tog og kollektivtrafikk-tilbud, er jo all trafikk stort sett rettet til å få folk inn til sentrum om morgenen, og ut igjen på ettermiddagen. De som skal på tvers av byen eller endog motsatt vei, er i langt større grad avhengig av å sørge for transporten selv.

Det er derfor ikke bare å anta at selv om man bor relativt sentralt, at det ikke er mange som likevel har behov for egen bil. Har selv vært i den situasjonen, som omreisende kursholder, og med barn i barnehage, men plass langt fra der jeg bodde!

Når en gang selvkjørende biler blir en realitet, så kan sikkert svært mange av disse klare seg med transport med disse, som tar deg der du trenger å dra, ikke der en transportstyrer legger opp til at en drar.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA