TMY 2022 vs ID4 GTX 2022

Startet av simensays, søndag 12. november 2023, klokken 23:55

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 16:39
Sitat fra: geear på torsdag 16. november 2023, klokken 11:19
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 14. november 2023, klokken 11:58Jeg setter pris på en mer sømløs "autopilot", eller travel assist som Volkswagen kaller det. Du slipper de stadige inn- og utkoblingene med pling og plong. Så kommer sikkert de som sier at "jamen, den bare slipper, og sier ikke fra". Men du lærer deg raskt å kjøre sammen med bilen. Du ser raskt dens begrensninger. Og det er akkurat samme plutselige frakobling i sving på Tesla. Bare at du slipper det brå rykket i bilen som du får når Tesla bestemmer seg for å koble ut.

For min del er den største irritasjonen med autopiloten at den ikke tillater sømløs samhandling mellom fører og assistent på filskifte. Møkk å enten måtte ha EAP og basere seg på det litt for ustabile feltskiftesystemet eller måtte deaktivere AP hver gang man skal skifte fil for å kjøre forbi. De fleste andre tillater å slå på blinklys, skifte fil hel/delmanuelt, og så reaktivere selvkjøringen uten noe mas.

Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.
Men det lager plingelyder. Plong-pling plong- pling
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

førategangtesla

Sitat fra: daktari på torsdag 16. november 2023, klokken 19:58
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 14. november 2023, klokken 11:58Jeg setter pris på en mer sømløs "autopilot", eller travel assist som Volkswagen kaller det. Du slipper de stadige inn- og utkoblingene med pling og plong. Så kommer sikkert de som sier at "jamen, den bare slipper, og sier ikke fra". Men du lærer deg raskt å kjøre sammen med bilen. Du ser raskt dens begrensninger. Og det er akkurat samme plutselige frakobling i sving på Tesla. Bare at du slipper det brå rykket i bilen som du får når Tesla bestemmer seg for å koble ut.

For min del er den største irritasjonen med autopiloten at den ikke tillater sømløs samhandling mellom fører og assistent på filskifte. Møkk å enten måtte ha EAP og basere seg på det litt for ustabile feltskiftesystemet eller måtte deaktivere AP hver gang man skal skifte fil for å kjøre forbi. De fleste andre tillater å slå på blinklys, skifte fil hel/delmanuelt, og så reaktivere selvkjøringen uten noe mas.

Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.

Nei.

Edit. Jeg tror iallefall ikke at det gjør det.

daktari

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 22:16

Nei
Sier du at Tesla har fjernet pling og plong når man aktiverer og deaktiverer autopilot?
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

førategangtesla

Sitat fra: daktari på torsdag 16. november 2023, klokken 22:18

Nei
Sier du at Tesla har fjernet pling og plong når man aktiverer og deaktiverer autopilot?

Trodde du mente alarm. Nei, de har ikke fjernet bekreftelseslyd. Jeg kjører i "joe mode" slik at disse lydene blir svake.

daktari

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 22:22

Nei

Trodde du mente alarm. Nei, de har ikke fjernet bekreftelseslyd. Jeg kjører i "joe mode" slik at disse lydene blir svake.
OK, Så lydene er der, som på Xpeng, Nio og Hyundai.

førategangtesla

Sitat fra: daktari på torsdag 16. november 2023, klokken 22:26
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 22:22

Nei

OK, Så lydene er der, som på Xpeng, Nio og Hyundai.

Jeg har ikke kjørt de bilene, så jeg kan ikke svare på det. Men det jeg har sett av tester spesielt av kinesiske biler så virker det som om det er veldig mye alarmer og mas, tesla er jo ikke på det viset. Men det kommer jo svak bekreftelseslyd ved inn og utkobling av autopilot ja. Ikke noe jeg ser på som skjemmende hvis det var det du mente?

torerik

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. november 2023, klokken 11:55Ref kommentaren til torerik lenger opp bør en også kanskje ta en titt på Enyaq. Men når jeg bruker selvkjøring i ID4 hviler ofte hendene nede på rattet og jeg får ingen varsler, for rattet har berøringssensor. Når jeg kjører med selvkjøring på Enyaq`en merker jeg at den ikke har berøringssensor på hver side nederst på rattet, så den varsler om at jeg ikke holder i rattet, selv om jeg holder med begge hendene samme sted som i ID4.
Interessant! Jeg trodde faktisk det var meg som tullet, la merke til det samme for ID4 GTX vs. Enyaq. Måtte holde hendene litt annerledes. Nå fant jeg greit ut av det, og syntes ikke det var noen stor ulempe, men da var det altså noe i det :)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

turfsurf

Vet ikke hvordan berørelsessensoren er på ID.4, men på e-tron er den ikke følsom nok. Dvs jeg pleier ofte å kjøre med to fingre på rattet, og det merker ikke e-tron.

Mere irriterende enn ett svakt moment med to fingre på Teslaen, på e-tron kommer "rattet" opp i displayet hele tiden. Jeg som hadde gledet meg til ratt med kapasitiv sensor...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sammenlignet med motstand som jeg har hatt i andre biler fungerer det mye bedre, så det er nok bare Etron som ikke har tilstrekkelig følsom sensor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 22:47Jeg har ikke kjørt de bilene, så jeg kan ikke svare på det. Men det jeg har sett av tester spesielt av kinesiske biler så virker det som om det er veldig mye alarmer og mas, tesla er jo ikke på det viset. Men det kommer jo svak bekreftelseslyd ved inn og utkobling av autopilot ja. Ikke noe jeg ser på som skjemmende hvis det var det du mente?

Lyden i seg selv er ikke skjemmende, men det faktum at den demper lyden fra stereoanlegget samtidig er meget skjemmende om man har på musikk på litt volum. De kunne heller droppet å dempe lyden og heller tilpasset varsellyden til anleggets volum.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

simensays

Jeg kom inn for gode råd og fikk det. Det er helt på kanten android-apple-debatt-tendenser i deler av samtalene her, men det er alle gode poenger. Forskjellene ligger i all hovedsak i komfort, demping, teknologi og i tillegg fysiske knapper eller ikke. Både ID4, Enyaqen og TMY ble sterkt vurdert. Landa på en TMY. Burde vært ny, men gikk for en 2022-modell med krok og to hjulsett til 480'. Hadde jeg lagt 60 over hadde jeg fått en fabrikkny 2023 fra inventar med to hjulsett. Det gjorde jeg ikke. Mest fordi jeg er lat og fordi jeg har for trange kjøreforhold i garasje, gate og mye p-hus-kjøring at jeg ikke i hele min villeste fantasi kunne se for meg hvordan det ville bli å kjøre uten faktiske p-sensorer som 2023 ikke har. Kunne helt fint ha gjort en bedre deal, men veldig happy er jeg ihvertfall inntil videre.

geear

Gratulerer!

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 16:39Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.
"Bare ta over" i en Tesla betyr å enten disengage på spak eller vri såpass hardt på rattet at den går "forbi" "jeg er våken"-feedbacken, og at alle som sitter i bilen kjenner et lite nykk når du da drar den ut av AP. Pluss plingplongen. Irriterende som f når alt den trengte gjort var å la meg skifte fil uten å krangle etter å ha indikert med blinklyset, som mange andre Mobileye-baserte løsninger gjør. Igjen, det er ingen samhandling mellom fører og AP i Tesla. Jeg er veldig glad i Tesla sin AP, men skal jeg være litt picky på det, så er den dårlig på:

1. Tett køkjøring. Den holder for lang avstand, må justeres ned til 1 for at ikke "alle" andre skal veksle inn foran deg. Den er for treg til å reagere når bilene kjører og altfor brå på gass og brems, mangler smidighet.
2. Ratt-nagget er elendig, skulle vært løst med berøringssensor.
3. Fartsgrenseavlesning og tilpasning til fartsgrenser er elendig.
4. Med mindre noe har endret seg helt i det siste vil den fortsatt bruke rundkjøringer som utskytningsramper i stedet for å roe ned farten og evt. stanse.
5. Den allerede nevnte mangelen på samhandling, det er enten eller.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: simensays på søndag 19. november 2023, klokken 22:32Jeg kom inn for gode råd og fikk det. Det er helt på kanten android-apple-debatt-tendenser i deler av samtalene her, men det er alle gode poenger. Forskjellene ligger i all hovedsak i komfort, demping, teknologi og i tillegg fysiske knapper eller ikke. Både ID4, Enyaqen og TMY ble sterkt vurdert. Landa på en TMY. Burde vært ny, men gikk for en 2022-modell med krok og to hjulsett til 480'. Hadde jeg lagt 60 over hadde jeg fått en fabrikkny 2023 fra inventar med to hjulsett. Det gjorde jeg ikke. Mest fordi jeg er lat og fordi jeg har for trange kjøreforhold i garasje, gate og mye p-hus-kjøring at jeg ikke i hele min villeste fantasi kunne se for meg hvordan det ville bli å kjøre uten faktiske p-sensorer som 2023 ikke har. Kunne helt fint ha gjort en bedre deal, men veldig happy er jeg ihvertfall inntil videre.

Gratulerer! Virker jo som en god deal det.
Jeg har og sensorer, men vet ikke hvor mye det hjelper eller ikke. Det som er sikkert er at Model Y har verdens beste ryggekameraer (høy oppløsning på kamera og skjerm, godt "nattkamera", veldig stor ryggekameraskjerm, og gode hjelpelinjer). Litt dårlig svingradius har jeg hørt, i forhold til andre biler, men liker veldig godt de linjene på ryggekameraet som vrir seg etter hvordan en vrir på rattet, sånn at det er veldig lett å parkere baklengs i parkeringshaller / parkeringsplasser. Men jeg pleier å parkere langt vekke fra tette biler for å unngå unger som sparker opp døren på siden.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 08:37
Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 16:39Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.
"Bare ta over" i en Tesla betyr å enten disengage på spak eller vri såpass hardt på rattet at den går "forbi" "jeg er våken"-feedbacken, og at alle som sitter i bilen kjenner et lite nykk når du da drar den ut av AP.

Nei. Når man blinker for å bytte fil som nevnt ovenfor må man ikke dra hardt i rattet. Mulig det var verre før, men nå blir motstanden i rattet mye mindre når man blinker for å bytte fil, og den slår seg av uten noen rykking eller ubehageligheter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

derwaechter

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 09:18
Sitat fra: simensays på søndag 19. november 2023, klokken 22:32Jeg kom inn for gode råd og fikk det. Det er helt på kanten android-apple-debatt-tendenser i deler av samtalene her, men det er alle gode poenger. Forskjellene ligger i all hovedsak i komfort, demping, teknologi og i tillegg fysiske knapper eller ikke. Både ID4, Enyaqen og TMY ble sterkt vurdert. Landa på en TMY. Burde vært ny, men gikk for en 2022-modell med krok og to hjulsett til 480'. Hadde jeg lagt 60 over hadde jeg fått en fabrikkny 2023 fra inventar med to hjulsett. Det gjorde jeg ikke. Mest fordi jeg er lat og fordi jeg har for trange kjøreforhold i garasje, gate og mye p-hus-kjøring at jeg ikke i hele min villeste fantasi kunne se for meg hvordan det ville bli å kjøre uten faktiske p-sensorer som 2023 ikke har. Kunne helt fint ha gjort en bedre deal, men veldig happy er jeg ihvertfall inntil videre.

Gratulerer! Virker jo som en god deal det.
Jeg har og sensorer, men vet ikke hvor mye det hjelper eller ikke. Det som er sikkert er at Model Y har verdens beste ryggekameraer (høy oppløsning på kamera og skjerm, godt "nattkamera", veldig stor ryggekameraskjerm, og gode hjelpelinjer). Litt dårlig svingradius har jeg hørt, i forhold til andre biler, men liker veldig godt de linjene på ryggekameraet som vrir seg etter hvordan en vrir på rattet, sånn at det er veldig lett å parkere baklengs i parkeringshaller / parkeringsplasser. Men jeg pleier å parkere langt vekke fra tette biler for å unngå unger som sparker opp døren på siden.

Vår gamel Leaf har de samme strekene pluss noen faste som hjelper til å vurdere avstand.
Men i motsetning til Yen har den også kamera foran.
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA