TMY 2022 vs ID4 GTX 2022

Startet av simensays, søndag 12. november 2023, klokken 23:55

« forrige - neste »

derwaechter

Sitat fra: simensays på søndag 19. november 2023, klokken 22:32Jeg kom inn for gode råd og fikk det. Det er helt på kanten android-apple-debatt-tendenser i deler av samtalene her, men det er alle gode poenger. Forskjellene ligger i all hovedsak i komfort, demping, teknologi og i tillegg fysiske knapper eller ikke. Både ID4, Enyaqen og TMY ble sterkt vurdert. Landa på en TMY. Burde vært ny, men gikk for en 2022-modell med krok og to hjulsett til 480'. Hadde jeg lagt 60 over hadde jeg fått en fabrikkny 2023 fra inventar med to hjulsett. Det gjorde jeg ikke. Mest fordi jeg er lat og fordi jeg har for trange kjøreforhold i garasje, gate og mye p-hus-kjøring at jeg ikke i hele min villeste fantasi kunne se for meg hvordan det ville bli å kjøre uten faktiske p-sensorer som 2023 ikke har. Kunne helt fint ha gjort en bedre deal, men veldig happy er jeg ihvertfall inntil videre.

Jeg gikk motsatt til slutt med ny bil isteden for brukt 2022.

Etter en god uke kan jeg si at det stort sett er bra. Bortsett fra parkering. Det er enda verre enn jeg hadde forventet.
Baklengs går greit fordi man kan bruke kamera.
Men forover med dårlig avstandsmåling og uten kamera er en vits. At Tesla ikke gjør kamera foran tilgjengelig på skjermen er helt uforståelig for meg

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

daktari

Nytt ekstrautstyr til Model Y. Parkeringspinne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Håvar

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: derwaechter på mandag 20. november 2023, klokken 10:52Men forover med dårlig avstandsmåling og uten kamera er en vits. At Tesla ikke gjør kamera foran tilgjengelig på skjermen er helt uforståelig for meg
Har du egentlig noe nytte av kameraet foran ved parkering? Tesla har jo ikke noe kamera i støtfangeren foran?
Samme gjelder for så vidt på sidene der bilen ikke har noe kamera under speilhus for å vise kantstein osv.

Om det er noen trøst ift ny/brukt er det vel snakk om at sensorer kan bli deaktivert på eldre biler etter hvert og erstattet med kamera for alle. Men har ikke satt meg så mye inn i akkurat det da det ikke er relevant for meg uansett, så det kan hende det bare var rykter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: derwaechter på mandag 20. november 2023, klokken 10:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 09:18
Sitat fra: simensays på søndag 19. november 2023, klokken 22:32Jeg kom inn for gode råd og fikk det. Det er helt på kanten android-apple-debatt-tendenser i deler av samtalene her, men det er alle gode poenger. Forskjellene ligger i all hovedsak i komfort, demping, teknologi og i tillegg fysiske knapper eller ikke. Både ID4, Enyaqen og TMY ble sterkt vurdert. Landa på en TMY. Burde vært ny, men gikk for en 2022-modell med krok og to hjulsett til 480'. Hadde jeg lagt 60 over hadde jeg fått en fabrikkny 2023 fra inventar med to hjulsett. Det gjorde jeg ikke. Mest fordi jeg er lat og fordi jeg har for trange kjøreforhold i garasje, gate og mye p-hus-kjøring at jeg ikke i hele min villeste fantasi kunne se for meg hvordan det ville bli å kjøre uten faktiske p-sensorer som 2023 ikke har. Kunne helt fint ha gjort en bedre deal, men veldig happy er jeg ihvertfall inntil videre.

Gratulerer! Virker jo som en god deal det.
Jeg har og sensorer, men vet ikke hvor mye det hjelper eller ikke. Det som er sikkert er at Model Y har verdens beste ryggekameraer (høy oppløsning på kamera og skjerm, godt "nattkamera", veldig stor ryggekameraskjerm, og gode hjelpelinjer). Litt dårlig svingradius har jeg hørt, i forhold til andre biler, men liker veldig godt de linjene på ryggekameraet som vrir seg etter hvordan en vrir på rattet, sånn at det er veldig lett å parkere baklengs i parkeringshaller / parkeringsplasser. Men jeg pleier å parkere langt vekke fra tette biler for å unngå unger som sparker opp døren på siden.

Vår gamel Leaf har de samme strekene pluss noen faste som hjelper til å vurdere avstand.
Men i motsetning til Yen har den også kamera foran.

Det er veldig bra. Savner kamera foran, ja. En av grunnene til at jeg stort sett rygger inn på parkeringsplasser, selv om jeg egentlig hadde ønsket å kjøre rett inn.
Har hørt om en del biler som har streker, men som er mye dårligere med dårligere skjerm, sånn at de ikke føler samme trygghet. Kjenner ikke til hvordan Leaf er.
Men hovedpoenget mitt er at jeg ikke tror ultralyd-sensorer er så enormt viktige når en skal parkere med en Model Y (siden det er bedre å se hvor en rygger), men sikkert kjekt å ha.

https://www.youtube.com/watch?v=q-h_r8Ib5b4
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Moas

Ryggekamera hjelper lite når den er skitten og/eller mørkt. Teslaer har ikke engang bakviskere. Skikkelige ryggesensorer er gull da.

Forøvrig er det rart at Møller folke ikke nevner at Tesla mangler DAB..
Enten må du da kjøpe abonnement fra Tesla eller kjøpe ekstra GB på mobilen og fikle med innstillingene før hver kjøretur.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Rosstopher

Sitat fra: Moas på mandag 20. november 2023, klokken 12:40Forøvrig er det rart at Møller folke ikke nevner at Tesla mangler DAB..
Enten må du da kjøpe abonnement fra Tesla eller kjøpe ekstra GB på mobilen og fikle med innstillingene før hver kjøretur.

Har ikke nye Model Y DAB? Det har ikke jeg fått med meg. De har jo uansett nettradio, og det funker jo fint å høre på P4 der.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RBK

Er DAB både i Model 3 og Y uten å kjøpe abb.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

derwaechter

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2023, klokken 11:30
Sitat fra: derwaechter på mandag 20. november 2023, klokken 10:52Men forover med dårlig avstandsmåling og uten kamera er en vits. At Tesla ikke gjør kamera foran tilgjengelig på skjermen er helt uforståelig for meg
Har du egentlig noe nytte av kameraet foran ved parkering? Tesla har jo ikke noe kamera i støtfangeren foran?
Samme gjelder for så vidt på sidene der bilen ikke har noe kamera under speilhus for å vise kantstein osv.

Om det er noen trøst ift ny/brukt er det vel snakk om at sensorer kan bli deaktivert på eldre biler etter hvert og erstattet med kamera for alle. Men har ikke satt meg så mye inn i akkurat det da det ikke er relevant for meg uansett, så det kan hende det bare var rykter.
Det kan stemme. Har ikke satt meg inn i hvor kameraene nøyaktig ligger. Bør heller ha skrevet at de ikke har frontkamera er en vits.
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Moas

Like mye som at sensorer kan bli deaktivert, så kan også et bilmerke gjøre app-tilgang til abonnementer senere..eller at de kan forsvinne helt (Bolt etc.). Forsvinner parkeringsensorene i min nåværende tesla så forsvinner nok også teslaen her hjemme. Da blir det kanskje Møller neste gang?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 08:374. Med mindre noe har endret seg helt i det siste vil den fortsatt bruke rundkjøringer som utskytningsramper i stedet for å roe ned farten og evt. stanse.

Akkurat dette fikset de faktisk for ett par versjoner siden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på mandag 20. november 2023, klokken 12:40Ryggekamera hjelper lite når den er skitten og/eller mørkt. Teslaer har ikke engang bakviskere. Skikkelige ryggesensorer er gull da.

Noen vil gjerne hevde at du ikke bør rygge inn plasser med masse 1-åringer kravlende på bakker og 3-åringer med 3-hjulssykler når bakruten er to meter oppe i lufta, og stor som en kaffekopp. Da er det best å tørke av ryggekamera-linsen FØR du rygger, og ikke stole på noen sensorer...
Jeg vil anbefale Rain X for ryggekamera-linsen, så er det nesten alltid se-bart... Ryggelyset er som regel tilstrekkelig for å se i ryggekameraet. Er det ikke det, så kan en trykke inn bremsen - da lyser det opp godt.

https://www.garasjetid.no/rain-x/88199500/rain-x-2in1-glass-cleaner-plus-repellent-rain-x-glassrens?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiApOyqBhDlARIsAGfnyMqCAsRH_skrbHMCuIiMifxpSgb3eF_gIBWEgD7tHqb2kI0JO_aCxY0aAv6oEALw_wcB

https://www.youtube.com/watch?v=-Lt0aVrvD10
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 08:37Gratulerer!

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 16:39Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.
"Bare ta over" i en Tesla betyr å enten disengage på spak eller vri såpass hardt på rattet at den går "forbi" "jeg er våken"-feedbacken, og at alle som sitter i bilen kjenner et lite nykk når du da drar den ut av AP.

Ikke hvis du bruker blinklys, altså blinker deg over i venstre felt. Da er det såpass lite motstand som skal til når man vrir rattet når bilen går over på tacc at du absolutt ikke merker det i bilen. Men du får jo et lite pling når den går over på tacc og deretter pling når man aktiverer autopilot igjen :laugh: det er jo ikke særlig til volum når man bruker "joe mode" og jeg foretrekker definitivt at bilen sier ifra når den aktiverer/deaktiverer tacc/autopilot. Det hender jo at jeg må ta et lite blikk på skjermen uansett for å se om sidelinjene på skjermen/veien i bilen er blå.

førategangtesla

Sitat fra: Moas på mandag 20. november 2023, klokken 12:40Ryggekamera hjelper lite når den er skitten og/eller mørkt. Teslaer har ikke engang bakviskere. Skikkelige ryggesensorer er gull da.

Jeg har definitivt DAB i Y performance.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA