TMY 2022 vs ID4 GTX 2022

Startet av simensays, søndag 12. november 2023, klokken 23:55

« forrige - neste »

simensays

Skal kjøpe familiebil for 4.
kommer fra gammel IONIQ.

Trenger primært masse plass og rekkevidde. Har for mye erfaring med skliing og glatte bakker at jeg vil ha AWD, så jeg setter TMY LR AWD 2022 VS ID4 GTX 2022.

Har alltid hatt veldig lyst på Tesla, men ser at jeg får både færre km kjørt og ferdigmontert krok for mindre penger med GTX.

To konkrete eksempler
https://www.finn.no/320377810

Vs https://www.finn.no/323290659

Hva er det jeg ikke ser?

turfsurf

TMY har høye bruktpriser, men det gjelder ID.4 også. TMY har gode rentekampanjer på nybil nå (2,99/1,99%) hvis du trenger finansiering, og ID.4 får man vel gode avslag på.

Lett brukte biler pleier å være gode kjøp, men nå for tiden gjelder det de dyrere bilene, ikke mellomklassen IMO.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Har ikke sjekket veldig, men ser at den ene selges av bruktbilselger (Model Y), og den andre av privatperson (VW). Det i seg selv kan fort ha 40.000 i forskjell.

Selv om de på mange måter er like biler er de og veldig forskjellige biler. Slik jeg har forstått det er dempere bedre på VW, mens software/app er bedre på Tesla, som eksempel.

Jeg ville prøvd begge bilene for å se hvilke egenskaper du setter mest pris på.

Av de to konkrete bilene du fant der, med de prisene, blir jeg ikke overrasket om du havner på VW, selv om jeg bare har prøvesatt en ID4, men eieren var helt frelst, utenom software.
Tesla Model Y                         2021-

lars667

Med TMY vil du kunne få en klin ny bil med lignende månedsbeløp som en av de to brukte der, hvis det er lånefinansiering vi snakker om. Praktisk plass er TMY suveren på om du ikke må ha svært firkanta hundebur. Fjæring er nok id.4 bedre på, selv om den også er ganske stivt satt opp. Infotainment, da tror jeg du må ha Polestar/Volvo for å få en tilsvarende opplevelse som på Tesla. Dvs. netflix, youtube, spotify etc. Denne koblingen må du forsåvidt også betale for med Tesla (140-150/mnd).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

simensays

Takk for svar, dere!

Jeg ser i stor grad at det er punktene dere nevner som er skillesakene og motsetningene:

TMY: Plass (-hundebur), software, litt rekkevidde
ID4: Komfort/demping, fysiske knapper/håndtak osv

Men jeg mener å observere, uavhengig om det er fra forhandler eller ikke, at speccen er bedre på samme/lavere pris på ID4.

Får prøve begge og kjenne på det.
Hører gjerne på flere innspill her, selv om det blir noe repitisjon i ulike tråder.

Ang. finansiering, så kjøper jeg kontant. Så rentenivå på nybil er ikke så interessant, med mindre noen hardnakket mener jeg det er skivebom å kjøpe disse brukt. Men det kan jeg ikke tenke meg.

Vaduz

Model Y føles moderne, ID4 føles som en vanlig bil med små skjermer, treg software, lav oppløsning etc det er som blacberry vs iPhone i 2010. Med mindre det er noen ting du ikke kan leve med på teslaen ville jeg uten tvil gått for den. Ingen service utgifter heller, og sømløs hurtiglading til rimelig penge også.

Håvar

På mange måter synes jeg at jeg heller burde kjøpt GTX enn Y, men appen og appens driftsikkerhet alene er nok til at jeg ikke vil ha noe annet. Teslaen vekker et (høyst subjektivt) "må ha"-begjær hos meg, det gjør ikke ID.4. Den er "bare" en VW, på godt og vondt. Tror Ford og Volvo/polestar sine apper er gode også, men de er ikke en del av vurderingen din.
Når jeg kjører kontorbilen(en GTX) irriterer jeg meg over mangelen på mulighet til forvarming av batteri. Det er kanskje mer prekært her i nord hvor vinteren er 6mnd+ og hastighetene sjelden over 80, så det blir lite varme i batteri under kjøring.
GTX har behagelig demping, men det synes jeg Y anno 2023 har også. Vet ikke hvordan dette er på '22-modellen. Jeg liker også bedre styrefølelsen i Y'en, men dette er veldig subjektivt. GTX knuser Y på svingradius, men dette er noe jeg ikke tenker over lenger med mindre jeg må snu på en smal vei.
En fordel med Y'en du linket til er at den har parksensorer. Min bil har ikke det, men jeg rygger alltid inn på p-plasser så har aldri savnet de. Hører dog om flere som klager (hvorav mange som ikke har Y selv ::) )
Den GTX'en du linker til ser jeg har manuelle seter. Vet ikke hvordan disse er å regulere.
Sitteputa i Y er litt kort, men til gjengjeld kan den justeres godt slik at jeg ikke opplever det som noe minus.

Når det gjelder plass er det ikke noe å lure på. Med mindre du skal frakte banankasser eller store hundebur til daglig er Y'en overlegen. Særlig siden du kan ha spylervæske, ladekabel osv i frunk. Hvitevarer som oppvaskmaskin går fint inn. Tror jeg kunne fått to oppvaskmaskiner (i emaballasje) inn om de ligger på tvers.

Jeg tror egentlig du blir fornøyd uansett hvilken av bilene du går for.

Edit: Tesla har ikke perfekt software. Autovisker har gjort meg gal et par ganger. De tidligere beryktede "phantom brakes" er derimot nærmest eliminert. Har ikke opplevd det på lenge, selv når trailere kommer imot på smale svingete veier.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: simensays på mandag 13. november 2023, klokken 10:45TMY: Plass (-hundebur), software, litt rekkevidde

Jeg stod mellom de to for en stund siden, men etter å ha kjørt Y en del fant jeg ut at den rett og slett ikke var god nok på mye av det jeg verdsetter over tid ved en bil. Så da ble det avbestilling.

I korte trekk foretrekker jeg GTX fordi den er mer komfortabel, bedre støydempet, tar ujevnheter bedre, bedre seter, mye bedre og mer moderne lys, en del praktiske løsninger (rails, el hengerfeste mm), bedre automatikk for lys, regn osv. Rett og slett færre frustrasjoner i hverdagen.
I tillegg parkerer jeg mye utendørs på vinteren og jeg har ikke god erfaring med rammeløse vinduer og innfelte dørhåndtak som fryser fast. Det synes jeg blir for styrete på vinteren, så bilen må være perfekt på alt annet om jeg skal ta en ny runde med bil med rammeløse vinduer.

Appen har ikke like mange funksjoner, men den fungerer raskt og stabilt. Infotainment er heller ikke like bra, men med trådløs AA/Carplay speiles telefonen din så det er ikke noe stort savn. I bilen får du opp rutesøk du har gjort med mobilen ettersom det er "din" Google maps som vises, så det fungerer veldig bra.

Du kommer sikkert til å bli fornøyd uansett hva du velger, og med begge vil det være ting du tenker at ikke er løst perfekt. Det er ting jeg savner fra tiden med Tesla, men i det daglige er det mer jeg synes GTX`en leverer bedre på. Så får det heller bare være at ikke GTX`en heller er den perfekte bil :)
Om du egentlig har veldig lyst på Y`en, og fokuserer primært på rekkevidde og plass, ville jeg nok gått for Y. Om du hurtiglader mye på vinteren vil den levere bedre på det området. Jeg har aldri hatt mer enn rundt 130kW på GTX i minusgrader, men Y kan forvarme batteriet så den kan nok levere langt raskere lading om du vil ha kortest mulig ladestopp på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Som han over sier, bilhold bør være rimeligere med TMY. Og du må vel specce opp id.4 ganske høyt for å få tilsvarende en TMY Long Range? Elektriske seter, el-bakluke og gud vet hva mangler på mye av det jeg ser på finn. Ting som jeg synes er ganske basic. Plassen i TMY er veldig bra pga ekstrarom under bagasjerom, sidelommer og frunk. Dette er verdifulle ting.  Tipper topp-spekka interiør til id.4 har mye bedre seter med god justerbarhet.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Øyvind.h

Viktigste pakken å få med etter mitt syn er førerassistent+ pakken.
Da har en 360 visning med kamera i front og under speil. Det gir god oversikt over fronten, kantsteiner osv.
I tillegg får en travel assist, som er myk og god autopilot på langtur.
El bakluke ligger også i den pakken samt keyless osv.

Jeg solgte GTX i sommer gått 20k til 450 med den pakken. Slik markedet er nå burde det være mulig å plukke opp en lignende bil for 420-450 tenker jeg. Da får en ikke glasstak (som har fordeler og ulemper). Ei heller head-up eller den største skjermen. Men ettersom skjermen foran rattet er såpass tydelig med store tall er ikke head-up helt kritisk i denne bilen.

Top sport pakken er bra, med justerbar lårstøtte. Men jeg ble overrasket over hvor lite savnet etter el seter var i perioden jeg ikke hadde det. Standarsetene er gode, med passe støtte og tilstrekkelig lengde på sitteputen for meg. De var raske og enkle å dra frem/tilbake, og komfortable på langtur. Top sport er bedre, og når massasje startes med knapp på setet blir den brukt mye oftere enn i andre biler jeg har hatt. Men må en prioritere litt er ikke de setene et must, annet enn kanskje for interiørets utseende?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. november 2023, klokken 12:54
Sitat fra: simensays på mandag 13. november 2023, klokken 10:45TMY: Plass (-hundebur), software, litt rekkevidde

Jeg stod mellom de to for en stund siden, men etter å ha kjørt Y en del fant jeg ut at den rett og slett ikke var god nok på mye av det jeg verdsetter over tid ved en bil. Så da ble det avbestilling.

I korte trekk foretrekker jeg GTX fordi den er mer komfortabel, bedre støydempet, tar ujevnheter bedre, bedre seter, mye bedre og mer moderne lys, en del praktiske løsninger (rails, el hengerfeste mm), bedre automatikk for lys, regn osv. Rett og slett færre frustrasjoner i hverdagen.
I tillegg parkerer jeg mye utendørs på vinteren og jeg har ikke god erfaring med rammeløse vinduer og innfelte dørhåndtak som fryser fast. Det synes jeg blir for styrete på vinteren, så bilen må være perfekt på alt annet om jeg skal ta en ny runde med bil med rammeløse vinduer.

Appen har ikke like mange funksjoner, men den fungerer raskt og stabilt. Infotainment er heller ikke like bra, men med trådløs AA/Carplay speiles telefonen din så det er ikke noe stort savn. I bilen får du opp rutesøk du har gjort med mobilen ettersom det er "din" Google maps som vises, så det fungerer veldig bra.

Du kommer sikkert til å bli fornøyd uansett hva du velger, og med begge vil det være ting du tenker at ikke er løst perfekt. Det er ting jeg savner fra tiden med Tesla, men i det daglige er det mer jeg synes GTX`en leverer bedre på. Så får det heller bare være at ikke GTX`en heller er den perfekte bil :)
Om du egentlig har veldig lyst på Y`en, og fokuserer primært på rekkevidde og plass, ville jeg nok gått for Y. Om du hurtiglader mye på vinteren vil den levere bedre på det området. Jeg har aldri hatt mer enn rundt 130kW på GTX i minusgrader, men Y kan forvarme batteriet så den kan nok levere langt raskere lading om du vil ha kortest mulig ladestopp på vinteren.

Hvilken årsmodell Model Y sammenligner du her ID4 mot? Jeg har ikke prøvd ID4 eller noe nyere enn den "gamle" Model Y med stivere fjører. Men er interessert i å høre hvordan den nyeste Model Y LR gjør det mot ID4 GTX (med adaptive dempere). Og med tanke på støy.
Tesla Model Y                         2021-

derwaechter

Så bl.a. på akkurat denne Teslaen og sammenlignbare med færre km de siste ukene. Prøvde faktisk å forhandle ned prisen der uten hell.

Endte opp med å bestille ny Model Y som kommer denne uken.

Ferdigbygget med levering om kort tid koster de for tiden 551 000.
Det er rundt 20 000 under listepris for tiden.

https://www.tesla.com/no_NO/my/order/XP7Y232_0ae0c4f8a9024831beb038d1d2aed5f2?postal=1359&range=50&region=NO&coord=59.9517,10.62&titleStatus=new&redirect=no#overview

Med tanke på garanti, kjørelengde, slitasje på dekk og tekniske oppdateringer siden 2022 ble det bedre deal tror jeg.

Hvis du vil spare 2500 til sender jeg gjerne henvisningslink :)

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. november 2023, klokken 14:31Hvilken årsmodell Model Y sammenligner du her ID4 mot? Jeg har ikke prøvd ID4 eller noe nyere enn den "gamle" Model Y med stivere fjører. Men er interessert i å høre hvordan den nyeste Model Y LR gjør det mot ID4 GTX (med adaptive dempere). Og med tanke på støy.
Har kjørt primært 2021 og et par ganger 2022. Synes ikke det var noe særlig forskjell egentlig. Han som hadde 2022-modellen solgte den pga ønske om mer komfort (gikk over til BMW IX).
I praksis virker det som om endringene av understell og vinduer gir såpass moderat effekt at det ikke er i nærheten av å endre på differansen. Og når en mister parkeringssensorer etc på nye biler tenker jeg at de små forskjellene der ikke bør være avgjørende.

Jeg har ikke testet 2023, men utfra det jeg har lest er endringene alt for små til å gjøre noe med forskjellen i komfort mellom bilene.  På 3`ern derimot virker det som om de har fått dreisen på understell med Highland. Der ser/hører en enorm forskjell i back-to-back test, og journalistene understreker dette. Men når Tesla fikset på understellet måtte de jo kontre med å kløne det til med spaker og gir.

Teslabjørn mener jeg gjorde en test av doble vinduer som var litt tja og ha? Men det kan nok hjelpe på støy fra vindu i tuneller.
Adaptivt understell på ID4 har jeg ikke testet, men kan tenkes det gir mulighet for å gjøre ID4 enda mykere over ujevnheter enn standard-understellet. Det viktigste for meg er at jeg ikke blir irritert hver gang jeg møter en ujevnhet i veien, og der leverer ID4 bra. Ujevnheter dumper etc tas mykt og pent.
Det kan nok være dette henger sammen med kreftene i bilene, der Y er vesentlig raskere og krever et stivere understell for å håndtere ytelsene ved hard kjøring.

Sitat fra: derwaechter på mandag 13. november 2023, klokken 14:58Ferdigbygget med levering om kort tid koster de for tiden 551 000.
Det er omtrent det samme som jeg betalte for nesten fullspekket ID4 GTX (Fører+, design+, top sport, vinterhjul osv). Dvs en kan nok fint nærme seg 100k rabatt på listepris for ID4 GTX om en velger å kjøpe ny.
Men det virker som om rabattene sitter løsere hos Skoda om en vurdrerer Enyaq.
VW ID4 GTX 2023

derwaechter

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. november 2023, klokken 15:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 13. november 2023, klokken 14:31Hvilken årsmodell Model Y sammenligner du her ID4 mot? Jeg har ikke prøvd ID4 eller noe nyere enn den "gamle" Model Y med stivere fjører. Men er interessert i å høre hvordan den nyeste Model Y LR gjør det mot ID4 GTX (med adaptive dempere). Og med tanke på støy.
Har kjørt primært 2021 og et par ganger 2022. Synes ikke det var noe særlig forskjell egentlig. Han som hadde 2022-modellen solgte den pga ønske om mer komfort (gikk over til BMW IX).
I praksis virker det som om endringene av understell og vinduer gir såpass moderat effekt at det ikke er i nærheten av å endre på differansen. Og når en mister parkeringssensorer etc på nye biler tenker jeg at de små forskjellene der ikke bør være avgjørende.

Jeg har ikke testet 2023, men utfra det jeg har lest er endringene alt for små til å gjøre noe med forskjellen i komfort mellom bilene.  På 3`ern derimot virker det som om de har fått dreisen på understell med Highland. Der ser/hører en enorm forskjell i back-to-back test, og journalistene understreker dette. Men når Tesla fikset på understellet måtte de jo kontre med å kløne det til med spaker og gir.

Teslabjørn mener jeg gjorde en test av doble vinduer som var litt tja og ha? Men det kan nok hjelpe på støy fra vindu i tuneller.
Adaptivt understell på ID4 har jeg ikke testet, men kan tenkes det gir mulighet for å gjøre ID4 enda mykere over ujevnheter enn standard-understellet. Det viktigste for meg er at jeg ikke blir irritert hver gang jeg møter en ujevnhet i veien, og der leverer ID4 bra. Ujevnheter dumper etc tas mykt og pent.
Det kan nok være dette henger sammen med kreftene i bilene, der Y er vesentlig raskere og krever et stivere understell for å håndtere ytelsene ved hard kjøring.

Sitat fra: derwaechter på mandag 13. november 2023, klokken 14:58Ferdigbygget med levering om kort tid koster de for tiden 551 000.
Det er omtrent det samme som jeg betalte for nesten fullspekket ID4 GTX (Fører+, design+, top sport, vinterhjul osv). Dvs en kan nok fint nærme seg 100k rabatt på listepris for ID4 GTX om en velger å kjøpe ny.
Men det virker som om rabattene sitter løsere hos Skoda om en vurdrerer Enyaq.

Poenget midt var model Y ny 2023 vs brukt 2022. Skulle bare tydeliggjøre hvordan inventar vs vanlig bestilling er akkurat nå.
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Øyvind.h

Skjønte det :) Mitt poeng er at det samme kan gjelde ID4. Dvs en bør vurdere ny kontra brukt der også da differansen ikke er så stor som en kanskje skulle tro. Store rabatter på ny bil for tiden.
VW ID4 GTX 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA