TMY 2022 vs ID4 GTX 2022

Startet av simensays, søndag 12. november 2023, klokken 23:55

« forrige - neste »

turfsurf

Forskjellen i ladetid og rekkevidde på langtur mellom disse er marginal IMO. Det er andre egenskaper som bør vektlegges.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. november 2023, klokken 17:08Når det gjelder ladefart så kan vi se på Teslabjørns tall. Nå i oktober kjørte ID.4 gtx på 10:35 i kulda, 2,7 kWh/mil. Y LR på 09:50, men det tallet er overraskende nære sommertallet på 09:45. 2,5 kWh/mil vs 2 kWh/mil på sommeren.

Så la oss si at det på ca 10 timers kjøring/100 km, Oslo-Trondheim t/r, skiller 4,5 minutter pr time kjørt. Lader man derimot kun 1 gang etter ca 3 timer blir det beregnet 12 min i ekstra ladetid på ID.4, på ca 5-6 timers tur.

PS ID.4 har forøvrig noen spill i en app-shop, Fikk nettopp oppdatering som gir mulighet for PayPal...

GTX'en Teslabjørn testet i høst ble vel kjørt i Norge? Han har funnet ut at den 1000-km løypa er 40-45 min tregere så det vil si at GTX og Y har tilnærmet samme forflytningshastighet.
Som flere påpeker er ladehastighet bare en teoretisk forskjell på disse to, i alle fall om begge starter turen med temperert batteri (som TB gjorde)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: Håvar på onsdag 15. november 2023, klokken 08:41
Sitat fra: daktari på tirsdag 14. november 2023, klokken 17:08Når det gjelder ladefart så kan vi se på Teslabjørns tall. Nå i oktober kjørte ID.4 gtx på 10:35 i kulda, 2,7 kWh/mil. Y LR på 09:50, men det tallet er overraskende nære sommertallet på 09:45. 2,5 kWh/mil vs 2 kWh/mil på sommeren.

Så la oss si at det på ca 10 timers kjøring/100 km, Oslo-Trondheim t/r, skiller 4,5 minutter pr time kjørt. Lader man derimot kun 1 gang etter ca 3 timer blir det beregnet 12 min i ekstra ladetid på ID.4, på ca 5-6 timers tur.

PS ID.4 har forøvrig noen spill i en app-shop, Fikk nettopp oppdatering som gir mulighet for PayPal...

GTX'en Teslabjørn testet i høst ble vel kjørt i Norge? Han har funnet ut at den 1000-km løypa er 40-45 min tregere så det vil si at GTX og Y har tilnærmet samme forflytningshastighet.
Som flere påpeker er ladehastighet bare en teoretisk forskjell på disse to, i alle fall om begge starter turen med temperert batteri (som TB gjorde)
Høyere hastighet vil vel automatisk tilsi høyere forbruk samtidig. Og med tregere lading i tillegg, blir da forskjellen større enn bare merforbruket. Altså kan man ikke sammenligne "Norge-ruta" med "Sverigeruta" direkte bare ved å trekke av for ekstratiden som "Norge-ruta" tilsvarer med en gitt bil.

Med tanke på forskjellen i bilenes aerodynamikk, kan altså denne forskjellen utgjøre mere for noen modeller enn for andre.

Så tester han ruta med f.eks. TM3 som er ganske aerodynamisk og har lavere merforbruk enn en god del andre biler, og den gir 40-45 minutt forskjell, kan den da for en mer "bulky" bil som får høyere merforbruk ved høyere hastighet enn TM3 får, så kan kanskje forskjellen bli 45-50 eller endog mere for visse modeller.

Mer nøyaktig hvordan dette slår ut for de forskjellige ID.4-modellene, er det altså litt vanskelig å si, så han burde nesten testet den gjerrigste og den tørsteste modellen på Sverige-ruta, for å se hva som blir mer riktig forskjell mellom de.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

torerik

Jeg vurderte/testet både TMY og ID4 GTX (sammen med en del andre), men endte på Enyaq.

Likte ID4 GTX bedre enn TMY, en mer komfortabel bil med langt mindre irritasjonsmomenter i det daglige. Vindusviskere, sensorer og assistenter ble for mye tull med på TMY, synes jeg. Setene var heller ikke gode, men dette er selvsagt veldig individuelt. 

Likte imidlertid ikke interiøret i ID4 GTX, og i alle fall ikke knappene med haptisk feedback (eller hva det heter). Så testet jeg Enyaq som har alt det gode fra ID4 GTX, pluss normale knapper og et pent interiør. Dermed falt valget på en 24-modell Enyaq. Sjekk dem er mitt tips!
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

daktari

Egentlig bør man sammenligne Y med ID.5, ikke ID.4 mtp karrosseriform.
Fin test av de to her:

https://youtu.be/nb5WdgDFgL8
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 15. november 2023, klokken 20:50Egentlig bør man sammenligne Y med ID.5, ikke ID.4 mtp karrosseriform.
Ja, det er helt korrekt. Den er mere "sportback" i formen og man slipper all dritten på bakruta.

Når den står ved siden av vår e-tron sportback har de helt lik silhuett utenom panseret.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Er nesten litt rart at de ikke tester Tesla Model Y LR i stedet for Performance. Er jo likere spec. På den annen side er jo Performance sponset med 1,99% rente om du får skaffet en før nyttår, så den er jo på en måte like billig som LR nå, siden LR ikke har lav rente.

Men folk må og være oppmerksomme på at WLTP på Model Y Performance (pga 21" hjul" er 514km, mens Model Y LR (har 19" hjul som standard) ruller 565km WLTP....altså 51km lenger...altså 10% lengre...og dermed mindre lading på langtur....og mindre kroner i ladekostnader.

Tesla Model Y                         2021-

derwaechter

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. november 2023, klokken 10:00Er nesten litt rart at de ikke tester Tesla Model Y LR i stedet for Performance. Er jo likere spec. På den annen side er jo Performance sponset med 1,99% rente om du får skaffet en før nyttår, så den er jo på en måte like billig som LR nå, siden LR ikke har lav rente.

Men folk må og være oppmerksomme på at WLTP på Model Y Performance (pga 21" hjul" er 514km, mens Model Y LR (har 19" hjul som standard) ruller 565km WLTP....altså 51km lenger...altså 10% lengre...og dermed mindre lading på langtur....og mindre kroner i ladekostnader.

På hjemmesiden er det 533 vs 514
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Håvar

533 km er med 20" felger
"Beregnet WLTP" med 19" er 565 km
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 14. november 2023, klokken 11:58Jeg setter pris på en mer sømløs "autopilot", eller travel assist som Volkswagen kaller det. Du slipper de stadige inn- og utkoblingene med pling og plong. Så kommer sikkert de som sier at "jamen, den bare slipper, og sier ikke fra". Men du lærer deg raskt å kjøre sammen med bilen. Du ser raskt dens begrensninger. Og det er akkurat samme plutselige frakobling i sving på Tesla. Bare at du slipper det brå rykket i bilen som du får når Tesla bestemmer seg for å koble ut.
Dette medfører vel ikke helt riktighet. Teslaen varsler at du må ta over (basert på for høy g-kraft ift. regelverk), men lar du være så bare piper den litt med rødt varsel i displayet og kjører gjennom svingen og fortsetter som normalt. Sovner du så parkerer den i veikanten med varselblink på. Eller tar rennafart over en rundkjøring om du treffer en slik først.

Mister den "sporet" i svingen, så vil du måtte avbryte, men det er veldig sjelden, det er hyppigere at svingen er for krapp, selv om også det skjer sjelden.

For min del er den største irritasjonen med autopiloten at den ikke tillater sømløs samhandling mellom fører og assistent på filskifte. Møkk å enten måtte ha EAP og basere seg på det litt for ustabile feltskiftesystemet eller måtte deaktivere AP hver gang man skal skifte fil for å kjøre forbi. De fleste andre tillater å slå på blinklys, skifte fil hel/delmanuelt, og så reaktivere selvkjøringen uten noe mas.

Øyvind.h

Har Tesla gått over til berøringssensor i rattet nå, eller må en fortsatt gi rattet motstand for at bilen skal akseptere at du holder i rattet?
Ref kommentaren til torerik lenger opp bør en også kanskje ta en titt på Enyaq. Men når jeg bruker selvkjøring i ID4 hviler ofte hendene nede på rattet og jeg får ingen varsler, for rattet har berøringssensor. Når jeg kjører med selvkjøring på Enyaq`en merker jeg at den ikke har berøringssensor på hver side nederst på rattet, så den varsler om at jeg ikke holder i rattet, selv om jeg holder med begge hendene samme sted som i ID4.

Enyaq har derimot en del annet jeg liker, som gode tradisjonelle dørhåndtak som er praktiske og behagelige i bruk. ID4 har ID4 har halvveis tradisjonelle hvor du har håndtak å dra i, men fortsatt noe elektronikk. Y sin innfelte pinne-løsning synes jeg ikke er noe særlig å betjene, men det er vanesak.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Håvar på torsdag 16. november 2023, klokken 10:34533 km er med 20" felger

Ja, en må bla ned til dekk-seksjonen for å se det....litt rart at WLTP øverst på siden er med 20" når den leveres med 19"....
Tesla Model Y                         2021-

geear

I Europa er det krav om å oppgi WLTP, og Tesla velger å kun sertifisere den største hjuldimensjonen, som egentlig er en god ting da dette blir i den konservative enden. Hadde de i det hele tatt hatt lov til å selge Y med 20" dersom de kun sertifiserte WLTP med 19"? Da ville jo ikke tallene vært korrekte og de måtte nok heller sertifisert begge varianter?

I USA oppgir de kun estimert rekkevidde på begge hjulstørrelser fordi det ikke er krav om å bruke WLTP.

derwaechter

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. november 2023, klokken 13:44
Sitat fra: Håvar på torsdag 16. november 2023, klokken 10:34533 km er med 20" felger

Ja, en må bla ned til dekk-seksjonen for å se det....litt rart at WLTP øverst på siden er med 20" når den leveres med 19"....

Wow! Jeg "fikk" nettopp 32 km mere rekkevidde. Det var gode nyheter!

Jeg bestillte ferdigbygget bil (inventar) og der står der faktisk ikke noe annet enn 533, så vidt jeg kan se.

Takk for info!
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

førategangtesla

Sitat fra: geear på torsdag 16. november 2023, klokken 11:19
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 14. november 2023, klokken 11:58Jeg setter pris på en mer sømløs "autopilot", eller travel assist som Volkswagen kaller det. Du slipper de stadige inn- og utkoblingene med pling og plong. Så kommer sikkert de som sier at "jamen, den bare slipper, og sier ikke fra". Men du lærer deg raskt å kjøre sammen med bilen. Du ser raskt dens begrensninger. Og det er akkurat samme plutselige frakobling i sving på Tesla. Bare at du slipper det brå rykket i bilen som du får når Tesla bestemmer seg for å koble ut.

For min del er den største irritasjonen med autopiloten at den ikke tillater sømløs samhandling mellom fører og assistent på filskifte. Møkk å enten måtte ha EAP og basere seg på det litt for ustabile feltskiftesystemet eller måtte deaktivere AP hver gang man skal skifte fil for å kjøre forbi. De fleste andre tillater å slå på blinklys, skifte fil hel/delmanuelt, og så reaktivere selvkjøringen uten noe mas.

Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA