Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

daktari

Såvidt jeg forstår så har iX og iX3 en rødt-lys-funksjon aktivert i Tyskland.  Kan låses opp med koding i andre land i Europa. 
Og Driver Assistant pro+ som gir hands off på noen motorveier i Tyskland. Så Tesla burde kunne få til dette lovlig som lvl 2 eller 3.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Mobileum

Mulig at Tesla ikke vil påta seg ansvaret ved ulykker/uhell som de må gjøre med aktivert L3.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

Sitat fra: Mobileum på lørdag 06. april 2024, klokken 21:12Mulig at Tesla ikke vil påta seg ansvaret ved ulykker/uhell som de må gjøre med aktivert L3.
Nettopp, dermed kjekt å kunne skylde på myndighetene.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Tesla has given a demonstration of the capabilities of their Full Self-Driving (FSD) software to an official from the Swedish Transport Administration in Germany, marking the first time we have seen an official use of FSD on European roads.

Otkristo

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2024, klokken 12:40Patel har jo helt rett, at man skal bekrefte alt bilen vil gjøre er jo bare distraherende. Det skinner veldig gjennom at tysk bilindustri har vært med på å utforme disse regulativene. Forrige utgave ble nesten laget på mal etter hvordan Mercedes sine assistent systemer oppførte seg.

Synes Patel er i overkant defensiv her. Tesla bør heller tilpasse seg, fremfor å kjempe motstrøms. Skeptisk til at wattpedalen skal brukes til bekreftelse, men et lite rull/trykk på rattet bør gjøre susen.

Parallelt kan man jobbe med å myke opp regulativene ytterligere, siden FSDS nå ser ut til å være klar for bruk i Europa ( :+1:  :+1: ).

Patel var en av de som røyk forresten, under sist nedbemanning.
TMYP HW4 / TM3P Atom

hELgenen

For egen del håper jeg EU setter ned foten for mer selvkjøring istedenfor å myke opp reglene.
Dette er som med flyindustrien - det må fungere 200% sikkert før man kan slippe slikt løs.
Nei - om jeg skal involveres i en ulykke håper jeg det er en sjåfør som kjører bilen - ikke en AI teknologi som ikke er 100% opplært til å takle alt det uforutsette som kan dukke opp langs veien.

CorsoDante

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. april 2024, klokken 09:08For egen del håper jeg EU setter ned foten for mer selvkjøring istedenfor å myke opp reglene.
Dette er som med flyindustrien - det må fungere 200% sikkert før man kan slippe slikt løs.
Nei - om jeg skal involveres i en ulykke håper jeg det er en sjåfør som kjører bilen - ikke en AI teknologi som ikke er 100% opplært til å takle alt det uforutsette som kan dukke opp langs veien.

Blir alltid skeptisk når folk bruker mer enn 100 %.

Snakker du om L2 eller L4? Enig, hvis vi snakker om L4. L2 derimot, diametralt uenig.

Tipper L2-systemer gjør folk inne i og utenfor bilen veldig, veldig mye tryggere.

Flyindustrien er en veldig søkt sammenligning, selv om man her også innen luftfart har L4-systemer (inkl. takeoff og landing), når man ikke «ratter rundt» med L2 oppe i skyene (skal til enhver tid være klar til å ta over)...

Ingen assistanse på flyene hadde vært nitrist, og selvsagt livsfarlig...

I alle tilfeller håper jeg EU sikrer at gode L2-systemer får tilgang på våre veier. Og at man er veldig strenge rundt L4.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Otkristo

Hva med å heller forby manuell kjøring.
Da sparer vi samfunnet for milliarder.

daktari

Level 2 som later som om det er Level 4 er verst i mine øyne. Gir stor falsk trygghet.
Snodig nok, på tross av billion of miles, har vi ikke skikkelige studier på om det er sikrere.

hELgenen

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:18
Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. april 2024, klokken 09:08For egen del håper jeg EU setter ned foten for mer selvkjøring istedenfor å myke opp reglene.

Kan så være, men jeg kan min matematikk for å si det slik - i motsetning til svært mange andre
i Norge som har kastet seg over studier uten nødvendig realfagskompetanse. Faktisk mener jeg samfunnet i ferd med å bli totalt ødelagt over manglende realfagskompetanse - men det er nå en annen debatt.

SitatSnakker du om L2 eller L4? Enig, hvis vi snakker om L4. L2 derimot, diametralt uenig.

Jeg snakker om at noen selskaper dytter ut L2 og beskriver det som L4 - eller gir inntrykk av at det er L4.
Det er da det blir farlig - veldig farlig. Og det er da Darwin kommer inn i bildet........

Tesla har f.eks kuttet for mange kostnader mhp å fjerne ulike sensorer med ulik teknologi og satset alt
på den biligste hw'en og antatt at SW skal redde dem. Vi må få inn redundans i større omfang - også for L2.

Electric cars in Norway

SitatTesla har f.eks kuttet for mange kostnader mhp å fjerne ulike sensorer med ulik teknologi og satset alt
på den biligste hw'en og antatt at SW skal redde dem. Vi må få inn redundans i større omfang - også for L2
hELg...  :+1: spot on

CorsoDante

Sitat fra: hELgenen på lørdag 27. april 2024, klokken 09:56
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:18

Kan så være, men jeg kan min matematikk for å si det slik - i motsetning til svært mange andre
i Norge som har kastet seg over studier uten nødvendig realfagskompetanse. Faktisk mener jeg samfunnet i ferd med å bli totalt ødelagt over manglende realfagskompetanse - men det er nå en annen debatt.

SitatSnakker du om L2 eller L4? Enig, hvis vi snakker om L4. L2 derimot, diametralt uenig.

Jeg snakker om at noen selskaper dytter ut L2 og beskriver det som L4 - eller gir inntrykk av at det er L4.
Det er da det blir farlig - veldig farlig. Og det er da Darwin kommer inn i bildet........

Tesla har f.eks kuttet for mange kostnader mhp å fjerne ulike sensorer med ulik teknologi og satset alt
på den biligste hw'en og antatt at SW skal redde dem. Vi må få inn redundans i større omfang - også for L2.

Da kan vi vår matematikk :)

Veldig enig i at AP har blitt oversolgt, med der tilhørende fare for at man overvurderer kapabiliteten og havner i ulykker. 

Nå er FSDS for lengst frisluppet i USA, hvor man har et veldig avslappet forhold til å drikke mens man kjører, noe jeg antar blir forsterket av et L2-system som FSDS - så da kan vi vel forvente ekstremt mange dødsulykker forårsaket av teknologien. Høye fartsgrenser har de også, enorme trucks, og generelt ganske utrygge veier. Venter i spenning på tallene.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Electric cars in Norway

Hmmm jeg så ikke denne komme fra deg eEL..... trodde du var mer fremoverlent på slikt jeg? Jeg ønsker all selvkjøring velkommen og jeg er sikker på at dette vil fiungere greit i EU også.  Sikkerhet bekymrer ikke meg, da hadde jeg ikke kjørt tung mc tenker jeg. Skjer det noe så skjer det noe. Nå viser jo selvkjøring at det er myyyyyye sikrere enn allverdens fyllekjøring... 

Det beymrerer meg mer at ingen av de selskapene som driver med selvkjøring ii US, tjener penger, de går i minus hvert år... det er ikke bra..

JorEl

Tesla kjenner nok presset fra denne tråden...om vi ikke er et stort internasjonalt forum, så er vi i toppsjiktet, intellllekkktuellt ;)
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-lhd-countries-musk/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA