Hovedmeny

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

Otkristo

Lite håp om raskere fremdrift for FSD i Europa
Det er noen spennende nyheter angående "UNECE-forordningen om førerkontrollassistansesystemer" (DCAS), som muliggjør FSD Beta i Europa.

I utgangspunktet var det endelige utkastet forventet å være ferdig til 2024, noe som ville betydd at FSD kunne ha fått godkjenning frem til januar 2025.

Nå har EU-kommisjonen til hensikt å gi DCAS høyeste prioritet og ønsker å fullføre det i år. Det endelige utkastet forventes å være klart allerede i september i år.

Dette betyr at FSD Beta kan være mulig i Europa tidligst innen januar 2024, og senest sommeren 2024.

For å akselerere prosessen vil hands-on (fase 1) skilles fra hands-off (fase 2). Derfor, uavhengig av om hands-off er tillatt i USA innen da, vil kun hands-on være tillatt for oss frem til fase 2 er fullført.

Det skal også diskuteres om en lukket testfase kan tillates før godkjenningen i januar 2024.
Kilde:
https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS+-+19th+session
https://wiki.unece.org/download/attachments/198673200/ADAS%2019-04%20%28EC%29%20DCAS%20schedule.pptx?api=v2
@elektrotimmy Twitter

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Hjortefot

Det høres i utgangspunktet ut som en herlig miks av FN og EU er involvert med byråkrater her, så det skal nok settes ned et par ekstremt hurtigarbeidende komiteer.

For dere som er bevandret i denslags, vil dette bli Europa-regelverk eller EU-regelverk? For Norge er det vel samme ulla, men f.eks. Storbritannia vil kanskje kjøre eget løp?
Model 3 LR - 2019

HKS

Sitat fra: Hjortefot på onsdag 03. mai 2023, klokken 01:53For dere som er bevandret i denslags, vil dette bli Europa-regelverk eller EU-regelverk? For Norge er det vel samme ulla, men f.eks. Storbritannia vil kanskje kjøre eget løp?
UK er også medlem og følger UNECE, på lik linje med EU og Norge.
Det er en arbeidsgruppe I UNECE som heter GRVA (Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles) som har jobbet med dette lenge.

Tesla deltar også i denne arbeidsgruppen via European Association for Electromobility (AVERE).
Tesla Model 3 Long Range

Handyman

Leser jeg riktig "mellom linjnene" at FSD-beta som L2 system ikke videre kan tas i bruk i Europa? Eller misforstår jeg?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Otkristo

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mai 2023, klokken 11:29Leser jeg riktig "mellom linjnene" at FSD-beta som L2 system ikke videre kan tas i bruk i Europa? Eller misforstår jeg?
Stemmer. Med dagens regulering har det liten verdi. Ref bl.a dagens begrensninger på g-krefter i sving som gjør at du må ta over.

Mobileum

Trodde det var dagens reguleringer som her er oppe til revisjon?

Handyman

Sitat fra: Otkristo på onsdag 03. mai 2023, klokken 11:46
Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mai 2023, klokken 11:29Leser jeg riktig "mellom linjnene" at FSD-beta som L2 system ikke videre kan tas i bruk i Europa? Eller misforstår jeg?
Stemmer. Med dagens regulering har det liten verdi. Ref bl.a dagens begrensninger på g-krefter i sving som gjør at du må ta over.
Det er forskjell på "liten verdi" og "ikke tillatt". Jeg har alltid trodd at FSD-beta som L2 ville være tillatt, selv om enkelte krav helt klart gjør nytten noe begrenset.

Hjortefot

Sitat fra: HKS på onsdag 03. mai 2023, klokken 10:13UK er også medlem og følger UNECE, på lik linje med EU og Norge.
Det er en arbeidsgruppe I UNECE som heter GRVA (Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles) som har jobbet med dette lenge.

Tesla deltar også i denne arbeidsgruppen via European Association for Electromobility (AVERE).
Aha. Så når det snakkes om EU-kommisjonen og brukes EU-flagg her, så er det bare en litt lettvint slang for arbeid i denne mer altomfattende europa-fokuserte organisasjonen med basis i FN? Viktig å kunne kjefte på rette folka.  ;D
Model 3 LR - 2019

Mobileum

Sitat fra: Hjortefot på onsdag 03. mai 2023, klokken 13:32
Sitat fra: HKS på onsdag 03. mai 2023, klokken 10:13UK er også medlem og følger UNECE, på lik linje med EU og Norge.

Aha. Så når det snakkes om EU-kommisjonen og brukesEU-flagg her, så er det bare en litt lettvint slang for arbeid i denne mer altomfattende europa-fokuserte organisasjonen med basis i FN? Viktig å kunne kjefte på rette folka.  ;D
Dette er medlemslandene:

OhmPaPa

Man ville vel også kunne få FSD Beta til Europa ved å legge de begrensningene dagens regelverk gir dagens Autopilot på den nye FSD Beta?

Jeg ville i allefall likt å få den nye mye smartere FSD selv med de begrensningene jeg er vant til fra den gamle.

Som juridisk amatør tenker jeg at Tesla kunne gjort dette uten å vente på nye tillatelser all den tid vi får oppdatert dagens autopilot via software. En FSD Beta med UNECE-begrensninger vil ikke trenge noen nye tillatelser. Den vil bare kjøre bedre.

Handyman

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 03. mai 2023, klokken 15:44Man ville vel også kunne få FSD Beta til Europa ved å legge de begrensningene dagens regelverk gir dagens Autopilot på den nye FSD Beta?

Jeg ville i allefall likt å få den nye mye smartere FSD selv med de begrensningene jeg er vant til fra den gamle.

Som juridisk amatør tenker jeg at Tesla kunne gjort dette uten å vente på nye tillatelser all den tid vi får oppdatert dagens autopilot via software. En FSD Beta med UNECE-begrensninger vil ikke trenge noen nye tillatelser. Den vil bare kjøre bedre.
Samme tanke her.

Mobileum

Som et minimum bør den vel klare å følge fartsgrenser.

daktari

Det er vel ikke voldsomt mye g-krefter i sving når man kjører komfortabelt i byen sub 40 km/t?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA