Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

Hjortefot

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 24. juli 2024, klokken 12:02Hørt den før? En modernisert utgave av "Petter og ulven"...
Den norske oscarvinnende animasjonsutgaven fra 2006? Eller foretrekker du kanskje David Bowie-versjonen?
Model 3 LR - 2019

Otkristo

🚨 FSD Supervised kommer til Europa i 2025, og slutten på autopilotens "nag" kan være over ! 🚨

Når vi ser frem til Teslas FSD Supervised-lansering i Q1 2025 for Europa og Kina, ønsket jeg å dykke inn i hvordan denne utviklingen henger sammen med det pågående arbeidet med @UNECE GRVA og hva dette betyr for Tesla-sjåfører.

Du husker kanskje mine tidligere innlegg om GRVAs verksteder om autonome kjøresystemer, som testkjøringene til FSD v12 i Troy, Michigan og praktiske tilbakemeldinger fra eksperter som det svenske transportverket. Det har vært mye bevegelse på DCAS-fronten (Driver-Control Assistance Systems) i det siste, og det hele peker mot én ting: vi nærmer oss en verdensomspennende utgivelse av FSD (overvåket) 🙌

The Path to FSD (overvåket) bred utgivelse: nøkkeloppdateringer

Med Teslas kunngjøring om at FSD Supervised vil rulle ut i Q1 2025 for Europa, kunne de siste regulatoriske oppdateringene ikke vært mer betimelige. WP.29/GRVA gjør raske fremskritt, spesielt med DCAS-lovgivningen (UN Reg. No. 171) som legger grunnlaget for FSD Supervised i Europa.

GRVAs retningslinjer for systeminitierte manøvrer (SILC) er en stor sak. Disse oppdateringene vil tillate FSD (overvåket) å gjøre autonome kjørefeltendringer, sammenslåing og andre manøvrer uten å trenge forhåndsbekreftelse fra føreren. Det er et stort fremskritt for hands-off kjøring på europeiske veier.

Enda større er samtalen rundt HOR (Hands-On Request). En av de mest spennende utviklingene er de foreslåtte endringene for å holde tilbake HOR på motorveier – i hovedsak, å bli kvitt det irriterende «nagget» som forteller deg å holde hendene på rattet. Dette kan ikke bety mer HOR, i det minste på motorveier, med mindre systemet oppdager en grense. 🚫✋

#FSD i Europa: Hva du kan forvente i 2025

Så hvordan kobles alt dette reguleringsarbeidet til Teslas kommende utgivelse? Vel, DCAS-rammeverket som ferdigstilles vil direkte påvirke @Tesla sin FSD-overvåket i Europa. Tesla må overholde de nye UNECE-kravene, inkludert retningslinjer rundt systemgjennomsiktighet (som tydelig viser hvilke handlinger bilen vil ta) og mulighet for sjåførintervensjon.

For oss betyr dette at vi vil se et system som ikke bare er teknisk kompatibelt, men også utrolig avansert. Faktisk forventes FSD Supervised å lansere uten mer obligatorisk førerbekreftelse for filskifte og andre handlinger – en stor seier for Teslas autonomimål. HOR kan fortsatt gjelde i enkelte situasjoner, men Teslas avanserte Eye-on-Request-overvåking kan til slutt eliminere den helt, akkurat som vi håper på i USA

Fremtiden: Hva er det neste for FSD?

Jeg har fulgt denne regulatoriske reisen en stund nå, og én ting er klart: UNECE og Tesla jobber raskere og mer effektivt enn noen gang før. Akkurat som jeg nevnte i mitt siste reguleringsinnlegg, ser vi at regulatorer ikke bare holder tritt med det raske innovasjonstakten, men til og med bidrar til å øke hastigheten.

De kommende GRVA-øktene i september vil fullføre noen av disse kritiske endringene, og det er bare et spørsmål om tid før vi kjører med FSD Supervised – og ja, potensielt uten mas i det hele tatt! Slik ting beveger seg, kan 2027 være året vi ser at FSD Unsupervised kommer på europeiske veier. Tenk deg det – full autonomi, ingen sjåfør nødvendig. 🚘🤖

Når vi nærmer oss disse milepælene, vil jeg holde deg oppdatert på den siste utviklingen. For nå, gjør deg klar for et spennende 2025. FSD kommer, og det kommer raskt! ✌️

Ansvarsfraskrivelse: Jeg er ikke en regulatorisk fagperson, så jeg kan gjøre tolkningsfeil.

Kilde
https://x.com/kroelandschap/status/1834230017569542264?s=46&t=cIlB1oMHt_Na1VEEKouXrQ

What-a-watt

Dette er ikke bare en kilde som nevnt helt på slutten, men en direkte (Google?) oversettelse skrevet i en jeg-form. Sluttfrasen "Ansvarsfraskrivelse: Jeg er ikke en regulatorisk fagperson, så jeg kan gjøre tolkningsfeil." er treffende. Google Oversetter er ikke uten feil. ;D. De fleste her leser engelsk....

Otkristo

Her til dere som kan engelsk
🚨 FSD Supervised is coming to Europe in 2025 and the end of the Autopilot "nag" might be worldwide! 🚨

As we look ahead to Tesla's FSD Supervised launch in Q1 2025 for Europe and China, I wanted to dive into how these developments tie into the ongoing work of the @UNECE GRVA and what this means for Tesla drivers.

You might remember my earlier posts about the GRVA's workshops on autonomous driving systems, like the test drives of FSD v12 in Troy, Michigan and the hands-on feedback from experts like the Swedish Transport Administration. There's been a lot of movement on the DCAS (Driver-Control Assistance Systems) front lately, and it's all pointing toward one thing: we are getting closer to a world wide release of FSD (Supervised)🙌

The Path to FSD (Supervised) wide release: Key Updates

With Tesla's announcement that FSD Supervised will be rolling out in Q1 2025 for Europe, the latest regulatory updates couldn't be more timely. The WP.29/GRVA is making rapid progress, particularly with the DCAS legislation (UN Reg. No. 171) that is laying the groundwork for FSD Supervised in Europe.

The GRVA's System-Initiated Manoeuvres (SILC) guidelines are a big deal. These updates will allow FSD (Supervised) to make autonomous lane changes, merging, and other manoeuvres without needing prior driver confirmation. It's a massive step forward for hands-off driving on European roads.

Even bigger is the conversation around HOR (Hands-On Request). One of the most exciting developments is the proposed amendments to withhold HOR on highways—essentially, getting rid of that annoying "nag" telling you to keep your hands on the wheel. This could mean no more HOR, at least on highways, unless the system detects a boundary. 🚫✋

#FSD in Europe: What to Expect in 2025

So, how does all this regulation work connect to Tesla's upcoming release? Well, the DCAS framework that's being finalized will directly influence @Tesla's FSD Supervised in Europe. Tesla will need to comply with the new UNECE requirements, including guidelines around system transparency (clearly showing what actions the car will take) and driver intervention capability.

For us, this means we'll see a system that's not only technically compliant but also incredibly advanced. In fact, FSD Supervised is expected to launch with no more mandatory driver confirmation for lane changes and other actions—a major win for Tesla's autonomy goals. The HOR may still apply in some situations, but Tesla's advanced Eye-on-Request monitoring might eventually eliminate it altogether, just like we're hoping for in the U.S.

The Future: What's Next for FSD?

I've been following this regulatory journey for a while now, and one thing's clear: the UNECE and Tesla are working faster and more efficiently than ever before. Just like I mentioned in my latest regulation post, we're seeing regulators not only keep up with the rapid pace of innovation but even helping to speed it up.

The upcoming GRVA sessions in September will finalize some of these critical changes, and it's only a matter of time before we're driving with FSD Supervised—and yes, potentially without the nag altogether! The way things are moving, 2027 might be the year we see FSD Unsupervised hit European roads. Imagine that—full autonomy, no driver required. 🚘🤖

As we get closer to these milestones, I'll keep you posted on all the latest developments. For now, get ready for an exciting 2025. FSD is coming, and it's coming fast! ✌️

Disclaimer: I am not a regulatory professional so I can make interpretation mistakes.

daktari

Man kan jo lure på hva som er så stort med dette? Hvorfor har Tesla et "regulatoriske problem"?

Ruter, med Holo sin Nio/Mobileye kjører level 4 i Oslo allerede, og har åpenbart ikke det.

Det virkelig store nyheten ville vært at "Tesla starter test av nivå 4 selvkjøring", men det vi får er en TSLA-influenser som babler om en standardisering prosess. Nedtur. #Hypen må leve

https://youtu.be/8mC2VRT7gWQ
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Imponerende! Mitt virtuelle hjerte kom opp i halsen da den slapp fram 2 biler i en rundkjøring.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på fredag 13. september 2024, klokken 08:30Imponerende! Mitt virtuelle hjerte kom opp i halsen da den slapp fram 2 biler i en rundkjøring.
Roter med ordtakene? Virker som du mente "fikk klump i halsen" som betyr mer at man bli rørt på grensen til å grine av det, og ikke "hjertet i halsen" som betyr å bli skikkelig skremt! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Sitat fra: RJK på fredag 13. september 2024, klokken 10:46
Sitat fra: What-a-watt på fredag 13. september 2024, klokken 08:30Imponerende! Mitt virtuelle hjerte kom opp i halsen da den slapp fram 2 biler i en rundkjøring.
Roter med ordtakene? Virker som du mente "fikk klump i halsen" som betyr mer at man bli rørt på grensen til å grine av det, og ikke "hjertet i halsen" som betyr å bli skikkelig skremt! 8)
Jeg definerer ikke mitt hjerte som en "klump":(. Men etter å ha sett noen FSD-videoer trodde jeg at dette ville smelle. Isteden oppførte NIOen seg helt eksemplarisk. 

ps. Jeg har ikke sett noen FSD S i samme situasjon.

Handyman

Sitat fra: What-a-watt link=msg=1147293 date=1726209031
Imponerende! Mitt virtuelle hjerte kom opp i halsen da den slapp fram 2 biler i en rundkjøring.
/quote]
Jeg lurte på det samme. Måtte jo se videoen for å konkludere med at det nok skulle stått "klump i halsen".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: What-a-watt på fredag 13. september 2024, klokken 11:44
Jeg definerer ikke mitt hjerte som en "klump":(. Men etter å ha sett noen FSD-videoer trodde jeg at dette ville smelle. Isteden oppførte NIOen seg helt eksemplarisk.

Sier du at du likte det eller ikke likte det?  ??? Jeg liker ikke å ha hjertet i halsen, verken bokstavelig eller billedlig.
'21 3LR

What-a-watt

Medisinsk stemmer begge deler. Er i tvil om FSD overhodet har lagt inn noe slikt i algoritmen da maskinlæringen til Tesla aldri har oppdaget noe sånt fra sine biler.... ;D   

RJK

Sitat fra: What-a-watt på fredag 13. september 2024, klokken 11:44

Nei, "klump i halsen" er den følelsen av at man har noe i halsen som man ikke får bort. Men som man gjerne opplever når man nesten er på gråten, gjerne pga av at man blir positivt berørt.

F.eks. av at den der oppførte seg eksemplarisk og hjelpsom, fremfor å brøyte seg frem! Den har jo helt klart vikeplikt siden de bilene kommer inn i rundkjøringen før den selv når frem!

Men da tolker jeg deg som du mente at du ble sjokkert, og da er "hjertet i halsen" riktig bruk! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Sitat fra: Otkristo på torsdag 12. september 2024, klokken 19:56The Future: What's Next for FSD?

I've been following this regulatory journey for a while now, and one thing's clear: the UNECE and Tesla are working faster and more efficiently than ever before. Just like I mentioned in my latest regulation post, we're seeing regulators not only keep up with the rapid pace of innovation but even helping to speed it up.
Are Tesla working even faster now? WOW :+1:
Together with UNECE it must be at a ludicrous speed? Or even faster :+1:

By the way: regulators are great  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Torpedo Ted

Sitat fra: daktari på fredag 13. september 2024, klokken 08:17Man kan jo lure på hva som er så stort med dette? Hvorfor har Tesla et "regulatoriske problem"?

Ruter, med Holo sin Nio/Mobileye kjører level 4 i Oslo allerede, og har åpenbart ikke det.
Det er jo veldig stor forskjell på testkjøring og gjøre noe tilgjengelig for allmennheten. Tesla driver med sikkerhet testkjøring allerede, tilsvarende denne videoen.

daktari

Sitat fra: Torpedo Ted på mandag 16. september 2024, klokken 11:32
Sitat fra: daktari på fredag 13. september 2024, klokken 08:17Man kan jo lure på hva som er så stort med dette? Hvorfor har Tesla et "regulatoriske problem"?

Det er jo veldig stor forskjell på testkjøring og gjøre noe tilgjengelig for allmennheten. Tesla driver med sikkerhet testkjøring allerede, tilsvarende denne videoen.
Video? Eller driver du og finner på ting?
Hvor er rapportene fra DMV (som de er pliktige å rapportere til i Cali)?
https://www.dmv.ca.gov/portal/vehicle-industry-services/autonomous-vehicles/disengagement-reports/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA