Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på mandag 21. oktober 2024, klokken 18:32
Sitat fra: Otkristo på mandag 21. oktober 2024, klokken 12:41Ingen «Supervised FSD» i Europa før tidligst 2028. Så da må Tesla ta en annen vei til målet om «Unsupervised FSD» og gå rett på level4

Veldig rart Tesla ikke har gjort det tidligere. Ruter tester level 4 i Oslo nå.
Spot on :+1:

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på mandag 21. oktober 2024, klokken 15:46Hvor har du hendene når du tar dem bort fra rattet? Hvilende på lårene i "stand by" stilling?  :D
Stort sett ja. Varierer jo selvfølgelig. For å parafrasere litt, "den beste stillingen er den neste".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 06:11
Sitat fra: What-a-watt på mandag 21. oktober 2024, klokken 15:46Hvor har du hendene når du tar dem bort fra rattet? Hvilende på lårene i "stand by" stilling?  :D
Stort sett ja. Varierer jo selvfølgelig. For å parafrasere litt, "den beste stillingen er den neste".
Ærmen i kærmen ;D

CorsoDante

Etter å ha sprukket litt på tid, så er v13 flyttet til slutten av inneværende uke for «interne kunder» (usikker på om dette inkluderer WMC eller ei...). Så da kommer det sikkert noen videoer rundt midten av måneden. Skal gjøres tilgjengelig rundt Thanksgiving (28. nov.) for den gemene hop (en liten Holiday i USA/store deler av Canada det også...). Stadig L2 ja, for den som lever i 2016  ;) 

Pr. siste «AI roadmap» skal også Europa få ASS (selvsagt fullstendig vingeklippet, pr. EU-regler), «snart». Skal vi tippe rundt Holiday update? Tipper ASS bare blir ergerlig når man kjenner på potensialet, men rekkevidden er redusert til stusslige 6 meter (er det vel?). Må sikkert vente på at tyskerbermen får opp sitt teknologiske nivå (vorsprung, hehe) før EU letter på kravene.

Intet nytt rundt Q1-påstanden for FSD(S) (L2) i Europa.

https://x.com/Tesla_AI/status/1831565197108023493
TMYP HW4 / TM3P Atom

What-a-watt

De tyske kan iallfall parkere både parallelt og perpendikulært .... ;)

CorsoDante

Sitat fra: What-a-watt på fredag 01. november 2024, klokken 15:18De tyske kan iallfall parkere både parallelt og perpendikulært .... ;)

?

Parallellparkering er da en lek for autopark.

Samme med «perpendikulært».
TMYP HW4 / TM3P Atom

Otkristo

Tesla er i kontakt med Statens Vegvesen vedr testing av «FSD supervised» eller ADAS

What-a-watt

#157
Må man søke om å få tillatelse for å teste L2? Eller kanskje de "sensurerte" linjene inneholder noe om selvkjøring.

Otkristo

Tipper det er en kombinasjon av SAE level 2 og 4.
Samme type søknad som NIO/HOLO har i Groruddalen

What-a-watt


CorsoDante

Sitat fra: Otkristo på søndag 08. desember 2024, klokken 18:38Tesla er i kontakt med Statens Vegvesen vedr testing av «FSD supervised» eller ADAS

Interessant.

ADAS-testing har Tesla holdt på med en god stund allerede, men det jeg tipper er vesensforskjellig nå er at Tesla - ifm. søknadsbehandlingen - er nødt til å oppgi data på hvor godt systemet faktisk fungerer (noe som før v13 nok har vært temmelig under pari, målt opp mot gode systemer).

Vi får se.

Vi håper fortsatt på en form for (vingeklippet) FSDS L2 på våre veier ila. tja H1 neste år, iht. siste relevante roadmap.
TMYP HW4 / TM3P Atom

kaistian

Sitat fra: Otkristo på søndag 08. desember 2024, klokken 18:38Tesla er i kontakt med Statens Vegvesen vedr testing av «FSD supervised» eller ADAS
Men Vegvesenet har ikke svart da det kun er ett dokument i saken https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--971032081--316821--2024

CorsoDante

Sitat fra: kaistian på mandag 09. desember 2024, klokken 14:39
Sitat fra: Otkristo på søndag 08. desember 2024, klokken 18:38Tesla er i kontakt med Statens Vegvesen vedr testing av «FSD supervised» eller ADAS
Men Vegvesenet har ikke svart da det kun er ett dokument i saken https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--971032081--316821--2024

Flott at du gikk litt dypere her :+1:

Ellers er det kanskje litt tidlig for å generere noe utover internpost. Har ikke gått én måned en gang siden Tesla strakk ut hånda, man har da sine behandlingstider  ::)
TMYP HW4 / TM3P Atom

Otkristo

UNECE ADAS Task Force

The minutes from last week's meeting are out. This was the last meeting before the GRVA meeting next week.

There was nothing in the minutes about any further discussion on removing the current limitation of allowing SIM on highways only. Hopefully the position on this will become clearer when the task force reports to the GRVA meeting.

There was a discussion about allowing hands-free driving when using SIM on highways. The Netherlands, Norway, Sweden and the UK were against this and they had produced a document describing their concerns and the safety data they would like to see before they would allow this. Their main concern is how engaged a driver would be when using DCAS with SIM and without having to have their hands on the wheel.

Supplement 2 to the 00 series of amendments to the DCAS regulation will go to next week's GRVA meeting.

Supplement 1 to the 01 series of amendments is being scrapped and instead the proposed changes will be merged into the working document that's already been submitted to March's World Forum.

The updated 01 series regulation will then be resubmitted as an informal document to the same World Forum meeting. The changes don't affect the provision in that document that allows for SIM on highways, so that's still on track to come in to force in September.

The minutes and the documents it refers to are available on the ADAS Task Force wiki here wiki.unece.org/display/trans/...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA