Hovedmeny

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

geear

Det står klart der under Autopilot at det skal assistere deg, og "automatisk kjøring i bygater" anser de nok som løst med det de har fått til i USA med HW3. Som en assistent.

Da jeg kjøpte stod det at man bare trengte å sette seg inn i bilen og fortelle hvor man ville, og om man ikke sa noe ville den bruke kalenderen din, var den tom, så ville den kjøre deg hjem, sette deg av ved inngangen og kjøre og parkere seg selv etterpå.

Mobileum

Slik var teksten frem til primo 2019:

Full Self Driving
Dette dobler antallet aktive kameraer fra fire til åtte, og muliggjør full selvkjøring under nesten alle omstendigheter, med det vi tror vil være en sannsynlighet for sikkerhet som er minst dobbelt så god som en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å kunne gjennomføre korte og lange turer uten at det kreves handling fra personen i førersetet. For superladere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du ikke engang å koble til kjøretøyet. Alt du trenger å gjøre er å gå inn og fortelle bilen din hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og ta deg dit som antatt reisemål eller bare hjem hvis ingenting står i kalenderen. Teslaen din vil finne ut den optimale ruten, navigere i urbane gater (selv uten kjørefeltmerking), administrere komplekse veikryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer destinasjonen, går du ganske enkelt ut ved inngangen og bilen din vil gå inn i parksøkemodus, søke automatisk etter et sted og parkere seg selv. Et trykk på telefonen din kaller den tilbake til deg.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 02. juni 2023, klokken 05:11
Sitat fra: RJK på fredag 02. juni 2023, klokken 01:02Lovnaden er juridisk bindende, så her må enten Tesla betale kompensasjon eller innfri, om de blir utfordret gjennom rettsapparatet, for den saken vil Tesla i så fall tape.

Det kan så være,men når forfaller FSD til levering? Elon kan levere en fungerende HW4 FSD i 2025 uten at de må levere en like bra HW3 versjon. Og så blir det en evighetsdiskusjon om FSD til HW3 er å regne som levert eller ei. Jeg tror Tesla sniker seg unna og stopper videre utvikling av FSD på HW3 snart. FSD på HW3 blir i beste fall en fork uten særlig videre utvikling enn akkurat nok til å holde slike potensielle rettsaker borte..

Og så blir det full utvikling på HW4 med mange nyfrelste støttespillere...om det blir en åpenbaring eller ei vil tiden vise..om ikke så dukker kanskje HW5 opp...Uansett HW4 vil fungere mye bedre på alle måter enn HW3..

Den dagen det blir klart at FSD krever HW4...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Otkristo

Viktig milepæl på plass.
«FNs generalsekretær må kommunisere avtalen. Når dette skjer, må vi vente seks måneder til forskriften trer i kraft. Tatt i betraktning tidslinjen og nødvendig ventetid er slutten av september eller begynnelsen av oktober realistisk»

Otkristo

Regulatoriske endringer !
Hvorfor filskifte i EAP/FSD pakken er så dårlig i Europa

Mobileum

Flott, men dette har vi visst i årevis. Hvem er forfatteren og hans posisjon, som mener han kan influere?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

CorsoDante

Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. april 2024, klokken 13:01Flott, men dette har vi visst i årevis. Hvem er forfatteren og hans posisjon, som mener han kan influere?

Pr. Linkedin; Jobber med en ledende posisjon i Tesla, VP for «Public policy and business development». Førstnevnte ansvarsområde er jo relevant her. Situert i USA.

Ordlegger seg langt mer forsiktig enn Musk tidligere gjorde, og det han sier, langt på vei, er at FSD i Europa blir langt bedre nå som reguleringene endres (men at det fortsatt nok vil være noen restriksjoner). Lite nytt, med andre ord.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Otkristo

Det ser ikke lovende ut for FSD i Europa på mamge år så lenge UNECE og tilhørende lobbyaktører holder tilbake...

https://x.com/rohanspatel/status/1775862237850128654?s=46&t=cIlB1oMHt_Na1VEEKouXrQ

daktari

Det ser ikke lovende ut fordi Tesla ikke fikser rotet om hva FSD skal være. Hadde de søkt om å få teste level 4 hadde de fått lov, som Ruter og Merce (lvl 3) og mange andre.

Å la vanlige folk rote rundt og tro at bilen er autonom er faktisk bra at europeiske myndigheter holder igjen på.

Tesla er problemet her, ikke reguleringene.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Patel har jo helt rett, at man skal bekrefte alt bilen vil gjøre er jo bare distraherende. Det skinner veldig gjennom at tysk bilindustri har vært med på å utforme disse regulativene. Forrige utgave ble nesten laget på mal etter hvordan Mercedes sine assistent systemer oppførte seg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Otkristo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2024, klokken 12:40Patel har jo helt rett, at man skal bekrefte alt bilen vil gjøre er jo bare distraherende. Det skinner veldig gjennom at tysk bilindustri har vært med på å utforme disse regulativene. Forrige utgave ble nesten laget på mal etter hvordan Mercedes sine assistent systemer oppførte seg.
Korrekt. Bare se det håpløse «level 3» opplegget til Mercedes🤷🏼�♂️

daktari

Bortsett fra at vi bare har sett demoer av Merce level 3 så er det INGEN bekreftelse nødvendig når bilen er i level 3 mode, dvs autonom modus. Reguleringen er ikke problemet her.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

Sitat fra: Otkristo på lørdag 06. april 2024, klokken 12:42
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2024, klokken 12:40Patel har jo helt rett, at man skal bekrefte alt bilen vil gjøre er jo bare distraherende. Det skinner veldig gjennom at tysk bilindustri har vært med på å utforme disse regulativene. Forrige utgave ble nesten laget på mal etter hvordan Mercedes sine assistent systemer oppførte seg.
Korrekt. Bare se det håpløse «level 3» opplegget til Mercedes🤷🏼�♂️
Det håpløse Drive Pilot er en «lane keep assist», ihht UNECE UN-R157,som kan brukes på tørre veier på enkelte strekninger på Autobahn.
Maks fart er 60 kmt.
Med andre ord «null» verdi vs Tesla sin autopilot.

RJK

Sitat fra: JorEl på lørdag 06. april 2024, klokken 18:26Patel: The way the updated regulation works is that the driver would need to approve of almost every significant maneuver or set of maneuvers.  Practically I'm not even sure how that might work or be designed, but it sounds like a massive pain/distraction for a driver - the opposite of the point of both the driver assistance and driver monitoring benefits of Supervised FSD.

Jo Mr.Patel. Se for deg et lyskryss som man kommer frem til. Er det rødt trykker man på bremsen. Er det grønt så flyter man videre.

Beklager teknisk brudd på logikk, osv kommer snart tilbake
Poenget hans er vel at slike ting skal bilen klare selv, uten å måtte vente på bekreftelse fra den i førersetet. ;)  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Patel: The way the updated regulation works is that the driver would need to approve of almost every significant maneuver or set of maneuvers.  Practically I'm not even sure how that might work or be designed, but it sounds like a massive pain/distraction for a driver - the opposite of the point of both the driver assistance and driver monitoring benefits of Supervised FSD.

Jo Mr.Patel. Se for deg et lyskryss som man kommer frem til. Er det rødt trykker man på bremsen. Er det grønt så flyter man videre.

Del2. ;)
Når de heldige FSDere har fått HW3, en veldig avansert kjørekomputer, så kan de i stedet for å bruke "gass" eller brems..velge å dra til seg spaken, ved rattet, på rett tidspunt, så går bilen igjennom krysset på grønt. Men man må være aktsom, og kvikk, for her kan man lett oppleve at bilen ikke får med seg, "aktiveringen av kjør igjennom lyskrysset" kommandoen. Da bremser bilen og man er en tulling i traffikken.

Her kunne Tesla spart seg for hele oppdateringen. Oppfordringen er at alle oppdateringer må være matnyttige. Ellers så kan man heller finpusse på andre funksjoner som ikke virker optimalt.

Har Tesla fått tilbake, de programererene som Elon lånte bort til X? Tesla trenger de sikkert ikke siden de lånte de bort? Håpe Tesla fikk godt betalt, siden de satser så hardt på Robotaxi og FSD.

Når jeg tenker tilbake 4-6år, så var det flere som var sinte på forumet pga at Tesla brukte tiden sin på å utvikle spill. Syntes det var litt urimelig den gangen, siden Tesla tross alt la til fungerende funksjoner. Prøvde de første spillene som sjakk, men gikk litt lei, og nå vet jeg ikke en gang hvilke spill som er tilgjenngelige..Nå kjenner jeg at jeg synes de gamle syterne hadde et poeng: nemlig at Tesla burde utvikle kjøre- og ikke spill-funksjoner.

Ang det å bli tulling. Da må jo den avanserte smart-summon funksjonen nevnes. Hvor mange ganger har  jeg ikke prøvd på den :) , med en og to telefoner. Summon, virker tross alt 1 av 3 ganger jeg prøver på den. Disse to nevnte funksjonene prøver jeg bare når jeg føler meg sterk nok psykisk, er bland gode venner, eller i en setting det ikke er så farlig å "drite seg ut". God tid må man også ha. :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA