Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: edyrli på mandag 26. juni 2023, klokken 00:03Bare for å gjøre dette enda mer forvirrende. Så ønsker BYD å starte produksjon i Europa. Så hva er best. Hovedkontor i Kina med produksjon i Europa eller hovedkontor i Europa med produksjon i Kina. Så har vi alle aksjonærene på tvers av landegrenser. Dette er ikke helt rett fram lenger.
Produksjon i Europa er selvsagt best.

Vi har allerede flyttet alt for mange arbeidsplasser til kina.

BubbaJoFet

Vi har levd godt på billig kinesisk produksjon de siste tiårene, har holdt inflasjon nede og bidratt til en lånefest uten like. Men at Norge med vår sysselsetting har mistet mange arbeidsplasser til Kina er vel en litt drøy påstand. Før en sa «Made in China» var det «Made in Taiwan» og før det «Made in Japan»

https://no.tradingeconomics.com/norway/employed-persons
Her ville grafen de siste 20 årene vist nedgang eller stagnasjon om jobber ble eksportert ut av Norge til andre land.

E-Trond

Sitat fra: Syklist på mandag 26. juni 2023, klokken 14:12Er mer bekymret for kinesisk press mot mindre land i Europa, slik som vi så etter fredspristildelingen for noen år siden.

Dette er er jo ikke akkurat lovende for lokale batterifabrikker:

https://www.economist.com/business/2023/06/22/why-is-china-blocking-graphite-exports-to-sweden

Kanskje Norge kan bidra med sjeldne jordmetaller til Europa.
https://e24.no/energi-og-klima/i/8JEz1r/tror-dette-kan-bli-et-norsk-metalleventyr
ID 7 GTX
Ioniq  2020

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på mandag 26. juni 2023, klokken 12:18Er lov å ta et standpunkt,men da gjelder dette vel Volvo også?
Og Apple produkter?
Og biler med kinesisk produserte batteripakker?
Gjelder Volvo og ja. Nå holder jeg meg inntil videre til biler og ting større enn det. Enkeltkomponenter og deler av bilen tror jeg det er umulig å unngå. Men har jeg valgmuligheter velger jeg det bort.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 26. juni 2023, klokken 16:21Vi har levd godt på billig kinesisk produksjon de siste tiårene, har holdt inflasjon nede og bidratt til en lånefest uten like. Men at Norge med vår sysselsetting har mistet mange arbeidsplasser til Kina er vel en litt drøy påstand. Før en sa «Made in China» var det «Made in Taiwan» og før det «Made in Japan»

https://no.tradingeconomics.com/norway/employed-persons
Her ville grafen de siste 20 årene vist nedgang eller stagnasjon om jobber ble eksportert ut av Norge til andre land.
Norge er bare en bitteliten del av Europa.

BubbaJoFet

Ok, Tyskland har hatt en ubrutt oppgangstid drevet frem av billig russisk energi siden 2000 tallet frem til 2022. De kjente lite til kredittkrisen og har hatt problemer med å få tak i arbeidskraft, derav Merkels invitasjon til immigranter. Hvilke jobber har de mistet? Eller er Tyskland, ryggraden til Euroen, også bare en liten del av Europa.

Er ikke pro Kina, men at de har tatt mye europeiske arbeidsplasser synes jeg er vanskelig å se. At Kina er blitt ett totalitært undertrykkende regime med en eneveldig diktator derimot er enklere å se.

https://www.goldmansachs.com/intelligence/pages/why-has-youth-unemployment-risen-so-much-in-china.html

Interessant artikkel om utfordringene kinesiske yngre har i arbeidsmarkedet

Electric cars in Norway

SitatEr ikke pro Kina....

Bubba.... Det er ikke hva jeg tenker heller....

Dette temaet har ingen fasitsvar heller.... Bare synspkt

Electric cars in Norway

Jammen er det store europeiske aktører i spill rundt Kinabiler.

Les denne:

https://www.politico.eu/article/volkswagen-mercedes-bmw-berlin-will-slam-the-brakes-on-frances-car-war-with-china/

Jeg legger med noen bilder både på norsk Google oversatt samt engelsk.

Syklist

Interessant.  Det er ikke noe nytt at Tavares driver med lobbyvirksomhet for proteksjonisme. Stellantis elbilene er altfor høyt priset i Frankrike og konkurransen fra MG og Tesla er hard.

Handelskrig kommer det skjelden noe godt ut av, så det er bedre å tone ned retorikken.  EU's forslag om batterisertifisering er mer nøytralt.    Kina har mye kull, men investerer kraftig i fornybar energi. https://electrek.co/2023/06/26/china-solar-twice-capacity-coal/
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: Syklist på torsdag 29. juni 2023, klokken 08:21Handelskrig kommer det skjelden noe godt ut av, så det er bedre å tone ned retorikken.  EU's forslag om batterisertifisering er mer nøytralt.    Kina har mye kull, men investerer kraftig i fornybar energi. https://electrek.co/2023/06/26/china-solar-twice-capacity-coal/

Ja det er sterk lut, europerne legger opp til overfor Kina ..kansje for sterkt... men det vil tiden vise.... men når det gjelder Kinabiler ser jeg jo et helt klart mønster her i Norge. De selger nesten ikke biler nå i 23 og det er bare MG som selger av de kinesiske merkene. De er ute av 20 på topp merkeliste her i Norge men de var jo innen den lista flere mnd i 22. Nå er det dyrtid - lite penger  hos folk... og "ola og kari" tenker at vi holder oss til det trygge når vi skal bruke mye penger på ny elbil.......det er slik jeg leser nybilstatistikken. Kan hende jeg tar feil...

Hører flere og flere sier at det stilles spørsmål om det ene kinesiske elbil merket etter det andre - om de i det hele tatt vil være representert i Norge med delelager og verkstedtjenester om feks 5 til 10 år frem i tid. Dene seneste jeg hørte sa dette var repr fra Bilbransjeforeningen på den DN podden mil etter mil.. og han vet nok mer enn oss andre...

Husker Cherry modellen som RSA skulle selge for noen år siden...det var vel i ca 2017/2018 da vi jo sto i de lengste elbil ventekølistene .... den Cherry den ble bare borte den ..... ingen på RSA snakker nå om det merket....

Jeg tipper flere av de minste kina elbil merkene som er representert i Norge nå - ikke er her om 5 år.... just saying...

Så da velger de nok heller leasing, de som vil ha seg ny kinaelbil, det er tryggere......det tror jeg de tenker.... kan hende jeg tar feil...

Nå kommer juni tallene snart og som man ser så fortsetter nok trenden..med lave kinaelbil salg i juni...

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 29. juni 2023, klokken 17:05
Sitat fra: Syklist på torsdag 29. juni 2023, klokken 08:21Handelskrig kommer det skjelden noe godt ut av, så det er bedre å tone ned retorikken.  EU's forslag om batterisertifisering er mer nøytralt.    Kina har mye kull, men investerer kraftig i fornybar energi. https://electrek.co/2023/06/26/china-solar-twice-capacity-coal/

Ja det er sterk lut, europerne legger opp til overfor Kina ..kansje for sterkt... men det vil tiden vise.... men når det gjelder Kinabiler ser jeg jo et helt klart mønster her i Norge. De selger nesten ikke biler nå i 23 og det er bare MG som selger av de kinesiske merkene. De er ute av 20 på topp merkeliste her i Norge men de var jo innen den lista flere mnd i 22. Nå er det dyrtid - lite penger  hos folk... og "ola og kari" tenker at vi holder oss til det trygge når vi skal bruke mye penger på ny elbil.......det er slik jeg leser nybilstatistikken. Kan hende jeg tar feil...

Hører flere og flere sier at det stilles spørsmål om det ene kinesiske elbil merket etter det andre - om de i det hele tatt vil være representert i Norge med delelager og verkstedtjenester om feks 5 til 10 år frem i tid. Dene seneste jeg hørte sa dette var repr fra Bilbransjeforeningen på den DN podden mil etter mil.. og han vet nok mer enn oss andre...

Husker Cherry modellen som RSA skulle selge for noen år siden...det var vel i ca 2017/2018 da vi jo sto i de lengste elbil ventekølistene .... den Cherry den ble bare borte den ..... ingen på RSA snakker nå om det merket....

Jeg tipper flere av de minste kina elbil merkene som er representert i Norge nå - ikke er her om 5 år.... just saying...

Så da velger de nok heller leasing, de som vil ha seg ny kinaelbil, det er tryggere......det tror jeg de tenker.... kan hende jeg tar feil...

Nå kommer juni tallene snart og som man ser så fortsetter nok trenden..med lave kinaelbil salg i juni...

Vel leste nylig om at diesel og bensin biler er mer populære på Finn enn elbiler.
Ola og Kari Nordman merker stramme økonomien og kjøper brukt bil istedenfor og fosil bil er fortsatt vesentlig billigere i innkjøp.
Model 3 2019 LR Rwd

filtvet

Vel, boikotter kan vel gå begge veier. Om det skjer er VW ferdige i Kina.

Boikotter du Usa fordi de drepte barn med napalm?

Electric cars in Norway

Rollep

Electric cars in Norway

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA