Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

RJK

66 Xpeng P7/P7i (67 totalt i år) og 12 Xpeng G3i registrert i dag. Er det leasingselskap, leiebilselskap eller flåte hos en større "forbruker" som plutselig er registrert nå? Noen som har tilgang til å finne ut noe mere?

Noen tilfeldig søk viser BiliNord AS, avd. Svolvær som registrert eier...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Denne som er snart et døgn gammel den må dere se....video på nyheten...  bare overskriften er nok til å skremme de fleste amerikanere og det forstå jeg godt...jeg blir skremt selv jeg he he ;D  "Chinese electric vehicle makers lead the world, rivaling U.S. pioneers"

Men som dere kan lese under så er amerikanere gode til å holde kinabiler på en laaaaaang armelengdes avstand...

Ser at denne nyheten også vises i mange andre kjente nyhets nettsteder nå også....men der er det betalingsmur (autonews, financialpost bloomberg osv)

Her blir det fremover nok mer og mer boikott av Kinabiler....det tror jeg....ikke på grunn av krigen i Ukraina men mest pga US bilproduksjon.....

Kopi under av hele nyheten fordi det poppet opp så mye ads mm og spm om å bli kunde... så det er kansje ikke alle som kommer inn. Men jeg kom inn og sa videoen også...

Kopi:

Chinese electric vehicle makers lead the world, rivaling U.S. pioneers

Chinese EV companies have grown rapidly in recent years, becoming major competitors for American automakers like Tesla.

July 18, 2023, 10:00 PM CEST
By Janis Mackey Frayer and Larissa Gao

SHANGHAI — When Shanghai held its international auto show this spring, the world's biggest names were there: Toyota, Ford, BMW and more. But Chinese brands such as BYD and NIO stood out with electric vehicles that are cutting-edge — and affordable.

China's electric vehicle companies have grown rapidly in recent years, becoming major competitors for U.S. automakers like Tesla.

William Li, the CEO of NIO, said competition in the EV industry is "much fiercer" in China, the world's largest market for EVs and for automobiles overall.

Every company "must go all out," he said in an interview at the Shanghai International Automobile Industry Auto Show in April. "Otherwise, you may be ahead today, [but] you may not be ahead in a few months."

The fierce competition has spurred rapid development of the industry. According to Hong Kong-based Counterpoint Research, about one-quarter of passenger cars sold in China last year were all-electric or plug-in hybrid vehicles, compared with about 7% in the U.S.

"China is way ahead of the U.S. in terms of EV adoption," said Soumen Mandal, a senior analyst for Counterpoint, based in Kolkata, India.

Only a few years ago, China had an estimated 300 EV makers, a number that analysts say will be winnowed down to a dozen or so in the coming years. Though local brands dominate China's EV market, they also face competition from foreign automakers that are trying to muscle in, such as General Motors and Volkswagen.

As with their counterparts in the U.S. and elsewhere, Chinese EV makers' profitability is threatened by excess capacity and a price war set off in January by Tesla, which has a factory in Shanghai. A pledge this month by Tesla and 15 other automakers to avoid "abnormal pricing" was retracted by the China Association of Automobile Manufacturers, which cited antitrust law.

Faced with pressure at home, China's EV makers are pursuing expansion abroad, especially in emerging markets. Last year, China's exports of EVs increased 131.8% year on year to around 680,000 units, official data showed. Thanks in part to the surge in EV sales, China overtook Japan as the world's top auto exporter in the first quarter of this year.

One place those exports are not going is the U.S., amid geopolitical tensions with China and efforts to strengthen U.S. domestic manufacturing.

"U.S. automakers are present in China, but there are no Chinese automakers present in the U.S.," Mandal said.

Chinese industry leader BYD — a Shenzhen-based company whose name stands for "Build Your Dreams," which is backed by U.S. investor Warren Buffett — now rivals Tesla as the world's biggest seller of electric vehicles, including hybrids.

Svk

Gleder meg til vi kan kjøpa chevrolet EV biler inorge.
Lenge siden jeg har hatt chevrolet nå :-)

Electric cars in Norway

Oj oj oj.... nå begynner det å dra seg til for kinesiske elbil produsenter som tester selvkjøring i US :police:  les denne på carcops fra 19 juli.

Kopi:

The Chinese government doesn't allow American companies to test autonomous tech, and Congress members think the U.S. should enact a similar ban.

A group of four lawmakers in the United States has raised concerns about Chinese companies testing advanced self-driving vehicles in the United States.

A letter addressed to Transportation Secretary Pete Buttigieg and Commerce Secretary Gina M. Raimondo from Congress members Tim Walbert, Debbie Dingell, Robert E. Latta, and Marc Veasey claims that the U.S. is at risk of "ceding a serious strategic advantage" by not banning Chinese companies from testing their self-driving systems in the United States.
The Detroit Bureau notes that there are currently seven Chinese companies testing autonomous vehicles in the United States. This is despite the Chinese government having limited the ability of U.S. companies to test autonomous systems on its shores and even restricting where Tesla vehicles can drive with their semi-autonomous systems.

Hansi

VW kjøper andel i Xpeng
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-expand-china-line-up-with-xpeng-saic-partnerships-2023-07-26/

Vil dette føre til mer kinesiske komponenter og programvare i VW? Jeg skulle helst sett at europeisk bilindustri klarte å konkurrere uten det, men det er nok vanskelig, spesielt når satsingen deres på elektrifisering synes å være halvhjertet.
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Electric cars in Norway

Svk

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 27. juli 2023, klokken 07:16
Sitat fra: Hansi på torsdag 27. juli 2023, klokken 03:02Vil dette føre til mer kinesiske komponenter og programvare i VW?
Godt spm  :+1:

Er vel 10 år siden det sto made in china på enkelte filtrer til VW.
Så skal du komme deg frem uten china,så kjøper du en DBS sykkel fra 70-tallet eller eldre

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 27. juli 2023, klokken 07:16
Sitat fra: Hansi på torsdag 27. juli 2023, klokken 03:02Vil dette føre til mer kinesiske komponenter og programvare i VW?
Godt spm  :+1:
Det er jo ikke slik at kjøp av aksjer i Xpeng og en samarbeidsavtale med dem om utvikling av to elbilmodeller er de første investeringene VW har gjort i Kina.

I denne saken fra oktober 2022 står det at 40% av VW sitt salg er i Kina, og halvparten av overskuddet til VW kommer fra det kinesiske markedet (https://www.finansavisen.no/nyheter/bil/2022/10/12/7944505/vw-kan-satse-20-milliarder-pa-kina-samarbeid). VW har allerede store eierinteresser i flere kinesiske selskap, og er involvert i flere joint venture-selskap i Kina.

Når VW selger nesten ingen elbiler i Kina samtidig som BYD og Tesla øker salget og tar markedsandeler i landet så ser vel VW at de må ta grep for å overleve i det kinesiske markedet. Xpeng virker jo å være en bilprodusent med fokus på utvikling og gode løsninger basert på det de har lansert med G9. Sannsynligvis vil dette samarbeidet være til nytte for begge parter. VW kan sikkert få tilgang til teknologi og utvikling som de ligger langt etter med selv (og som fagforeningene helst vil at VW ikke skal satse på), og Xpeng kan nok få mer økonomiske muskler, og kanskje enklere tilgang til det europeiske markedet når de kan vise til europeiske eierinteresser.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway

SitatVW kan sikkert få tilgang til teknologi og utvikling som de ligger langt etter med selv (og som fagforeningene helst vil at VW ikke skal satse på), og Xpeng kan nok få mer økonomiske muskler, og kanskje enklere tilgang til det europeiske markedet når de kan vise til europeiske eierinteresser

Ja dette er nok en vinn vinn situasjon for både Vw og xpeng. Vw vet nok hva de gjør. Men det er ikke i min gate å måtte kjøpe seg inn i et Kinabil merke for ellers er det umulig for vw å få tilgang til Kina kundemarkedet pga høye kostnader til kinastyret for å få solgt der. Kina er svært proteksjonistisk.... det er trist...

Når det er sagt er Byd og xpeng og NIO de tre kinabil merkene jeg har mye trua på fremover. Mens mange av de andre Kina bilmerkene tror jeg ikke er i Norge om 10 år. Men sikker er jeg jo ikke.

Svk

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 27. juli 2023, klokken 09:05
SitatVW kan sikkert få tilgang til teknologi og utvikling som de ligger langt etter med selv (og som fagforeningene helst vil at VW ikke skal satse på), og Xpeng kan nok få mer økonomiske muskler, og kanskje enklere tilgang til det europeiske markedet når de kan vise til europeiske eierinteresser

Ja dette er nok en vinn vinn situasjon for både Vw og xpeng. Vw vet nok hva de gjør. Men det er ikke i min gate å måtte kjøpe seg inn i et Kinabil merke for ellers er det umulig for vw å få tilgang til Kina kundemarkedet pga høye kostnader til kinastyret for å få solgt der. Kina er svært proteksjonistisk.... det er trist...

Når det er sagt er Byd og xpeng og NIO de tre kinabil merkene jeg har mye trua på fremover. Mens mange av de andre Kina bilmerkene tror jeg ikke er i Norge om 10 år. Men sikker er jeg jo ikke.
Disse 3 sammen med MG har vi nok om 10år.resten er det for lite av å vil forsvinne. Men vi hat jo mange gamle Trauste som er i ferd med å forsvinne.
Mitsubishi,honda,suzuki etc

Marzo

Lemfõrder er hoff leverandør til de fleste tyske bilprodusentene og har flyttet nesten hele produksjonsapparatet til Kina.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på torsdag 27. juli 2023, klokken 09:27

Disse 3 sammen med MG har vi nok om 10år.resten er det for lite avvå vil forsvinne. Men vi hat jo mange gamle Trauste som er i ferd med å forsvinne.
Svk  :+1: ja enig med deg i dette. Jeg hadde helt glemt MG jeg ;D litt flaut merker jeg for jeg har jo kjørt de modellene og de er både gode å kjøre og billige. Eneste jeg har å utsette var på den modellen med awd at når man rygger så virker ikke awd! Litt merkelig synes jeg... kansje de retter opp i dette for det er jo SW fix det, eller? Jeg kjørte de tre på samme dag på en snørik vinterdag og alle gikk bra i snøen men det å rygge oppover uten awd er jo litt bakfrem?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Marzo på torsdag 27. juli 2023, klokken 09:49Lemfõrder er hoff leverandør til de fleste tyske bilprodusentene og har flyttet nesten hele produksjonsapparatet til Kina.

Ja jeg så det....ikke bra og det taper de på. Kvalitets stempelet forsvinner saaaaaakte men sikkert.

Litt som det ble sagt på et annet forum: kopi under:

SitatI bought an idler arm bushing kit for my 107 that was from Lemfoerder. It did not work properly. I found out by comparing with the OE unit I subsequently bought, that the dimensions were incorrect. The Lemfoerder box clearly said Lemfoerder Aftermarket, Made in China.
So it seem they have an alternative low cost supply channel from China.

So don't assume they old reliable brand names are still good

http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/412501-lemforder-chinese-crap-2.html

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 27. juli 2023, klokken 10:00
Sitat fra: Svk på torsdag 27. juli 2023, klokken 09:27

Disse 3 sammen med MG har vi nok om 10år.resten er det for lite avvå vil forsvinne. Men vi hat jo mange gamle Trauste som er i ferd med å forsvinne.
Svk  :+1: ja enig med deg i dette. Jeg hadde helt glemt MG jeg ;D litt flaut merker jeg for jeg har jo kjørt de modellene og de er både gode å kjøre og billige. Eneste jeg har å utsette var på den modellen med awd at når man rygger så virker ikke awd! Litt merkelig synes jeg... kansje de retter opp i dette for det er jo SW fix det, eller? Jeg kjørte de tre på samme dag på en snørik vinterdag og alle gikk bra i snøen men det å rygge oppover uten awd er jo litt bakfrem?

Geely merkene vil vi nok ha her og flere år fremover med tanke på hvor tett de er med volvo, tenker da på lotus og kommende zeekr samt geely.
Har mindre troa på jac, voyah og Hongqi selv om sistnevnte er et gammel merke i kina så tror jeg etterhvert at de skjønner at de ikke kan konkurere med bentley og mercedes i europa.
Ang deler som nå blir lagd i kina så stemmer det overens med hva bilmekanikere sier på youtube når de skal fikse eldre biler så prøver de heller å skaffe såkalt new old stock, altså deler som ble lagd for flere år siden i usa eller annet vestlig land men blitt stående på lager, holder mye bedre kvalitet enn nyere deler man får fra kina.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Når jeg tenker meg om så har jeg flett nye bremseklosser til VW T2 liggendes. Passer nok til en av de første som kom med skivebremser foran

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA