Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

hELgenen

Bare fint med priskrig. Akkurat nå sitter vel flere importører med mange lagerbiler de ikke klarer å omsette. Mange som kjøper bil finansierer den gjerne med lån - og med økt rente og mer i vente - vel så stopper det meste opp. Og jeg tror nok en del ikke tør velge rene kina merker av frykt for å stå uten deler eller mulighet for service og reparasjon - verden er blitt mer usikker der. En del Kina merker vil nå gjøre som Tesla og bygge fabrikk der kundene er. F.eks selger de biler i Europa - vel så dunker de opp en fabrikk i Europa også. Så over tid så vil nok frykten for å velge kinabiler forsvinne. Og det er jo ikke noe galt med kvaliteten på de kinesiske bilene - foruten litt mye pling,plong. Så med tid og stunder blir det vel egen overbevisning om hvordan verden fungerer som kanskje skal holde en borte fra Kina biler. Jeg begynner faktisk å slite litt med å finne rasjonelle argumenter som holder mål mhp kina biler vs andre biler. F.eks er det noe bedre å kjøpe en Tesla fra kina samlebånet, enn en BYD fra Europa samlebåndet?

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 02. juli 2023, klokken 21:41Bare fint med priskrig. Akkurat nå sitter vel flere importører med mange lagerbiler de ikke klarer å omsette. Mange som kjøper bil finansierer den gjerne med lån - og med økt rente og mer i vente - vel så stopper det meste opp. Og jeg tror nok en del ikke tør velge rene kina merker av frykt for å stå uten deler eller mulighet for service og reparasjon - verden er blitt mer usikker der. En del Kina merker vil nå gjøre som Tesla og bygge fabrikk der kundene er. F.eks selger de biler i Europa - vel så dunker de opp en fabrikk i Europa også. Så over tid så vil nok frykten for å velge kinabiler forsvinne. Og det er jo ikke noe galt med kvaliteten på de kinesiske bilene - foruten litt mye pling,plong. Så med tid og stunder blir det vel egen overbevisning om hvordan verden fungerer som kanskje skal holde en borte fra Kina biler. Jeg begynner faktisk å slite litt med å finne rasjonelle argumenter som holder mål mhp kina biler vs andre biler. F.eks er det noe bedre å kjøpe en Tesla fra kina samlebånet, enn en BYD fra Europa samlebåndet?
Helgenen :+1: ja det er ikke lett å spå om fremtiden

Kinesere kjøper ikke lengre US biler heller  ;D

https://www.businessinsider.com/china-auto-sales-automakers-ford-gm-making-losing-market-share-2023-4

Kopi:

China isn't buying American cars anymore — and it's bad news for everyone except Tesla
Alexa St. John and Nora Naughton
Jun 8, 2023, 2:38 PM CEST

Electric cars in Norway

Kinabiler gjør det bra hos Putin.

Kopi, lenke og bilde under.

«Russland-exiten til en drøss av internasjonale selskaper ser ut til å ha lønnet seg for kinesiske selskaper som har blitt gjenværende i landet. 

Kina tar nemlig en stadig større andel av det russiske bilmarked, etter at bilkjemper som Volkswagen, Toyota, General Motors og Mercedes-Benz trakk seg ut i fjor, ifølge Bloomberg.»

https://www.finansavisen.no/transport/2023/07/06/8020659/kina-tar-et-storre-jafs-i-russland

vinterdekk

Volkswagens elbiler blir også (trolig grå-) eksportert til Russland og andre markeder, fra Kina.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Egil S

Største problemet til Kina har vært kvaliteten.
Jeg tilbrakte totalt 15 måneder i Kina i perioden 2007 - 2015, det meste i 2007-2009.
De kom langt på de årene, HMS var ikke eksisterende i 2007, i 2015 var det mye bedre, men langt fra "Norskt nivå".

Kvaliteten var alltid 90%, det var ikke så nøye hvordan det så ut så lenge det virket, var det bak et deksel, inni et skap e.l. så det ikke ut, det funket som oftest, men å jobbe med det var et mareritt, alt så ut som et var "kastet inn på 10m avstand".

Bilene slet jo lenge med sikkerheten, de klarte vel 0 stjerner i NCAP testen i begynnelsen.
Men de har nok blitt vesentlig bedre, de har nok lært at de ikke kan selge biler her hvis ikke kvaliteten og sikkerheten holder mål.

Koreanerne lærte dette på slutten av 90 og begynnelsen av 2000 tallet.
De hadde lenge to produksjnslinjer hos Hyundai og KIA, en for eksport og en for hjemmemarkedet, med veldig forskjellig kvalitet.
Har tilbrakt mye tid i Korea også, og forskjellen er at Koreanerne kjøper ikke bruktbil, bruktbilmarkedet finnes omtrent ikke, det som var vanlig der var at man kjøpte ny bil og etter 8-10 år var den så i så dårlig forfatning at den ble skrotet og de kjøpte ny bil.

Jeg husker jeg i 2014 fortalte en Koreansk kollega at jeg hadde kjøpt meg en BMW 5-serie stasjonsvogn, "ah, new car" sa han, "yes, well 2 years old, so new to me" sa jeg, da rynket han på nesen å sa litt nedlatende "you buy second hand car?".
Så fikk jeg forklaringen over etterpå.

med tanke på latt den erfaringen jeg har fra Kina, så sitter det litt langt inne å kjøpe Kinesisk bil enda.
Men ser jo de er overlegne på annen elektronikk som droner, action kameraer og andre gadgets, så det kan ikke være så ille.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Nå strammer visstnok kineserne inn på eksport av sjeldne/kritiske mineraler, noe jeg fryktet at ville skje.

https://www.dn.no/utenriks/kina/usa/handelskrig/kina-strammer-grepet-om-sjeldne-mineraler-truer-den-globale-elektronikkindustrien/2-1-1479519

Mener de har gjort tilsvarende før. Altså enda en god grunn for å boikotte biler fra kinesiske produsenter, uansett hvor i verden de faktisk er produsert.

Og god grunn for å få satt igang høsting av slike i Norge der vi vet tilgangen er god nok.

Eller vi må få kartlagt dette langt bedre, inkludert forekomster i havet, selv om jeg egentlig er litt skeptisk til utvinning til havs.

Det hjelper at vi finner store konsentrasjoner nær der jordplatene møtes/skilles og der det er eller var undersjøisk vulkansk aktivitet.

Men vi trenger snarest å få økt kunnskapen og få vite om vi får gjort dette uten å gjøre for stor skade på planter og fisk/dyreliv til havs, både i nærheten og lengre unna bruddet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: Egil S på mandag 10. juli 2023, klokken 18:55Største problemet til Kina har vært kvaliteten.

Kan ikke se at de står tilbake for noen mhp kvalitet for øyeblikket. De VAR langt bak i 2015, men det er jo en evighet siden. Den gangen hadde vi ikke chatGPT en gang.........

Ut fra hva jeg har sett av Tesla sine kina produserte biler og min egen Polestar 2 så er jeg 100% overbevist om at kvalitet - det leverer de i bøtter og spann. Selvfølgelig ikke like bra for alle merker enn så lenge - men de lærer fort..svært fort...

Men det er vel ofte slik med et dårlig rykte - den ligger der gjerne noen år ekstra. Bare se på Skoda. Det gikk vel sikkert 10 år etter at VW gikk inn før hvermansen turte å ymte frempå at kvaliteten kanskje ikke var noe verre enn VW.......

Nei - jeg tror Kina bilene vil renne på inn til Europa og ta store markedsandeler.

Svk

Gått snart 12.000 nå.null tull og det er faktisk lakk i baklukeåpningen

vinterdekk

Sitat fra: Egil S på mandag 10. juli 2023, klokken 18:55Koreanerne lærte dette på slutten av 90 og begynnelsen av 2000 tallet.
De hadde lenge to produksjnslinjer hos Hyundai og KIA, en for eksport og en for hjemmemarkedet, med veldig forskjellig kvalitet.
Har tilbrakt mye tid i Korea også, og forskjellen er at Koreanerne kjøper ikke bruktbil, bruktbilmarkedet finnes omtrent ikke, det som var vanlig der var at man kjøpte ny bil og etter 8-10 år var den så i så dårlig forfatning at den ble skrotet og de kjøpte ny bil.

Jeg husker jeg i 2014 fortalte en Koreansk kollega at jeg hadde kjøpt meg en BMW 5-serie stasjonsvogn, "ah, new car" sa han, "yes, well 2 years old, so new to me" sa jeg, da rynket han på nesen å sa litt nedlatende "you buy second hand car?".
Så fikk jeg forklaringen over etterpå.

Vi har nok endel å lære fra Koreanere og andre asiatiske kulturer, der. Men behovene vil jo endres på 8-10 år og man har jo gjerne store barn før en husholdning har råd til ny bil her i Norge.  ;D
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Egil S

Sitat fra: hELgenen på mandag 10. juli 2023, klokken 22:16Kan ikke se at de står tilbake for noen mhp kvalitet for øyeblikket. De VAR langt bak i 2015, men det er jo en evighet siden. Den gangen hadde vi ikke chatGPT en gang.........

Ja det er jo litt det jeg sier også, de har et dårlig rykte, om det er fortjent i dag er mer usikkert.

Dårlige rykter henger i lenge.
Ford hadde èn dårlig 2,6L V6 på 80-tallet, da var alle Ford motorer dårlige.
BMW hadde litt problemer tidlig 80-tall med kombinasjon alt topp og står blokk, som pga forskjellig temperaturutvidelseskoeffisient hadde noe topper som ble skjeve/havarerte hvis bilene ble kjørt hardt før de var gode og varme, selv 25 år etter snakket folk om at BMW hadde så dårlige topper på motorene sine.

Som Henning Kvitnes syneger, "evig eies kun et dårlig rykte".
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Helt motsatt av hva overskriften på denne tråden heter - nå er det Kina som trolig innfører «metall»handelskrig med de andre....  Les saken på motor.no

Dette høres jo nesten ut som halvleder-situasjonen vi hadde tidligere....

https://www.motor.no/aktuelt/renault-frykter-metall-krig-med-kina/252153

Se lenke over, bilde og tekstkopi under fra nyheten:

«KINESISK STORM»: Renault styreleder Jean-Dominique Senard ser mørke skyer over europeiske bilprodusenters elbil-satsing.

Renault-sjef:
Frykter «metall-krig» med Kina

Kina har innført restriksjoner på eksport av to metaller som er viktige for elbilproduksjon.»

PUBLISERT 10/07 2023 - 12:58

Og lengre ned i nyheten står dette under:

«Fra neste måned må europeiske bilprodusenter ta i bruk sine reservelagre av metallene germanium og gallium, etter at Kina nettopp har vedtatt eksportrestriksjoner.

Begge metallene er sentrale i bilproduksjon.
Germanium brukes blant annet i halvledere, gallium benyttes i radarer, utstyr til radiokommunikasjon, satellitter og LED-skjermer.»

RJK

Dette postet jeg om på mandag, men link til DN, innlegg #261
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Og her kommer nok en lekker konkurrent som er produsert i Kina :

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/0Qza7G/zeekr-001?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row12_pos2&utm_medium=dre-64ad8e1651a71a8fb1495b7d

Dette med boikott tror jeg blir vanskelig............
Ser folk med gode intensjoner snubler i sin egen tro hele tiden. Og mhp Zeekr så designes alt i Europa av Europeere - så her har du en bedrift som gir masse arbeidsplasser i Europa.
Det er kapitalen som styrer og dersom et merke ser mørke skyer på himmelen mhp boikott så smeller de vel opp fabrikker i Europa også. Polestar har jo fabrikk på gang i USA som skal produsere der - og BYD har vel noe gang på i Europa...Tesla produserer både her og der og sender biler litt på kryss og tvers.
Det er enklere når vi snakker om rene kinesiske biler som designes,produseres og eksporteres fra Kina - men bilbransjen endrer karakter hele tiden og tilpasser seg verdenssituasjonen. Russland har jo null problemer med å få tak i omtrent alt de ønsker seg av produkter samtidig som økonomien faktisk ikke går så ille - det til tross for at over halve verden prøver å boikotte dem på en eller annen måte.

Selvfølgelig er det skremmende å se verdensmakter som f.eks Kina,Russland og USA forsøker å legge inn ulike restriksjoner mot hverandre mhp råvarer - men de enkelte selskapene som skal levere produkter til verdensmarkedet prøver febrilsk å tilpasse seg hele tiden - og de lykkes jo i stor grad. Dette fordi uansett hvordan man vrir og vender på det - alle er avhengig av en viss handel på tvers av de politiske skillelinjene. 

Min eneste bekymring mhp kina biler er tilgang på reservedeler og hvorvidt det enkelte merket faktisk vil overleve. Noen av disse nye kinesiske merkene vil gå over ende - og kanskje noen av de tradisjonelle merkene faller under som følge av konkurranse fra Kina.  Ikke rart mange kjøper Tesla - fordi mange føler en viss usikkerhet om hvilke merker som vil overleve på sikt..........

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 12. juli 2023, klokken 12:15Og her kommer nok en lekker konku..............

Dette med boikott tror jeg blir vanskelig............

hELgenen :+1: Ja det har du helt i...det er vanskelig å blande politikk og biler. Og det du skriver er godt skrevet. Men de blandes .....

Det er minnet meg på det kjente utsagnet jeg aldri :laugh: husker hvem som egentlig sa....»Den som vet hvordan politikk og pølser lages - får aldri en god natt søvn». Enten var det Bismarck eller Churchill eller en annen kjent kar.

Men er det så nøye da hvem som sa det for det er jo poenget som teller. He he artig med litt helgehumor her inne.

Men spøk til side, eller...? nederste setning i slike innlegg som det jeg skriver her ....bør alltid avslutte med ...... «Putin må gå ut av Ukraina og Kina må ta klar avstand fra Putin sine handlinger i Ukraina. He he jeg kunne ikke dy meg der heller... ;)

By the way.... Denne under fra 27 juni i år bør leses:

Under er kopi fra lenken under:

«Article
27 Jun 2023
Author:
Epravda

Sweden: Volvo cars may face boycott after Ukrainian govt. lists its parent company as intl. war sponsor, media reports

[Translation prepared by Business & Human Rights Resource Centre]

Automaker Volvo may face difficulties due to parent Geely listed as a war sponsor,

27 June 2023

A subsidiary of the Chinese automaker Geely, which was listed by the NAPC as an international sponsor of the war, Volvo Cars also experienced problems due to the position of the parent company.

The Swedish newspaper Dagens industri writes about this, reports liga.net.
It is noted that after the decision of Ukraine, the Swedish Ministry of Defense and the administration of Gothenburg, where the head office of Volvo is located, thought about declaring a boycott of the largest Swedish automaker.

"This is a nationwide issue that concerns most departments and organizations. Therefore, it is important that it is studied at the state level. The first contacts between departments have already taken place," Defense Ministry spokeswoman Marie Tiseter said

Shareholders of the Volvo Group, where Geely owns an impressive block of shares, are also dissatisfied with the position of the Chinese Geely.

"It is unfortunate and pointless that Geely does not share our values on this issue. We have not changed our position. War is not fair. At the same time, Volvo Cars has an owner who has a different opinion, guided by the point of view of the Chinese state. It is unfortunate that Geely does not have a plan to wind down operations in Russia," Anders Oskarsson, a representative of the AMF pension fund, told the publication (the third largest shareholder of the Volvo Group with 5.4%, Geely is the second with 16%).

Oskarsson warned that because of Geely, the Volvo brand could face difficulties in selling cars...»

Ja ja sier jeg.... Pølser og politikk der altså ;D

https://www.business-humanrights.org/en/latest-news/sweden-volvo-cars-may-face-boycott-after-ukrainian-govt-lists-its-parent-company-as-intl-war-sponsor-media-reports/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA