Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Her er en fin oversikt over Kinabiler i Norge

Kopi under fra denne nyheten:

https://www.motor.no/aktuelt/er-norge-klar-for-kinesiske-biler/245369

Er Norge klar for kinesiske biler?
Kinesiske biler inntar Norge. Ukjente navn, uvante salgsmetoder, uprøvde kvaliteter. Hva er det som venter oss?
PETER RAAUMREDAKTØR MOTOR
PUBLISERT 05/04 2023 - 05:33

Kina på fire hjul i Norge
  • MG (4240 solgte biler i Norge i 2022) – et av de første merkene som fikk biler i stort volum. Har hatt gjennomslag med rimelige modeller med ordinær rekkevidde. Fire modeller nå.
  • BYD (2655) – Kinas ledende elbilmerke og med lang tradisjon som bilprodusent, med sterk internasjonal vekst. Norske RSA har importansvar i nord-Europa. Lanserer sin fjerde modell i Norge innen kort tid.
  • Hongqi (2086) – luksusmerke etablert på slutten av 1950-tallet, nå en del av FAW-konsernet (et av bil-Kinas fire store). Har én modell i Norge, karakteristiske E-HS9 som kom i 2022.
  • Nio (1135) – oppstartmerke etablert i 2014, med Norge som første testmarked i Europa. Bilene har fått god mottakelse. Tilbyr automatisert batteribytte som supplement til lading.
  • Maxus (976) – et billigmerke i det store SAIC-konsernet. Snart fem elektriske modeller i Norge, derav to i personbilsegmentet, Euniq5 og Euniq6.
  • Xpeng (703) – rent elbilmerke etablert i 2014, har hatt litt krevende logistikk rundt oppstart i Norge, men har nylig presentert sin tredje og antatt mest populære modell, G9.
  • Voyah (396) – blant de ferskeste av merkene, etablert i 2020. Er i Norge gjennom et selskap eid av Sulland-Gruppen. En modell på markedet: Voyah Free.
  • DFSK (84) – har hatt trøbbel med importørløsningen, fortsatt uviss skjebne i Norge.
  • JAC (23) – har akkurat startet i Norge med RSA som importør. Har drevet i snart 60 år, i øyeblikket med 10 elbilmodeller i produksjon. Første i Norge: e-JS4.
  • Geely (2) – vil trolig inngå i porteføljen til Gill-Gruppen (som også har MG). Stadig uklar produktutrulling.
  • Seres (1) – har ikke fått fart på Norgesimporten, men har en produktlinje som kan gjøre det til et interessant merke, særlig på billigbiler

Ingeniøren

Velger du å legge produksjon til Kina så støtter du regimet. Ferdig snakka ! Om du kaller det Kina bil eller ikke spiller ingen rolle.

Ser det er flere som forsøker med spanske løsninger for å ha ryggen fri... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

E-Trond

Ja,er vel nesten ingen som har ryggen fri?

Foreign traditional automakers including BMW and Volkswagen have been left behind. But they are now ramping up production. BMW's latest plant brings the German automaker's annual production capacity in China to 830,000 cars.

Volkswagen Passenger Cars CEO Ralf Brandstaetter told the Nikkei in February that the automaker will be able to build as many as 1 million electric vehicles a year in China in 2023.

https://www.cnbc.com/2022/06/24/bmw-opens-third-ev-plant-in-china-as-it-ramps-up-challenge-to-tesla.html#:~:text=BMW%E2%80%99s%20latest%20plant%20brings%20the%20German%20automaker%E2%80%99s%20annual,electric%20vehicles%20a%20year%20in%20China%20in%202023.

Er vel bare om å gjøre å sikte så moralsk riktig som mulig,og prøve å unngå bilprodusenter som er hel-eid eller delvis eid av den kinesiske stat?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Electric cars in Norway

hELgenen

Bilbransjen er jo internasjonal i likhet med ganske mange andre bransjer. Så det er svært vanskelig å være veldig prinsippfast her. Bare se på Freia og denne "sjokolade aksjonen". Og det finnes vel knapt noe elektronikk i verden som ikke har en eller annen link til Kina?

Rollep

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 24. juni 2023, klokken 19:38Velger du å legge produksjon til Kina så støtter du regimet. Ferdig snakka ! Om du kaller det Kina bil eller ikke spiller ingen rolle.

Ser det er flere som forsøker med spanske løsninger for å ha ryggen fri... :)
:+1:

Svk

Og stellantis har en større kinesisk aksjonær.

Det beste er nok å lage alt selv

edyrli

Bare for å gjøre dette enda mer forvirrende. Så ønsker BYD å starte produksjon i Europa. Så hva er best. Hovedkontor i Kina med produksjon i Europa eller hovedkontor i Europa med produksjon i Kina. Så har vi alle aksjonærene på tvers av landegrenser. Dette er ikke helt rett fram lenger.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

turfsurf

Sitat fra: edyrli på mandag 26. juni 2023, klokken 00:03Bare for å gjøre dette enda mer forvirrende. Så ønsker BYD å starte produksjon i Europa. Så hva er best. Hovedkontor i Kina med produksjon i Europa eller hovedkontor i Europa med produksjon i Kina. Så har vi alle aksjonærene på tvers av landegrenser. Dette er ikke helt rett fram lenger.
For min egen del tenker jeg slik:
- Heleid kinesisk selskap med produksjon i Kina går lett ut (Polestar)
- Heleid kinesisk selskap med produksjon utenlands går også ut
- Ikke kinesisk eid (evt på børs) med kinesisk produsert bil går også ut (f.eks Tesla 3/Y tidligere, iX3)

Hvor designkontoret holder til kunne bry meg mindre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. juni 2023, klokken 06:48
Sitat fra: edyrli på mandag 26. juni 2023, klokken 00:03Bare for å gjøre dette enda mer forvirrende. Så ønsker BYD å starte produksjon i Europa. Så hva er best. Hovedkontor i Kina med produksjon i Europa eller hovedkontor i Europa med produksjon i Kina. Så har vi alle aksjonærene på tvers av landegrenser. Dette er ikke helt rett fram lenger.
- Ikke kinesisk eid (evt på børs) med kinesisk produsert bil går også ut (f.eks Tesla 3/Y tidligere, iX3)

Ja, de fleste har mye med Kina å gjøre, direkte eller indirekte. Norge får starte opp en ny elbilprodusent - er jo noen gode norske bildesignere som sikkert kan gjøre et bidrag :-).

BYD har jo f.eks. vært på børs i sikkert 20 år, og et konglomerat som Warren Buffet (USA) står bak har jo mange aksjer (40% av H-aksjene). Men kineserne eier jo mye de og.

Tesla Model Y                         2021-

Svk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 26. juni 2023, klokken 08:57

Ja, de fleste har mye med Kina å gjøre, direkte eller indirekte. Norge får starte opp en ny elbilprodusent - er jo noen gode norske bildesignere som sikkert kan gjøre et bidrag :-).

BYD har jo f.eks. vært på børs i sikkert 20 år, og et konglomerat som Warren Buffet (USA) står bak har jo mange aksjer (40% av H-aksjene). Men kineserne eier jo mye de og.

Grunnleggerene eier en del også. Og den norske stat eier litt

E-Trond

Er lov å ta et standpunkt,men da gjelder dette vel Volvo også?
Og Apple produkter?
Og biler med kinesisk produserte batteripakker?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

ID 7 GTX
Ioniq  2020

Syklist

Er mer bekymret for kinesisk press mot mindre land i Europa, slik som vi så etter fredspristildelingen for noen år siden.

Dette er er jo ikke akkurat lovende for lokale batterifabrikker:

https://www.economist.com/business/2023/06/22/why-is-china-blocking-graphite-exports-to-sweden
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA