Boikott av Kina elbiler for å vise vår sympati?

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 18. februar 2023, klokken 18:56

« forrige - neste »

Svk

BYD eies heller ikke av den kinesiske stat sånn son MG.
BYD eies av grunnleggerene, amerikanske, norske investorer + div andre...

Electric cars in Norway

Hør bilbransjens status ved Trygve L, hudfletter kinabilene....på siste mil etter mil podden. Men ikke pga Kinabil boikott av Xi og Putinsamarbeidet....men pga av opplevd manglende kvalitet, trygghet, prisfall ved salg, tilgang på delemarked, er de her om 5 år, osv

Han også han sier som meg at PS2 er ikke Kinabil men «lik som Volvo».

Han kan også myyyye om Tesla i Norge.... Dyktig kar virker det som, har mye innsikt...aldri hørt om han før, jeg....men jeg lærte mye der....sier jo mer om meg det >:( he he

https://open.spotify.com/episode/3zv5nPyLLXEMpIUwUOmZa2?si=xqK-DNxsQXOXdcqRWTICPw

Daniel_0007

Hvis man kaller ps2 for lik volvo kan man like gjerne kalle zeekr,geely,lynk and co og lotus lik volvo  :o
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 19. juni 2023, klokken 13:51Hvis man kaller ps2 for lik volvo kan man like gjerne kalle zeekr,geely,lynk and co og lotus lik volvo  :o
Nå eier jo Volvo mesteparten av Polestar, og hittil har jo bilene vært varianter av Volvo i all hovedsak. 

Det er vel først ved EX30 man kan stille nærmere spørsmål om den modellen egentlig er et "multi-brand-produkt", der Geely selv har gjort masse av jobben, men så har man kanskje slengt på noe Volvo/Polestar-spesifikke lamper og annet.

Jeg forventer jo at man vil lansere mye av samme bilen men med Polestar-logo. Og stemmer det jeg har hørt, at bilen baserer seg på noe som Geely har utviklet selv og selger/skal selge under andre merkenavn, så er man nok nærmere at disse sklir over til å bli rene Kina-biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatOg stemmer det jeg har hørt, at bilen baserer seg på noe som Geely har utviklet selv og selger/skal selge under andre merkenavn, så er man nok nærmere at disse sklir over til å bli rene Kina-biler

RJK :+1: ja jeg merker jeg tenderer til å være «litt» enig med deg i dette. Vi får se hva som skjer....

Jeg er egentlig ikke så opptatt av selve definisjonen av en såkalt «kinabil» definisjon... det overlater jeg til andre...

Jeg er som alle sikkert har forstått mest opptatt av at vi i Norge bruker vår «forbrukermakt» overfor Xi så han tar et fornuftig valg overfor Putin....og klart gir utrykk for at han ikke kan støtte en krig i Europa... ref Ukraina.....

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 19. juni 2023, klokken 14:05Nå eier jo Volvo mesteparten av Polestar, og hittil har jo bilene vært varianter av Volvo i all hovedsak.
Volvo og Polestar har samme kinesiske eier. Forskjellen på de hittil er vel at Polestar blir bygd i Kina, mens begge er designet i Sverige.

Men med EX30 så er det vel en Geely bil i utgangspunktet, som har blitt "Volvofisert".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

... BTW...hørt nettopp å en podcast at kinesiske biler selger like godt som sand i sahara og som regn vær i Bergen og som snø på nordpolen.... ikke så bra med andre ord. Enkelte merker har solgt under 10 biler så langt i år...

Og flere av de kinabil verkstedene sliter med å få tak i deler.... 

Tipper derfor at noen av disse kinabil merkene ikke lenger er i Norge eller europa om 5 år... for det er ikke bare i Norge fler og fler er "blitt noget mer skeptisk" til biler som produseres i et land med et styresett som ikke passer oss....

Ja ja sier jeg...de har selg selv å takke... de burde slippe til demokratiske spilleregler og vise at de ikke synes det er greit å ha en pågående krig i europa...

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. juni 2023, klokken 16:38... BTW...hørt nettopp å en podcast at kinesiske biler selger like godt som sand i sahara og som regn vær i Bergen og som snø på nordpolen.... ikke så bra med andre ord. Enkelte merker har solgt under 10 biler så langt i år...

Tipper derfor at noen av disse kinabil merkene ikke lenger er i Norge eller europa om 5 år... for det er ikke bare i Norge fler og fler er "blitt noget mer skeptisk" til biler som produseres i et land med et styresett som ikke passer oss....

Ja ja sier jeg...de har selg selv å takke... de burde slippe til demokratiske spilleregler og vise at de ikke synes det er greit å ha en pågående krig i europa...

Ta en titt på https://ofv.no/registreringsstatistikk

Her ligger MG trygt inne på topp 20 listen for 2023 og hittil i år har det blitt registrert temmelig nøyaktig like mange biler som på samme tid i fjor. Hvem er de eid av?

Jeg tror du sterkt overvurderer betydningen av styresettet i Kina når det gjelder folks valg av bil. Det teller nok mer hvorvidt et verksted får tak i deler, hvor kjent / etablert merket er og hvilken prisklasse bilene ligger i.

Velger du desember og 2022 finner man både MG, Hongqi og BYD innenfor topp 20. Styresettet i Kina må vel sies å ha vært relativt stabilt siden den tid, mens vi i Norge har fått en endring i form av MVA samt et stadig større utvalg av elbiler i "alle" prisklasser og størrelser. Det er vel grunn til å tro at andre faktorer kan ha hatt minst like stor betydning for nedgang i salgstall som at det plutselig har gått opp for det norske folk at Kina ikke er et fullverdi demokrati?

Når du skriver at "det er ikke bare i Norge fler og fler er "blitt noget mer skeptisk" til biler som produseres i et land med et styresett som ikke passer oss" - Hva baserer du dette på? Om du sammenligner salgstall på "kinabiler" for 5 eller 10 år siden vs i dag selges det vel betydelig flere av dem i Norge i dag enn hva tilfellet var tidligere?

Det er selvsagt ikke umulig at spådommen om at flere av "kinamerkene" ikke finnes om 5 år vil slå til, men det tviler jeg på vil ha sin årsak i mangelen på demokrati i Kina eller støttende ord til Putin fra høye herrer i Beijing.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. juni 2023, klokken 06:45
Sitat fra: RJK på mandag 19. juni 2023, klokken 14:05Nå eier jo Volvo mesteparten av Polestar, og hittil har jo bilene vært varianter av Volvo i all hovedsak.
Volvo og Polestar har samme kinesiske eier. Forskjellen på de hittil er vel at Polestar blir bygd i Kina, mens begge er designet i Sverige.

Men med EX30 så er det vel en Geely bil i utgangspunktet, som har blitt "Volvofisert".
En ting er helt sikkert for min del.... Polestar er svensk og ikke Kinabil......det har jeg med meg deler av bilbransjen på....  Selv om produksjon er i Kina er design utvikling, teknologi mm fra Sverige.  Ferdig snakka!

Man vil vel heller ikke si at Volvo er et kinesisk merke selv det er eid av Geely?.

Hør bransjemann her snakker om dette på mil etter mil gratispodd - spol til 40 minutter.

https://open.spotify.com/episode/3zv5nPyLLXEMpIUwUOmZa2?si=G5h6VayaQFquoI3-lkTAMw&context=spotify%3Ashow%3A2j9MbNhFjWFccn3gwYcZKr

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på fredag 23. juni 2023, klokken 23:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. juni 2023, klokken 16:38... BTW...hørt nettopp å en podcast at kinesiske biler selger like godt som sand i sahara og som regn vær i Bergen og som snø på nordpolen.... ikke så bra med andre ord. Enkelte merker har solgt under 10 biler så langt i år...

Ta en titt på https://ofv.no/registreringsstatistikk

Her ligger MG trygt inne på topp 20 listen for 2023 og hittil i år har det blitt registrert temmelig nøyaktig like mange biler som på samme tid i fjor. Hvem er de eid av?

Jeg tror du sterkt overvurderer betydningen av styresettet i Kina når det gjelder folks valg av bil. Det teller nok mer hvorvidt et verksted får tak i deler, hvor kjent / etablert merket er og hvilken prisklasse bilene ligger i.

Velger du desember og 2022 finner man både MG, Hongqi og BYD innenfor topp 20. Styresettet i Kina må vel sies å ha vært relativt stabilt siden den tid, mens vi i Norge har fått en endring i form av MVA samt et stadig større utvalg av elbiler i "alle" prisklasser og størrelser. Det er vel grunn til å tro at andre faktorer kan ha hatt minst like stor betydning for nedgang i salgstall som at det plutselig har gått opp for det norske folk at Kina ikke er et fullverdi demokrati?

Når du skriver at "det er ikke bare i Norge fler og fler er "blitt noget mer skeptisk" til biler som produseres i et land med et styresett som ikke passer oss" - Hva baserer du dette på? Om du sammenligner salgstall på "kinabiler" for 5 eller 10 år siden vs i dag selges det vel betydelig flere av dem i Norge i dag enn hva tilfellet var tidligere?

Det er selvsagt ikke umulig at spådommen om at flere av "kinamerkene" ikke finnes om 5 år vil slå til, men det tviler jeg på vil ha sin årsak i mangelen på demokrati i Kina eller støttende ord til Putin fra høye herrer i Beijing.
Vidar  :+1: takk for mange gode argumenter...

Hører Hongqi har solgt 5 nybiler i Norge i år. I Sverige stoppet det også opp og Hongqi satte der nylig ned nybilpris med 200 tusen svenske.... Du vet Sverige blir snart nato land snart.... De er også blitt mer skeptiske til Kina.... Og Kina støtter jo Putin...og hans krig i Ukraina.....

By the way... kjøper du deg en ny svensk Hongqi og tar med den til Norge og slipper avgiften... da går man seg en Hongqi, helt ny,,, under 500 tusen😂.  Det står i vg dette her på en plussartikkel fra noen dager siden....

BubbaJoFet

Polestar ikke kinesisk nei, det er også en måte å se det på, bare fordi de har en svenske i dress som sjef? NIO designes i München, så da er ikke de kanskje heller ikke kinesiske? Volvo er kinesisk og Jaguar er indisk, de inngår i sine respektive konglomerater.

Electric cars in Norway

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 24. juni 2023, klokken 17:36Polestar ikke kinesisk nei, det er også en måte å se det på, bare fordi de har en svenske i dress som sjef? NIO designes i München, så da er ikke de kanskje heller ikke kinesiske? Volvo er kinesisk og Jaguar er indisk, de inngår i sine respektive konglomerater.
Bubba..... :+1: ja det er ikke lett å definere det rett... men det tenker jeg de sentrale aktørene i bilbransjen selv skal få gjøre og så forholder jeg meg heller til det de definerer er kinabiler eller ikke er kinabiler.

BubbaJoFet

Eh, usa har straffetoll på polestar siden den er produsert i Kina. Jeg kjører NIO, skulle gjerne sett det ikke var kinesisk siden den designes i Europa, men det er den ikke. Polestar designes i Gøteborg, resten gjøres i Kina.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA