Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

Rævedilter

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. oktober 2022, klokken 09:33
Kjipt gjort å måtte betale for medisiner for de under 18 år.
Dei over 16 meiner du?
Dei får frikort dei og etter ca. kr. 3000.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rævedilter på fredag 21. oktober 2022, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. oktober 2022, klokken 09:33
Kjipt gjort å måtte betale for medisiner for de under 18 år.
Dei over 16 meiner du?
Dei får frikort dei og etter ca. kr. 3000.

Nei, mente egentlig bare å si at personer under 18 år bør få gratis medisiner og tannlege.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på fredag 21. oktober 2022, klokken 09:20
At FHI ikkje legger ut info om ein slik endring forstår eg ikkje.
Det er som sagt ingen endringer på dette så langt eg ser.
Kan du legge ut FHI sitt svar på dette?

Sikker på dere ikkje har gått ein plass som ikkje har avtale (med det offentlige) om vaksinering?
Ikkje alle leger har det (og ingen apotek), men dei setter gjerne ein vaksine, men da må dere betale.

https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-til-barn/

Du har jo lenket til svaret som forklarer det hele :

SitatVaksinen er tilgjengelig fra midten av oktober. Du som foresatt må som regel bestille time for vaksinering av barnet ditt. Det er kommunene som organiserer vaksinasjon av risikogruppene lokalt. Vaksinering foregår vanligvis i perioden oktober til desember. For å finne ut hvor barnet ditt kan få vaksine kan du sjekke kommunens nettsider eller nettsiden til fastlegekontoret til barnet ditt. Barn som går til sykehus eller spesialist for oppfølging og behandling kan også få vaksine der.

Sesongen 2022/23 koster influensavaksinene 88 kroner for personer i risikogrupper og øvrige målgrupper for influensavaksinasjon. Dette gjelder alle vaksinetyper.

Det er ingen fast pris for administrering av influensavaksine til risikogruppene utover vaksineprisen. Totalprisen for vaksinering kan derfor variere noe.

Vaksinering i apotek er ikke en del av influensavaksinasjonsprogrammet, og alle som vaksinerer seg der må betale full pris for vaksine og vaksinering. Dette gjelder også barn i risikogruppene.

For oss tok de 300 kroner for vårt barn - som da både SKAL HA og MÅ HA ifølge vår lege.
At den koster 88 kroner inn til legekontoret var nytt for meg - men prisen de tar ut er 300 kroner. Og den prisen
var lik for meg og for mitt barn selv om jeg ikke er i risikogruppe, men kun barnet.
Som sagt - jeg bryr meg katten om hvor mye dette koster for vår del - men jeg bryr meg hinsides mye om at de tar penger for dette til barn som MÅ HA og SKAL HA dette i sin behandling. Det kan være foreldre der ute som ikke velger å gå til legen og rett og slett gir blaffen i dette fordi det er en egenandel. Og det er ikke rett sett opp mot barnet. Så jeg er rett og slett forbannet.
Om jeg så skal øke min skatt for å dekke dette så synes jeg man burde gjøre det. At man IKKE gir slik gratis til barn som kan dø er rett og slett helt horribelt. Men jeg tror at regjeringen rett og slett har brukt for mye energi på å skjerme de som sitter med lån over pipa dessverre. Det er en prioritering jeg mener er kvalmende.

Sjelden jeg blir så opprørt som når jeg oppdaget dette - men når det er snakk om urett mot barn generelt og barn i en spesiell vanskelig situasjon spesielt så blir jeg forbannet - det være seg om vaksinen hadde kostet ett øre også - dette er viktige prinsipper i en velferdsstat. Men jeg må si at jeg tviler sterkt på dagens regjering bryr seg katten om å bevare velferdsstaten - de dunker på med masse rare skatter som de nå må gå tilbake på lignende måte som statsministeren i England nylig måtte gjøre. Det siste er at dette høyprisbidraget på kraft skal være en midlertidig ordning. Det var regelrett lynsjestemning under høringen i komiteen på Stortinget når man diskuterte dette - alle produsenter sa at dette vil virke mot hensikten og formålet til regjeringen...Men disse med makta satt nå der og virret og trodde ikke helt på det der før de etterhvert har innsett at de tok feil og måtte love å legge inn en tidsbegrensning på dette. Er det rart de mister mye stemmer om dagen når de virrer rundt og ikke skjønner konsekvensen av de forslag de kommer med..........

stefse

Det er dårlige greier rett og slett, og folk får det med seg, det viser jo meningsmålingene. Alle skal ned, for at noen få kanskje skal få det litt mindre dårlig enn de ellers kunne hatt. Kun de mest indoktrinerte kjøper dette opplegget. Men i regjeringen er det tydeligvis skylapper på og kjøre sitt eget løp. 3 år til med dette her, hvorpå selvsagt endel vil falle i gropa og bli avhengig av støtten deres og dermed troende til å stemme dem inn igjen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rævedilter

Sitat fra: hELgenen på fredag 21. oktober 2022, klokken 16:03

Sikker på dere ikkje har gått ein plass som ikkje har avtale (med det offentlige) om vaksinering?
Ikkje alle leger har det (og ingen apotek), men dei setter gjerne ein vaksine, men da må dere betale.

.................................
Har sjekket opp dette, og du har rett; det er opp til kommunene korleis dette skal håndteres, ein del har gratis og hos andre må du betale.

SitatEtter hva Sykepleien erfarer er egenandelen på 88 kroner. Trolig vil årets vaksine koste rundt 250–275 kroner. Egenandelen gjelder selv for dem som har frikort.
https://sykepleien.no/2022/10/fhi-venter-ny-rekord-i-antall-som-tar-influensavaksine

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 22. oktober 2022, klokken 08:36
Sitat fra: hELgenen på fredag 21. oktober 2022, klokken 16:03

.................................
Har sjekket opp dette, og du har rett; det er opp til kommunene korleis dette skal håndteres, ein del har gratis og hos andre må du betale.

SitatEtter hva Sykepleien erfarer er egenandelen på 88 kroner. Trolig vil årets vaksine koste rundt 250–275 kroner. Egenandelen gjelder selv for dem som har frikort.
https://sykepleien.no/2022/10/fhi-venter-ny-rekord-i-antall-som-tar-influensavaksine

Ja - der ser du. Selvfølgelig har staten penger - de har aldri fått så mye penger inn som de gjør nå om dagen.
Og de legger fram et statsbudsjett som skal dra ennå mer penger inn i  den oversprengte pengebingen de sitter på.
De tror at ved å dra inn penger så vil dette virke dempende på renten. Men renten styres også svært mye av internasjonale krefter - og Norge med en åpen økonomi kan ikke stikke hodet i sanden som en struts å håpe på at det ikke vil treffe her også.
Jeg har et bilde i hode av en finansminister som vil hjelpe en bonde med masse lån på maskinparken sin ved å gjøre desperate grep for å forsøke å hindre at renten stiger. Problemet er at dette gjøres i så stort omfang man vil fjerne livsnødvendige ytelser til risiko utsatte barn og sende regningen til foreldrene - der noen foreldre da ikke vil velge å gi barnet sitt den nødvendige hjelpen det burde få. Det er så stygt og kvalmt at jeg går tom for ord.

Jeg synes det til tider gjorde vondt med Erna ved roret - men jeg hadde vel aldri trodd at det skulle gjøre verre med en mer sosialdemokratisk regjering.  Men det er det som skjer. De vil ikke omfordele - de vil ta inn penger og ikke bruke dem til velferd til alle - og da snakker vi i praksis om kommunister.  Det regjeringen gjør på flere områder nå er å ødelegge landet bit for bit mens Putin står og ler over dumskapen. Jeg har aldri brukt så sterke ord, men jeg er regelrett forbannet på måten regjeringen utøver sin makt på.  Mange av grepene de gjør har de jo gjort uten å utrede de skikkelig også - det så man jo på dette høyprisbidraget for kraftprodusenter. Og den nye vektavgiften for elbiler - den kom helt ut av det blå og vil nå ramme bilkjøpere som definitivt ikke var forberedt på dette.  Og flere av endringene har tilbakevirkende kraft på hele regnskapsåret 2022 også - hvilken bedrift kan svelge slikt? De er jo i ferd med å ødelegge alt med denne strutsepolitikken sin.

filtvet

Enig, pussig av AP, Sv og Sp gjør de rikeste rikere og de fattige fattigere. Men de er vel alle en del av globalistgjengen de også.

Hva er poengen med "lønnstillegg" på 3-4% når prisstigning er minst 5%?

hemi

de eneste med reel lønnsstigning etter oppgjør i år er vel stortingspolitikere?

stefse

Alle fornuftige som følger med litt, ser problemene. Snart vil de også føle det på sin lommebok. Denne regjeringen har fått det for seg at Norge av en eller annen grunn går for bra, og spesielt det private næringsliv tjener for mye penger. Kanskje de prøver å få opp arbeidsledigheten slik at arbeiderpartiet kan resirkulere sine sitt gamle valgkampmatriell, slagord og paroler. Sikkert et fint bidrag til det grønne skiftet det også.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat
Jeg synes det til tider gjorde vondt med Erna ved roret - men jeg hadde vel aldri trodd at det skulle gjøre verre med en mer sosialdemokratisk regjering.
Helgenen [emoji106] er det lov å melde at jeg er någet uenig i dette?

Vi snakker altså før og etter at det ble krig Europa....

Jeg tenker vi får utsette den status sjekken du meldte ift de røde eller de blå partiene til det makro økonomiske har roet seg, les fred i Ukraina.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. oktober 2022, klokken 14:25
Sitat
Jeg synes det til tider gjorde vondt med Erna ved roret - men jeg hadde vel aldri trodd at det skulle gjøre verre med en mer sosialdemokratisk regjering.

Jeg tenker vi får utsette den status sjekken du meldte ift de røde eller de blå partiene til det makro økonomiske har roet seg, les fred i Ukraina.

Ja - det er helt ok å være uenig i sak.

Men jeg står på mitt - og her er Giske med en annen sak som viser at jeg har helt rett når det kommer til hvordan de tenker i AP om dagen :

https://www.nettavisen.no/norsk-politikk/arbeiderpartiet/trond-giske/giske-ut-mot-regjeringens-kutt-a-ta-penger-fra-arbeidslose/s/5-95-719583

" Et slikt kutt sitter langt inne for Arbeiderpartiet, men vi har en meget presset situasjon der vi må holde et stramt budsjett for å forhindre økt prisstigning og høyere renter.
"

Mao. her skal folk som går ut i arbeidsledighet lønnes etter siste års lønn istedenfor siste 3 år......
Det er galskap - og dette gjør de av den grunnen som jeg påpeker gang på gang på gang :

"vi må holde et stramt budsjett for å forhindre økt prisstigning og høyere renter."

Så alle disse ekstreme rare nye skattene skal bare dra inn penger for å hindre økte renter med dem som har lån.
Og de som har mest lån er kanskje de rikeste av oss også.
Har en nabo her som lever på lån med 20 millioners villa og en fot godt plantet inn i eiendomsutvikling.
Han skaffer sin kapital til å drive med spekulasjon ved å makse ut lånene sine...
Og denne aktiviteten heier altså AP og SP på.

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 22. oktober 2022, klokken 14:25
Sitat

Krigen har minimal innvirkning i Norge. Eller dvs. den har isolert sett positiv innvirkning pga priser på gass og etterspørsel etter våpen, som vi har.
Det som har innvirkning er de idiotiske strømprisene, som vi ikke får gjort noe med ref. europaparlamentet og avtalene inngått med dem(som det fremdeles er flertall for på stortinget), og generell prisvekst pga svak krone og høyere rente.
Men nå skal de nok sikkert fortelle oss at de loser oss trygt gjennom denne selvpåførte krisen, ved å kutte i all næring, og berike staten. Som om dette er medisinen for høye renter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Merce

Jeg tror faktisk at mot det en skulle tro, har Erna (og Høyre) en noe mer finurlighet som ville spart oss dødelige for de værste utgiftsøkningene.

Og ja, Høyre har blitt like klimareligiøse og tro mot Agenda2030 som noen annen, men jeg tror de ville løst det på en bedre måte for "folk flest"....

jkirkebo

Sitat fra: stefse på lørdag 22. oktober 2022, klokken 17:05
Krigen har minimal innvirkning i Norge. Eller dvs. den har isolert sett positiv innvirkning pga priser på gass og etterspørsel etter våpen, som vi har.

Nåja. Det er mye det er mangel på, eller der prisene har gått kraftig opp pga. krigen. Hvetemel for eksempel. Økningen i melprisene slår nok hardere ut for mange bakerier enn økningen i strømprisen. Mange råvarer har steget kraftig i pris, for eksempel nikkel. Kunstgjødselprisene har også skutt i været. Dette påvirker svært mange bransjer og fører til at en masse andre varer stiger i pris.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Priser på råvarer har hatt en betydelig volatilitet og prisen i dag (Chigago wheat futures) er 40% lavere enn på toppen, men 30% høyere enn før krigen (omtrentlige tall). Tilsvarende utvikling på en rekke andre råvarer så min spådom er at dette er forbigående hvilket man også har sett på trevarer i Norge.

Igjen; Ting blir sjelden så bra som man håper eller så ille som man fryjter og slike markeder er stort sett i vår kapitalistiske verden drevet av to ting, frykt og grådighet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA