Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

hemi

de rike er nå definert som ikke politikere sånn ca, så alle andre må blø ;)

RJK

Sitat fra: hemi på torsdag 20. oktober 2022, klokken 11:19
Er jo "vanlige folk" sin tur nå... Til å blø penger til Staten, strømselskapene, banken og matbutikkene. Og det meste ellers som selvsagt går opp i pris samtidig. Man skal jo uansett være solidarisk, selv om man ikke stemte på noen av de tre (4 med Rødt) partiene på sosialistisk side.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 20. oktober 2022, klokken 11:10
Ville blitt overasket om AP, SP, SV trioen finner opp en ny kjøpsavgift på elbil som ennå ikke har blitt foreslått.

Håper vektavgiften blir utsatt. Det er komplisert nok med moms med bunnfradrag. Og lavere miljørabatt i bomring kan også påvirke salget.
Vektavgift er en virkelig dårlig nyhet. Det er en type avgift de enkelt kan øke hvert år etter hvert som inntektene fra fossilbilsalget synker.

Elbilen kommer å ta over som melkeku innen få år, det er det ingen som helst tvil om.

filtvet

Lærer vi aldri? Før var det diesel vi skulle ha. Nå er det elbiler.....

Og med hurtigladere til 10,- kr kw og 30% rabatt i bomringen så er det vel ganske ulønnsomt å betale 600 laken for en elbil?

Har lyst til å bytte ut priusen da vi trenger en arbeidsbil ifbm bygging. Tror det bil en rav4 hybrid.

hELgenen

Vel - jeg tror regjeringen har definert de som skal beskyttes er de med lån. F.eks noen bønder med store lån på sin maskinpark. Det har faktisk gått så langt nå at vi må betale egenandel på vår datter på 10 år for en influensavaksine som legen hennes sier hun SKAL ha fordi hun er i en risikogruppe. Men det dekkes IKKE av det offentlige. Mao så sitter Støre og Vedum der og prioriterer bort små barn fordi man ikke skal legge mer press på økonomien enn nødvendig. Hvorfor 81.000 barn under 16 år med underliggende sykdom i risikogruppe ikke skal få gratis behandling som legen sier hun SKAL ha skulle jeg gjerne visst. Men jeg kan ikke tolke dette annerledes enn at når budsjettet ble banket gjennom så ble det å beskytte lånekunder prioritert foran syke barn. Et lån er noe man går inn i frivillig. Å være et sykt barn er ikke noe man velger - det er noe man er født inn i. Og her viser altså regjeringen seg fra sin ekstrem stygge side og krever betaling fra foreldre med slike barn for å ikke legge press på økonomien slik at de som har masse lån ikke skal lide. Det er regelrett kvalmt!

Her er noen kilder som underbygger det jeg skriver:

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/nQQXWQ/fhi-venter-influensaepidemi-i-vinter
Sitat fra den over :
"Men både FHI og Helsedirektoratet er bekymret for vaksinasjonsdekningen, spesielt blant barn i risikogruppene.

Se vår oversikt over mobilabonnement
MOBILGUIDEN
Se vår oversikt over mobilabonnement
Over 81.000 tilhører denne gruppen. Bare 8 prosent ble vaksinert mot influensa i fjor.

– Denne dekningen av vaksine må opp, sier Stoltenberg."

https://www.fhi.no/nyheter/2022/folkehelseinstituttet-venter-influensaepidemi-til-vinteren/

Og mhp betaling sitat fra den over :

"I år er vaksinen ikke gratis.

–  Det er viktig at de som vaksinerer tilstreber lav pris, slik at alle som bør ha vaksinen har råd til å ta den, er den klare oppfordringen fra Stoltenberg og Guldvog."

Så i praktisk politikk så har du altså en regjering som er så glad i penger at den ikke vil dele ut gratis vaksine til barn
i risikogrupper, men velger altså å holde disse pengene tilbake på bok slik at de ikke skal drive rentene videre opp.

Ville bare få det ut da det er ekstremt provoserende og sier ALT om hvilken moral som sitter ved makten i Norge nå!!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på torsdag 20. oktober 2022, klokken 12:58

Og med hurtigladere til 10,- kr kw og 30% rabatt i bomringen så er det vel ganske ulønnsomt å betale 600 laken for en elbil?

Har lyst til å bytte ut priusen da vi trenger en arbeidsbil ifbm bygging. Tror det bil en rav4 hybrid.

Kjøpe flunk ny bil som "arbeidsbil"??
En ladbar Rav4 hybrid er absolutt et godt valg, men hvis du vil ha masse plass så får du vel ikke bedre arbeidsbil enn dette....med takbøyler, krok, kommode inni +++
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=270331368&showContactInfo=true
(forøvrig finner jeg Tesla Model Y med hengerfeste og tilhenger jeg eier selv som den helt perfekte arbeidsbil-kombinasjonen. I dag får jeg betalt for hver km jeg kjører (fastpris), men om jeg måtte betalt 3kr per kWh i huset så ville det blitt 5 kroner per mil, som er mye billigere enn bensin)
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Det er veldig lett å gå over 600K på en ny RAV4. F.eks. RAV4 Plugin 4x4 har listepris fra 615K, RAV4 4x4 fra 553K og BZ4X 4x4 fra 474K nå. Legger man på vintersett, leveringsomkostninger og endrer utstyrsmodell så ender man fort med å plusse på 100K. Veldig avhengig av hvilke behov man har, men om BZ4X er ett alternativ så er den rimeligere etter dagens priser, og det vil den være etter at statsbudsjettet for 2023 er vedtatt også.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat
Veldig avhengig av hvilke behov man har, men om BZ4X er ett alternativ så er den rimeligere etter dagens priser, og det vil den være etter at statsbudsjettet for 2023 er vedtatt også.

Hvis BZ4X er priset som subaruen så havner man på ca 550' inkl s/v dekk og da blir det små mva tillegg. Begge de to er kongebiler. Kommer til selge bra fremover. Utrolig bra awd system. Sett noen videos med heftige bratte leire-bakker hos forhandler som virkelig imponerer.

stefse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 20. oktober 2022, klokken 13:48

Kjøpe flunk ny bil som "arbeidsbil"??
En ladbar Rav4 hybrid er absolutt et godt valg, men hvis du vil ha masse plass så får du vel ikke bedre arbeidsbil enn dette....med takbøyler, krok, kommode inni +++
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=270331368&showContactInfo=true
(forøvrig finner jeg Tesla Model Y med hengerfeste og tilhenger jeg eier selv som den helt perfekte arbeidsbil-kombinasjonen. I dag får jeg betalt for hver km jeg kjører (fastpris), men om jeg måtte betalt 3kr per kWh i huset så ville det blitt 5 kroner per mil, som er mye billigere enn bensin)
Varebiler bør spares fra dette avgiftshelvetet som kommer. Ellers blir vi slitende med de stinkende Hiac'ene og Transporterne i 10 år til. De er kanskje ikke ille som ny, men når disse blir noen år blir utslippene drastisk forverret pga slitasje på dyser, stempelforinger og egr systemer.
Varmen kan bli et problem på vinteren med disse modellene, og da er det bedre om de får seg en importørmontert fossilvarmer(helst på gass) til de kaldeste dagene, for å slippe halvering av rekkevidden.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rævedilter

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 13:43Det har faktisk gått så langt nå at vi må betale egenandel på vår datter på 10 år for en influensavaksine som legen hennes sier hun SKAL ha fordi hun er i en risikogruppe. Men det dekkes IKKE av det offentlige.
Alle under 16 får jo frikort? Dette er det jo ikkje endret på?

hELgenen

Sitat fra: Rævedilter på fredag 21. oktober 2022, klokken 07:37
Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 13:43Det har faktisk gått så langt nå at vi må betale egenandel på vår datter på 10 år for en influensavaksine som legen hennes sier hun SKAL ha fordi hun er i en risikogruppe. Men det dekkes IKKE av det offentlige.

Jo - det er faktisk det. Jeg har til og med fått det skriftlig fra lege og jeg sitter jo med en kvittering her!
Det er jo derfor jeg reagerer - jeg har en datter som får medisiner etter såkalt h-resept.
Disse er gratis frem til hun er 16, men selve vaksinen som legen foreskriver til henne som en del av forbyggende behandling- er ikke gratis. Den VAR gratis tidligere - men det er slutt på det nå. 

Jeg reagerte jo selvfølgelig på dette og har jo undersøkt med lege,legekontor og sjekket hos FHI.
Alle svarer det samme. Og da kan en jo stille spørsmålstegn ved hvorfor det er slik. Og da kan jeg ikke finne andre forklaringer enn at barn i risikogruppe prioriteres som mindre viktig enn at lånerenten skal gå opp.
Noen andre forklaringer mhp denne prioriteringen finner jeg ikke. Jeg har ingen problem med å dekke denne kostnaden, men jeg finner det rett og slett forkastelig at en regjering av AP og SP prioriterer på den måten.

Det er regelrett kvalmt rett og slett.

Rævedilter

At FHI ikkje legger ut info om ein slik endring forstår eg ikkje.
Det er som sagt ingen endringer på dette så langt eg ser.
Kan du legge ut FHI sitt svar på dette?

Sikker på dere ikkje har gått ein plass som ikkje har avtale (med det offentlige) om vaksinering?
Ikkje alle leger har det (og ingen apotek), men dei setter gjerne ein vaksine, men da må dere betale.

https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-til-barn/

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:23
Sitat fra: Rævedilter på fredag 21. oktober 2022, klokken 07:37

Jo - det er faktisk det. Jeg har til og med fått det skriftlig fra lege og jeg sitter jo med en kvittering her!
Det er jo derfor jeg reagerer - jeg har en datter som får medisiner etter såkalt h-resept.
Disse er gratis frem til hun er 16, men selve vaksinen som legen foreskriver til henne som en del av forbyggende behandling- er ikke gratis. Den VAR gratis tidligere - men det er slutt på det nå. 

Jeg reagerte jo selvfølgelig på dette og har jo undersøkt med lege,legekontor og sjekket hos FHI.
Alle svarer det samme. Og da kan en jo stille spørsmålstegn ved hvorfor det er slik. Og da kan jeg ikke finne andre forklaringer enn at barn i risikogruppe prioriteres som mindre viktig enn at lånerenten skal gå opp.
Noen andre forklaringer mhp denne prioriteringen finner jeg ikke. Jeg har ingen problem med å dekke denne kostnaden, men jeg finner det rett og slett forkastelig at en regjering av AP og SP prioriterer på den måten.

Det er regelrett kvalmt rett og slett.

Jeg har frikort om dagen men opplever og nå og da at alt ikke er dekket av frikortet...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 20. oktober 2022, klokken 13:43

Vel - jeg tror regjeringen har definert de som skal beskyttes er de med lån.

Kjipt gjort å måtte betale for medisiner for de under 18 år.
Men myndighetene har og redusert skattefradraget (og finansskatt) fra 28% i 2013 til 22% nå. Så skattefradraget har blitt redusert med 21,4% i den tiden. Var et resultat av at skatt på kapitalinntekter ble redusert fra 28% til 22%, og de bør være like for ikke å lage mye krøll, visstnok.
Tesla Model Y                         2021-

Rævedilter

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 21. oktober 2022, klokken 09:21
Jeg har frikort om dagen men opplever og nå og da at alt ikke er dekket av frikortet...
Frikortet dekker ikkje alt nei, slik har det alltid vore og blitt mindre med tida og.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA