Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på søndag 23. oktober 2022, klokken 07:00
Priser på råvarer har hatt en betydelig volatilitet og prisen i dag (Chigago wheat futures) er 40% lavere enn på toppen, men 30% høyere enn før krigen (omtrentlige tall). Tilsvarende utvikling på en rekke andre råvarer så min spådom er at dette er forbigående hvilket man også har sett på trevarer i Norge.

Igjen; Ting blir sjelden så bra som man håper eller så ille som man fryjter og slike markeder er stort sett i vår kapitalistiske verden drevet av to ting, frykt og grådighet!

Selv om trevarer blir billigere så blir alt annet en trenger for å bygge hus dyrere, pga høyere strømpris, blant annet. Etterspørselen går i dass siden folk ikke har så mye penger. Har selv lagt merke til at Obs Bygg er nesten tom når jeg er innom. DIY-prosjekter er det mye færre av.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Ja det har blitt dyrere... min lokale trelast pusher sa det her om dagen også... og at alle ledd i prosessen har lagt inn ekstra fortjeneste i tillegg. Slik er det bare.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 23. oktober 2022, klokken 09:59
Ja det har blitt dyrere... min lokale trelast pusher sa det her om dagen også... og at alle ledd i prosessen har lagt inn ekstra fortjeneste i tillegg. Slik er det bare.

Sant nok - og det som er underlig er da at det offentlige gjør alt hva de kan for at alt skal bli dyrere også.
Jeg ser offentlige avgifter som skyter opp 20-30% fra ett år til et annet - det er jo helt sykt og vil bare dytte prisspiralen videre.

Vedum gjør alt hva som står i hans makt til å fjerne penger fra folk og dytte de inn i en eller annen pengebinge der uttak er forbudt. Dette har potensiale i seg til å ende i massive bortfall av arbeidsplasser - men Vedum og hans veivisere i departementet klarer ikke se det fordi man har tatt på seg for sterke politiske briller produsert i Nottinghamshire ved kanten av sherwoodskogen. Med slike briller på ser man ikke skogen for bare trær og en politisk kamp blir kjempet med feil virkelighetsforståelse.

Dette har man allerede beviselig sett da flere av skrivebordsforslagene fra regjeringen har regelrett blitt sablet ned med begrunnelse av at de vil ha motsatt virkning enn det man begrunnet dem med.

stefse

Norge har taklet importert prisstigning tidligere, den rammer verdensmarkedet ganske likt og er dermed ikke på langt nær en like stor utfordring som den lokale mangedoblingen av strømprisen. Men valutaen er noe svekket, og den svekkes jo enda MER av politikken som insisterer på lave renter. Det slår litt ulikt inn, men det er en tilleggsutfordring i de nevnte bransjer.
Brillene man har tatt på er altfor mye preget av penger og for lite av realverdier etter mitt skjønn.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

SitatVedum gjør alt hva som står i hans makt til å fjerne penger fra folk og dytte de inn i en eller annen pengebinge der uttak er forbudt.

Helgenen, dette stemmer jo ikke. Men det er kansje ironisk skrevet  :+1:

Det er jo innført strømstøtte til både privatmarkedet samt til bedriftsmarkedet.

Hva tenker du på når du mener dette? Er det generelt eller er det ifm enkeltsaker. Hvis det er enkeltsaker så kan jeg være enig med deg. Men hvis det gjelder det overordnede politiske bildet i Norge så er det jo en høy grad av enig på tvers av partilinjene. Det er det tradisjon for og det er et kvalitetsstempel for Norge at vi har det slik.

Du har vel sett alle de gode tverpolitiske tiltakene som foreslaås der? Det er jo bred enigig om de flste av disse tiltakene på Stortinget... men noen tiltak blir det selvfølgelig støy rundt fra oposisjonen... men det er jo det som er god politikk, for da skjer det forhandlinger og så blir slutt resultatet svært godt som følge av disse forhandlingene.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 23. oktober 2022, klokken 11:27
SitatVedum gjør alt hva som står i hans makt til å fjerne penger fra folk og dytte de inn i en eller annen pengebinge der uttak er forbudt.

Det er jo innført strømstøtte til både privatmarkedet samt til bedriftsmarkedet.

Beklager å måtte si det - men det er ikke ironisk skrevet - og det er dessverre fakta også.
Poenget er at de tar MER penger inn enn de deler ut. Av strømstøtten er jo en større andel holdt tilbake enn hva man gir ut.
Og dette skjer på alle fronter slik at netto effekten er mer penger inn i bingen enn det man dytter ut - så da blir det netto større pengebinge.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på søndag 23. oktober 2022, klokken 13:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 23. oktober 2022, klokken 11:27

Beklager å måtte si det - men det er ikke ironisk skrevet - og det er dessverre fakta også.
Poenget er at de tar MER penger inn enn de deler ut. Av strømstøtten er jo en større andel holdt tilbake enn hva man gir ut.
Og dette skjer på alle fronter slik at netto effekten er mer penger inn i bingen enn det man dytter ut - så da blir det netto større pengebinge.
Ja at staten tjener på strømkrisen er hevet over enhver tvil. Det samme er drivstoff prisene. Men i det store og hele tror jeg de gjør så godt de kan. Uansett hvilket parti de kommer fra. Røde, grønne, eller blå.

filtvet

Hvem er det som "nyter godt" av alle inntektene? Ikke jeg eller noen i min nærhet ihvertfall? Men Taliban fikk jo en fin flytur med privatfly til Oslo.....

hemi

ap/sp har vært dyrt og dårlig for meg. Mulig andre har opplevd oppturer med de?

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 23. oktober 2022, klokken 18:33
Ja at staten tjener på strømkrisen er hevet over enhver tvil. Det samme er drivstoff prisene. Men i det store og hele tror jeg de gjør så godt de kan. Uansett hvilket parti de kommer fra. Røde, grønne, eller blå.

Jeg er kanskje kravstor - men ærlig talt - de burde klare bedre!!!

Det at man nekter å gi små barn under 16 år i risikogrupper gratis influensavaksine er en ting som er hårreisende nok i mitt hode.
At man i AP kan gå inn for et forslag der man skal kutte i dagpenger i ren desperasjon for å gjøre grep for å holde renten nede er også galskap og ikke akkurat sosialdemokratisk. Poenget er at mange velstående sitter godt i det med lån langt opp over ørene også - dagens regjering ser ikke dette. De ser ikke at mange sitter på enorme skjermede formuer i eiendom og konsentrerer seg om å ta vanlige folk med sparepenger isteden.  De klarer ikke reformere kraftmarkedet - isteden griper de til seg makt som gjør at folk blir helt avhengige av politiske påfunn og endringer hele tiden - i disse dager sitter vel SV og forhandler om nok en ny ordning - og ingen har anelse om hva de kommer frem til....Snakk om kaos og lite forutsigbarhet.

SV vil i samarbeid med regjeringen jobbe for å få til tilbakevirkende lover for å dra inn mer skatt fra rike mennesker som har flyttet ut av landet - hva slags lov og orden samfunn er det egentlig regjeringen vil ha? Er det bananrepublikker som er forbildet her?

De innførte tilbakevirkende lover for beskatning av kraftbransjen og fant på ordninger om et høyprisbidrag som da skal fjerne alle intensiver kraftbransjen hadde for å investere i mer effekt for å møte mer vindkraft som alle roper om. Og hele kraftbransjen er jo offentlig eid så pengene ville jo kommet inn på konto den ene eller andre måten uansett. Nå ville de ta inn pengene først og så kjøre samme trikset de gjør med strømstøtten - dele litt ut tilbake som en almisse og på den måte få ennå mer makt. De snubler jo regelrett i sin egen uvitenhet og dumhet og beveger seg mot kommunismen selv om de ikke forstår det selv.
Og vektavgiften på elbiler - hvordan fant de på det? 

Nei huff...de burde klare bedre.......

Merce

Nei, det er feil.

Det er myndighetene som ene og alene er skyld i strømkrisen.

Hadde det ikke vært for strømkablene som knytter Norge til Europa, ville vi fortsatt hatt vårt eget marked og lave priser.

Det kan ikke diskuteres, og har blir slått fast mange ganger.

Alt annet er en avledning av diskusjonen.

Det virker som du ikke har tatt innover deg hva som skjer.

vinterdekk

Sitat fra: Merce på søndag 23. oktober 2022, klokken 21:22

Nei, det er feil.

Det er myndighetene som ene og alene er skyld i strømkrisen.

Hadde det ikke vært for strømkablene som knytter Norge til Europa, ville vi fortsatt hatt vårt eget marked og lave priser.

Det kan ikke diskuteres, og har blir slått fast mange ganger.

Alt annet er en avledning av diskusjonen.

Det virker som du ikke har tatt innover deg hva som skjer.

Det er en egen tråd for strømprisene og Norge både importerer og eksporterer, både mellom regionene og over grensene, så den der diskusjonen kommer til å engasjere de som gidder til evig tid. I prinsippet er strøm flyktig og må brukes med en gang så jeg ser det er argumenter begge veier.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hemi

Er det noen som kan si de er fornøyde for egen lommebok sin del? eller noe ideologisk annet ?

selv innbitte ap/sp stemmere i fjern omgangskrets ser ned i bakken når du spør de

de driver jo inflasjonen hardt nå selv med å ha høye strømpriser, drivstoff etc, ting de regulerer, så de bidrar ikke til å bremse

stefse

Bare vent, i 2025 skal de fremstå som "statsmenn" som ledet Norge ut av krisen de selv skapte, og stemmeurnene fylles nok en gang.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på mandag 24. oktober 2022, klokken 07:41
Er det noen som kan si de er fornøyde for egen lommebok sin del? eller noe ideologisk annet ?

selv innbitte ap/sp stemmere i fjern omgangskrets ser ned i bakken når du spør de

de driver jo inflasjonen hardt nå selv med å ha høye strømpriser, drivstoff etc, ting de regulerer, så de bidrar ikke til å bremse

Føler det er litt tidlig å konkludere, selv om det ikke ser så lovende ut. Spørsmålet er hva SV kommer til å gjøre. Hadde jo vært festlig om de ikke ble enige.
Ser at alt innenfor statsbudsjettet sannsynligvis ikke er ferdig vedtatt før 21. desember:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Statsbudsjettet/statsbudsjettet-2023/arbeidsplan/
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA