Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Syklist på fredag 07. oktober 2022, klokken 11:20
Sitat fra: daktari på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:18
For meg som sykler til jobb og har vært helårstklist i 30 år er det et problem med alle gamle dieselbiler. De stinker helt latterlig. Man merker det bedre nå som luften er rener enn for 10 år siden.

Helt enig, opplever det samme. Målet må være både en omlegging til en elektrisk og ikke forurensende bilpark, og mindre trafikk i tettbebyggede strøk.  Som allerede nevnt her, vektavgift på elbil burde starte på et høyere nivå, og være progressiv.
Vektavgift på elbil burde ikke starte i det hele tatt.

Forhåpentligvis er dette noe man har lagt inn for å ha noe å gi til SV i forhandlingene om statsbudsjettet.

Mulig jeg husker feil, men gjorde ikke den borgerlige regjeringen en lignende vri for noen år siden?

serenejet

...men målet er da ikke en raskest mulig utbytting av parken? Det er vel å stoppe nysalget av fossile biler, ikke å vrake flest mulig gamle biler fortest mulig?

Det er greit at syklister gjerne vil slippe eksos i lufta men det er jo ikke det man (pr i dag) styrer politikken etter.

Selv om det er kjipt for kjøperne av elbil tror jeg man må ta inn over seg at de tidlige dagene med store incentiver ment for å få ballen til å rulle er over. Nå ruller ballen, de store produsentene satser tungt på el, og da bør incentiver rulles tilbake.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. oktober 2022, klokken 16:45
Skulle gjerne syklet til jobben med min elsykkel - men den rekker bare ca 6 mil - det for kort for meg
Dessuten er det over en fjell/ås med mye snø på vinteren. Så ikke alle kan av praktiske årsaker bruke elsykkel.
Jeg sykler 5-6 mils turer ofte på den - og det fungerer fint til sitt bruk - men til pendling rekker det bare ikke.
Men våre politikere liker jo å sette folk i bås - og der passer nok ikke jeg dessverre. Å flytte til en by er uaktuelt da jeg og by er dårlig match - om arbeidsgiver hadde tilbudt gratis leilighet nær arbeidsplass så hadde jeg ikke akseptert heller. Jeg har faktisk hatt det en kort periode også   - men jeg orker bare ikke bo tett oppe på en storby......

Med SV som "partner in crime" blir det vel ennå mer firkantet budsjett prosess hvor man skal ta ennå flere rikinger er jeg redd.
Det jeg ikke forstår er at f.eks folk med 24-25 millioners villa og flere hytter her og der betaler mindre i skatt enn meg selv som ikke eier annet enn eget hus  - så noen lykkes jo fortsatt godt med aktiv skatteplanlegging i dette landet - men disse klarer nok SV aldri å ta - de skal ta småsparere....for det er enkelt...

Å sykle over 6 mil til og fra jobb er for spesielt interesserte. Dersom jeg skulle det ville jeg gjerne valgt en Pedelec / Speed-versjon, som gir hjelp til 45km/t, og som har skilt og momsfritak.

Nå har det og kommet el-sykler som har plass til to batterier, med samlet kapasitet på 1125 Wh. Da kommer du helt frem.

Nå har det og kommet el-racersykler, og el-grus-racersykler som sykler like bra som en vanlig landeveissykkel, sånn at om du går tom for strøm så holder du ganske greit 25km/t i snitt uansett. Sånn som f.eks. Trek Domane. F.eks.: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=271342650

Poenget er at det har skjedd en eksplosjon i utvikling av elsykler de siste årene, fra fabrikanter som kan lage sykler, enten det er fulldempere, hardtails, hybrid eller landeveissykler, sånn at rekkevidde, bakker og dårlig asfalt kan overkommes. De hjelper derimot ikke mot blinde sinte bilister, sånn at sykkelveier har fortsatt sin fordel.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: dundun på fredag 07. oktober 2022, klokken 12:22
...men målet er da ikke en raskest mulig utbytting av parken? Det er vel å stoppe nysalget av fossile biler, ikke å vrake flest mulig gamle biler fortest mulig?

Det er greit at syklister gjerne vil slippe eksos i lufta men det er jo ikke det man (pr i dag) styrer politikken etter.

Selv om det er kjipt for kjøperne av elbil tror jeg man må ta inn over seg at de tidlige dagene med store incentiver ment for å få ballen til å rulle er over. Nå ruller ballen, de store produsentene satser tungt på el, og da bør incentiver rulles tilbake.

Det er et uttalt mål i byene å skifte ut bilparken fortest mulig da ekstremt mange får astma og andre plager i byer som Oslo og Bergen, hvor gammel diesel-eksos går ned i lungene. At folk kjører opp en gammel diesel-bil i Alvdal er ikke problematisk.

serenejet

For byene lokalt ja (og særlig for MDG), men er det noe nåværende regjering driter i så er det byenes lokale behov.

(Selv om utslippsfrie soner er topp, jeg er helt for, men bilfrie soner er enda mye bedre - elbiler har nesten alle de samme ulempene som dieselbiler)
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: dundun på fredag 07. oktober 2022, klokken 13:04
For byene lokalt ja (og særlig for MDG), men er det noe nåværende regjering driter i så er det byenes lokale behov.

(Selv om utslippsfrie soner er topp, jeg er helt for, men bilfrie soner er enda mye bedre - elbiler har nesten alle de samme ulempene som dieselbiler)

AP har og nylig snakket om fordeler med raskere å skifte ut bilparken pga utslipp og trafikksikkerhet.
...men ble med snakket....er fortsatt 3000 i vrakpant...

filtvet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. oktober 2022, klokken 12:27
Sitat fra: dundun på fredag 07. oktober 2022, klokken 12:22

Det er et uttalt mål i byene å skifte ut bilparken fortest mulig da ekstremt mange får astma og andre plager i byer som Oslo og Bergen, hvor gammel diesel-eksos går ned i lungene. At folk kjører opp en gammel diesel-bil i Alvdal er ikke problematisk.

Hvor er disse "ekstremt mange" som har atsma i Oslo? Har du tall på det for jeg kjenner ikke en eneste i vårt miljø.

Vidar_S

Sitat fra: filtvet på fredag 07. oktober 2022, klokken 13:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. oktober 2022, klokken 12:27

Hvor er disse "ekstremt mange" som har atsma i Oslo? Har du tall på det for jeg kjenner ikke en eneste i vårt miljø.

FHI skriver følgende:

• Datagrunnlaget for å følge utviklingen av astma og allergi over tid i Norge og andre land, er svakt.
  • Vi har ingen nyere nasjonale representative undersøkelser som belyser forekomsten av astma i Norge.
  • Data fra Reseptregisteret viser at andelen av befolkningen i alderen 5-44 år som har minst ett uttak av medisiner for astma i løpet av ett år, tyder på at forekomsten av astma har holdt seg stabil på omkring 5-6 prosent i perioden 2010-2020 (Reseptregisteret).
  • Vi har manglende kunnskap om regionale forskjeller i forekomsten av astma og allergi i Norge. Om vi benytter data fra Reseptregisteret fordelt på helseforetak, finner vi at det er små regionale forskjeller i uttak av medisiner fra norske apotek i perioden 2010-2018 i aldersgruppen 0-44 år for henholdsvis astma, høysnue og atopisk eksem (upubliserte data).

daktari

Jeg synes full mva. er mer enn nok avgift på bil - slik det er på alt annet. Kun skadelig tobakk/snus/alkohol som bør ha særavgifter samt biler med forbrenningsmotor.

Når vi snart ender på 25% mva. så vil jo en ribba ID.4 få minst 100.000 ekstra i mva. Det må da være mer enn nok! Det er dette vi bør kjempe for - ingen særavgift på elbiler. Politikerne ledet av finansdepartmenete vil forsøke å innføre avgifter slik at vi skal betale ca. dobbelt pris for bilene.

Merk at mye av disse penga går til å dekke gratis ferge i grisgrendte strøk (mens t-banen i Oslo og Nesoddferga koster fortsatt for brukerne) og de 10 mrd til bønda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jlan

Sitat fra: RJK på fredag 07. oktober 2022, klokken 11:13
Nå har vi jo hatt vektavgift før, er jo ikke noe nytt. Men det er interessant at grunnlaget for å fjerne vektavgiften, var at dette først og fremst straffet sikkerhetsutstyr, siden dette nødvendigvis må veie noe. Ergo gikk vektavgift utover sikkerhet i bilene.
Det er vektavgift på fossilbiler og hybrider. Men man får et kronefradrag for lavt CO2 utslipp, og et vektfradrag for ladbar hybrid. Dermed slår det bare mye ut for ekstra tunge biler med høyt utslipp.  En 1800 kg elbil kalkulert som ladbar hybrid ville fått en vektavgift på 2400 kr. Mens en elbil på 2200 kg beregnet på samme måte ville fått 68 488 kr. 
https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rollep

Er redd for at når man først har fått innført vektavgift blir det veldig enkelt å øke den etter hvert som politikerne mener de trenger å dekke inn et eller annet.

stefse

Dette er nærmest som et gufs fra fortiden. Ambisjonsløst og med kun ett formål, mere penger gjennom deres hender, som de kan kjøpe (fattige, eller snart fattige) velgere for.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

Her er mer urettferdig moro penga skal brukes på:
Gratis barnehage i Troms og Finnmark (ca 25-30.000 i året pr barn)
Sletting av 20% max. 30.000 i året av studiegjelda i Troms og Finnmark
Ekstremt lave boligkostnader i Troms og Finnmark
Ingen el-avgift i Troms og Finnmark

MEn Oslo hvor vi faktisk har en stor andel fattige får nada. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/8JQ15W/familien-buljo-er-budsjettets-store-vinner-kan-spare-nesten-60000-kroner-i-aaret

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

– I Nord-Troms og Finnmark lever 9 prosent av barna i familier med vedvarende lavinntekt. I Oslo er det nesten dobbelt så mange, 17,2 prosent. I Stovner bydel er det så mange som 33 prosent.

Kanskje de håper at folk på Stovner vil flytte til Alta?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Merce

Sitat fra: daktari på fredag 07. oktober 2022, klokken 16:02
Jeg synes full mva. er mer enn nok avgift på bil - slik det er på alt annet. Kun skadelig tobakk/snus/alkohol som bør ha særavgifter samt biler med forbrenningsmotor.

Når vi snart ender på 25% mva. så vil jo en ribba ID.4 få minst 100.000 ekstra i mva. Det må da være mer enn nok! Det er dette vi bør kjempe for - ingen særavgift på elbiler. Politikerne ledet av finansdepartmenete vil forsøke å innføre avgifter slik at vi skal betale ca. dobbelt pris for bilene.

Merk at mye av disse penga går til å dekke gratis ferge i grisgrendte strøk (mens t-banen i Oslo og Nesoddferga koster fortsatt for brukerne) og de 10 mrd til bønda.

Det vil nesten alltid være særavgifter på produktkategorier folk " bare må ha"... ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA