Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

filtvet

Ja drømmen til MDG er vel at du sykler i isregn om vinteren, leverer i barnehage/skole og så sykler de siste 15 km til jobb. Utopia..... dessuten blir sykler i Oslo ødelagt av alt saltet .

Hvis eneste fordelen som blir igjen er 30% rabatt i bomringen går jeg glatt over til hybrid på fulltid.

daktari

For meg som sykler til jobb og har vært helårstklist i 30 år er det et problem med alle gamle dieselbiler. De stinker helt latterlig. Man merker det bedre nå som luften er rener enn for 10 år siden.

Alle tiltakene i budsjettet gjør at disse gamle bilene vil fortsette. 10-15  år gamle Volvo V70, Skoda Octavia,  Passat må skiftes ut med elbiler og lav pris, høyt nivå av nykjøp som gjør at det blir godt tilfang av brukte elbiler er eneste mulighet.

Å få folk til å sykle på vinteren med unger i kurv eller henger er hasard. Det er så glatt og guffent og trangt på vinteren at det er en utfordring også for oss som har sykling som hobby. Urealistisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Merce

Fint at grunnavgiften på diesel går ned  :+1:
Bruker en del hundre liter til oppvarming av hytta, samt dieselbilen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:18
For meg som sykler til jobb og har vært helårstklist i 30 år er det et problem med alle gamle dieselbiler. De stinker helt latterlig. Man merker det bedre nå som luften er rener enn for 10 år siden.

Alle tiltakene i budsjettet gjør at disse gamle bilene vil fortsette. 10-15  år gamle Volvo V70, Skoda Octavia,  Passat må skiftes ut med elbiler og lav pris, høyt nivå av nykjøp som gjør at det blir godt tilfang av brukte elbiler er eneste mulighet.

Å få folk til å sykle på vinteren med unger i kurv eller henger er hasard. Det er så glatt og guffent og trangt på vinteren at det er en utfordring også for oss som har sykling som hobby. Urealistisk.

Stavanger, som ble kåret til årets sykkelby, har i hvert fall høye mål om brøyting av sykkelveier...men sykkelveier er jo delt inn i kommune, fylke og stat. Men syklistene er fornøyd med jobben. De er og i gang med bygging av mange nye sykkelveier. Men gjenstår å se om de klarer å lokke flere over på sykkel. Er jo ofte tiden som ødelegger for sykkelmulighetene, med unger, middag og trening ungene skal på.
https://www.stavanger.kommune.no/vei-og-trafikk/stavanger-pa-sykkel/

Synes de burde kjørt på med 8000 i vrakpant på diesel-biler...filtrene virker ikke før bilmotoren er varm, og da har folk kommet seg ut av byen før de virker...
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:15
Ja drømmen til MDG er vel at du sykler i isregn om vinteren, leverer i barnehage/skole og så sykler de siste 15 km til jobb. Utopia..... dessuten blir sykler i Oslo ødelagt av alt saltet .

Hvis eneste fordelen som blir igjen er 30% rabatt i bomringen går jeg glatt over til hybrid på fulltid.

Salt er et stort problem ja. Tidligere syklet jeg til stasjonen hver dag hele året, 15km tur/retur. Etter at de begynte å salte sykkelstiene her (Fredrikstad) for 6-7 år siden gikk vedlikeholdsbehovet rett i taket vinterstid og 2-3 år senere droppe jeg syklingen til fordel for bil. Orket ikke mer mekking på rustne og korroderte deler som satt fast. Sykkelen kostet plutselig mye mer pr. kilometer i vedlikeholdsbehov enn bilen. Sa opp sykkelhotellavtalen og betale for pendlerparkering isteden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

filtvet

Jeg har syklet til jobb i flere år i Oslo men har da hatt garderobe og tørkeskap på jobb. De fleste har ikke det. Og når du er over middelalderen er det ofte litt mer slitsomt enn når du var 20.....

edyrli

Og da ble det enda vanskeligere for familier med 4 barn og gå over til elbil.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

geear

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:45
Dette var bra. Vektavgiften er genial og vil sammen med taket på mva friheten føre til at folk velger mer miljøvennlige kjøretøy.

Resten av budsjettet ser også oppmuntrende ut.

Ser ikke ut som det innføres mva på batterier til elbiler, så det kan være lurt for mitt vedkommende å importere Monotraceren min uten batteri og heller ettermontere det når batteriet omsider blir klart.
Tenker du at du skal få veid og registrert bilen uten batteri? Altså uten at den går fremover? Da har du gode kontakter... Vanligvis er det originaldokumentasjon som benyttes som underlag for avgiftsberegning, og det går jeg ut fra at er inkludert batteripakke.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:32
Stavanger, som ble kåret til årets sykkelby, har i hvert fall høye mål om brøyting av sykkelveier...men sykkelveier er jo delt inn i kommune, fylke og stat. Men syklistene er fornøyd med jobben. De er og i gang med bygging av mange nye sykkelveier. Men gjenstår å se om de klarer å lokke flere over på sykkel. Er jo ofte tiden som ødelegger for sykkelmulighetene, med unger, middag og trening ungene skal på.
https://www.stavanger.kommune.no/vei-og-trafikk/stavanger-pa-sykkel/

Synes de burde kjørt på med 8000 i vrakpant på diesel-biler...filtrene virker ikke før bilmotoren er varm, og da har folk kommet seg ut av byen før de virker...
Stavangerområdet er ikke akkurat helt representativt for vintersykling i Norge. Å holde betingelsene sin Stavanger Kommune er ikke akkurat noen kunst. Det kan definitivt være glatt, men så lenge det saltes om natta de dagene det er fare for frost, så er mye gjort. Snø har blitt en kuriositet, dessuten tar de jo høyde for at de ikke klarer å holde det de sier, ved store snøfall. Store snøfall i Stavangerområdet er 10 cm...

Sitat fra: filtvet på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:41
Jeg har syklet til jobb i flere år i Oslo men har da hatt garderobe og tørkeskap på jobb. De fleste har ikke det. Og når du er over middelalderen er det ofte litt mer slitsomt enn når du var 20.....
De fleste nyere næringsbygg (siste 20-30 år?) er da tilrettelagt for slikt.. og alle nye blir det.

ToWalkOrDrive

Føler ikke det er så relevant om Stavanger er representativt for vintersykling eller ei. Personlig synes jeg det er vel så gøy å sykle på tørr snø i vinter-wonderland som slaps, regn og kuling i Stavanger.

Poenget er å gjøre en innsats for å gjøre det beste ut av det, og der har mange steder noe å lære av å se på Sandnes og Stavanger. Jeg kan f.eks. sykle fra huset til jobb uten å krysse en eneste vei på den 12km lange veien. Masse gode brede sykkelveier, og underganger.

https://www.stavanger.kommune.no/nyheter/norges-beste-sykkelby/

https://www.tu.no/artikler/na-er-motorveien-for-syklistene-klar-her-skal-det-vaere-trygt-a-sykle-i-hoy-fart/498810

Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Enig. Jeg sykler på elsykkel eller scooter hver eneste dag unntatt når det er vinter med mye snø.

RJK

Sitat fra: ryback på torsdag 06. oktober 2022, klokken 13:03
Sitat fra: RJK på torsdag 06. oktober 2022, klokken 12:57
Så har du MDG som helst ser at vi bytter ut bilen med en elektrisk transportsykkel der ungene og bikkja kan ligge i kurven foran og fryse på vinteren.

Ettersom batteriet til en id3 har like mye lagringskapasitet som 100+ sykkelbatterier så vil jeg si det er god ressursbruk å få flest mulig til å bruke elektrisk transportsykkel. Tusenvis av unger overlever vinteren liggende i en pulk. De 300 000 kronene man sparer på å kjøpe en elsykkel kan man bruke på varme klær til ungene (og bikkja).
Ettersom ikke alle bor og jobber innenfor "MDG-løkka", og kanskje må levere unger i forskjellige barnehager, og heller ikke har råd til å ha en trillevogn stående i barnehagen i tillegg til en stående hjemme, så kan det bli artig å se hvordan man får med seg en eller to barnevogner i tillegg til ungene og sekkene dems, i tillegg til egen bag/veske med hjemmesmurt matpakke.

Spesielt hvis man per i dag bor litt utenfor byen på ene siden, og jobber utenfor sentrum på den andre siden. Og kanskje har man ikke trikk tog og et stort bussrutenett å hjelpe seg med, som uansett heller ikke er så mye hjep i når man ikke får med transportsykkelen.

Til gjengjeld så har man kanskje kupert terreng og bakker som stadig er mangelfullt måket, og god miks av speilhålke, sørpe som bilene selvsagt spruter deg ned med og asfalt med islag på, gjerne på samme turen.

Ja, jeg setter ting på spissen, men poenget er at transportsykkel er sikkert veldig fint for noen, visse deler av året, mens for andre er det ikke et alternativ å vurdere engang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

En annen ting er at du kan ha en fin bil stående parkert, men en fin sykkel blir garantert tatt om du lar den stå ute uten tilsyn. Ihvertfall i byer.

hELgenen

Skulle gjerne syklet til jobben med min elsykkel - men den rekker bare ca 6 mil - det for kort for meg
Dessuten er det over en fjell/ås med mye snø på vinteren. Så ikke alle kan av praktiske årsaker bruke elsykkel.
Jeg sykler 5-6 mils turer ofte på den - og det fungerer fint til sitt bruk - men til pendling rekker det bare ikke.
Men våre politikere liker jo å sette folk i bås - og der passer nok ikke jeg dessverre. Å flytte til en by er uaktuelt da jeg og by er dårlig match - om arbeidsgiver hadde tilbudt gratis leilighet nær arbeidsplass så hadde jeg ikke akseptert heller. Jeg har faktisk hatt det en kort periode også   - men jeg orker bare ikke bo tett oppe på en storby......

Med SV som "partner in crime" blir det vel ennå mer firkantet budsjett prosess hvor man skal ta ennå flere rikinger er jeg redd.
Det jeg ikke forstår er at f.eks folk med 24-25 millioners villa og flere hytter her og der betaler mindre i skatt enn meg selv som ikke eier annet enn eget hus  - så noen lykkes jo fortsatt godt med aktiv skatteplanlegging i dette landet - men disse klarer nok SV aldri å ta - de skal ta småsparere....for det er enkelt...

filtvet

Enig, hadde det ikke vært pga jobb hadde jeg ikke bodd i byen. Drømmen er et småbruk utenfor en mindre by.

Uansett  - Kjøpte Tesla 3 LR for nesten ett år siden. Den har gått opp 50´ før dette og går nå opp ca 50´til. Det er den ikke verdt. Har en Prius fra 2009 og den er av helt klart bedre av kvalitet. Dessuten får en tak i alt av deler og kan reparere alt selv.

stefse

Regjeringen leverer som forventet de.
Idiotiske 3 felts spareveier, generelle kutt i tiltrengt samferdsel, og bruk av inflasjonsargumentet på investeringer for fremtiden.
Det insisteres stadig på å stappe mer penger inn i en allerede overfylt statskasse, under dekke av å drive med "utjevning" som i realiteten betyr at spesielt marginelle arbeidsplasser blir utsatt. Havbruksnæringen, en næring hvor eierne har lang historie for å ikke bedrive flottenfeieri med penger, men reinvestere og skape arbeidsplasser, skal tas noe så til de grader. Kystkommunene vil få merke dette alvorlig, de må vel be den rike staten om overføringer i stedet, slik at mer penger og makt går innom politikernes hender.

Elbilavgiftene er også helt som forventet. Det skal synes på bilen din hvor mye penger du har bidratt med til staten. Hva bilen går på, og om den forurenser, er egentlig underordnet. Det er en bil, og dermed et av de primære skatteobjektene til arbeiderpartiet. Tror ikke det er mange som stemmer i disse baner på forumet, men det er vel alltids noen sjeler som kjøper politikerpraten som krydres med litt miljøargumenter og traktordiesel.

Generelt så vil flere som lever på almisser fra det offentlige føre til større stemmegrunnlag, så i så måte er det helt legitimt fra en regjering som vil overleve å legge opp politikken deretter.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA