Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

daktari

Løftebrudd-regjering som er anti-elbil.  "vanlige folks tur" og angriper basic familiebiler.

Ioniq 5 med største batteri og firehjulstrekk går fra 586.900 kroner til 608.625 kroner takket være momsinnføringen, det er opp 21.725 kroner. I tillegg kommer vektkomponenten på 20.937 ved en egenvekt på 2175 kilo. Det gir en ny totalpris på 629.562 kroner.  Opp 45.000

ID.4 GTX uten vinterdekk øker fra 621.260 kroner til 651.575 kroner med moms, tilsvarende 30.315 kroner. Vektavgiften er 20.450 kroner, totalpris på 672.025 kroner (gitt egenvekt uten fører på 2136 kilo). Opp 51.000,-
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Syklist

Faren er at endel beholder dieselbilen noen år til. Ikke spesielt bra for miljøet.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

filtvet

Jepp. Skal du ha 1 - en bil så må du nok ha en tung stor elbil. Når vi kjøpte tesla 3 var den en av få med mulighet for både tilhenger og takstativ. Takk Støre for at alt blir dyrere og dårligere.

torlie

Har bestilt MYP i juli, viser det seg at den først kommer på nyåret er jeg faktisk i tvil hva jeg gjør. Trenger bilen eller noe tilsvarende, men 50k ekstra over natten så må det tygges på. :-1:

"Alle skal med"  :police:
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Daniel_0007

Bom blir dyrere og

Dyrere bomring for elbiler
Regjeringen foreslår også at elbiler skal betale mer i bomringen enn de gjør i dag.

I dag er det en regel som sier at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av taksten for bensinbiler. I budsjettet foreslår regjeringen at dette skal økes til 70 prosent.

Oslo vil jo ha 100% for elbil men bra at de stopper på 70 men blir nok full bom neste år tenker jeg.
Model 3 2019 LR Rwd

serenejet

Full bom og parkering i storbyene er helt fair i mine øyne. Skal du oppta 10 kvadratmeter by mens du er i sentrum kan du betale for plassen.

Forstår at det må strammes inn på elbilfordeler ellers også, men skuffet over senkende drivstoffavgifter - det er feil vei å gå.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

Bondeknøl

Helt topp! Vi trenger ikke den luksuriøse bilparken vi har fått de siste årene. Bra for miljøet hvis mindre biler blir inn igjen. Bildekk er største utslippskilde av mikroplast, og her er store og tunge biler verstinger.
Kjører Nissan leaf og ler hele veien til banken, samtidig som jeg vet at det er den bilen som blir laget av mest resirkulert plast. I tillegg er den knallbra for økonomien, sikker og får deg frem.
Luksusbiler burde blitt enda dyrere, slik det var før elbilene kom og gjorde luksusbiler til «allemannseie»

vinterdekk

Dette rammer ikke bare luksusbiler. Slår moms og vektavgift igjennom vil Solterra Nordic (innstegsmodell) som jeg venter på bli ett større anker på privatøkonomien enn jeg regnet med. Det er ikke en luksusbil.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:45
Dette var bra. Vektavgiften er genial og vil sammen med taket på mva friheten føre til at folk velger mer miljøvennlige kjøretøy.

Det kommer ikke til å ha den minste betydning i praksis. Hadde vektavgiften vært 125,- pr. kg så ja. Men med 12,50 pr. kg betyr det en prisøkning på ca. 2% for en Model X. Det er støy i forhold til andre ting som spiller inn ved bilkjøp.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

1317142119

Nå er det vel fremdeles slik at dette er et forslag, ikke noe som er skrevet i stein?

Det vært kjent lenge at AP bryter løftet i Hurdalsplattformen og setter MVA-grensen på 500000 i stedet for 600000. Skal jeg gjette, så la de inn vektavgift for å ha et forhandlingskort og få folk til å glemme at de (som vanlig) ikke er til å stole på.

Altså: det forhandles frem at man ikke skal ha vektavgift på elbiler - eventuelt et mye høyere bunnfradrag siden elbiler naturlig nok er tyngre. Så føler opposisjonen at de vinner noe og AP har lurt alle trill rundt og smiler hele veien til sentralbanken.

Uansett: før eller siden kommer det økte skatter på elbiler. At biler er unødvendig luksus som er helt innenfor å ha særavgifter på, er noe som vil være skrevet i stein helt til folk slutter å stemme på samtlige partier fra AP og alt til venstre for dem  :laugh:

filtvet

En tesla 3 eller vw id 4 er ikke en "luksusbil". Litt dårligere kvalitet og soliditet enn de fleste ice-biler fra feks toyota. De er biler med luksus-priser - noe annet.

RJK

Sitat fra: filtvet på torsdag 06. oktober 2022, klokken 12:27
En tesla 3 eller vw id 4 er ikke en "luksusbil". Litt dårligere kvalitet og soliditet enn de fleste ice-biler fra feks toyota. De er biler med luksus-priser - noe annet.
Er dessverre ikke hva jeg og du mener om denne saken, men hva AP sentralt og noen av støttepartiene på venstresiden mener om saken. Før var VW Golf "gjennomsnittsbilen som var alt folk trengte. I dag så vil vel e-UP eller UP overta, siden Golf og ID.3 er blitt så store og luksuriøse...  :o

Så har du MDG som helst ser at vi bytter ut bilen med en elektrisk transportsykkel der ungene og bikkja kan ligge i kurven foran og fryse på vinteren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ryback

Sitat fra: RJK på torsdag 06. oktober 2022, klokken 12:57
Så har du MDG som helst ser at vi bytter ut bilen med en elektrisk transportsykkel der ungene og bikkja kan ligge i kurven foran og fryse på vinteren.

Ettersom batteriet til en id3 har like mye lagringskapasitet som 100+ sykkelbatterier så vil jeg si det er god ressursbruk å få flest mulig til å bruke elektrisk transportsykkel. Tusenvis av unger overlever vinteren liggende i en pulk. De 300 000 kronene man sparer på å kjøpe en elsykkel kan man bruke på varme klær til ungene (og bikkja).

Hax

At vi får avgift over 500 er det bare å godta. Det var meldt 600 fra i år så 500 nest år kommer som ingen overraskelse for noen.

Det som overasker meg er avgift for vekt og det er veldig spesielt at så mange her ser ut til å tenke at dette er en god ide. Argumenter som går igjen er vekt leder til slitasje på veibanen og mindre effektivitet. Som poengtert tidligere har ikke vekt av personbiler i vektklassene det er snakk om særlig betydning når det kommer til slitasje på veibanen. Videre er det også kjent av vekt ikke har så veldig mye å si for forbruk. Det har selvfølgelig en betydning, men en avgift som rettes kun mot vekt og ikke effektivitet er uheldig. Hvis en ser forbruk i stort vil aerodynamikk, effektivitet i drivverk og felgstørrelse være viktigere en vekt i seg selv. Det er derfor uheldig med en "dum" avgift som straffer elbilprodusenter som evner å lage større men fortsatt effektive biler men en avgift som ser på vekt alene. Regjeringen burde bruke avgiftene til å styre i retning av effektivitet, ikke lav vekt da dette ikke er et en til en forhold. Slik det står nå er dette en ren avgift som skal gi inntekter til staten. Regjeringen må gjerne øke avgiftene om det er nødvendig, men å bruke vekt for å oppnå dette er lite gjennomtenkt og det fremstår som en avgift som innføres fordi det er noe vi har brukt på fossilbiler tidligere, ikke fordi det skal hjelpe oss å dreie bilparken i ønsket retning.

Kires

Ja hvis prisene øker så mye som forespeilet nå, både på innkjøp og bruk. Er det nok veldig mange som heller går for en brukt fossil eventuelt beholder den de har. Er ikke helt fremmed for det selv heller, når vi uansett har en elbil som står for mesteparten av småkjøring\pendling.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA