Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Merce på fredag 07. oktober 2022, klokken 19:18
Sitat fra: daktari på fredag 07. oktober 2022, klokken 16:02
Jeg synes full mva. er mer enn nok avgift på bil - slik det er på alt annet. Kun skadelig tobakk/snus/alkohol som bør ha særavgifter samt biler med forbrenningsmotor.

Når vi snart ender på 25% mva. så vil jo en ribba ID.4 få minst 100.000 ekstra i mva. Det må da være mer enn nok! Det er dette vi bør kjempe for - ingen særavgift på elbiler. Politikerne ledet av finansdepartmenete vil forsøke å innføre avgifter slik at vi skal betale ca. dobbelt pris for bilene.

Merk at mye av disse penga går til å dekke gratis ferge i grisgrendte strøk (mens t-banen i Oslo og Nesoddferga koster fortsatt for brukerne) og de 10 mrd til bønda.

Det vil nesten alltid være særavgifter på produktkategorier folk " bare må ha"... ;)
Ja i hvert fall i Norge, i resten av Europa not so much. Der har man vel i stort sett bare særavgifter på alkohol og tobakk, og da med langt rimeligere satser enn i Norge.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. oktober 2022, klokken 09:59
Statsbudsjettet øker med over 10%, og statlig forbruk er det som øker mest. Hvordan er det så ansvarlig? Offentlig byggevirksomhet har fått massivt økt budsjett, kultur har fått økt budsjett osv.

Dette er ett budsjett med alle tegn på gjennomføring av regjeringspartienes hjertesaker på bekostning av "vanlige folk".

Tja, mesteparten av økningen i forbruk er vel forsvar og strømstøtte? Ikke akkurat hjertesaker det der, men ganske nødvendig for tiden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Sitat

Tja, mesteparten av økningen i forbruk er vel forsvar og strømstøtte? Ikke akkurat hjertesaker det der, men ganske nødvendig for tiden.

Ikke vanskelig å være enig i det du skriver.

geear

Omtrent alle ansatte hos oss tjener mer enn 750k, og en stor andel 1-1,5 mill, så det blir forferdelig dyrt med 5% ekstra arbeidsgiveravgift. Som utenlandseid bedrift med mesteparten av aktiviteten utenfor Norge, så er det fort gjort å flytte bedriften utenlands... har noen sett noe i dette budsjettet som ØKER konkurransekraften?

hELgenen

Sitat fra: geear på lørdag 08. oktober 2022, klokken 21:11
Omtrent alle ansatte hos oss tjener mer enn 750k, og en stor andel 1-1,5 mill, så det blir forferdelig dyrt med 5% ekstra arbeidsgiveravgift. Som utenlandseid bedrift med mesteparten av aktiviteten utenfor Norge, så er det fort gjort å flytte bedriften utenlands... har noen sett noe i dette budsjettet som ØKER konkurransekraften?

Det er kanskje ikke noen i dagens regjering som arbeider for å styrke norske bedrifters konkurransefortrinn vs EU eller verden forøvrig??

Slik jeg ser det arbeider de i stikk motsatt retning.

• Energiprisene i Norge vil snart være på EU nivå
  • Skattenivået for høyt utdannende vil øke sammenlignet med EU
  • Særskatter for bedrifter vil øke sammenlignet med EU

Jeg kan ikke forstå annet enn at norske arbeidsplasser vil være i fare på sikt.

Electric cars in Norway

Denne 5% ekstra arbeidsgiveravgift saken, den klarer jeg ikke tenke annet at det er bare et forhandlings innspill ifm proppen. Det blir forhandlet bort og vil ikke bli innført.

arthur

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. oktober 2022, klokken 15:10
Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. oktober 2022, klokken 09:59
Statsbudsjettet øker med over 10%, og statlig forbruk er det som øker mest. Hvordan er det så ansvarlig? Offentlig byggevirksomhet har fått massivt økt budsjett, kultur har fått økt budsjett osv.

Dette er ett budsjett med alle tegn på gjennomføring av regjeringspartienes hjertesaker på bekostning av "vanlige folk".

Regner med at du her viser til statens økning i forbruk, men skjønner ikke helt hvordan strømstøtten kan medføre økt forbruk da de lkte inntektene grunnet høye strømpriser er vesentlig høyere enn hva de må betale ut igjen i form av strømstøtte? ENkelt sagt; Inntekter øker med to kroner, utgifter med en krone = økt forbruk? Ikke i min verden, heldigvis!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rævedilter

Akkurat innanfor offshore (sidan du nevner snittlønn på over 1 mill)  er det stor etterspørsel etter folk for tida (grunna skattepakken fra - akkurat - dei samme politikerne) så noko eksport av arbeid er heilt greit for å få ned trykket på lønningene (og eg jobber sjølv i bransjen).

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. oktober 2022, klokken 10:21
Akkurat innanfor offshore (sidan du nevner snittlønn på over 1 mill)  er det stor etterspørsel etter folk for tida (grunna skattepakken fra - akkurat - dei samme politikerne) så noko eksport av arbeid er heilt greit for å få ned trykket på lønningene (og eg jobber sjølv i bransjen).

Enig, offshore har jo alltid ligget litt høyere enn fastlandet. Men det er de vel fortjent. Må være tøft bo på plattform.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. oktober 2022, klokken 21:05

Sitat

Nei - forsvaret får ikke mer penger enn de andre postene:

SitatØkningen av forsvarsbudsjettet er mindre enn den gjennomsnittlige økningen til budsjettet.

Kilde :
https://www.nettavisen.no/okonomi/budsjettet-kalles-stramt-her-er-tallene-som-viser-noe-ganske-annet/s/5-95-692548

SitatDet stramme med årets budsjett er ikke at utgiftene reduseres, men at skattene strammes til ganske kraftig.

Blir "spennende" å se hva neste års skatt ender på. I år ligger den for eget vedkommende mellom 44 og 45% hvilket er helt hinsides. På hver lønnslipp ser jeg at det trekkes ca 54% skatt - og i fjor fikk jeg til en saftig baksmell på toppen av det også.
Det lages jo en liste over de 400 rikeste i landet - men hva med de 400 som betaler størst andel av inntekt av fast ansatte arbeidstakere i dette landet? Fortjener ikke vi som gladelig gir bort mer enn halvparten av vår årlige inntekt til staten hvert år en egen topp 400 liste? Og hvorfor skal eiendom skattes så lavt? Eiendom settes til ca  25% av reell markedsverdi i motsetning til kontanter som verdsettes til 100%.  Følgende står nå på min liste over ting jeg burde gjøre, men som jeg egentlig ikke vil:

1. Kjøpe en gammel traktor og en jordflekk og melde meg inn i bondelaget
2. Hytte med skyhøy pris men lav formuesverdi - gjerne beliggende i tilknytning til jordflekken i pkt. 1

geear

Sitat fra: Rævedilter på søndag 09. oktober 2022, klokken 10:21

Snakker ikke egentlig om eksport av arbeidsoppgaver, vi eier fartøy til flere milliarder, og hvert fartøy kan være en milliardbedrift. Så lenge man jobber på norsk sokkel vil det være norske arbeidstakere, men eierselskap og ledelse/administrasjon flyttes lett utenlands. På tross av oppsving i Norge er det fortsatt lave rater (snitt per nå er 300k USD/døgn på flyterigg), og enda høyere aktivitet i utlandet.

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 09. oktober 2022, klokken 10:36
Enig, offshore har jo alltid ligget litt høyere enn fastlandet. Men det er de vel fortjent. Må være tøft bo på plattform.
Ganske ot og var ikke ment å starte en lønnsdiskusjon, men det er ikke tøft å bo på plattform eller flyterigg, de fleste trives veldig godt med det, og det er rett og slett helt frivillig. Fagforeningene har vært ekstremt flinke til å forhandle betingelser for offshoreansatte, det har faktisk gått litt for langt. Det er en risiko forbundet med det, og man er forhindret fra å dra hjem for hver minste ting, og må være forberedt på å stå over bursdager og julaften med familien ca. hvert tredje år, men med unntak av det så ville jeg personlig hatt mer betalt for å være stillasbygger på land enn de fleste stillinger offshore.  ;D

Vaduz

Ingenhaddr jobbet offshore om det ikke var lukrativt. Om du synes det virker fint å bo på jobben 2 uker i strekk på en plattform ute i havet så tørr jeg ikke tenke på hvordan du har det nå:p

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. oktober 2022, klokken 10:45
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. oktober 2022, klokken 21:05

Sitat

Nei - forsvaret får ikke mer penger enn de andre postene:

SitatØkningen av forsvarsbudsjettet er mindre enn den gjennomsnittlige økningen til budsjettet.

Kilde :
https://www.nettavisen.no/okonomi/budsjettet-kalles-stramt-her-er-tallene-som-viser-noe-ganske-annet/s/5-95-692548

SitatDet stramme med årets budsjett er ikke at utgiftene reduseres, men at skattene strammes til ganske kraftig.

Blir "spennende" å se hva neste års skatt ender på. I år ligger den for eget vedkommende mellom 44 og 45% hvilket er helt hinsides. På hver lønnslipp ser jeg at det trekkes ca 54% skatt - og i fjor fikk jeg til en saftig baksmell på toppen av det også.
Det lages jo en liste over de 400 rikeste i landet - men hva med de 400 som betaler størst andel av inntekt av fast ansatte arbeidstakere i dette landet? Fortjener ikke vi som gladelig gir bort mer enn halvparten av vår årlige inntekt til staten hvert år en egen topp 400 liste? Og hvorfor skal eiendom skattes så lavt? Eiendom settes til ca  25% av reell markedsverdi i motsetning til kontanter som verdsettes til 100%.  Følgende står nå på min liste over ting jeg burde gjøre, men som jeg egentlig ikke vil:

1. Kjøpe en gammel traktor og en jordflekk og melde meg inn i bondelaget
2. Hytte med skyhøy pris men lav formuesverdi - gjerne beliggende i tilknytning til jordflekken i pkt. 1
En indikasjon på hvordan du kommer ut skattemessig, om du har gjennomsnittlig inntekt og formue:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slik-blir-skatten-din/77367887
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rollep

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. oktober 2022, klokken 22:51

Denne 5% ekstra arbeidsgiveravgift saken, den klarer jeg ikke tenke annet at det er bare et forhandlings innspill ifm proppen. Det blir forhandlet bort og vil ikke bli innført.
Det tviler jeg på. Det er jo SV de skal forhandle med og de hadde sikkert gjerne sett en enda større økning.

turfsurf

Sitat fra: Rollep på søndag 09. oktober 2022, klokken 14:39
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. oktober 2022, klokken 22:51
Det tviler jeg på. Det er jo SV de skal forhandle med og de hadde sikkert gjerne sett en enda større økning.
Enig, dette er jo en smørepakke til SV.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA