Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: RJK på søndag 09. oktober 2022, klokken 13:40
En indikasjon på hvordan du kommer ut skattemessig, om du har gjennomsnittlig inntekt og formue:

https://dinside.dagbladet.no/okonomi/slik-blir-skatten-din/77367887

Jeg tjener lite nok, så dette ser jo tilsynelatende bra ut.

Men Motor skriver samtidig at bilavgifter ikke regnes med i regjeringens skatteløfte. https://www.motor.no/aktuelt/bilavgifter-regnes-ikke-med-i-regjeringens-skattelofte/234351

SitatNTB: Regjeringen innrømmer at husholdningene får en skatteskjerpelse på 1,3 milliarder kroner i statsbudsjettet – når man regner med nye elbilavgifter.

Så kommer også økte renter og lavere reallønn på toppen.

Betaler gladelig høyere skatt om jeg hadde hatt høyere inntekt, da er ekstrakostnadene i dette budsjettet lettere å bære.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

THE

Stortingspolitikerne har bevilget seg selv mellom 5 og 6 prosent lønnsøkning i år, og har dermed litt ekstra til å betale økt skatt og inflasjon med. Ikke like moro for andre statsansatte som ligger på en gjennomsnittlig 2,5% lønnsøkning i år, det er i alle fall realiteten på min statlige arbeidsplass.

Det som er litt interessant er at jeg tidligere har vært over på venstresiden politisk, og var medlem i Arbeiderpartiet for mange år siden. Etter jeg begynte å jobbe i staten har jeg dreiet mer og mer mot høyre politisk. Det er faktisk nesten ikke grenser for ineffektiv bruk av penger i statlige virksomheter, og det å observere dette fra innsiden har fått meg til å tro på at privatisering ikke nødvendigvis vil være noen ulempe. Det er i alle fall helt nødvendig med ei regjering som prøver å tøyle økningen av offentlig sektor, og der er IKKE AP og SP, og enda verre når de må ha støtte av et fullsosialistisk parti som SV.

Håper oppriktig at både AP og SP klarer å ødelegge så totalt for seg selv denne perioden at det går minst 12 år før det blir ei rød regjering igjen, slik at noen kan jobbe målrettet mot mindre offentlig sektor og mindre byråkrati.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Skal man "drite ut" noen så burde man i alle fall ha et minimum av relevant informasjon tilgjengelig;

"Stortinget vedtok å ikke regulere godtgjørelse fra 2020. Dette blir derfor første lønnsøkning for stortingsrepresentantene siden 2019.

Siden 1. mai 2019 har godtgjørelsen for stortingsrepresentanter vært på 987.997 kroner."

Med andre ord så er nok ikke lønningene på Stortinge justert spesielt mye når man ser det over litt tid, ikke bare et "snapshot"!

Ser jo andre her som forteller at ingen der de jobber tjener under 750.000, andre vurderer å gå ned i stillig for marginalskatten er så høy og andre igjen må gi bort verdier til sine barn for formuesskatten har blitt så høy at de betaler 50% i skatt på en moderat inntekt.

Har vi det egentlig for godt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Merce

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. oktober 2022, klokken 10:45

Blir "spennende" å se hva neste års skatt ender på. I år ligger den for eget vedkommende mellom 44 og 45% hvilket er helt hinsides. På hver lønnslipp ser jeg at det trekkes ca 54% skatt - og i fjor fikk jeg til en saftig baksmell på toppen av det også.
Det lages jo en liste over de 400 rikeste i landet - men hva med de 400 som betaler størst andel av inntekt av fast ansatte arbeidstakere i dette landet? Fortjener ikke vi som gladelig gir bort mer enn halvparten av vår årlige inntekt til staten hvert år en egen topp 400 liste? Og hvorfor skal eiendom skattes så lavt? Eiendom settes til ca  25% av reell markedsverdi i motsetning til kontanter som verdsettes til 100%.  Følgende står nå på min liste over ting jeg burde gjøre, men som jeg egentlig ikke vil:

1. Kjøpe en gammel traktor og en jordflekk og melde meg inn i bondelaget
2. Hytte med skyhøy pris men lav formuesverdi - gjerne beliggende i tilknytning til jordflekken i pkt. 1

Hvordan får du til det?

Jeg betaler ganske nøyaktig 36% skatt på en skattbar inntekt på +- 1,5... Ingen spesielle fradrag bortsett fra litt renter på et lite lån.

Personlig ble jeg jo positivt overrasket over statsbudsjettet, hadde faktisk ventet en ny toppskatt el.l. i og med at det har vær så mye snakk om at nå skal de som har litt ekstra bidra mer... Så ble fasiten 2300kr mer i skatt. Men fagforengsfradraget øker samt noe annet, så jeg ender opp med å komme bedre ut enn i år.
Lavere dieselavgift teller jo også positivt  :+1:

Merce

stefse

Enig med han. 3 år til med dette idiotiet. En regjering som insisterer på å stappe enda mer penger inn i den overfylte pengebingen, kjører hakk i plata argumentasjon i nesten alle spørsmål, og når det kommer til investeringer for fremtiden så har man ikke råd.

Den eneste sjansen de har til å overleve er å få mange nok over på stønader og offentlige bevilninger. Ser de er godt i gang.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Merce

Så utrolig typisk sosialdemokratisk;

- De som ikke koster samfunnet en krone, skal skattes hardere.

- Private bedrifter som sørger for at folk flest har jobb og ikke behøver å gå på trygd, skal skattes hardere..

- Bare småpenger til tiltak som burde bety noe (40-50mrd til enøk tiltak hadde jo monnet litt! Og ja, vi har penger til det..)

- Mye penger til to ganske økonomisk usikre flyplassprosjekter i Nord-Norge, mens store samferdselsprosjekter der det faktisk bor mye folk nedprioriteres..

geear

Sitat fra: Vaduz på søndag 09. oktober 2022, klokken 13:13
Ingenhaddr jobbet offshore om det ikke var lukrativt. Om du synes det virker fint å bo på jobben 2 uker i strekk på en plattform ute i havet så tørr jeg ikke tenke på hvordan du har det nå:p
Hva er lukrativt?

Cateringen (renholdere, kokker, stuerter...) har ikke millionlønn, men det er veldig populært yrke allikevel, mange syns det er kjekt på jobb, og de fleste ser på det som en ok lønn, men med mye fri.

Jeg reiser kun ut etter eget ønske, noe som er relativt sjelden fordi jeg må rett på jobb igjen - og har fortsatt landjobben min også når jeg er ute. Jeg kunne godt tenkt meg å gå fast på 2-4 offshore, men jeg ville gått ned i lønn, og karrieremessig ikke noe lurt trekk, derfor velger jeg å ikke sikte mot den veien, selv om jeg gjerne skulle hatt de fire ukene fri. Det må også nevnes at en veldig stor andel av norske offshoreansatte på fast 2-4 rotasjon har andre jobber i friperiodene, og derfor kommer veeeldig godt utav det totalt sett.

hELgenen

Sitat fra: Merce på søndag 09. oktober 2022, klokken 19:43
Sitat fra: hELgenen på søndag 09. oktober 2022, klokken 10:45

Blir "spennende" å se hva neste års skatt ender på. I år ligger den for eget vedkommende mellom 44 og 45% hvilket er helt hinsides. På hver lønnslipp ser jeg at det trekkes ca 54% skatt - og i fjor fikk jeg til en saftig baksmell på toppen av det også.
Det lages jo en liste over de 400 rikeste i landet - men hva med de 400 som betaler størst andel av inntekt av fast ansatte arbeidstakere i dette landet? Fortjener ikke vi som gladelig gir bort mer enn halvparten av vår årlige inntekt til staten hvert år en egen topp 400 liste? Og hvorfor skal eiendom skattes så lavt? Eiendom settes til ca  25% av reell markedsverdi i motsetning til kontanter som verdsettes til 100%.  Følgende står nå på min liste over ting jeg burde gjøre, men som jeg egentlig ikke vil:

1. Kjøpe en gammel traktor og en jordflekk og melde meg inn i bondelaget
2. Hytte med skyhøy pris men lav formuesverdi - gjerne beliggende i tilknytning til jordflekken i pkt. 1

Hvordan får du til det?

Jeg betaler ganske nøyaktig 36% skatt på en skattbar inntekt på +- 1,5... Ingen spesielle fradrag bortsett fra litt renter på et lite lån.

Personlig ble jeg jo positivt overrasket over statsbudsjettet, hadde faktisk ventet en ny toppskatt el.l. i og med at det har vær så mye snakk om at nå skal de som har litt ekstra bidra mer... Så ble fasiten 2300kr mer i skatt. Men fagforengsfradraget øker samt noe annet, så jeg ender opp med å komme bedre ut enn i år.
Lavere dieselavgift teller jo også positivt  :+1:

36% på 1.5 mill - det er jo latterlig lite.
Jeg sjekket her og jeg betalte i 2021 : 45.9% 

Ser at jeg nylig fikk en slik gjenpart av kredittopplysninger og der står det en beregnet brutto inntekt på nesten en halv million
over min faktiske. Inntekten som står der er korrekt brutto inntekt, men ikke den de har påført som beregnet.
Hvordan de regner seg frem til dette vet jeg ikke, men de antar vel at en nisse som meg sitter med andre inntekter da...

Skulle ønske jeg tjente en halv million mer og betale den skatten jeg gjør - men så er ikke tilfelle.

Inntektskatten øker ikke i mitt lønnstrinn, men formueskatten øker jo neste år og da blir min skatteandel ennå høyere helt etter Støre og Vedums ønske.

Som sagt - jeg er på god vei til 50% skatt - og jeg tjener ikke 1.5 mill for å si det slik.....

Merce

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. oktober 2022, klokken 21:37

Ser at jeg nylig fikk en slik gjenpart av kredittopplysninger og der står det en beregnet brutto inntekt på nesten en halv million
over min faktiske. Inntekten som står der er korrekt brutto inntekt, men ikke den de har påført som beregnet.
Hvordan de regner seg frem til dette vet jeg ikke, men de antar vel at en nisse som meg sitter med andre inntekter da...

Skulle ønske jeg tjente en halv million mer og betale den skatten jeg gjør - men så er ikke tilfelle.

Inntektskatten øker ikke i mitt lønnstrinn, men formueskatten øker jo neste år og da blir min skatteandel ennå høyere helt etter Støre og Vedums ønske.

Som sagt - jeg er på god vei til 50% skatt - og jeg tjener ikke 1.5 mill for å si det slik.....

Betaler du formueskatt eller skatter du av noe annet? Det du sier stemmer ikke med skattenivået.

hELgenen

Sitat fra: Merce på søndag 09. oktober 2022, klokken 22:32

Betaler du formueskatt eller skatter du av noe annet? Det du sier stemmer ikke med skattenivået.

Jeg betaler inntektskatt og formueskatt.
Jeg har ingen andre inntekter enn vanlig lønn.

Electric cars in Norway

geear

Sitat fra: hELgenen på søndag 09. oktober 2022, klokken 22:35
Sitat fra: Merce på søndag 09. oktober 2022, klokken 22:32

Jeg betaler inntektskatt og formueskatt.
Jeg har ingen andre inntekter enn vanlig lønn.
Denne diskusjonen hadde vi i en annen tråd også, jeg påpekte det samme som Merce (og mine tall er omtrent som hans). Du må ha en ugunstig kombinasjon av inntekt og formue for formueskatten blir ikke store summer for folk flest, som har pengene sine i bolig og biler, der formueverdien er mye lavere enn markedsverdien. 17-30 år gamle biler som man vet holder seg godt i verdi, er fine investeringsobjekter for å få ned formue, de får formuesverdi til 1000,- kroner. Og man kan finne biler der som holder seg stabilt i verdi, eller til og med øker, i prisklasser opp til millioner. Risikofritt er det såklart ikke.

Torpedo Ted

Hva er egentlig begrunnelsen for en vektavgift? Det er ingen forskjell i slitasje på veien om bilen veier 1 eller 2 tonn. Personbiler sliter ikke på veien.

Det eneste som gir mening med vektavgift er at det kan indikere er om en bil er stor eller liten. Men den har jo den meget uheldige konsekvensen at stort batteri, og sikkerhetsutstyr blir straffet uten grunn.

Det eneste som er fornuftig er å dele biler opp i kategorier basert på lengde/høyde:

Småbiler: Ingen avgift.
Medium (opptil stor sedan): Liten avgift
Store biler (Full size SUV, pickup): Høy avgift.

hemi

vi lønner også ca alt unntatt juniorer og opplæring 750+ også, dyr regjering gitt, både for firma og privat

og jo, går fint å bikke 50%

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA