Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Merce på søndag 09. oktober 2022, klokken 19:43
Hvordan får du til det?

Jeg betaler ganske nøyaktig 36% skatt på en skattbar inntekt på +- 1,5... Ingen spesielle fradrag bortsett fra litt renter på et lite lån.

Det lurer jeg på også. Ligger på ca. 38% selv på brutto inntekt rundt 1,2.
Skal vel godt gjøres å klare 50%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Merce

^^ Nettopp!

Som skattetabellen for 2022 under viser, betaler man selv ved 2mill i inntekt "kun" 39% skatt.

hELgenen

Det er tydeligvis noen som ikke helt forstår at man kan få nær opp til 50% skatt, eller faktisk over - om man har formue. Så jeg har laget en liten oversikt som viser lønn,formue,skatt og skatteprosent.

Dersom man ikke kjøper eiendom og pengene er plassert på bok så er verdiene 1:1 mhp formue.
F.eks dersom man eier en bedrift og selger den og får pengene inn på bok.
Eller eier en eiendom og selger den og får disse inn på bok.
Eller man kan samle spesielle biler,kunst osv...som man f.eks selger og får kapital inn på den måten.
Eller man sparer og sparer på bok til man nærmer seg pensjonsalder.
Osv.osv..

Det finnes mange måter å bygge opp en formue på - og selv om man har mye penger betyr ikke det at man bruker mye penger - faktisk kan det være stikk motsatt f.eks tilfelle med spare varianten som nevnt over.

Men uansett hvordan formuen skapes - det blir skatt av det - og spesielt mye blir det om formuen står i banken.

Her er tabellen jeg har laget med utgangspunkt i data fra :

https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/

[attachment id=0 msg=1069095]

Merce

^^ Ja med formue, da er det klart du får høyere skatteprosent!

hELgenen

Sitat fra: Merce på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 18:15
^^ Ja med formue, da er det klart du får høyere skatteprosent!

Er det noen som har påstått noe annet?

hemi

vi hadde realisering av verdier i 2021, før nytt hus i 2022, det går finfint å bikke 50%....

har også venn som må kjøpe noe før nyttår nå for å ikke bløøøøø.

ja takk til flat skatt på 1-2mnok segmentet feks.

Merce

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 18:20

Nei, men du mente jeg hadde "latterlig lav" skatte%".. ;)

hELgenen

Sitat fra: Merce på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 19:12

Vel - alt er relativt...

Jeg har ingenting imot å betale en høy skatteandel gitt at vi får et trygt og godt land å bo i - men det er jo blitt slik nå at marginalskatten er så høy at det gir ingen mening å yte noe ekstra. Og med SV som passasjer med ønske å om styre blir det jo ennå verre er jeg redd. 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 20:01

Vel - alt er relativt...

Jeg har ingenting imot å betale en høy skatteandel gitt at vi får et trygt og godt land å bo i - men det er jo blitt slik nå at marginalskatten er så høy at det gir ingen mening å yte noe ekstra. Og med SV som passasjer med ønske å om styre blir det jo ennå verre er jeg redd.

Får håpe SV i hvert fall får snakket litt VETT inn i skallen på AP. Nå er de ferdige med å bygge et senter for døende barn med foreldre. Regjeringen lovte støtte i fjor. Nå kutter de all støtte, og stiftelsen må søke Joker Nord for å håpe på gevinst fra Stortinget.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Vel - alt er relativt...

Formueskatt påvirker uansett ikke marginalskatten. Jeg ligger vel rett under 50% i marginalskatt, så hver gang jeg jobber overtid sitter jeg igjen med ca. halvparten. Jeg synes ikke det er håpløst lite eller ødeleggende for motivasjonen på noen som helst måte.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Electric cars in Norway

Skattenivå i Norge er vel som i våre  naboland, kansje litt forskjell...

arthur

Marginalskatt er den skatten (prosenten) man skal betale at den første kronen man ikke tjener/har tjent. Skal man sammenligne med noe så får man se på skattetrykket på den inntekt man faktisk har og gjerne også det samlede skattetrykket i et land. Hvordan kommer da Norge ut av en slik sammenligning?

Og ikke minst mener jeg man skal ta med i sitt "regnestykke", eller vurdering, hva man faktisk får for pengene, ikke minst i form av sosail trygghet som jeg mener er svært viktig for et land. I så måte er det mange land som skulle ønske de hadde den norske, eller nordiske, samfunnsmodellen.

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skatte--og-avgiftsnivaet/id439320/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 23:12

Vel - alt er relativt...

Får håpe SV i hvert fall får snakket litt VETT inn i skallen på AP. Nå er de ferdige med å bygge et senter for døende barn med foreldre. Regjeringen lovte støtte i fjor. Nå kutter de all støtte, og stiftelsen må søke Joker Nord for å håpe på gevinst fra Stortinget.
Ikke engang døende barn har de råd til å ta vare på. Dette går inn i historiebøkene som den minst populære regjeringen siden krigen. 3 år til med dette idiotiet må vi være vitne til.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Ja, til og med utenlandsstudenter blir fratatt stipend, og må låne i stedet. Ikke noe satsing på Forskning og Utvikling der i gården. Vanligvis gjemmer de seg bak inflasjonsspøkelset når de skal forklare, men at studenter i Utlandet skal være inflasjonsdrivende i Norge er jo relativt søkt på kort sikt. Kanskje de heller vil at studentene skal skynde seg hjem og jobbe.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA