Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

filtvet

Hvorfor skal vi betale for utenlandsstudenter?

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. oktober 2022, klokken 23:36
Ja, til og med utenlandsstudenter blir fratatt stipend, og må låne i stedet. Ikke noe satsing på Forskning og Utvikling der i gården. Vanligvis gjemmer de seg bak inflasjonsspøkelset når de skal forklare, men at studenter i Utlandet skal være inflasjonsdrivende i Norge er jo relativt søkt på kort sikt. Kanskje de heller vil at studentene skal skynde seg hjem og jobbe.
Ja, men jeg mener jeg leste et sted engang at de andre land rundt oss har jo fjernet denne gratis muligheten for flere år siden. Helt ok endring som det legges opp til nå. Da blir det likt med andre land

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på torsdag 13. oktober 2022, klokken 21:36
Og det fortsetter. Svømmeopplæring er jo ikke noe man kan ta seg råd til her til lands...
https://www.nrk.no/sorlandet/vil-stengje-symjehallar-for-a-spare-straum_-_-da-laerer-vi-ikkje-a-symje-1.16134911
Men er det noe nytt da? Mener vi snakket om tomme svømmebasseng for mange regjeringer siden....

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på torsdag 13. oktober 2022, klokken 19:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 23:12
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 20:01
Sitat fra: Merce på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 19:12
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 18:20
Er det noen som har påstått noe annet?

Nei, men du mente jeg hadde "latterlig lav" skatte%".. ;)

Vel - alt er relativt...

Jeg har ingenting imot å betale en høy skatteandel gitt at vi får et trygt og godt land å bo i - men det er jo blitt slik nå at marginalskatten er så høy at det gir ingen mening å yte noe ekstra. Og med SV som passasjer med ønske å om styre blir det jo ennå verre er jeg redd.

Får håpe SV i hvert fall får snakket litt VETT inn i skallen på AP. Nå er de ferdige med å bygge et senter for døende barn med foreldre. Regjeringen lovte støtte i fjor. Nå kutter de all støtte, og stiftelsen må søke Joker Nord for å håpe på gevinst fra Stortinget.
Ikke engang døende barn har de råd til å ta vare på. Dette går inn i historiebøkene som den minst populære regjeringen siden krigen. 3 år til med dette idiotiet må vi være vitne til.
Tror du tar feil....Tror historie bøkene vil vise at det ble tatt nødvendige grep gitt situasjonen vi er i. Helt likt som da Erna & co styrte oss trykt gjennom covid 19.  Slik det er blitt nå ift de høye strømprisene er jo fordi Stortinget inkl alle de store partiene sa ja (husker ikke hvem som sa nei) til alle de utenlandskablene....

vinterdekk

Denne tråden har gått fra bilavgifter til alle slags avgifter. Er mye mer interessant å få svar på hva som skjer med det som berører elbil etter forhandling med SV.

https://www.sv.no/blog/a-aa/elbil/

«SV vil:
Bruke kjøpsavgiftene for nye bilar slik at elbilen vinn over bensin- og dieselbilane i nybilsalet.
Auka kjøpsavgifter for elbilar må alltid bli fulgt av ei større auke for fossilbilar i same klasse. Det skal fasast inn meirverdiavgift for den delen av kjøpsbeløpet som er over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbilar.
At kollektivtransporten og taxinæringen skal vere utsleppsfri. SV vil sette krav i offentlege anbud og løyver om utslippsfri kollektivtransport og taxinæring.
At det skal stillast krav om høg del ladeplasser for elbil ved alle parkeringsanlegg.
Gi økonomisk støtte til ladeinfrastruktur i burettslag og sameige.
»

I sitatet over har jeg uthevet en del som sier at avgifter på elbil skal bli fulgt opp av en større avgift på fossilbil. Om de mener dette på alvor så må utgangsvekten på 500 kilo som er foreslått for alle biler, justeres opp for elbiler. Eller så må vektavgiften differensieres slik at den er mye høyere (per kilo) for fossilbiler. Akkurat nå så vil vektavgiften slå ut ulikt for biler i samme klasse med fordel til fossilbil, fordi elbiler må ha tung batteripakke for å være ett fullgodt alternativ.

SV støtter allerede regjeringen i at det skal innføres topp-moms. Men den foreslåtte vektavgiften som rammer biler med batterier hardere enn fossilbiler, bør de forhandle om. Ellers så har sitatet over ingen betydning.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 14. oktober 2022, klokken 06:38
Tror du tar feil....Tror historie bøkene vil vise at det ble tatt nødvendige grep gitt situasjonen vi er i. Helt likt som da Erna & co styrte oss trykt gjennom covid 19.  Slik det er blitt nå ift de høye strømprisene er jo fordi Stortinget inkl alle de store partiene sa ja (husker ikke hvem som sa nei) til alle de utenlandskablene....

Og jeg tror du tar feil - at flere av regjeringens grep vil vise seg å ha svært negative følger for arbeidsledighet. At andelen personer i landet som helt eller delvis vil være avhengig av statlig støtte vil vokse. Tror også det vil vise seg at den offentlige sektoren vil relativt sett bli større på bekostning av den private.  Jeg tror flere at regjerings drøm om nye industriarbeidsplasser i Sør Norge vil forbli en drøm og at flere aktører vil velge å  flagge ut. Jeg tror også denne regjeringen vil gjøre upopulære grep som vil rasere utmark og natur generelt.  Jeg håper jeg tar feil - men jeg har egentlig liten tro på at regjeringen gjør fornuftige grep fordi jeg tror de har for sterke ideologiske briller på og dermed ikke klarer å få med seg virkeligheten slik den er.

vinterdekk

Fant ett relevant spørretime-spørsmål om elbil i det foreslåtte statsbudsjettet.

« Liv Kari Eskeland (H): Elbilforeininga har kalla dette budsjettet for tidenes dårlegaste elbilbudsjett.
Er statsråden trygg på at vi med desse endringane framleis vil nå NTP-måla om at mellom anna alle nye bilar skal vera elbilar i 2025?»

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Sporretimesporsmal/et-sporretimesporsmal/?qid=90887

stefse

Haha, ja dere kan jo velge å tro på eventyrene. Som om landet behøver høyere arbeidsledighet og kutt på omtrent alt untatt statens berikelse på vegne av befolkningen i en en inflasjonssammenheng. Inflasjon kommer og går, nesten uavhengig av hva regjeringen i Norge gjør, med mindre de pålegger pengetrykking og nedpressing av krona. Folk er jo i jobb, men det ser ut til at Arbeiderpartiet ønsker færre i jobb, litt av en kontradiksjon for et parti med det navnet. I bunn og grunn dreier det seg om å inndra makt og innflytelse og få det inn på arbeiderpartipolitikernes hender, slik de er blitt vant til. Det er jo helt logisk sett fra et ståsted om overlevelse og fortsatt maktutøvelse.  Inflasjonen og spareargumentene er helt perfekt for dette opplegget, akkurat som før om årene. Når arbeidsledigheten har blitt høyere, kan man vende tilbake til den gamle retorikken med å få flere i arbeid, den kan dere vel ikke glemme å ha hørt???
Dette er forvaltning på førkrigsnivå, sannsynligvis enda værre. Men historiene som serveres er selvfølgelig annerledes, og en god del av dere vil nok tro på dem.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Merce

^^ He he, veldig bra!

Og folket vil bedras hver gang, gang etter gang......

Electric cars in Norway

Rart å se i dagens elbil situasjon og teorier om «tilbud & etterspørsel» som vi ser spiller seg ut i praksis i disse dager.

Den teorien er jo slik:

« Tilbud og etterspørsel beskriver innen økonomifaget relasjonene mellom potensielle selgere og kjøpere av et økonomisk gode i et marked med fullkommen konkurranse.»

https://www.nrk.no/nordland/selger-brukte-elbiler-dyrere-enn-innkjopspris---forslag-til-statsbudsjett-gir-usikkerhet-1.16138002

Kopi:

Solgte brukt elbil dyrere enn ny: – Markedet er brennhett
Regjeringen foreslår å innføre nye avgifter på elbiler. Det gjør bruktbilmarkedet usikkert og gir selgere en fordel, mener elbilforeningen.

Vaduz

Hele poenget med politikken er å svekke kjøpekraft til vanlige folk, svekke bedrifters vekst og behov for arbeidskraft, øke prisen på kapital, styrke norske kronen og øke arbeidsledigheten.
Alt dette gjøres for å redusere i inflasjon, det er jo ikke noe rart med det? Eneste bekymringen jeg deler er øket statlig styring av privat næringsliv som kan gi grobunn for suboptimal investering og satsning.

Om noen lurer på hva som skjer dersom en regjering skulle ønske å gå bort fra etablerte økonomiske prinsipper og gi blaffen i i inflasjon og forsøke «vokse ut av problemet» er det bare å se til Englands Liz Truss og Kwasi Kwarteng, eller Tyrkia. Ingen vil investere i land som lar inflasjonen brenne. Det er ansvarsløst.

Edit: autokorrekt feil

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på lørdag 15. oktober 2022, klokken 09:49
Hele poenget med politikken er å svekke kjøpekraft til vanlige folk, svekke bedrifters vekst og behov for arbeidskraft, øke prisen på kapital, styrke norske kronen og øke arbeidsledigheten.
Alt dette gjøres for å redusere i flashmob, det er jo ikke noe rart med det? Eneste bekymringen jeg deler er øket statlig styring av privat næringsliv som kan gi grobunn for suboptimal investering og satsning.

Om noen lurer på hva som skjer dersom en regjering skulle ønske å gå bort fra etablerte økonomiske prinsipper og gi blaffen i i inflasjon og forsøke «vokse ut av problemet» er det bare å se til Englands Liz Truss og Kwasi Kwarteng, eller Tyrkia. Ingen vil investere i land som lar inflasjonen brenne. Det er ansvarsløst.

Nå er det jo slik at regjeringen vil beskytte de som har "festet" i 20-30 år og kjøpt både hus og hytter kanskje litt over evne.
Hele vår økonomi har jo regelrett blitt dopet de siste 20-30 år. De som skal betale er det som ikke har vært med på festen og valgt å spare istedenfor å forbruke i disse årene. Jeg er en av i disse og føler meg sveket av regjeringen. Det er som noen har arrangert en fest du ikke var med på og så blir du bedt om å være med på oppryddingen og betale alt som ble ødelagt underveis etterpå.
Det er ikke mange av oss som har valgt denne veien så jeg forstår jo at regjeringen ikke gidder å bry seg - men det føles likefullt ut som en blir sveket - og ennå verre blir det når folk på venstresiden driver å håner oss som har spart og tror vi har levd et luksusliv med reiser i inn og utland og forbrukt penger i samme omfang som kanskje de selv...Folk er nemlig ikke like - og er det noe venstresiden ikke liker så er det folk som ikke er like dem selv.

vinterdekk

Tja, høres ut som at du vil være blant de som er minst preget av oppbremsingen i økonomien hElgenen. Det er ikke en lett tid for barnefamilier med ferskt hus og billån. Vi har heldigvis en buffer som gjør det litt lettere fram til de neste lønnsoppgjørene balanserer utgiftene litt, men ikke alle har det.

stefse

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 15. oktober 2022, klokken 12:44
Tja, høres ut som at du vil være blant de som er minst preget av oppbremsingen i økonomien hElgenen. Det er ikke en lett tid for barnefamilier med ferskt hus og billån. Vi har heldigvis en buffer som gjør det litt lettere fram til de neste lønnsoppgjørene balanserer utgiftene litt, men ikke alle har det.
Det er alltid noen som vil komme i  en værre situasjon enn andre, i et gitt scenario. Men det betyr ikke at alle må få det værre for at noen skal få det litt mindre bra enn de ellers kunne gjort.
De lærebøkene som finnes om økonomisk teori har vi hatt i årtier og det er kanskje grunn til å tro at en mer realpolitisk tilnærming kan gi større frukter enn disse modellene.
Tyrkia er nevnt. Der foregår det en god del aktivitet, Tyrkia har blant annet blitt god på bygging av moderne skip. Tror dere det endrer seg med valutaen og hva som skjer på verdens børser og sentralbanker? Nei. Folkenes arbeidskraft vil bli etterspurt. I verste fall vil man gå over til kryptovaluta. Det er mer og mer som går i disfavør av å la økonomisk teori og spekulasjon styre verdenshandelen. Norge kan risikere å komme tapende ut av et slikt spareopplegg mens andre satser for fullt på utvikling av industrier og kompetanse.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

vinterdekk

Sitat fra: stefse på lørdag 15. oktober 2022, klokken 13:19
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 15. oktober 2022, klokken 12:44
Det er alltid noen som vil komme i  en værre situasjon enn andre, i et gitt scenario. Men det betyr ikke at alle må få det værre for at noen skal få det litt mindre bra enn de ellers kunne gjort.
De lærebøkene som finnes om økonomisk teori har vi hatt i årtier og det er kanskje grunn til å tro at en mer realpolitisk tilnærming kan gi større frukter enn disse modellene.
Tyrkia er nevnt. Der foregår det en god del aktivitet, Tyrkia har blant annet blitt god på bygging av moderne skip. Tror dere det endrer seg med valutaen og hva som skjer på verdens børser og sentralbanker? Nei. Folkenes arbeidskraft vil bli etterspurt. I verste fall vil man gå over til kryptovaluta. Det er mer og mer som går i disfavør av å la økonomisk teori og spekulasjon styre verdenshandelen. Norge kan risikere å komme tapende ut av et slikt spareopplegg mens andre satser for fullt på utvikling av industrier og kompetanse.

Vi har jo gull-ankeret ute i Nordsjøen som binder opp både industri og kompetanse for å levere olje og gass til oppblåste priser på verdensmarkedet. Den skattepakken til oljenæringen fra Solberg-regjeringen f.eks. tror jeg ikke har hjulpet på situasjonen. Hvordan det går i oljenæringen påvirker hvordan det går i fastlandsøkonomien.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA