Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøretur Oslo-Grensehandel?

Startet av kberge, mandag 22. oktober 2012, klokken 21:14

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 10. juni 2014, klokken 11:11
- Tildels frykt for at regjeringen, mot sunn fornuft, vil øke avgiftene på en eller annen måte når det 50k biler nås. Vi har ingen sikre uttalelser noen veier enda.

Både i regjeringsplattformen og i alle andre uttalelser i fra regjeringen heter det at forliket ang. avgifter på elbiler står fast frem til 2017 hvor de skal revurderes (altså for budsjettår 2018 - etter neste stortingsvalg). Alle signaler fra opposisjonen - da spesielt dagens "støttepartier" tilsier at de ønsker at fordelene skal fortsette også etter dette. Så dette bør være så sikkert som noe som kommer i fra politikere kan være - forstår deg godt når du ikke synes det er noe sikkert ;)

Lykke til med e-Golfen :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


SimenT

Reserverte i dag til sekvensnr 2128. Har Model S i dag.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

sigurdi

@Simen T
Gratulere så mye med X reservasjon.
Ser av signaturen hvorfor venter du på DS når du har fått bilen din he he he

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kimpala

X
3

SimenT


Sitat fra: sigurdi på fredag 20. juni 2014, klokken 22:58
@Simen T
Gratulere så mye med X reservasjon.
Ser av signaturen hvorfor venter du på DS når du har fått bilen din he he he

sigurdi

Aah :) Ser ikke siggen når jeg er på tapatalk appen. Får vel oppdatere den!
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

sigurdi

#216
@Kimpala
Gratulere med reservasjon blir flere og flere i X klubben.

Kommer fort til å bli mer model X en S, mer vanlig bil for oss nordboere som ønsker en bil som vi kan bruke der vi aldri reiser og har plass til ting vi ikke har med oss.
Vi vil sitte litt høyere og tror vi har bedre oversikt, der vi suser avgårde og ser rett inn i bakvinduet til SUV en forran. :-)
Jeg er stolt medlem i klubben, og gleder meg alt for mye etter en helg med S85 kjøring.
Tanken som slo meg var sitte litt høyere nå, slik at jeg ser over den bakketoppen, kjenne alle 4 hjulene ta tak når pedallen trenger litt tøy og bøy, plass til både hund og alt annet utstyr vi drar med oss på tur og kan gli stille langs svingete fjellveier og skremme vettet av fjellgjeitene og en og annen fot turist. :-)

Men tøy og bøy må begrenses veldig, ellers kommer både hund, barn og konemor til å legge fra seg ting som ikke er ønskelig i en ny bil og resten av turen blir både utrivelig og slitsom. He he h

Så første turer blir alene for å bli kjent med kraftverket, og lære seg å ha egg under foten, blir fort litt nøkkete kjøring før en blir vant med kreftene som kommer nesten før en har tenkt å gi litt på.

Sitat fra: SimenT på mandag 23. juni 2014, klokken 02:00

Aah :) Ser ikke siggen når jeg er på tapatalk appen. Får vel oppdatere den!

Samme her, mye bedre oversikt med tapatalk, bruker nesten aldri PC lengre.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kimpala

Satser på bedre plass til tre barneseter, og elektrisk svingbare bakseter!
Hvor mange av eu reservasjonene tror dere er norge? To tusen?
X
3

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Med summen av prod og signatur reservasjoner for EU er det ikke urimelig å anta at det er ca 2000 TMX reservasjoner bare i Norge.

Epleskreller

Sitat fra: Finnøy på fredag 27. juni 2014, klokken 00:18
Med summen av prod og signatur reservasjoner for EU er det ikke urimelig å anta at det er ca 2000 TMX reservasjoner bare i Norge.

Tror nok totalen for Europa ligger rundt 2000. Mange kansellerte sekvensnummer også. Tipper norske nummer ligger rundt 1200 forløpig og at ca halvparten av de fører til salg. Men dette er naturligvis bare vill gjetting. De tre jeg kjenner med X-nummer er alle usikre på om de faktisk skal kjøpe bilen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

satheesh.net

Sitat fra: Epleskreller på fredag 27. juni 2014, klokken 08:59
Sitat fra: Finnøy på fredag 27. juni 2014, klokken 00:18
Med summen av prod og signatur reservasjoner for EU er det ikke urimelig å anta at det er ca 2000 TMX reservasjoner bare i Norge.

Tror nok totalen for Europa ligger rundt 2000. Mange kansellerte sekvensnummer også. Tipper norske nummer ligger rundt 1200 forløpig og at ca halvparten av de fører til salg. Men dette er naturligvis bare vill gjetting. De tre jeg kjenner med X-nummer er alle usikre på om de faktisk skal kjøpe bilen.

Reservasjonsnummerene vi får når vi reserverer X er et løpende nummer for hele Europa. De kommer til å kontakte reservasjonsholdere i bolker, dvs de tar kontakt med de første tusen av gangen og leverer til disse først. Så fra 1000-2000, 2000-3000, etc. (eksakt tall må tas med forbehold). ;)

StianB

Jeg fikk signatur 371  8)

slik er det når man kjøper model S

... "plutselig" så blir kona gravid :-) .

lykkelig eier av model siden sept 2013

MVH
Stian

Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

sigurdi

#222
Sitat fra: StianB på fredag 27. juni 2014, klokken 21:25
Jeg fikk signatur 371  8)

slik er det når man kjøper model S

... "plutselig" så blir kona gravid :-) .

lykkelig eier av model siden sept 2013

MVH
Stian

Gratulere så mye Stian.

Går jevnt og trutt med signaturene også, dersom det er 500 totalt i Europa, er det snart solgt ut her også.
(Et par tre måneder, med samme tempo)

Ser tallet var 363 - 21, så litt mer en en signatur i døgnet. :-)

Nesten 2500 reservasjoner av X registrert i Europa nå da. ;-)

Og til Produksjon først er det Signatur USA/Canada, så satser vi på Signatur Europa, før standard i USA og europa. Men produksjon blir helt sikkert bolker, med Europa kanskje tidlig i Q2 for å få de ut i Q2. :-)
Men satser på at de tar de litt i rekefølge slik de er bestilt, men dog alle Signatur først ut. :-)

Oppstart av produksjonen er i rolig tempo så er nok bare noen hundre som får mulighet å ferdigstille bilen sin i slengen.

Nærmere Q2 så er det litt flere som får muligheten, om de klarer å komme opp i full produksjon, som pr i dag er ca 7500 biler i kvartalet = 2500 i måneden ca 500-600 biler i uka.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Epleskreller

Erfaring fra TMS ga lite igjen for signatur-reservasjon. Jeg hadde P1620 og fikk bilen ca en måned etter Sig #1. Mange signaturer ble utlevert etter production. At det skal ha så stor betydning betviler jeg. Kanskje det vil ha litt betydning i USA, men for Europa tror jeg det kun er snakk om få uker.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sigurdi

#224
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 28. juni 2014, klokken 09:47
Erfaring fra TMS ga lite igjen for signatur-reservasjon. Jeg hadde P1620 og fikk bilen ca en måned etter Sig #1. Mange signaturer ble utlevert etter production. At det skal ha så stor betydning betviler jeg. Kanskje det vil ha litt betydning i USA, men for Europa tror jeg det kun er snakk om få uker.

TMS og TMX kan ikke sammenlignes når det gjelder utrulling til Europa.

TMS:
TMS Signatur modeller ble levert ut fra Juni 2012, så av 2650 leverte bilder i 2012, var 1000 signature.
Først 6 månedene av 2013 ble det levert ut 10050 biler i USA.

I denne perioden, testet Tesla ut bilene, for å se etter feil og da raskt kunne fikse dette, siden service nettverket var dårlig utbygd i andre land en USA. (Dette er ikke tilfellet i dag, en av de største service kontorene er i Norge)
Tesla måtte utvikle lade-port for Europa, egne ladere, egne adapter for IT nett (Norge) og få dette godkjent.
Dette er nå godkjent, og svært mye av bilen er likt, så raskere å typegodkjenne X sammenlignet med S.

S kom til Norge og Europa fra August 2013 (1år etter USA) og nå var det meste av reservasjoner fra USA levert ut og reserverte biler til Europa ble produsert, både signatur og produksjon og sendt oppover.
Logistic med transport betydde mer på når du fik bilen en om dette var signature eller standard. 

Model X
Signatur modeller reservert ved produksjons start - world wide: ca 2000 (usa 1000+, EU, 500, canada xx, andre xx)
(At signaturen blir utsolgt er helt sikkert, blir det ikke dette før lansering, selges de kjapt for å snike i køen. :-)

USA versjoner produsert først, men Elon sa i Oslo at de første bilene til Europa kommer bare 3-4 måneder etter USA og da er 2 av de månedene transport, dvs etter de første signatur bilene til Europa blir produsert ganske kjapt etter at USA/Canada sine signatur er produsert. (Produksjonen i starten er rolig og blir trappet opp etter hvert som alt går OK)

Full produksjon pr i dag av S er ca 550 biler i uka (7500 i kvartalet) og dette er ikke før Q2 med X, om de får nok batterier.

Så at produksjon av standard biler skal starte før Q2 (altså over 2000 biler produsert i Q1) er faktisk ikke særlig trolig, men et lite håp.

Så startet produksjon av standard biler, her er det reservert pr 26.Juni 14 - 11022 i USA, 562 i Canada, 2132 EU, 1658 Asia. Si at 2/3 ikke trekker seg og kjøper bilen, så er dette over 10000 biler som skal produseres pr idag. (Er ennå 6-8 måneder før produksjon starter)

Med dagens kapasitet på 7500 i kvartalet, så er dette 4 måneders full produksjon med dagens reservasjoner.   

Da er det bare å håpe at de produserer EU tidlig i kvartalet, for å få vise at de leverer i EU.
Ønsker de best mulig kvartals tall, så produseres alle USA biler i Q2 siden de blir levert ut (solgt) med minimalt med frakt tid og omtrent samtlige produserte biler blir solgt.

Produseres biler etter bestilt rekefølge world wide, så kan EU reservasjon 1000 være nummer 7500 i World Wide bestillings nummer og da produsert siste uka av Q2, så kommer to måneders transport oppå dette. :-)

Så mitt gjetting er at første Signaturene kommer til Europa i begynnelsen av Q2 og med litt flaks de første standard bilene helt i slutten av Q2 for å få de med på kvartals tallene.

Men ønsker Tesla å vise at full produksjon er oppnådd og hvor stort salg de kan klare av model X, produseres og leveres ut alle USA reservasjoner av bilene før alle andre og da er det Q3 før produksjon av standard EU biler og levering utover i Q3.

Som den norske hjemmesidene sier,
Sitat fra: http://www.teslamotors.com/no_NO/modelxBEREGNET LEVERINGSTID FOR NYE RESERVASJONER ER SOMMEREN 2015

Så at model X Signature og Standard biler i EU (minus UK) skal bli levert ut omtrent samtidig er svært lite sannsynlig denne gangen og i fremtiden, siden nettverk, ladesystem osv er ferdig utbygd. 
(Minimalt til ingen utvikling fra USA til EU versjon av bilen.)

Unntaket er UK, da bilen må produseres med ratte på høyre side, dette tar tid å endre, og da er mye av backloaden på ordrer borte og fort at produksjon av både Signature og standard skjer samtidig. 
Er vel og nevt at X ikke kommer til UK før sendt på høsten 2015.

Sitat fra: http://www.teslamotors.com/en_GB/modelxDELIVERY ESTIMATE FOR NEW RESERVATIONS IS FALL 2015

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA