Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El bil eller ikke

Startet av Rezet, mandag 22. oktober 2012, klokken 11:28

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Rezet på onsdag 03. oktober 2012, klokken 09:47
Her ramler det inn med gode innspill.

Å skru selv er null problem. Jeg bruker av prinsipp aldri verksted dersom det ikke er enten garantireparasjon eller 100% nødvendig for diagnose/software. Og det er godt å vite at det er en "kompetanse-pool" i Trondheim om det skulle knipe på kunnskapen når det kommer til elbil.

På nåværende tidspunkt så ser jeg 2 alternativer. iMiev eller Think.

Har jeg forstått det riktig at det bare er på Think man kan bytte enkeltceller i batteripakken? (Sett bort fra Saxo o.l. da...) Hva koster slike celler?
Er ikke batteri-prisen avskrekkende så kan muligens en classic Think være aktuell som "førstebil", også kan man bruke noen kroner på oppgradering av batteripakke ved behov når man ser om dette er liv laga?

Trond E: Du kan nok risikere å få en telefon... ;)

Hei,

"Heeeeelt" uhildet og uten noen som helst bias av noe slag *hostekule* så vil jeg henlede oppmerksomheten din over på denne bilen som er på Finn:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37452928

Det er omtrent 10-15 av dem i Norge, og jeg synes det er meget greie, trygge og fine biler. De har vekselsstrømmotor, så ingen børster, og vedlikeholdsfrie batterier. :)

[/end] reklamesnutt! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Noen var inne på lading av Think her. Tenkte bare å nevne hvordan det er for imiev. Både Leaf og imiev leveres med kjedelige 10A ladekabler nå, tar laang tid å lade. Målte 9,1A ladestrøm på min kladd. Sikkerheten går først, mange el-anlegg i landet tåler ikke 16A, så 16A-kladdene er visst tatt ut av det norske markedet. :( Men det går an å skaffe seg. Jeg bestilte min i Sverige, og elektrolux selger også løsninger. Imiev klarer å ta ut 13,7A fra denne kladden (er nå tross alt 50% større strømstyrke enn 9,1A). Leaf lader vel med 16A. Jeg synes 16A-kladden er et must for å kunne hente ut maksimalt fra alle gratis offentlige ladepunkter rundt omkring der man parkerer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bent

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 03. oktober 2012, klokken 22:43
Sikkerheten går først, mange el-anlegg i landet tåler ikke 16A, så 16A-kladdene er visst tatt ut av det norske markedet. :( Men det går an å skaffe seg.
Slik jeg har forstått det så er ikke norske elanlegg og/eller schuko-kontakten bygd for å levere 16A konstant over tid, men bare som toppbelastning nå og da. En tommelfingerregel jeg har sett er at man ikke bør gå over 80% av maks-strøm på konstant last.

Kabelen jeg fikk med Roadsteren er en "16A"-kabel, den trekker i praksis 13A og det er omtrent innenfor 80% så antagelig trygt.
Tesla Roadster, 25Mm

Rezet

Sikkert et dumt spørsmål, men er det mulig å sette inn et baksete i en 2-seter nyere Think hvis det skulle bli nødvendig?
Vil tippe staten skal ha halve årslønnen din i gebyr for noe slikt, også vil det være behov for kreativ innfesting av sikkerhetsbelte?
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

cra

Trur ikke du kan sette inn seter nei. Den versjonen som har fire seter er litt annerledes, ikke minst med tanke på innfesting av belter. Og pga batterikassa så ville det i beste fall være plass til unger, trur jeg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rezet

Og så er det vel sånn at den 4-seteren har Li-Ion, siden den kom sist?
Eller finnes den også med ZEBRA?
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Trond E

Den finnes med zebra, men er ikke mange av dem.


Trond E

Sent from my HTC Desire HD using Tapatalk 2
Sort Th!nk City Zebra 2008 mod
Ex Rød Th!nk Classic 2002 mod
Trondheim

elektrolux

#37
Sitat fra: Rezet på fredag 05. oktober 2012, klokken 09:34
Sikkert et dumt spørsmål, men er det mulig å sette inn et baksete i en 2-seter nyere Think hvis det skulle bli nødvendig?
Vil tippe staten skal ha halve årslønnen din i gebyr for noe slikt, også vil det være behov for kreativ innfesting av sikkerhetsbelte?

Biler fra en viss dato har alle bilene 4 seteren sin ramme, slik at det teknisk er en grei ombygging. Likevel er det så mange deler som trenges at det i praksis er umulig å bygge om.
Avgiftsmessig må du ut med en sats som stadig minsker mot 0. På en 2010 model vil du måtte ut med ca 80 % av opprinnelig avgift som var ehh... 0 kr. Dermed blir det 0 avgift på en slik ombygging.

P.S. der er bedre plass til unger uten disse setene. Og tross vinduet bak, sitter ungene usynlig bak inntill sideveggene, omtrent slik de ville gjort baki en Land Rover fra 60 tallet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Rezet på fredag 05. oktober 2012, klokken 09:34
er det mulig å sette inn et baksete i en 2-seter nyere Think?
Det er forskjell på 2 og 4 setere, det jeg kommer på i farten:
* forskjellig ramme
* 4-seteren har stivere fjæring bak
* 4-seteren har hovedlys som kan justeres fra førerplassen
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Sitat fra: El rayo på fredag 05. oktober 2012, klokken 21:32
Sitat fra: Rezet på fredag 05. oktober 2012, klokken 09:34
er det mulig å sette inn et baksete i en 2-seter nyere Think?
Det er forskjell på 2 og 4 setere, det jeg kommer på i farten:
* forskjellig ramme
* 4-seteren har stivere fjæring bak
* 4-seteren har hovedlys som kan justeres fra førerplassen


... og disse justerbare lampene koster ikke mindre enn 11.000 pr stk fra R&S! Tjohei.

Vet ikke om 4-seteren har stivere fjæring, eller om den bare er justert høyere. Tviler på at den er stivere.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rezet

Ok, nok en gang oppklarende svar. :)
Blir en spennende dag på tirsdag, med prøvekjøring av både Think og iMiev.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Rezet

Tiden i tenkeboksen er over, og tilkoblet den nye utendørskontakten står det nå en rød Think City. Det blir nok litt omplassering av kontakten på veggen, men inntil videre så gjør den nytten.

Ser frem til mine første elektriske dager.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rezet

2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Rezet

De første to dagene er unnagjort, uten problemer.
Jeg har til og med fått god varme i bilen ganske fort, noe jeg setter umåtelig pris på. Også liker jeg at jeg kan snu hvor som helst, til og med forsn inngangspartiet mitt om jeg ønsker. :)

I morgen så skal jeg på første "lang-test" eller "heldagstest" med bilen.
Planen er fulladet hjemmefra og 45 km. Lading der i 5 timer, før nye 55 km.
Uviss ladetid der, men 3 timer blir det nok minst. (Bør nok bruke 16 amp lading der hvis mulig)
Satser på å få batteriet opp på 80-90% før hjemturen på 85 km.

Dette "prosjektet" bør gå, eller...???
Har sett at jeg kommer 12-15 km pr. 10 % batteri med varmeapparatet og vifte godt påskrudd.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA