Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El bil eller ikke

Startet av Rezet, mandag 22. oktober 2012, klokken 11:28

« forrige - neste »

Trond E

Kan også anbefale Think, både i Classic versjon og den "nye", selv om jeg har blitt enda gladere i vår(e) 2008 City enn jeg var i Classic. Ja de er spreke, spesielt med riktig sw på PCU...

Siden du bor i nærheten av Trondheim, så har du også mulighet til å få hjelp av lokale ressurser om det skulle bli noen problemer. Vi er en gjeng nå i Trondheim Thinkers som har opparbeidet oss forholdsvis bra kompetanse på disse bilene.

Jeg selger den ene av 2008 modellene som ligger ute på finn i Trondheim, så bare ta kontakt om du vil prøvekjøre  ;)



mvh
Trond E
Sort Th!nk City Zebra 2008 mod
Ex Rød Th!nk Classic 2002 mod
Trondheim

RunarBT

Sitat fra: cra på onsdag 03. oktober 2012, klokken 08:18

Hvordan i alle dager klarte dere å komme med den "utfordringen" til hverandre uten å ruse opp på latterlig høye turtall med olme blikk rettet mot hverandre?? Det må du lære meg!  ;D ;D


Det er da litt vanskelig å ruse ein elbil?;-) men kjenner meg godt igjen i det å leke seg ut fra lyskryss. Koser meg i vår i-Miev med å gi bånn gass og legge biler bak meg. Litt barnslig, men du verden kor gøy.:-)


Rezet, du har da perfekt avstand til alt virket det som. 7mil med mulighet for normallading ved destinasjon er uproblematisk.

Det er bare å kjøpe seg elbil, først som sist.. du går ei artig tid i møte.:-) Vil tru ein av trillingene vil være perfekt for deg.

Som nevnt over, så er hurtiglading ikkje noke du egentlig vil ha behov for. Normallading om natta, og du vil aldri mest sannsynlig komme borti at du nærmer deg å gå tom for strøm.

Det er store penger å spare på å skifte, da bare i å gå fra bensin til strøm. Bompenger blir ein ev. bonus.

Rezet

Her ramler det inn med gode innspill.

Å skru selv er null problem. Jeg bruker av prinsipp aldri verksted dersom det ikke er enten garantireparasjon eller 100% nødvendig for diagnose/software. Og det er godt å vite at det er en "kompetanse-pool" i Trondheim om det skulle knipe på kunnskapen når det kommer til elbil.

På nåværende tidspunkt så ser jeg 2 alternativer. iMiev eller Think.

Har jeg forstått det riktig at det bare er på Think man kan bytte enkeltceller i batteripakken? (Sett bort fra Saxo o.l. da...) Hva koster slike celler?
Er ikke batteri-prisen avskrekkende så kan muligens en classic Think være aktuell som "førstebil", også kan man bruke noen kroner på oppgradering av batteripakke ved behov når man ser om dette er liv laga?

Trond E: Du kan nok risikere å få en telefon... ;)
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

tomrh

Sitat fra: crusade på onsdag 03. oktober 2012, klokken 09:30
Sitat fra: cra på onsdag 03. oktober 2012, klokken 08:18
Hvordan i alle dager klarte dere å komme med den "utfordringen" til hverandre uten å ruse opp på latterlig høye turtall med olme blikk rettet mot hverandre?? Det må du lære meg!  ;D ;D
Det er da litt vanskelig å ruse ein elbil?;-) men kjenner meg godt igjen i det å leke seg ut fra lyskryss. Koser meg i vår i-Miev med å gi bånn gass og legge biler bak meg. Litt barnslig, men du verden kor gøy.:-)
Krever 2 parallelle filer, cra, lite av det i Sykkylven kanskje?  ;D
Veldig utenfor topic her, men man "utfordrer" enkelt ved å komme ensom opp i tomt venstrefelt foran et lyskryss med kort kø i høyre. Da får man ofte dragrace med første bil i høyrefeltet. Morsomt å måle seg mot BMW'er og Audier, de biter fra seg men må ofte se seg ydmyket av en pinglete iMiev.  ;D Duverden det er godfølelse.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Hvis du allerede er skru-kyndig så er det duket for rimelig vedlikehold, ja!  :)

Sitat fra: Rezet på onsdag 03. oktober 2012, klokken 09:47
Har jeg forstått det riktig at det bare er på Think man kan bytte enkeltceller i batteripakken? (Sett bort fra Saxo o.l. da...) Hva koster slike celler?
Er ikke batteri-prisen avskrekkende så kan muligens en classic Think være aktuell som "førstebil", også kan man bruke noen kroner på oppgradering av batteripakke ved behov når man ser om dette er liv laga?

Ikke enkeltceller, men enkeltblokker. Batteripakka i Think består av 19 blokker, som igjen består av enkeltceller (husker ikka antallet), men hver blokk er en enhet. Omtrent som batteriet i en fossilbil.

Det vanligste (og rimeligste) er vel å kjøpe dem brukt, som også er en fordel i og med at de vil være mer "like brukt" som de resterende i pakken. Det finnes folk på forumet her som selger blokker, og som kan hjelpe å finne de riktige. JEg mener å ha lest at typisk pris på brukte blokker kan være fra 1500 til 3000kr pr stk? Og det er jo ikke slik at alle 19 nødvendigvis må byttes samtidig, bare de som er ødelagte. De som driver med dette (salg/service) eller de som har måttet bytte blokker i egen bil kan sikkert komme med litt mer detaljer om kostnad.

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 03. oktober 2012, klokken 09:53
Krever 2 parallelle filer, cra, lite av det i Sykkylven kanskje?  ;D

Ja, det har du helt rett i. Men jeg ferdes litt i Ålesund, og der finnes det lyskryss med to felter. Forøvrig er jo ilandkjøringa fra ferga en plass man kan oppnå dette. Det hender sågar at tre eller fire filer skal starte ilandkjøringa samtidig. Da gjør det ikke noe om man er kjapp i avtrekk og akselerasjon!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: crusade på onsdag 03. oktober 2012, klokken 09:30
Det er da litt vanskelig å ruse ein elbil?;-)

My point exactly!  ;D

Sitat fra: crusade på onsdag 03. oktober 2012, klokken 09:30
men kjenner meg godt igjen i det å leke seg ut fra lyskryss. Koser meg i vår i-Miev med å gi bånn gass og legge biler bak meg. Litt barnslig, men du verden kor gøy.:-)

Japp. Herlig med akselerasjon!  :D


Sitat fra: crusade på onsdag 03. oktober 2012, klokken 09:30
Rezet, du har da perfekt avstand til alt virket det som. 7mil med mulighet for normallading ved destinasjon er uproblematisk.

Ja, dette er omtrent de samme avstandene som jeg har, og selv Think Classic'en klarer fint dette, spesielt når jeg kan lade mens jeg er på jobb. Med Leaf'en blir det barneskirenn!  ;D

Sitat fra: crusade på onsdag 03. oktober 2012, klokken 09:30
Det er store penger å spare på å skifte, da bare i å gå fra bensin til strøm. Bompenger blir ein ev. bonus.

Jeg bor et sted hvor det er veldig lite bompenger; kun ei bru som jeg strengt tatt ikke trenger å bruke. Sparer litt på ferge innimellom. Likevel har jeg spart inn hele kostnaden på Think'en! Bare det å halvere dieselforbruket over natta bidro bra, og nå som vi har to elbiler blir caravellen svært lite brukt. Det er en måned siden sist, hvis jeg ikke tar med at den ble flyttet noen meter her om dagen for å få ut campingbilen til fattern fra P-plassen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Dersom du kan mekke selv kan jeg ha den perfekte Think Classic for deg.

Tok nettop 10 års batteriservice på en strøken rød Am Think med kun 22000 miles og den "livsviktige" Webastoen. Eieren selger den for kun 50000 NOK inkludert Robometer etter å ha impulshandlet en C-Zero, og før han kunne nyte sin egen bil.

Robometeret betyr at alt er OK nå, og at ev framtidige problemer blir oppdaget før de blir til kostbare reperasjoner.

Ring meg for mer info om dette høres interresant ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rezet

Eneste "bekymringen" jeg sitter med nå er egentlig det med rekkevidden.
Det heller veldig mot en brukt Think ut fra det jeg har lest. Det føles betryggende at man kan bytte blokker ved behov til en pris som er overkommelig.

Så vidt jeg har forstått så er rekkevidden på en classic Think omtrent 80 km maks?
Ladetid er 5-8 timer?
Hvis jeg da kjører til Trondheim, så må jeg påregne å være der noen timer. Korte "svippturer" vil ikke fungere. Men det er vel drøyt for de fleste elbiler kanskje? For det blir fort vekk 140 km totalt tur-retur hjemmefra. 30 km kortere hvis jeg kjører full-ladet rett fra jobb.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

cra

Sitat fra: Rezet på onsdag 03. oktober 2012, klokken 14:34
Så vidt jeg har forstått så er rekkevidden på en classic Think omtrent 80 km maks?
Ladetid er 5-8 timer?

Høres omtrent riktig ut, ja. Beror selvsagt på terreng, kjørestil og batteriets tilstand, men de 85 som den skal klare "etter boka" er det fullt mulig å nå.  Classic'en kan lades på 10 eller 16 Ampere (stilles vha en bryter på dashboardet, men 16A er ikke å anbefale). Har selv klart å tyne ut 109km på en lading, men de siste kilometrene var fram og tilbake ved der jeg bor, så ikke "reell" rekkevidde i den forstand. Det er heller ikke å anbefale å gjøre slikt (tyne batteriene så langt ut), i alle fall ikke uten batteriovervåking.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rezet

2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Trond E

85 km er vel bortimot en teoretisk rekkevidde, i det minste på vinteren. Tror 65-70 km er mer realistisk da.

På 16 amp. Så risikerer du varmgang i laderen, med feil på denne som resultat. Ladere kan være vanskelig å få tak i


Trond E

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
Sort Th!nk City Zebra 2008 mod
Ex Rød Th!nk Classic 2002 mod
Trondheim

hma

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 03. oktober 2012, klokken 07:58
En dag ble jeg stående ved siden av en Think som var i bussfeltet. Hadde tenkt å aksellerere forbi og inn foran da det ble grønt. Ga full pinne med imiev'en, men det gjorde tydeligvis Think-sjåføren også. Vi aksellererte nøyaktig like fort opp til ca. 60 før vi begge måtte bremse for annen trafikk og jeg pent måtte legge meg inn bak Thinken. Så den er ganske rå ja. :)
Dette var da en artig beretning :)
Kan jeg spørre hvor dette fant sted og hvilken farge Thinken hadde?


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tomrh

Sitat fra: hma på onsdag 03. oktober 2012, klokken 16:04
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 03. oktober 2012, klokken 07:58
En dag ble jeg stående ved siden av en Think som var i bussfeltet. ...
Dette var da en artig beretning :)
Kan jeg spørre hvor dette fant sted og hvilken farge Thinken hadde?
Husker ikke farge på Thinken, men det skjedde på vei østover ut fra Trondheim sentrum. Stod og ventet i krysset ved Rosendal i det ordinære kjørefeltet med Thinken i bussfeltet. Vi aksellererte vel side om side nesten fram til krysset Innherredsveien/Thomas Von Westens gate. Det var ikke i rushtida, men kanskje midt på dagen på en hverdag?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hma

#28
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 03. oktober 2012, klokken 16:26
Husker ikke farge på Thinken, men det skjedde på vei østover ut fra Trondheim sentrum. Stod og ventet i krysset ved Rosendal i det ordinære kjørefeltet med Thinken i bussfeltet. Vi aksellererte vel side om side nesten fram til krysset Innherredsveien/Thomas Von Westens gate. Det var ikke i rushtida, men kanskje midt på dagen på en hverdag?
Dette blir utenfor tema, beklager, men det nok ikke meg :)
(jeg kan forøvrig heller ikke huske å ha forsøkt å kappkjøre med andre elbiler, men har lagt en og annen fossilbil i speilet ;) )
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rezet

Dette har vært en utrolig bratt læringskurve... Fra å vite lite eller ingenting om elbiler, så føler jeg nå å ha ganske god innsikt i elbilens verden bare etter noen dager.
Naturligvis massevis igjen å lære, men det får komme med tiden.

Om det ender på en nyere Think eller iMiev tror jeg vil avgjøres av hvilken av dem som føles mest riktig etter prøvekjøring.

Jeg vil nok en gang berømme forumet for utrolig god hjelp og oppfølging. Det har vært en veldig positiv opplevelse å bli mottatt på denne måten.
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA