Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: El bil eller ikke

Startet av Rezet, mandag 22. oktober 2012, klokken 11:28

« forrige - neste »

Rezet

Okei, så var jeg kommet dithen at jeg sitter her og vurderer om elbil kan være et transportalternativ for meg i hverdagen. Har lest ganske mye på forumet her, og er klar over at som på alle andre forum så er det problemer som gjerne diskuteres i det vide og det brede. Jeg hadde forøvrig en ukes forumlesing før jeg handlet LandRover Freelander her i vår, men valgte å ta sjansen. Har ikke angret på det, så hvorfor skulle det være annerledes med elbil? :)

Min situasjon og behov er som følger:
Jeg bor på landsbygda og pendler til jobb hver dag, 5 dager i uka, 30 km hver vei. Vi har ladepunkt utenfor kontoret (8 stk) dedikert til elbil. I løpet av kort tid kommer det hurtiglader også i nærheten av jobb.
Det hender at jeg er i Trondheim, gjerne rett etter jobb. Dette er omtrent 40 km fra jobb, og 70 km hjemmefra. Ellers så hadde det vært greit å komme seg til hytta, 35 km hjemmefra. Jeg har også lademulighet på hytte og hjemme naturligvis.

Bare på jobbpendling så vil en elbil etter enkle kalkulasjoner gi meg en besparelse på 1200 kroner i måneden i diesel. (Da har jeg regnet at bilen lades på jobb, og ikke hjemme).
Hvis jeg regner inn 4 byturer i måneden, som det gjerne blir, så sparer jeg da fort 500 kroner i bompenger.
Legg på litt ymse småkjøring og hytteturer, så kommer vi opp mot 2400 kroner i måneden i sparte kroner i forhold til å bruke dieselbilen.

Så da er det store spørsmålet; Er dette et reelt alternativ, og hva i alle dager skal man velge???
Det er vel her kunnskapen til forumbrukerne kommer inn, og hvilke råd de kommer med.

Der jeg bor så er det slettes ikke uvanlig at kvikksølvet kan krype ned mot -25 på svarteste vinteren. Av erfaring fra tidligere vintre så vet jeg at dieselbilene begynner å slite i slike temperaturer. Derfor er webastoene nødvendige både for varme og for å få start om morgenen. Førstnevnte kan også løses med gode klær. ;)

Nå har jeg begynt å få litt oversikt over hva som finnes ute på markedet, og jeg har alt utelukket Reva, Buddy, Tazzi og delvis mia. Rekkevidde og avstand til forhandler avgjør det egentlig.
Think er vel den elbilen jeg har mest sansen for, men desverre så er vel den butikken mer eller mindre som vanlig konkurs? (Unnskyld entusiaster). Dessuten så er jeg skeptisk til tilgangen på deler og batterier.
For man kan tydeligvis få en helt grei Think til en fornuftig penge har jeg forstått? Hadde jeg fått tilbud om en Think til 20-30 tusen med rekkevidde 50 km pr lading så hadde jeg nok slått til...
C-Zero appelerer til mitt citrofile hjerte. Jeg har hatt mange citroener, og likte alle veldig godt. Forhandler er i Trondheim.
IOn er trilling nummer to, og har forhandler godt utenfor den ruta jeg kjører til vanlig.
I-Miev har jeg litt troen på girboksen i. Forhandleren ligger 300 meter unna der jeg bor... og jeg har god kjennskap til dem.
Leaf synes jeg er drøyt dyr, og jeg trenger absolutt ikke så stor bil som en "nummer 2"... Strengt tatt så trenger jeg to seter, kjekt med 3 av og til.

Jeg innser jo at jeg ikke trenger noen ny elbil sånn strengt tatt, men det hadde vært greit å kunne la fossilbilen(e) stå, i alle fall til jobb-pendlingen og handleturer på nærbutikken. Sånn sett hadde det nok kanskje vært tilstrekkelig med rekkevidde på 40-50 km pr lading? Det ville spart meg litt i forsikring og slitasje om ikke annet.

Nå har jeg snart skrevet en avhandling som min første post på dette forumet. Skal avslutte med noen spørsmål her.
Hva vil dere med noe erfaring anbefale? Er det stupid av meg å evt. kjøpe en gammel Think? Hvilken bør jeg i så fall velge? Bør jeg heller bruke kronene på en iMiev, og komme ut på omtrent samme totale kostnad som i dag men ha en ny bil?
Hva er reell kjørelengde som kan forventes ut av bilene, hvor kan man få kjøpt nye batterier/celler, pris på slike? Jeg forventer at bikkjekalde dager forekommer sjeldent, men vil en elbil klare 3 mil i -25 grader? Vil den virke overhodet?
Hva er den greia med vannkontroll/bytte på Think-batteriene?

-potensiell el-bilist med flere spørsmål enn svar
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

Rio

Hei,

Et par poeng:

1) Elbilen vil, erfaringsmessig, raskt bli bil nr 1.

2) Hvis du planlegger bruk av hurtiglader er det pt. trillingene og Leaf du kan kjøpe.

3) Jeg valgte Nissan Leaf fordi jeg ønsket en stor, trygg og sikker bil, som har gode kjøreegenskaper.

Skulle elbilfordelene forsvinne, vil jeg heller ha kjøpt en bil som varer, og gir "mest verdi".

En anbefaling: Prøvekjør før du kjøper!  :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

#2
Ut i fra beskrivelsen tipper jeg du bor 3 mil vest for Orkanger og jobber på Orkanger? I så fall er det endel bompenger å spare på Trondheimsturene. Ville ikke nølt med å ha elbil hvis du bor der jeg tror.

Jeg har iMiev og kjører Trondheim - Rindal en del ganger for å komme på hytta, så jeg kjenner kanskje til strekningen du pendler. Jobbpendler selv 42 km hver vei på nordsiden av Trondheim. Er kanskje ikke rett person å uttale meg om vinteren siden jeg bare har hatt elbil siden mai i år, men viktigst for meg ved valg av modell var mulighet for hurtiglading og forvarming. Altså Leaf eller iMiev 2012-mod. Regnet på det og fant ut at iMiev kom til å bli billigst for oss selv om vi er 5 i familien, for besparelsen på bensinforbruk på de turene vi er alle 5 i bilen vil ikke forsvare prisforskjellen mellom iMiev og Leaf. Har tenkt at jeg kanskje skulle hatt webasto, men har i det siste isolert gulv, vanntank og slanger med noen isolasjonsmatter fra Biltema. Det gjør underverker, tror det skal gå fint i vinter uten webasto.

Merk at Citroën C-Zero, Peugeot Ion og Mitsubishi i-Miev 2011-mod er akkurat samme bil (produseres alle av Mitsubishi), de har ikke mulighet for forvarming. Det selges fremdeles endel C-Zero og Ion 2011-mod, disse er endel billigere enn iMiev. Får kanskje en slik med webasto for det samme som en iMiev med forvarming. Det ryktes at det også selges C-Zero og Ion 2012-mod men at disse bare har 14,5 kWh batterikapasitet (og ikke 16 kWh).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Rio har i grunn oppsummert ganske bra; du hadde jo selv luket ut de minste basert på bl.a. rekkevidde, og hvis hurtiglading er et must så er det som Rio sier stort sett iMiev og Leaf igjen.

Som Think-eier i mange år kan jeg nesten love deg at det er en bil du kommer til å bli glad i! Jeg har "Classic'en" selv, og på den er det litt batterivedlikehold innimellom. Ikke noe vanskelig, men det gjøres. Batteriovervåking anbefales. Som du sier så er Think kongurs fortsatt/igjen, men bilene er akkurat like gode fordet, det er bare vanskeligere å få tak i enkelte deler. Men bare for å skuffe deg med det samme: min er ikke til salgs!  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Forresten - du skrev at temperaturen der du bor kan bli så lav at selv porselen blir en superleder:

Da vil jeg virkelig anbefale deg Leaf - å kunne sette på varmen i bilen automatisk fra mobiltelefonen er gull verdt. Bilen er 25 grader inni når du skal bruke den. Utrolig bra!

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 23:31
Forresten - du skrev at temperaturen der du bor kan bli så lav at selv porselen blir en superleder:

Da vil jeg virkelig anbefale deg Leaf - å kunne sette på varmen i bilen automatisk fra mobiltelefonen er gull verdt. Bilen er 25 grader inni når du skal bruke den. Utrolig bra!
iMiev 2012 har også forvarmingsmulighet mens den står på lading, men langt fra så bra styringsmuligheter som Leaf. En egen fjernkontroll som pekes mot bilen, dessverre ikke programmerbar (lading er det pussig nok..). Bra rekkevidde, rekker ihvertfall 250 meter med fri sikt. Setter på varmen når jeg står opp om morgenen, og bilen er knall varm når jeg kjører.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 23:40
Sitat fra: Rio på tirsdag 02. oktober 2012, klokken 23:31
Forresten - du skrev at temperaturen der du bor kan bli så lav at selv porselen blir en superleder:

Da vil jeg virkelig anbefale deg Leaf - å kunne sette på varmen i bilen automatisk fra mobiltelefonen er gull verdt. Bilen er 25 grader inni når du skal bruke den. Utrolig bra!
iMiev 2012 har også forvarmingsmulighet mens den står på lading, men langt fra så bra styringsmuligheter som Leaf. En egen fjernkontroll som pekes mot bilen, dessverre ikke programmerbar (lading er det pussig nok..). Bra rekkevidde, rekker ihvertfall 250 meter med fri sikt. Setter på varmen når jeg står opp om morgenen, og bilen er knall varm når jeg kjører.

Hei,

Jeg tåler ikke kulde, så for meg var det meget viktig at den kunne varmes selv om den ikke er tilkoblet. Jeg har trolig den Leafen i Norge som har høyest dataoverførings-regning fra Telenor Connexion! :D

Dessuten er det betonggarasje der jeg jobber.

Men jeg har ingen vonde ord mot iMiev. Prøvekjørte den for over 3 år siden i 2009.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rezet

Wow, superkjapp respons folkens!

Jeg har avtalt prøvekjøring av iMiev på tirsdag, mens LandRoveren er på EU-kontroll. Blir spennende å prøve. Jeg har også sett litt på finn.no i kveld, og det ligger en del Thinker rundt om 2008-modell til salgs.
Ett par eldre også, til en mye lavere pris, og sannsynligvis med tilstand deretter.

Siden jeg kjører 95% av tiden alene, så ser jeg ikke helt at jeg trenger en Leaf... i alle fall ikke når den koster såpass mye mer enn alternativene, og jeg har en fossil 5-seter i bakhånd. I teorien er en bil med 2 seter nok til mitt tiltenkte bruk.
Det uoffisielle målet (drømmen) er vel egentlig å kunne finansiere elbilen med de besparelsene den klarer å bidra med. Det er mange variable med i den ligningen der. Som f.eks. At jeg kan redusere kjørelengde på fossil bil fra 25 til 12 tusen i året.
Sånn sett er kanskje en 3-4 år gammel bil tingen?

Det er flere Thinker til salgs i Trondheim og omegn på finn.no nå. Er tvilende til den rimeligste, med 2008-modellene er kanskje ikke så veldig dumme? (Lar jeg det skinne veldig gjennom at det egentlig er en Think jeg vil ha nå???) ;)
Men så var det dette med hurtigladingen da. Ser absolutt nytteverdien i å ha den muligheten, selv om hurtigpunktet ikke har kommet opp i Orkdal enda.

Tror jeg skal høre på rådet til Rio, og prøvekjøre noen før jeg bestemmer meg.
Kan jo hende at det finnes en iMiev til en rimelig penge å oppdrive også? Demobil f.eks. ;)
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

sven erik

prøver du iMiev en del mil vil du ha den ikke noe annet  har selv prøvd det meste  å har 2 andre elbiler men det er iMiven som blir mest brukt å har nå bestemt meg selger nå pasaten den blir ikke brukt  så de få gangene jeg hadde hat brukt for den er det billigere å leie
så jeg råder deg til å ha hurtiglade mulighet om du vil bruke elbilen mye   en vil bare kjøre den etter vert  lån heller til å kjøp en

elektrolux

Jeg sverger til Think Classic, men der må du kunne ta forebyggende og forefallende arbeid for at det skal svare seg.

Til gjengjeld får du en bil bygget for vinterlandet Norge. Finner du en med Webasto har bilen 5500 W varme om en legger sammen effekten til Webastoen og det seriemessige elektriske apperatet. Think har vel også rekord i defrosting, og kan tine ruter på få minutter, med varme i rutene og superaskt elektrisk lust/luft varmeapperat. Den har også en genial regenfunksjon som gir meget avslappet kjørestil der foten kan tas av fartspedalen uten at bilen går inn i regen og mister fart. NiCd er lite følsom for kulde, mens litiumombygginger som løser så godt som alle bilens batteriproblemer og gir en enda sprekere bil med lengre rekkevidde, er uglesett hos VD og mer følsom for lave temperaturer.

Nye Think er anderledes, med enda bedre kjøreegenskaper. Faktisk helt råe kjøreegenskaper, men med dårligere varmeapperat, og litt irriterende fartspedal som er overfølsom for å sette igang regen om en ikke holder den i nøyaktig riktig possisjon. En Zebra Think er så godt som ufølsom ovenfor kulde, mens en Litium vil miste en del av den allerede begrensete 12-14 mils rekkevidden. Disse bilene gir mye glede til dem som er heldige med driftsikkerheten. Desverre har også nye Think noen designfeil som gir mange eiere problemer. Spesielt varmeapperatet, og lading er gjengangere, men fix finnes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

#11
Sitat fra: Rezet på onsdag 03. oktober 2012, klokken 00:18
Men så var det dette med hurtigladingen da. Ser absolutt nytteverdien i å ha den muligheten, selv om hurtigpunktet ikke har kommet opp i Orkdal enda.
Du trenger ikke den kommende hurtigladeren i Orkanger, den er det jeg som trenger. ;) Du trenger de i Trondheim og den på Værnes. Poenget med hurtiglading er ikke den daglige (eller nattlige) ladingen for jobbpendling og småturer, men som rekkeviddeforlenger til å kunne bruke elbilen til turer man ellers ville brukt fossilbilen på, og dermed gjøre elbilen enda mer lønnsom.

Ellers er jeg enig med sven erik, imiev'en er deilig å kjøre. Ikke pga. komforten der den blir grundig slått av Leafen, men den har en super aksellerasjon som gjør at den oppleves utrolig kjapp og smidig der man enkelt kommer forbi og glir inn og ut av køer og filer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. oktober 2012, klokken 00:55
Nye Think er anderledes, med enda bedre kjøreegenskaper. Faktisk helt råe kjøreegenskaper, ...
En dag ble jeg stående ved siden av en Think som var i bussfeltet. Hadde tenkt å aksellerere forbi og inn foran da det ble grønt. Ga full pinne med imiev'en, men det gjorde tydeligvis Think-sjåføren også. Vi aksellererte nøyaktig like fort opp til ca. 60 før vi begge måtte bremse for annen trafikk og jeg pent måtte legge meg inn bak Thinken. Så den er ganske rå ja. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 03. oktober 2012, klokken 07:58
En dag ble jeg stående ved siden av en Think som var i bussfeltet. Hadde tenkt å aksellerere forbi og inn foran da det ble grønt. Ga full pinne med imiev'en, men det gjorde tydeligvis Think-sjåføren også. Vi aksellererte nøyaktig like fort opp til ca. 60 før vi begge måtte bremse for annen trafikk og jeg pent måtte legge meg inn bak Thinken. Så den er ganske rå ja. :)

Hvordan i alle dager klarte dere å komme med den "utfordringen" til hverandre uten å ruse opp på latterlig høye turtall med olme blikk rettet mot hverandre?? Det må du lære meg!  ;D ;D

Tilbake på sporet:
Som electrolux sier så kan det være et sjansespill med brukte thinker (egentlig er det det med bruktbil generelt), men det er veldig lite (om noe) du ikke kan klare selv, til og med om du ikke har erfaring med mekking. Selv hadde jeg ikke annen erfaring enn hjulskift hver sesong samt å ha byttet et eksosanlegg under beltet før jeg kjøpte Thinken. Likevel har jeg til nå klart å fikse alt som har dukket opp selv. Det har vært gjort uten fysisk hjelp, men med tonnevis av gode råd, oppskrifter ov oppmuntring fra de fantastiske menneskene her på forumet. Jeg er overhodet ikke bekymret for hva som kan skje med Thinken, for jeg vet at jeg får det jeg trenger av hjelp til å klare å komme gjennom det!  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 03. oktober 2012, klokken 07:58
Ga full pinne med imiev'en, men det gjorde tydeligvis Think-sjåføren også. Vi aksellererte nøyaktig like fort opp til ca. 60 før vi begge måtte bremse for annen trafikk og jeg pent måtte legge meg inn bak Thinken. Så den er ganske rå ja. :)

Det var overraskende informasjon. Vet at I-miev er rå fra 90 og opp, men trodde den var kjappere enn Think uansett. Classic Li'en min er kjappere enn fatterens Nye Think City, så enten er det en god grunn til at jeg sverger til Classic Li, eller så traff du på en modifisert Ny Think. Der skal nemlig finnes en del alternativ software, og det er ikke utenkelig at du traff på en av dem. Spesielt med tanke på at det ble et dragrace uttav situasjonen.

Ellers utklasset jo en Classic Li alt på banedag på Reve gocartbane i 2010, Dette tilskrev jeg begrenset innsats fra andre deltakere, men kan kanskje skyldes at Classic'en faktisk er best? Thundergjengens Classic Li vant forøvrig slalom konkurransen på Viking rally i 2009, og Oyvind Lunde ? tar det meste i andre slalom konkurranser.     
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA