Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Mippen

#615
Ser ikke ut som det bare er nissan som må betale. Leste akkurat flere tråder nå hvor folk har betalt rundt 5000kr for service på trilling. Første servicen virket billig men de andre så høyere ut. Leste også en tråd hvor en hadde fått beskjed av selger at man regnet med 13000kr på 3 år vw eup.


Dette er ubekreftet, men det jeg fant.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 14. mars 2014, klokken 17:18
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 10:09Dette er jo bare tull, det er ikke EU kontrollen som skal holde bilen i orden ved å finne det som bør gjøres, den skal bare sjekke at bilen BLIR holdt i orden.EU-kontroll er ikke det samme som servicesjekk. Det er dessuten mye rart som kommer ut fra EU-kontrollene dessverre.  Og skal Nissan holde bilen i orden må de sjekke alt. Når en bil kommer fra service skal den ha NULL feil på EU-kontrollen. Jeg hadde blitt jævlig forbanna om jeg fikk bilen fra service og gikk på EU-kontroll og fikk f.eks anmerkning på opphengskule, styrekule, foringer bilbelte eller annet.

Jeg sier ikke at jeg er uenig, men det høres ut som du har et litt idealistisk syn på saken.

Flere ganger har jeg kjørt bilen rett fra service til EU-kontroll hos NAF, og har sittet igjen med resultater som viste diverse feil på bærearmer, styrekuler, utslitte bremseklosser, feil på lasteregulator, ujevn virkning på parkeringsbrems... Tror faktisk aldri jeg har fått påpekt slitasje i forhjulsoppheng på service, selv om jeg kjente slark gjennom rattet selv.

En gang ble jeg så oppgitt over dette at jeg kjørte en bil med rustne bremseksiver og hull i eksosanlegg på service.
Da jeg hentet bilen etterpå, spurte jeg om de hadde funnet noen feil. Neida, det hadde de ikke - det blir 3500 for servicen, takk.

Det er klart at når jeg er vant til slik fantomservice, kan Nissans servicepriser ved første øyekast virke dyre.
Selv har jeg bare brukt BMW i Tyskland til service på min andre bil og har ALDRI hatt en eneste feil på EU-kontrollene de 9,5 årene jeg har hatt bilen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

FrodeK

Sitat fra: Mippen på fredag 14. mars 2014, klokken 18:12
Ser ikke ut som det bare er nissan som må betale. Leste akkurat flere tråder nå hvor folk har betalt rundt 5000kr for service på trilling. Første servicen virket billig men de andre så høyere ut. Leste også en tråd hvor en hadde fått beskjed av selger at man regnet med 13000kr på 3 år vw eup.


Dette er ubekreftet, men det jeg fant.

Men gjør dette saken noe bedre? Eller enklere? Et av de tidligste argumentene som dukket opp for elbilen var jo at den var enklere enn fossilmotoren/-bilen og hadde et lavere servicebehov.

Mippen

#618
Sier ikke at det er direkte billig, men hvis de prisene er riktig så er det kanskje nivået elbiler ligger på. Syns uansett det er billigere enn hva en større service på en vanlig bil koster.

Prisene på fossilbiler er veldig varierende etter som det finnes et drøss av ulike typer biler innen de samme merkene og modellvariantene. Noen servicer på fossilbil kan være "grisebillig" mens hovedservice kan koste mellom 6 og 15000kr alt etter som type bil og hva som må gjøres. Når jeg skal bytte registerreim på golfen min koster det for eksempel bare 8000kr bare for den. Heldigvis ikke før om 100.000km da. Hvis jeg ikke husker feil må vel partikkelfilteret også byttes da. Men koster vel noen lapper det også.

På eldre biler som det ikke er garanti på kan man jo bruke billigere verksted eller gjøre mer ting selv. På elbilen er man litt mer låst hvis man skal beholde garantien på batteriet osv.

Siden elbilene er "enklere" å vedlikeholde enn en fossilbil så vil gjerne ikke serviceutgiftene bli så svingende som på en fossilbil. Man må jo også bytte slitedeler på en elbil, men det er ikke så mange slitedeler som på en vanlig bil.
Selv om servicene kan være dyre er de mer stabile og totalt sett vil det bli billigere.

4200kr er ikke rare prisen på 30000kjørte km. Første service er vel etter 15000km, men ellers er det 30000km i følge mitt servicehefte. Det er ikke alle fossilbiler så har 30000km. Noen har 15 og 20.000km.

For å si det slik. Tror ikke du hadde klart å kjøre 30.000km for 4200kr hvis du hadde tatt bussen. Hvis du klarer det så bruker du likvel lengre tid på venting og reiser ikke like raskt og effektivt som med en elbil.


Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

#619
Jeg mener vi må akseptere at verden går framover på godt og vondt begynne å endre en del inngrodde vaner:

Vi har for lengst sluttet å reparere strykejern og andre småting og akseptert at det er rett og slett for dyrt å be en fagmann om å bruke sin tid på en gjenstand som kan byttes ut for 300 kr. Dette aksepterer vi gjerne også på litt dyrere gjenstander og jeg tror de fleste heller kaster en defekt gjenstand verd 1000-2000 kr enn å levere den til reparasjon til nesten samme pris. 

Hvitevarer er i dag avanserte bruksgjenstander, men vi tar aldri service på dem. Likevel har en vaskemaskin et drivbelte produsenten gjerne ville hatt et bytteintervall på, støvsugeren et filter produsenten gjerne skulle byttet for oss, og varmtvannsberederen elektriske komponenter produsenten gjerne skulle tatt en årlig sikkerhetssjekk på. Dette ville vi aldri akseptert å betalt for i dyre dommer, og derfor blir det ikke gjort.

Så til våre kjære biler: Jeg har vært så heldig å fulgt utviklingen både på MC og biler fra tidlig 60 tall til nå. Jeg har skrudd biler og MC ned til den minste skrue og satt sammen igjen. Dermed har jeg også fått med meg at det ene servicepunktet etter det andre forsvinner.

Reklamen for nyere kjøretøy viser til nytt og vedlikeholdsfritt tenningsanlegg, Innsprøytning som aldri trenger å justeres, og etter det selvjusterende tenning og innsprøytning. Hjuloppheng har for lengst mistet sine smørenipler, og fettsprøyten min henger der nærmest ubrukt.

Etter at jeg begynte å kjøre Elbil forsvant også oljeskift, og diverese filter, ventiljustering forsvant med hydrauliske selvjusterende ventiler og fullstendig med elbilen. På 70 tallet kom tannreimen og gav produsentene rimelig løsning for drift av overliggende kamaksler, og samtidig et nytt servicepunkt. Mercedes beholdt registerkjede, men med Elbilen er også dette servicepunktet eliminert.

Hva står vi så igjen med? Vel noe må vi finne på, så selv om bilen kjører like langt som før og Elbilens batteri har systemer både for ballansering og selvdiagnose skal vi liksom inn og sjekke batteriet med jevne mellomrom.  Det blir som å sjekke at lyspæren virker. Det betyr ikke at den virker neste gang, så egentlig er dette totalt bortkastet tid. Bilen vil selv gi beskjed om noen celler i batteriet sliter, og da er det en god anledning å sjekke / reparere feilen. Kanskje vi burde sjekke at DC-DC konverteren fortsatt virker, eller er det greit å vente på at kontrollyset sier fra at alt er OK/ikke OK?

Bremser og bevegelige deler trenger smøring. F.eks er det lurt å smøre hengslene til dørene og låsene. Grunnet egen latskap ( og tidsklemme ) ble aldri bremsene på Mercen smørt opp. Denne bilen kjøres svært lite, men tar 3-5 langturer i året, og hensettes i en dårlig ventilert garasje mellom bruk. Dermed kan bruken av bremsene på denne sammenlignes med en meget forsiktig kjørt elbil. Det tok 6 år før bremsene bak hang. Da måtte jeg bare rette opp armene, og brukte noen timer på demontering av klosser, skraping av rust og smøring av glideflater. Gjøres dette i forbindelse med dekkbytte enten vår, eller høst vil aldri bremsene henge.   

Jeg påstår at en Elbil er så godt som vedlikeholdsfri. Bilene fra 90 tallet trengte vannservice og bytte av børster, men så kom vedlikeholdsfrie batteri og motor uten børster. Servicekostnadene bør reflektere dette, eller eierene bør spør seg selv hva er det egentlig vi betaler for?

Med utvidet EU kontroll blir vi pålagt å levere bilen fra oss til en etterhvert svært så omfattende sjekk annenhvert år. alt av sikkerhetsrelatert utstyr blir da sjekket. Om døren begynner å skrike etter smøring kan en velge å smøre den, la være, eller betale noen for å gjøre det. Likevel bør ikke dette koste effektive timepriser på mangfoldige tusenlapper. 

Service burde egentlig vært gratis. Det er vi som gir produsentene service ved å levere fra oss bilen slik at verkstedet kan sjekke at alt er OK. Dermed får verkstedet mulighet å se om varen deres har den kvaliteten den skal ha, og rette opp i fabrikasjons feil. På mitt første nyinnkjøpte kjøretøy tilbake på 70 tallet var førstegangsservice gratis av nettopp denne grunnen. Senere servicer kostet litt, men så gikk det jo med noen forbruksdeler. Slik er det ikke i dag. Delene på en Elbil trenger ikke byttes ut, med mindre de svikter. Kupeluftfilteret, og bremseveske kan byttes ved behov, og slett ikke årlig/ annenhvert år.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Mippen

#621
Jeg er enig i det meste du skriver elektrolux. Saken om service er dessverre litt komplisert. Hovedgrunnen til at de fleste tar service på bilene sine er fordi de vil gjerne beholde garanti og reklamasjonsmulighetene på bilene sine. I dag har man bedre rettigheter enn man hadde før, noe man også må betale ekstra for. Mange har også ikke kunnskap eller orker/har tid til å gjøre ting selv. Hvis vi hadde hatt lov til å gjøre alt selv på bilene og fortsatt beholdt alle rettigheter ville vi nok sett mye rart for å si det slik. Det er ikke alle som burde skru på en bil for å si det slik. Når jeg har hatt eldre biler som har kostet under 100k, og ikke har hatt noe garanti/reklamasjon har jeg gjort 90% av vedlikehold selv. Bilene har virket like fint etter.

4-5000kr for en service kan virke dyrt, men de skal bare inn hver 30.000km etter første service, og det er ikke så dyrt i forhold til kjørte km. Må også huske at en ganske stor del av denne prisen skal staten ha i form av mva. Flere bilprodusenter har også kortere intervaller enn dette. Det er noe som gjør besøkene mer hyppig og dyrere på sikt.

Når det er sagt hadde ikke det gjort noe med mer konkurranse slik at vi kan velge hvor vi vil ta service. Hvis noen har lyst og kunnskap så går det an å høre med forhandleren sin om en kan få gjøre litt selv før du sender den inn på service og sparer noen kr.

Når du kjøper en bil kan du velge å gjøre akkurat hva du vil med den. Du kan ta all service og vedlikehold selv. Problemet skjer den dagen noe ryker som er dyrt og man forsøker å få det gjennom på garanti eller reklamasjon. Hvis ikke man da ikke har fulgt vedlikeholdsplanene hos merkeverkstedet er det ikke alltid like lett å komme noen vei.

Man har likevel alltid et valg å gjøre det på andre måter og spare penger. Hvis bilen er like god som den sies å være burde det ikke være noe poblem å løse "service floken" på andre måter. Da er da liten mulighet for at noe "stort" og dyrt skal gå i stykker på elbilen. Da trenger man ikke bry seg så nye om garanti og reklamsjon. Om du gjør alt selv har du ikke så så store muligheter til å komme noen vei. Hvis du gjør det på et autorisert verksted (om de vil ta imot bilen) har du i det minste dokumentasjon.

Slik jeg ser det er en service en slags "forsikring" du får fra merkeforhandleren. Hvis du betaler for denne "forsikringen" får du ikke problemer dersom noen skulle skje med bilen. Velger du andre løsninger er det du selv som må bære bevisbyrden og det kan gå, men det kan også gå dårlig. Valget har man uansett alltid selv.
Fremtiden er elektrisk.

BE

Mippen, du kan umulig ha satt deg inn i hva servicepunktene på Leaf er og hvor mye arbeid disse utgjør.

Toyota Prius og Auris Hybrid har lavere servicekostnader enn Nissan Leaf. Inkludert i prisen på Toyotaene kommer da pris for oljeskift, olje og oljefilter. Ingenting av dette er nødvendig på Leaf, allikevel er den mer kostbar på service. Kompleksiteten i motor og drivverk på Toyotahybridene overgår det meste på markedet, elbilene ligger i motsatt ende.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

snurre100

#623
Har vært på service 2 ganger.Første servicen i Moss og andre service på Minnesund.Betalte 2000.- for første service(B.N.H skulle ha 3500.-)Og 3168.- på andre service uten bremsesmøring(B.N.H skulle ha 5500 med bremsesmøring)Mulig mekanikerne/teknikerne hos B.N.H tjener dobbelt så mye som de i Moss/Minnesund eller at delene er 4 ganger så dyre hos B.N.H. Men det er lite trolig. Da gjenstår det bare at B.N.H melker kundene sine ned Nissans velsignelse. Begge servicene tok ca.1.5 timer og hvis deleprisene er de samme,opererer B.N.H med en timepris på rund kr.2500.- til 3000.-.Så til deg Mippen. Betal gjerne overpris,så kan jeg garantere at neste år blir det dyrere..
Venter på Kia E Niro

Mippen

Som jeg nevnte har man et valg. Kan bruke det verkstedet som man vil men det vil igjen kanskje gjøre det mer komplisert dersom noe skulle oppstå og det ikke er nissan verksted. Sikker på at jeg kunne funnet noen som tok rundt 2000 for service på leaf også hvis jeg leter nok. Uoriginalt da.

Som snurre100 skriver er det også ulike priser ute å går. Lønner seg derfor å høre med ulike Nissan forhandlere dersom det er flere i nærheten. Jeg hadde naturligvis ikke brukt den dyreste forhandleren.

Jeg kan ikke si så mye om hvorfor service på Toyota hybrid er lavere. Men jeg vet ikke hva det koster å ta service på en hybrid heller. Har folk noen eksempel? Det er også ofte en vesentlig forskjell på første service og senere større servicer. Når jeg skulle kjøpe meg miljøbil sjekket jeg ut diverse hybrider hos toyota og da sa selger at også de bilene skulle være ganske vedlikeholdsfrie selv om de er avanserte.

Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på lørdag 15. mars 2014, klokken 09:47
4-5000kr for en service kan virke dyrt, men de skal bare inn hver 30.000km etter første service, og det er ikke så dyrt i forhold til kjørte km.

Hver 30kkm? Jeg trodde det var hvert år på Leaf? Jeg tok service etter år 1 men har ikke giddet etter år 2 da jeg synes det blir uforholdsmessig dyrt. Nå er bilen snart 2,5 år gammel men det tar nok ennå 2,5 år før den har passert 30kkm siden forrige service siden vi nå bruker Teslaen til all lengre kjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Ja, først etter 15000 også hver 30000. Det heter seg 30.000km eller 12mnd. Det som inntreffer først.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Var innom møller nå med golfen min. Sjekket litt om e-UP og nye elektriske golfen. De hadde kampanje med 4000kr de tre første årene på golf.  Første service etter to år. E-UP var et par hundrelapper under. Selger sa de går over hele bilen. Bytter kjøleveske, kontrollerer batteri og det elektriske. Hva det koster etter de 3 første årene kunne han ikke svare på.
Fremtiden er elektrisk.

BE

Til sammenligning blir det ca 15000,- for 3 års service på Leaf. Kanskje enkelte snart forstår poenget med denne tråden?
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mippen

Sitat fra: BE på lørdag 15. mars 2014, klokken 12:05
Til sammenligning blir det ca 15000,- for 3 års service på Leaf. Kanskje enkelte snart forstår poenget med denne tråden?

Joda. Men selgere sa at det var en kampanje dette her og hva som skjer etter kampanjen eller om 3 år vet vi jo ikke. Hvis man kjøpte bil nå var det bare 4000kr i service på golf. Jeg har fått pris på 4200 for service på min leaf så det blir såfall 12600 på 3år. En annan kar jeg pratet med som har en e-up sa at selger hadde oppgitt ca 13000kr i service på 3 år.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA