Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Daeedor

Sitat fra: Strømbil på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:30
At en service etter 1år SKAL inneholde full demontering av calipere er for de fleste med litt kunnskap om bil ganske så uforståelig. Såvidt jeg vet, er det vel ingen andre merker som krever dette på sine elbiler.

OT: Er det virkelig noen av oss som har Leaf som tror at bilen vår vil være lettsolgt om 3-5år? Selv regner jeg med at dette er en bil jeg vil få igjen lite for om 5år, servicehefte eller ei.:)

Jeg har meget god kunnskap om bil , restaurerer blant annet veteranbiler som hovedhobby.  Å fikse bremser selv som du vil forstå , er ikke akkurat en stor sak for meg. Mitt poeng er at NISSAN har bestemt at dette skal gjøres i Norge pga lite bruk av bremser (regenerering) og særdeles ugjestmildt miljø i deler av landet ( les salting mv.) , om man skal beholde fabrikkgarantien. Det er en vurdering DE har gjort , ikke jeg ! Personlig har jeg viktigere ting å holde på med , enn å kaste bort tid på en liten bruksgjenstand , og setter bilen derfor på verksted , som ordner alt for meg. Man kan alltid diskutere til krampa tar alle , om Nissan vurderer dette korrekt eller ikke - men det er nå en gang de du har kjøpt bilen din av da ! "End of Story" for min del.... Jeez  :o

Kjell Leaf

Sitat fra: Daeedor på onsdag 05. mars 2014, klokken 14:25
Sitat fra: kjbu på mandag 03. mars 2014, klokken 08:03
Sitat fra: Daeedor på søndag 02. mars 2014, klokken 19:39
MEN: jeg fikk beskjed på verksted om at ved bremse-service skal kalipere AV , bremsestempler UT , alt rengjøres og smøres opp (sleidebolter også) for så å monteres igjen samt at bremsesystemet selvsagt må luftes.

Er det mulig å få dette bekreftet? For jeg har hørt at det kun er glidesonen for bremseklossene som skal smøres. Ikke stempel, ikke styrepinner.

Stempel og styrepinner ligger innkapslet bak gummi og er fylt med smøring. Disse setter seg ikke fast med det første.

Det er riktig at det normalt ikke er behov for å ta dette fra hverandre overhodet på en så ny bil. MEN : nå er det slik at dette er bestemt at skal være en del av servicen , at kalipere skal teas av , og bremsestempler skal UT. ( min forhandler sier dette på forespørsel) Det er ikke smøring bak pakningene rundt bremsestempler .....kun o-ring og bremsevæske innenfor disse.... En slik jobb gjøres kanhende ikke av utautoriserte verksteder , men da får man heller ikke fabrikk garanti på bremsene. Man kan jo selvsagt slå kjøpsloven i bordet isteden , om noe skulle dukke opp.  En jobb slik jeg beskriver tar mye lenger tid enn 1 time. Så tilkommer resten av service som blant annet er skifte av friskluftfilter - og det sitter temmelig krøkkete til på Leaf.  Konklusjon : å kalle dette svindel/hjernevask , er å dra det vel langt. Det er ingen lov som tilsier at man skal være mr. gjerrigknark og mr. vanskelig , bare for at man har kjøpt el-bil ?  Jeg respekterer at folk tar betalt for jobben sin. Det er forøvrig frivillig å benytte seg at et verksted , og det kan godt hende at man kommer atskillig billigere ut ved å benytte rengjøring utvendig og en sprayboks. Jeg velger merkeverksted , og betaler. ( Jeg tror min bil vil være lettsolgt med min filosofi og fullt servicehefte.)  Så får andre gjøre som de ønsker. 8)
Godt innlegg.
Jeg har lagt merke til at det er noen mr. gjerrigknark her.
Når man mener at en time er rikelig med tid til skikkelig service og i tillegg mener man har greie på bil så.....jaja..... Lurer på om de selv er så effektive på sin arbeidsplass.......
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Daeedor, selv om du velger å bruke 12 000,- de neste 4 årene på å utføre nevnte bremseservice, kommer du neppe til å få dekket noe som helst dersom bremsene dine må byttes grunnet korrosjon.

Altså kan du spare pengene, og heller betale for bytte av alle bremsene dersom du, mot formodning, skulle være så uheldig at de ikke overlever 5 år.

Sistnevnte vil være billigere, samt at du da står med kliss nye bremser på alle 4 hjørnene av bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elektrolux

#528
+ 1  ;)

Er redd BE har smertelig rett i dette.

Den enkle måten å holde bremsene under kontroll er å ta på felgene etter en kjøretur en gang i uka. Er ene hjulet varmere enn det på andre siden av bilen er det en god anledning til å bestille bremseservice. Da henger nemlig bremsene, uten at dette har ført til videre skader; inntill videre.

Med elbil vil også plutselig redusert rekkevidde være et hint om hengende bremser.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Powerflux

Sitat fra: elektrolux på onsdag 05. mars 2014, klokken 15:27


Den enkle måten å holde bremsene under kontroll er å ta på felgene etter en kjøretur en gang i uka. Er ene hjulet varmere enn det på andre siden av bilen er det en god anledning til å bestille bremseservice. Da henger nemlig bremsene, uten at dette har ført til videre skader; inntill videre.


Enda enklere er jo å bruke et IR termometer. Ingen demontering og svært nøyaktig  ;D

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

elektrolux

Problemet med det er at en skal sammenligne felgene framme mot hverandre og de bak mot hverandre. Det er enklere med en hånd enn et kamera siden dette kun klarer en side om gangen og sannsynligvis endrer referanse mellom målingene.

Og så har en som oftest hånden lett tilgjengelig til enhver tid.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Powerflux

Har en enkel IR temp gun liggende i garasjen. Tar 3 sekunder å måle hver side!
Skal sjekke etterpå og se hva tempen er etter normal kjøring :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kjbu

Mekonomen kan ikke ta service på Leaf. Sentral uttalelse er at kravene i service er umulig for frittstående verksteder å oppfylle for at garanti fortsatt skal gjelde på bilen. Dvs Nissan p.t. har monopol på service.
Mekonomen mente at dette var en sak som bransjeorganisasjonene skulle ta tak i.

Hovedgrunnen er batterikontrollen som kun Nissan har mulighet til.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

elektrolux

Sitat fra: kjbu på torsdag 06. mars 2014, klokken 07:44
Hovedgrunnen er batterikontrollen som kun Nissan har mulighet til.

Batterikontrollen er å sammenligne med sjekk av bensintank på en fossilbil.

Er tanken like stor som den var originalt?

Dette kan sjekkes på et verksted, eller en kan kjøre bilen og se om den går raskere lens for strøm, eller får opp en feilmelding.

Litium batteri har overvåkning på cellenivå, og har indikatorlampe som tennes ved feil på batteriet. Dette er jeg smertelig klar over da dette skjer med Nye Think min etter ca 50 km i stedet for at bilen skal gå monst 100++ km. Trenger ikke levere bilen inn for å få konstatert om bilens batteri er OK. Det vil enhver bileier selv finne ut av dersom batteriet skulle få skader.

Leafspy er enda mer vitenskapelig metode der en selv ser spenningen på hver celle, og med enkel visning av høyeste og laveste cellespenning. Er en i tvil om tilstanden sjekkes enkelt hvor langt en kjører før laveste cellespenning kommer under kritisk nivå og bilen gir beskjed om tomt batteri.

Er glad jeg har VW som ikke kommer med slike tullete krav for å gi skikkelig garanti, og som på toppen av det hele tar service hvert annet år for like over 2000 kr.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

MindViruz

Tesla service får man nå for 3550,- per år.... Leaf burde være billigere, synes nå jeg da. Ihvertfall ikke dyrere.

Kjell Leaf

Sitat fra: MindViruz på torsdag 06. mars 2014, klokken 17:04
Tesla service får man nå for 3550,- per år.... Leaf burde være billigere, synes nå jeg da. Ihvertfall ikke dyrere.
Hva er det som gjør at Tesla bør ha dyrere service enn Leaf ? Er vel ikke mer som skal gjøres der?

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz

Dyrere bil, dyrere deler... Men som sagt, jeg synes ikke leaf service bør være dyrere enn Tesla sin..

Kjell Leaf

Sitat fra: MindViruz på torsdag 06. mars 2014, klokken 17:34
Dyrere bil, dyrere deler... Men som sagt, jeg synes ikke leaf service bør være dyrere enn Tesla sin..
Deler man bytter på sevice er som regel slitedeler, de kommer i tillegg til serviceprisen ( f.eks bremseklosser)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

X-Trail

#538
Må bare komme med noen presiseringer.
Bremser skal demonteres, rengjøres og smøres hver 12 mnd. Det er da kontaktflater mellom bremseklosser og calipper som er servicepunktet, og ikke ta ut stempel osv som noen har hørt.....
I tillegg skal bremsevæske skiftes hver 24 mnd.

Dette gjøres på alle andre Nissan-biler hver 24 mnd og da trengs det.

Det er sendt ut informasjon fra importør nylig der servicetider blir presisert og med ønske om at prisen gjenspeiler dette. Dette kom rett etter nissans facebook ble brukt som klageorgan :) det har nok blitt hørt :)
Disse servicetidene er forøvrig 1.7 og 1.9 timer på 12 og 24 mnd.

Denne batterirapporten går ikke til nissan, de får jo data fra bilen konstant via carwings.

Hvordan noen forhandlere får dette til å bli 5-6000 får de nesten svare for selv, men de mindre forhandlerne gjør dette for ca 2500 med deler og moms.



Stolt eier av ELise♡

Balrog

Har funnet et alternativ til service i Nissan-systemet, og fikk følgende priser:

"Årlig service med full sjekk av det elektriske inkl. batterirapport, gjennomgang og evt. sletting av feilkoder kr 2500. (Bremsesmøring er ikke nødvendig på Leaf som er i normal bruk og vaskes jevnlig.)

Annet arbeid til timepris 625

Alle priser er inkl. mva."

Vedkommende heter Kai og har drevet med import av US Leaf i en årrekke. Firmaet er Nesbukta Trading i Asker (20 min fra Oslo) telefon 90055333. Han har fullt verksted med bukk og alt utstyr som trengs for demontering av LEaf, diagnose- og feilretingsverktøy mv. og har gode priser på deler, både nye og brukte. Jeg har opplevd kjempegod service der og han har utrolig peiling, noe helt annet enn hva jeg har opplevd i Nissansystemet. Jeg ba om noen priser til som jeg skulle få snart.

Han fikser også både "klonk" og "knirk" i forstillinga som er en gjenganger. Fikser også defekte varmeapparater.

Dette er nok i første rekke et tilbud til de med import-Leaf.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA