Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

knutgrr

Jeg foreslår (igjen) at man burde lage tråder i de regionale fora hvor man rapporterer inn servic-prisene på verksteder, slik at man kan ta et lett og informert valg når tiden kommer.
Denne tråden begynner vel å ebbe ut...
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

el nino

Da har jeg avtalt 1.gang service på Ødegården Auto på Kolbotn-------pris kr. 2600. Inkludert skifte av filter, kontroll/smøring av bremser (blir ikke smurt hvis ikke nødvendig) men ikke avlesing av batteri (som synes helt unødvendig) 8) De har hatt flere Leaf, så de kjenner til bilen.

elektrolux

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 03. mars 2014, klokken 09:53
Siden du ser ut til å ha så god peiling kan du sikkert svare på dette :
Hvor lang tid bør servicen på en Leaf ta, og hva bør den koste ? Hvilken timepris mener du Nissan bør ta ?
Hvilke servicepunkter skal de klare å utføre på den tiden du mener servicen skal ta ?
Flott at det er noen som deg som ikke er hjernevasket og har god bakkekontakt og som kan svare skikkelig på dette ;)

1 t burde være mer enn nok, og denne timen bør ikke koste over 1000 kr inkl moms.

Da er det tid til å se over det meste, og bremsene kan være et ekstrapunkt på 1t.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

FrodeK

Sitat fra: el nino på mandag 03. mars 2014, klokken 17:53
Da har jeg avtalt 1.gang service på Ødegården Auto på Kolbotn-------pris kr. 2600. Inkludert skifte av filter, kontroll/smøring av bremser (blir ikke smurt hvis ikke nødvendig) men ikke avlesing av batteri (som synes helt unødvendig) 8) De har hatt flere Leaf, så de kjenner til bilen.

Er de autoriserte på Leaf? Det jeg spør om er vel om service her ivaretar garantikravene fra Nissan.

BE

Autorisert på Leaf? Det er autorisert verksted, og det er tilstrekkelig.

Det er fritt verkstedvalg i hele EU, Nissan kan ikke overprøve dette selv om de skulle ønske aldri så mye...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Det er riktig som BE skriver, Nissan kan ikke nekte oss å ta service på et autorisert verksted (så lenge de følger servicepunktene). Men de kan jo prøve...

Det er imidertid lurt å ta årlig "batterikontroll" (det gjør pt. bare Nissans egne verksteder) så man slipper å krangle ved en ev. garantisak eller reklamasjon på batteriene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. mars 2014, klokken 22:24

Det er imidertid lurt å ta årlig "batterikontroll" (det gjør pt. bare Nissans egne verksteder) så man slipper å krangle ved en ev. garantisak eller reklamasjon på batteriene.
Jeg går utifra at Nissan anser dataene som LeafSpy produserer som tullete lekedata :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Bybil entusiast

Nissan og Birger N Haug diskriminerer importerte biler med høyere priser. Det er neppe lovlig,
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Strømbil

Var dette hos Nardo Bil Orkanger?(tidligere Bjørnstad Bil.)

Sitat fra: El Prado på fredag 28. februar 2014, klokken 18:50
En kollega var nettopp i Orkanger (Ikke langt fra Trondheim) og tok førstegangservice hos nissanforhandleren, prisen var nå satt ned til 2800,-
Svart Nissan Leaf 2013.

stranger1891

#519
Var på service forrige uke hos BNH-Oslo, er kjempe fornøyd rett og slett, betalte 3850,- , Servicene inneholder oppsmøring av bremser, skifte friskluftfilter, oppdatering av software, batterikontroll, Kontroll av karosseri, hjuloppheng, lys.

I tillegg fikk jeg bilen tilbake vasket + full ladet  ;D

vangli

 :(

Dårlig nytt for meg med Røa Autoco på Røa i Oslo. I går ringte de og sa at de likevel ikke kunne ta service på Leafen i dag. De manglet utstyr. Et pluss for at de ringte og varslet før jeg møtte opp til avtalt servicetid. Etter  samtale i dag virket det heller ikke som de hadde tenkt å gjøre noe mere med dette forholdet, til tross for reklame om at de tar service på alle (uthevet av meg) personbiler.

Heldigvis ser jeg i tråden at andre verksteder er mere oppegående for å betjene en moderne og mer miljøvennlig bilpark.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Trond Arve

Sitat fra: vangli på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:47
Dårlig nytt for meg med Røa Autoco på Røa i Oslo. I går ringte de og sa at de likevel ikke kunne ta service på Leafen i dag. De manglet utstyr. Et pluss for at de ringte og varslet før jeg møtte opp til avtalt servicetid. Etter  samtale i dag virket det heller ikke som de hadde tenkt å gjøre noe mere med dette forholdet, til tross for reklame om at de tar service på alle (uthevet av meg) personbiler.
Sa de noe om hvilket utstyr som manglet?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

vangli

Nei, egentlig ikke, bortsett fra at da jeg spurte om det var batteritesten som jeg ikke trengte, svarte de at det ikke var problemet. Forøvrig vil jeg tro at om mange ringer og ber om service på Leaf, vil de kanskje endre holdning.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Daeedor

#523
Sitat fra: kjbu på mandag 03. mars 2014, klokken 08:03
Sitat fra: Daeedor på søndag 02. mars 2014, klokken 19:39
MEN: jeg fikk beskjed på verksted om at ved bremse-service skal kalipere AV , bremsestempler UT , alt rengjøres og smøres opp (sleidebolter også) for så å monteres igjen samt at bremsesystemet selvsagt må luftes.

Er det mulig å få dette bekreftet? For jeg har hørt at det kun er glidesonen for bremseklossene som skal smøres. Ikke stempel, ikke styrepinner.

Stempel og styrepinner ligger innkapslet bak gummi og er fylt med smøring. Disse setter seg ikke fast med det første.

Det er riktig at det normalt ikke er behov for å ta dette fra hverandre overhodet på en så ny bil. MEN : nå er det slik at dette er bestemt at skal være en del av servicen , at kalipere skal teas av , og bremsestempler skal UT. ( min forhandler sier dette på forespørsel) Det er ikke smøring bak pakningene rundt bremsestempler .....kun o-ring og bremsevæske innenfor disse.... En slik jobb gjøres kanhende ikke av utautoriserte verksteder , men da får man heller ikke fabrikk garanti på bremsene. Man kan jo selvsagt slå kjøpsloven i bordet isteden , om noe skulle dukke opp.  En jobb slik jeg beskriver tar mye lenger tid enn 1 time. Så tilkommer resten av service som blant annet er skifte av friskluftfilter - og det sitter temmelig krøkkete til på Leaf.  Konklusjon : å kalle dette svindel/hjernevask , er å dra det vel langt. Det er ingen lov som tilsier at man skal være mr. gjerrigknark og mr. vanskelig , bare for at man har kjøpt el-bil ?  Jeg respekterer at folk tar betalt for jobben sin. Det er forøvrig frivillig å benytte seg at et verksted , og det kan godt hende at man kommer atskillig billigere ut ved å benytte rengjøring utvendig og en sprayboks. Jeg velger merkeverksted , og betaler. ( Jeg tror min bil vil være lettsolgt med min filosofi og fullt servicehefte.)  Så får andre gjøre som de ønsker. 8)

Strømbil

At en service etter 1år SKAL inneholde full demontering av calipere er for de fleste med litt kunnskap om bil ganske så uforståelig. Såvidt jeg vet, er det vel ingen andre merker som krever dette på sine elbiler.

OT: Er det virkelig noen av oss som har Leaf som tror at bilen vår vil være lettsolgt om 3-5år? Selv regner jeg med at dette er en bil jeg vil få igjen lite for om 5år, servicehefte eller ei.:)
Svart Nissan Leaf 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA