Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: RuneW på onsdag 12. mars 2014, klokken 09:36
Jeg trodde egentlig bremse-sjekken var 90% av servicen?

Nissan spesifiserer bremseservice til å utgjøre 0,7 timer. :)

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. mars 2014, klokken 12:43
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. mars 2014, klokken 11:52
Det er da andre ting enn bremser som skal sjekkes. Batterimåling/diagnose, alt som gjøres på en EU kontroll, sjekke luft i dekkene, funksjonstest for å finne ut om alt utstyr virker og en liten prøvetur... Tiden går også på et bilverksted.
Det spiller ingen rolle om enkelte mener de kan gjøre ditt og datt selv, når de leverer bilen fra seg på service skal bilen være 100%. Hadde de samme sytekoppene fått bilen fra service og noe ikke virket som det skulle hadde de klaget enda mer fordi Nissan ikke oppdaget feilen. ;)

* Du synes altså det er helt naturlig at det er dyrere å ta service på en Leaf enn en Prius?
* At tidsbruken på 2. service (3,3 timer) er fornuftig?
* At 3,3 timers service bør koste rundt 6000,-?

Siden du nevner EU-kontroll; den koster rundt 700,- og dekker vel rundt 2/3 av punktene på "servicen":

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=5996.0;attach=15121

Thomas
Som jeg tidligere har nevnt så kunne servicen vært noe billigere, men mange her tror at nesten ingenting på Leaf'en trenger service, og de vil ha det nesten gratis.
En så slett service som ekelte her vil ha vil ikke jeg ha (bare et stempel i boka).
Billigere i andre land ? Ja, selvsagt. I Tyskland koster service halvparten av den norske uansett bilmerke, men det er helt andre kostnader både på arbeidskraft og bygg. Å gå til en herrefrisør i Tyskland koster f.eks fra 10 til 12 Euro =80-100 kr.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. mars 2014, klokken 22:40
Som jeg tidligere har nevnt så kunne servicen vært noe billigere, men mange her tror at nesten ingenting på Leaf'en trenger service, og de vil ha det nesten gratis.
Jeg vet at nesten ingenting på Leaf trenger service, at noen tror det er mye som trenger service er deres problem, men jeg tar ikke regningen!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

#573
Sitat fra: BE på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:35
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. mars 2014, klokken 22:40
Som jeg tidligere har nevnt så kunne servicen vært noe billigere, men mange her tror at nesten ingenting på Leaf'en trenger service, og de vil ha det nesten gratis.
Jeg vet at nesten ingenting på Leaf trenger service, at noen tror det er mye som trenger service er deres problem, men jeg tar ikke regningen!
Man betaler f.eks 6-8000,- for en insp. 2 på en BMW, der bytter man riktignok motorolje og plugger, men de gjør også mye som enkelte mener er helt unødvendig. Det er en 4 timer service.
Hadde vært interessant om du la ut en liste over det du mener bør være med på en service på Leaf siden du vet så godt hva som ikke må gjøres.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Det står svart på hvitt i serviceboken, stryk den oppdiktede bremsesmøringen og du vil se at det omtrent er tilsvarende med en EU-kontroll.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

snurre100

#575
I min villeste fantasi kan jeg ikke se på disse skjemaene hvorfor B.N.H skal ha 5500.- for en 2.gangs service.
Venter på Kia E Niro

elektrolux

#576
Som sagt tidligere er de aller fleste av disse punktene en del av den nye EU kontrollen og en trenger ikke sjekke f.eks vindusviskerene og sikkerhetsbeltet først på EU kontrol, så på service.

Lever bilen på EU kontrol, og merk av på kopi av dette skjema at dette allerede er sjekket den datoen og med henvisning til EU kontrollen.

Husk også at du betaler ikke bare for at mekanikeren skal se på ting du som bilfører er forpliktet til å se på før enhver biltur, men også for tiden det tar å skrive ut saftige regninger, inkl bokføring og selvfølgelig skatter og avgifter for dette. Faktisk er svært lite av kosten sjekken av vindusviskeren og beltene. ;)

Et tankekors kan være denne servicen jeg tok på støvsugeren til kona:

- Mottakskontrol, sjekke at alle munstykker er på plass
- Kontroll av elektrisk kabel og støpsel
- Kontroll av opprullingsmekanisme
- Sjekk av sugeslange, inkl staking for fremmedlegemer
- Diagnose ( Sjekke kontrollamper som ev. viser tett filter )
- Diagnose sugeeffekt og strømforbruk
- Bytte av støvsugerfilter
- Verkstedsmateriel. ( Gammal avis for å dekke kjøkkenbordet )
- Nytt filter
- Miljøavgift deponering av gammelt filter ( En del av kostnaden med kommunal båstømming )
- Klargjøring for tilbakelevering til kona. ( Nåde meg om der var fettede fingermerker på støvsugeren

Totalpris: Vel, her skrev jeg ingen regning, men alt dette tok tid, og enda mer tid om jeg skulle skrevet regning. I stedet fikk jeg en deilig kopp kafe latte som takk for jobben som kone agentlig burde klart selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

snurre100

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:28
Som sagt tidligere er de aller fleste av disse punktene en del av den nye EU kontrollen og en trenger ikke sjekke f.eks vindusviskerene og sikkerhetsbeltet først på EU kontrol, så på service.

Lever bilen på EU kontrol, og merk av på kopi av dette skjema at dette allerede er sjekket den datoen og med henvisning til EU kontrollen.

Husk også at du betaler ikke bare for at mekanikeren skal se på ting du som bilfører er forpliktet til å se på før enhver biltur, men også for tiden det tar å skrive ut saftige regninger, inkl bokføring og selvfølgelig skatter og avgifter for dette. Faktisk er svært lite av kosten sjekken av vindusviskeren og beltene. ;)

Et tankekors kan være denne servicen jeg tok på støvsugeren til kona:

- Mottakskontrol, sjekke at alle munstykker er på plass
- Kontroll av elektrisk kabel og støpsel
- Kontroll av opprullingsmekanisme
- Sjekk av sugeslange, inkl staking for fremmedlegemer
- Diagnose ( Sjekke kontrollamper som ev. viser tett filter )
- Diagnose sugeeffekt og strømforbruk
- Bytte av støvsugerfilter
- Verkstedsmateriel. ( Gammal avis for å dekke kjøkkenbordet )
- Nytt filter
- Miljøavgift deponering av gammelt filter ( En del av kostnaden med kommunal båstømming )
- Klargjøring for tilbakelevering til kona. ( Nåde meg om der var fettede fingermerker på støvsugeren

Totalpris: Vel, her skrev jeg ingen regning, men alt dette tok tid, og enda mer tid om jeg skulle skrevet regning. I stedet fikk jeg en deilig kopp kafe latte som takk for jobben som kone agentlig burde klart selv.

Bra  ;D
Venter på Kia E Niro

Strømbil

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:28
Som sagt tidligere er de aller fleste av disse punktene en del av den nye EU kontrollen og en trenger ikke sjekke f.eks vindusviskerene og sikkerhetsbeltet først på EU kontrol, så på service.

Lever bilen på EU kontrol, og merk av på kopi av dette skjema at dette allerede er sjekket den datoen og med henvisning til EU kontrollen.

Husk også at du betaler ikke bare for at mekanikeren skal se på ting du som bilfører er forpliktet til å se på før enhver biltur, men også for tiden det tar å skrive ut saftige regninger, inkl bokføring og selvfølgelig skatter og avgifter for dette. Faktisk er svært lite av kosten sjekken av vindusviskeren og beltene. ;)

Et tankekors kan være denne servicen jeg tok på støvsugeren til kona:

- Mottakskontrol, sjekke at alle munstykker er på plass
- Kontroll av elektrisk kabel og støpsel
- Kontroll av opprullingsmekanisme
- Sjekk av sugeslange, inkl staking for fremmedlegemer
- Diagnose ( Sjekke kontrollamper som ev. viser tett filter )
- Diagnose sugeeffekt og strømforbruk
- Bytte av støvsugerfilter
- Verkstedsmateriel. ( Gammal avis for å dekke kjøkkenbordet )
- Nytt filter
- Miljøavgift deponering av gammelt filter ( En del av kostnaden med kommunal båstømming )
- Klargjøring for tilbakelevering til kona. ( Nåde meg om der var fettede fingermerker på støvsugeren

Totalpris: Vel, her skrev jeg ingen regning, men alt dette tok tid, og enda mer tid om jeg skulle skrevet regning. I stedet fikk jeg en deilig kopp kafe latte som takk for jobben som kone agentlig burde klart selv.

Haha. Denne reddet morgenen min! :)

Er akkurat slik en service på Leaf føles.
Svart Nissan Leaf 2013.

Daeedor

#579
Sitat fra: BE på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:50
Det står svart på hvitt i serviceboken, stryk den oppdiktede bremsesmøringen og du vil se at det omtrent er tilsvarende med en EU-kontroll.

BE:  Dette er feilinformasjon. Det er påkrevet å gjøre service blant annet på bremser som er spesifisert til å ta fra hverandre kalipere , rengjøre og smøre i NORGE for å beholde fabrikkgaranti. Det handler IKKE om å spraye på litt lettolje utenpå , slik du synes å tro. Jeg har spesifisert dette tidligere på denne siden , derfor overrasker det meg at du fortsetter med denne feilinformasjonen. At det i servicemanualen på  (FOR EKSEMPEL)en US-bil står noe annet , er jo ikke så rart , det er et annet klima med lite salting i de fleste stater i US ! Der har man også heløt andre garantier enn i Norge. 

Norsk importør ønsker å sikre seg mot unødige utgifter mht garantier , og har derfor spesifisert denne type service , SELV OM DU og ANDRE synes det unødvendig.

En slik service tar mer enn 1,5 timer , og i tillegg skal det gjøres andre ting. At du , BE , er av en annen oppfatning enn meg får jeg ikke gjort så mye med , men JEG respekterer i hvert fall at skikkelige arbeidsfolk får lov til å ha lønn for jobben de gjør. Gjør du ?

Dette handler etter min mening like mye om bilen , som det å ha respekt for at folk driver forretning og ønsker å leve av det , i alle ledd. Bilforhandlere er ikke mafia , slik som enkelte ynder å tro !  :)

Daeedor

Sitat fra: snurre100 på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:00
I min villeste fantasi kan jeg ikke se på disse skjemaene hvorfor B.N.H skal ha 5500.- for en 2.gangs service.

Dette  (5500,-) høres ut som en tullete pris ja - jeg vil tro det er ca 2000,- for mye.
Har du bedt om spesifisering av punktene ?

snurre100

Sitat fra: Daeedor på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:10
Sitat fra: snurre100 på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:00
I min villeste fantasi kan jeg ikke se på disse skjemaene hvorfor B.N.H skal ha 5500.- for en 2.gangs service.

Dette  (5500,-) høres ut som en tullete pris ja - jeg vil tro det er ca 2000,- for mye.
Har du bedt om spesifisering av punktene ?

Service Åsen bil Minnesund

Tok ikke bremseservice.Sparte ca.kr.650.-Bremseveske kr. 56,50 +mva.Pollenfilterkr. 203.5 + mva.Timepris kr.910.-+mva. Var der i ca. 1,5 time.etter ca 45 min kom mekaniker inn og hentet en ny arbeidsordre.
Venter på Kia E Niro

KaiRK

Ser på disse service skjemaene som blir lagt ut her at servicen skal utføres hver 30 000km, jeg trudde det var pr. 20 000km? Hva er riktig?
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Thomas Parsli

Sitat fra: Daeedor på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:03
Sitat fra: BE på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:50
Det står svart på hvitt i serviceboken, stryk den oppdiktede bremsesmøringen og du vil se at det omtrent er tilsvarende med en EU-kontroll.

BE:  Dette er feilinformasjon. Det er påkrevet å gjøre service blant annet på bremser som er spesifisert til å ta fra hverandre kalipere , rengjøre og smøre i NORGE for å beholde fabrikkgaranti. Det handler IKKE om å spraye på litt lettolje utenpå , slik du synes å tro. Jeg har spesifisert dette tidligere på denne siden , derfor overrasker det meg at du fortsetter med denne feilinformasjonen. At det i servicemanualen på  (FOR EKSEMPEL)en US-bil står noe annet , er jo ikke så rart , det er et annet klima med lite salting i de fleste stater i US ! Der har man også heløt andre garantier enn i Norge. 

Norsk importør ønsker å sikre seg mot unødige utgifter mht garantier , og har derfor spesifisert denne type service , SELV OM DU og ANDRE synes det unødvendig.

En slik service tar mer enn 1,5 timer , og i tillegg skal det gjøres andre ting. At du , BE , er av en annen oppfatning enn meg får jeg ikke gjort så mye med , men JEG respekterer i hvert fall at skikkelige arbeidsfolk får lov til å ha lønn for jobben de gjør. Gjør du ?

Dette handler etter min mening like mye om bilen , som det å ha respekt for at folk driver forretning og ønsker å leve av det , i alle ledd. Bilforhandlere er ikke mafia , slik som enkelte ynder å tro !  :)

Festlig at du klarer å vinkle dette til et spørsmål om lønn til "skikkelige arbeidsfolk"!

Etter å ha produsert biler i 80 år har altså Nissan endelig klart å produsere en bil med bremser som må demonteres og smøres hvert eneste år?

Etter å ha produsert biler i 80 år har Nissan endelig klart å produsere en bil med mindre servicebehov og større servicekostnad?

Tror du virkelig at det er slik?

Thomas
(Det siste punktet ditt kan vi ta en annen gang...)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: KaiRK på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:26
Ser på disse service skjemaene som blir lagt ut her at servicen skal utføres hver 30 000km, jeg trudde det var pr. 20 000km? Hva er riktig?

Intervallene er 12mnd eller 30.000km -avhengig av hva som kommer først.
Hvis du har problemer med logikken er du neppe alene, men slik har de nå gjort det i alle år...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA