Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Kjell Leaf

#585
Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. mars 2014, klokken 07:28
Som sagt tidligere er de aller fleste av disse punktene en del av den nye EU kontrollen og en trenger ikke sjekke f.eks vindusviskerene og sikkerhetsbeltet først på EU kontrol, så på service.

Lever bilen på EU kontrol, og merk av på kopi av dette skjema at dette allerede er sjekket den datoen og med henvisning til EU kontrollen.

Husk også at du betaler ikke bare for at mekanikeren skal se på ting du som bilfører er forpliktet til å se på før enhver biltur, men også for tiden det tar å skrive ut saftige regninger, inkl bokføring og selvfølgelig skatter og avgifter for dette. Faktisk er svært lite av kosten sjekken av vindusviskeren og beltene. ;)

Et tankekors kan være denne servicen jeg tok på støvsugeren til kona:

- Mottakskontrol, sjekke at alle munstykker er på plass
- Kontroll av elektrisk kabel og støpsel
- Kontroll av opprullingsmekanisme
- Sjekk av sugeslange, inkl staking for fremmedlegemer
- Diagnose ( Sjekke kontrollamper som ev. viser tett filter )
- Diagnose sugeeffekt og strømforbruk
- Bytte av støvsugerfilter
- Verkstedsmateriel. ( Gammal avis for å dekke kjøkkenbordet )
- Nytt filter
- Miljøavgift deponering av gammelt filter ( En del av kostnaden med kommunal båstømming )
- Klargjøring for tilbakelevering til kona. ( Nåde meg om der var fettede fingermerker på støvsugeren

Totalpris: Vel, her skrev jeg ingen regning, men alt dette tok tid, og enda mer tid om jeg skulle skrevet regning. I stedet fikk jeg en deilig kopp kafe latte som takk for jobben som kone agentlig burde klart selv.
"Som sagt tidligere er de aller fleste av disse punktene en del av den nye EU kontrollen og en trenger ikke sjekke f.eks vindusviskerene og sikkerhetsbeltet først på EU kontrol, så på service."
Dette er jo bare tull, det er ikke EU kontrollen som skal holde bilen i orden ved å finne det som bør gjøres, den skal bare sjekke at bilen BLIR holdt i orden.EU-kontroll er ikke det samme som servicesjekk. Det er dessuten mye rart som kommer ut fra EU-kontrollene dessverre.  Og skal Nissan holde bilen i orden må de sjekke alt. Når en bil kommer fra service skal den ha NULL feil på EU-kontrollen. Jeg hadde blitt jævlig forbanna om jeg fikk bilen fra service og gikk på EU-kontroll og fikk f.eks anmerkning på opphengskule, styrekule, foringer bilbelte eller annet. Å bruke EU-kontrollen for å finne ut hva som trengs service er vel noe man gjør på gamle biler man ikke vil koste på noe som helst.
Hva folk kan gjøre selv er også helt uvesentlig, også bestemors bil skal være i orden selv om hun ikke er hobbymekaniker. Er Leaf eiere ekstra kjipe ? Jeg tenker ikke da på at dervicen er litt for dyr for det er greit at den er , når man mener at de på servicen ikke skal sjekke ting som likevel blir sjekket på EU-kontrollen , ja da begynner jeg virkelig å lure.... ::)

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Sitat fra: Daeedor på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:03
Sitat fra: BE på onsdag 12. mars 2014, klokken 23:50
Det står svart på hvitt i serviceboken, stryk den oppdiktede bremsesmøringen og du vil se at det omtrent er tilsvarende med en EU-kontroll.

BE:  Dette er feilinformasjon. Det er påkrevet å gjøre service blant annet på bremser som er spesifisert til å ta fra hverandre kalipere , rengjøre og smøre i NORGE for å beholde fabrikkgaranti. Det handler IKKE om å spraye på litt lettolje utenpå , slik du synes å tro. Jeg har spesifisert dette tidligere på denne siden , derfor overrasker det meg at du fortsetter med denne feilinformasjonen. At det i servicemanualen på  (FOR EKSEMPEL)en US-bil står noe annet , er jo ikke så rart , det er et annet klima med lite salting i de fleste stater i US ! Der har man også heløt andre garantier enn i Norge. 

Norsk importør ønsker å sikre seg mot unødige utgifter mht garantier , og har derfor spesifisert denne type service , SELV OM DU og ANDRE synes det unødvendig.

En slik service tar mer enn 1,5 timer , og i tillegg skal det gjøres andre ting. At du , BE , er av en annen oppfatning enn meg får jeg ikke gjort så mye med , men JEG respekterer i hvert fall at skikkelige arbeidsfolk får lov til å ha lønn for jobben de gjør. Gjør du ?

Dette handler etter min mening like mye om bilen , som det å ha respekt for at folk driver forretning og ønsker å leve av det , i alle ledd. Bilforhandlere er ikke mafia , slik som enkelte ynder å tro !  :)
Så forklar meg hvorfor jeg ikke får lov å velge vekk denne bremsesmøringen, så skal jeg selv bære kostnaden for eventuell reparasjon av bremsene i garantitiden! Så kan du velge å betale og smøre opp hvor mye du vil av bilen, det skal ikke jeg henge meg opp i.

Jeg vet i detalj hva denne service går ut på, feilinformasjonen er det du som driver med her, jeg har aldri noensinne sagt at servicepunktet spesifiserer at det bare er å spraye lettolje på bremsene. Diskusjonen blir bare tåpelig når du kommer med slike påstander. Du har tydeligvis store problemer med å forstå hva saken handler om.

Forresten trenger du ikke svare, det har null verdi. Løsningen er å kjøpe et annet bilmerke nestegang.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

KaiRK

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:51
Sitat fra: KaiRK på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:26
Ser på disse service skjemaene som blir lagt ut her at servicen skal utføres hver 30 000km, jeg trudde det var pr. 20 000km? Hva er riktig?

Intervallene er 12mnd eller 30.000km -avhengig av hva som kommer først.
Hvis du har problemer med logikken er du neppe alene, men slik har de nå gjort det i alle år...

Thomas

Sier du det ja... Faen altså. Jeg har fått beskjed fra Brennes at dette skal gjøres hver 20 000, eller hvert år! Står at neste service skal være når bilen har gått 40 000km. Vet hvor jeg skal ta en droppinn etter jobb i dag!
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

fael

Ikke ta service!
Vår Leaf har gått 44.600 smertefrie kilometer. Ingen service betyr kr 9.000 spart.
Skal snart se over bremser, og skifte viskere/kupefilter. Tut og kjør  ;)
Er forøvrig skeptisk til å la Nissan tukle med software i bilen. Denne berømmelige batterisjekken kan like gjerne benyttes til å justere hvordan batteriets kapasitet utnyttes.
Don't fix it if it's not broken :-)

Ang. reklamasjon/garanti. I norge gjelder kjøpsloven. Er det ment å vare i 5 år, så skal det vare i 5 år. Kan ikke forstå at en skal betale en 'garanti' ved skyhøy pris på service.
Hvit Nissan Leaf - 2012 modell
Hvit VW Caravelle - 1994 modell

Kjell Leaf

Sitat fra: fael på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:51
Ikke ta service!
Vår Leaf har gått 44.600 smertefrie kilometer. Ingen service betyr kr 9.000 spart.
Skal snart se over bremser, og skifte viskere/kupefilter. Tut og kjør  ;)
Er forøvrig skeptisk til å la Nissan tukle med software i bilen. Denne berømmelige batterisjekken kan like gjerne benyttes til å justere hvordan batteriets kapasitet utnyttes.
Don't fix it if it's not broken :-)

Ang. reklamasjon/garanti. I norge gjelder kjøpsloven. Er det ment å vare i 5 år, så skal det vare i 5 år. Kan ikke forstå at en skal betale en 'garanti' ved skyhøy pris på service.
Jeg er ikke så sikker på at du har rett om 5 års reklamasjon.
Uten service på bilen tror jeg du ligger dårlig an der også på enkelte ting fordi en service kunne ha oppdaget en feil og begrenset skaden.
Men en ting vet jeg : Aldri om jeg ville kjøpt bil av deg  :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

RuneW

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:19
Men en ting vet jeg : Aldri om jeg ville kjøpt bil av deg  :)

Si at han satser på å selge bilen etter 6-8 år. Det er bare å innse at det bare er småpenger vi får for en så gammel Leaf. Om han får 25.000 (uten servicer) eller 50.000 (med servicer) tror jeg han blåser i så lenge han har spart 50.000 (*) på å droppe servicene  ;)

Det viktigste for kjøperen er garantert tilstanden til batteriet og der kan muligens LeafSpy (**) gi en grei indikasjon på tilstanden.

(*) Selvsagt avhengig av pris på service 3+ og rentenivå
(**) Om dataene fra LeafSpy en gang i framtiden kan stoles på
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

elektrolux

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 10:09
Å bruke EU-kontrollen for å finne ut hva som trengs service er vel noe man gjør på gamle biler man ikke vil koste på noe som helst.

Fungerer like bra på nye biler.

Ta EU kontroll, og lever bilen til Nissan eller annet verksted for å se nærmere på punkter som måtte få anmerkning.

Da kan dårlig vindusvisker byttes ved behov, og bremser som henger/bremser skjevt demonteres og smøres opp etter behovet til bilen, og ikke behovet til Nissan sin inntjening.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:19
Sitat fra: fael på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:51
Ikke ta service!
Vår Leaf har gått 44.600 smertefrie kilometer. Ingen service betyr kr 9.000 spart.
Skal snart se over bremser, og skifte viskere/kupefilter. Tut og kjør  ;)
Er forøvrig skeptisk til å la Nissan tukle med software i bilen. Denne berømmelige batterisjekken kan like gjerne benyttes til å justere hvordan batteriets kapasitet utnyttes.
Don't fix it if it's not broken :-)

Ang. reklamasjon/garanti. I norge gjelder kjøpsloven. Er det ment å vare i 5 år, så skal det vare i 5 år. Kan ikke forstå at en skal betale en 'garanti' ved skyhøy pris på service.
Jeg er ikke så sikker på at du har rett om 5 års reklamasjon.
Uten service på bilen tror jeg du ligger dårlig an der også på enkelte ting fordi en service kunne ha oppdaget en feil og begrenset skaden.
Men en ting vet jeg : Aldri om jeg ville kjøpt bil av deg  :)

Når du kjøper en ny bil så har man både garanti og reklamsjonsrett. For at denne skal gjelde må man vedlikeholde bilen. Hvis bilen ikke blir vedlikeholdt jevnlig og dette ikke kan dokumenteres blir det vanskelig å legge fram en sak hvis noe ryker.
Fremtiden er elektrisk.

TorC

Sitat fra: Mippen på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:14
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:19
Sitat fra: fael på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:51
Ikke ta service!
Vår Leaf har gått 44.600 smertefrie kilometer. Ingen service betyr kr 9.000 spart.
Skal snart se over bremser, og skifte viskere/kupefilter. Tut og kjør  ;)
Er forøvrig skeptisk til å la Nissan tukle med software i bilen. Denne berømmelige batterisjekken kan like gjerne benyttes til å justere hvordan batteriets kapasitet utnyttes.
Don't fix it if it's not broken :-)

Ang. reklamasjon/garanti. I norge gjelder kjøpsloven. Er det ment å vare i 5 år, så skal det vare i 5 år. Kan ikke forstå at en skal betale en 'garanti' ved skyhøy pris på service.
Jeg er ikke så sikker på at du har rett om 5 års reklamasjon.
Uten service på bilen tror jeg du ligger dårlig an der også på enkelte ting fordi en service kunne ha oppdaget en feil og begrenset skaden.
Men en ting vet jeg : Aldri om jeg ville kjøpt bil av deg  :)

Når du kjøper en ny bil så har man både garanti og reklamsjonsrett. For at denne skal gjelde må man vedlikeholde bilen. Hvis bilen ikke blir vedlikeholdt jevnlig og dette ikke kan dokumenteres blir det vanskelig å legge fram en sak hvis noe ryker.

Reklamasjonsretten mister man nok ikke så lett siden det er noe annet enn garanti. Garantien skal være noe mer enn reklamasjonsrett.

Garanti = Nissan må bevise at du har gjort noe galt (brukerfeil). Det å ta service kan være et krav, men hvis noe som IKKE er en del av vedlikeholdet ryker kan de neppe voide garantien din pga manglende service. Hvis du f.eks får gjennomrust kan Nissan avslå kravet fordi rustkontroll er en del av servicen, og rusten ville kunne ha vært utbedret tidligere.

Reklamasjon = Du må bevise at feilen ikke skyldes feil bruk, og at det derfor er feil på produktet. Det er en MYE tyngre vei å gå.

En vindusheis som ryker etter 3 år på en bil som ikke har vært til service bør være en smal sak å reklamere på selv om kontroll av dørene er en del av servicen.

En bil som ikke har tatt batterisjekk KAN jo få voidet garanti selv om batteriet ikke skal vedlikeholdes fordi en skadet modul kan føre til økt belastning på de andre, og dermed økt slitasje. Nissan KAN jo da påstå at hvis feilen hadde blitt avdekket tidligere ville man sluppet å bytte hele pakken.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Porsgrunn

Sitat fra: Mippen på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:14

Når du kjøper en ny bil så har man både garanti og reklamsjonsrett. For at denne skal gjelde må man vedlikeholde bilen. Hvis bilen ikke blir vedlikeholdt jevnlig og dette ikke kan dokumenteres blir det vanskelig å legge fram en sak hvis noe ryker.

Sant men det er fritt verkstedvalg, Nissan kan ikke kreve at service utføres hos dem for at garanti skal være gyldig.

Nissan må også bevise at det er en sammenheng mellom forsømmelsen og feilen/skaden. Dersom du tar service hos et frittstående verksted som ikke tar verken bremsesmøring eller batterikontroll så har du fortsatt garanti når vindusheisen ryker. Du er heller ikke helt uten reklamasjonsrett på batteri og bremser om det oppstår en feil som ikke har noen sammenheng med eller kunne vært forhindrett av det du har droppet.


snurre100

Kansje det er på tide at noen tar dette opp med en forbrukeradvokat.(elbilforeningen kansje)
Venter på Kia E Niro

RuneW

Sitat fra: snurre100 på fredag 14. mars 2014, klokken 09:55
Kansje det er på tide at noen tar dette opp med en forbrukeradvokat.(elbilforeningen kansje)

Mulig NAF-medlemmer (dvs ikke meg...) kan få gratis advokathjelp med dette?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond Arve

#597
Sitat fra: RuneW på fredag 14. mars 2014, klokken 10:05
Mulig NAF-medlemmer (dvs ikke meg...) kan få gratis advokathjelp med dette?
Jeg var i kontakt med NAF for en stund siden med tanke på Nissan/BNH prisløfte (ca 10 sider tilbake i denne tråden). De var villige til å bistå, noe jeg vil vurdere å benytte når det er tid for 2.års-service. Imidlertid er det enklest for meg å velge Trollåsen Auto (eller et annet frittstående verksted). Hvis mange velger frittstående verksteder vil BNH/Nissan senke prisene etterhvert.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Kjell Leaf

Sitat fra: TorC på torsdag 13. mars 2014, klokken 18:51
Sitat fra: Mippen på torsdag 13. mars 2014, klokken 17:14
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:19
Sitat fra: fael på torsdag 13. mars 2014, klokken 12:51
Ikke ta service!
Vår Leaf har gått 44.600 smertefrie kilometer. Ingen service betyr kr 9.000 spart.
Skal snart se over bremser, og skifte viskere/kupefilter. Tut og kjør  ;)
Er forøvrig skeptisk til å la Nissan tukle med software i bilen. Denne berømmelige batterisjekken kan like gjerne benyttes til å justere hvordan batteriets kapasitet utnyttes.
Don't fix it if it's not broken :-)

Ang. reklamasjon/garanti. I norge gjelder kjøpsloven. Er det ment å vare i 5 år, så skal det vare i 5 år. Kan ikke forstå at en skal betale en 'garanti' ved skyhøy pris på service.
Jeg er ikke så sikker på at du har rett om 5 års reklamasjon.
Uten service på bilen tror jeg du ligger dårlig an der også på enkelte ting fordi en service kunne ha oppdaget en feil og begrenset skaden.
Men en ting vet jeg : Aldri om jeg ville kjøpt bil av deg  :)

Når du kjøper en ny bil så har man både garanti og reklamsjonsrett. For at denne skal gjelde må man vedlikeholde bilen. Hvis bilen ikke blir vedlikeholdt jevnlig og dette ikke kan dokumenteres blir det vanskelig å legge fram en sak hvis noe ryker.

Reklamasjonsretten mister man nok ikke så lett siden det er noe annet enn garanti. Garantien skal være noe mer enn reklamasjonsrett.

Garanti = Nissan må bevise at du har gjort noe galt (brukerfeil). Det å ta service kan være et krav, men hvis noe som IKKE er en del av vedlikeholdet ryker kan de neppe voide garantien din pga manglende service. Hvis du f.eks får gjennomrust kan Nissan avslå kravet fordi rustkontroll er en del av servicen, og rusten ville kunne ha vært utbedret tidligere.

Reklamasjon = Du må bevise at feilen ikke skyldes feil bruk, og at det derfor er feil på produktet. Det er en MYE tyngre vei å gå.

En vindusheis som ryker etter 3 år på en bil som ikke har vært til service bør være en smal sak å reklamere på selv om kontroll av dørene er en del av servicen.

En bil som ikke har tatt batterisjekk KAN jo få voidet garanti selv om batteriet ikke skal vedlikeholdes fordi en skadet modul kan føre til økt belastning på de andre, og dermed økt slitasje. Nissan KAN jo da påstå at hvis feilen hadde blitt avdekket tidligere ville man sluppet å bytte hele pakken.
Det kan hende et av vinduene begynner å gå veldig tregt, dette kan da fikses. Om man ikke gjør noe med det kan det hende at motoren til slutt ryker. Da er det eierens skyld som ikke har fulgt sevicene.
Ja en bil er ment å være mer enn 5 år, men ikke helt uten ettersyn.
Jeg tror man kan få store problemer med mye av reklamasjonen om man får problemer med noe etter 4 år og aldri har hatt en eneste service.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 14. mars 2014, klokken 10:37
Det kan hende et av vinduene begynner å gå veldig tregt, dette kan da fikses. Om man ikke gjør noe med det kan det hende at motoren til slutt ryker. Da er det eierens skyld som ikke har fulgt sevicene

Jeg kan ikke se at vindusåpner/heis står på serviceskjermaet -kan du forklare hva du mener med setningene over?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA