Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Trond Arve på fredag 14. mars 2014, klokken 10:32
Imidlertid er det enklest for meg å velge Trollåsen Auto (eller et annet frittstående verksted). Hvis mange velger frittstående verksteder vil BNH/Nissan senke prisene etterhvert.

Ja, men har man lov til å "stemple i boka", for å si det sånn,  om man velger en slik løsning der f.eks. ikke batteridiagnostikken er med?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond Arve

Sitat fra: RuneW på fredag 14. mars 2014, klokken 12:45
Sitat fra: Trond Arve på fredag 14. mars 2014, klokken 10:32
Imidlertid er det enklest for meg å velge Trollåsen Auto (eller et annet frittstående verksted). Hvis mange velger frittstående verksteder vil BNH/Nissan senke prisene etterhvert.

Ja, men har man lov til å "stemple i boka", for å si det sånn,  om man velger en slik løsning der f.eks. ikke batteridiagnostikken er med?
Batteri-"diagnostikken" er jo bare sludder. Men om jeg orker skal jeg bruke tilbudet fra Trollåsen for å kreve prisgaranti fra BNH. Time vill sjåv.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

BE

#602
Jeg har forstått det slik at Nissan får den informasjonen de trenger om batteritilstanden online, den utskriften du får på service er en bruksrapport som gir deg en enkel oversikt over ditt lademønster slik at du kan se hva du eventuelt kan gjøre bedre.

Jeg vet ikke om jeg ville funnet på å kalle den papirutskriften noe så flott som en batteridiagnose, det fortjener det slettes ikke. Det eneste det forteller om tilstanden til batteriet er om det fortsatt er 12 "prikker" kapasitet på batteriet, noe du selv kan se til enhver tid til høyre for ladestrekene.


Edit: Så jeg er enig med Trond Arve. Sludder er en bra beskrivelse :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mippen

#603
Jeg er ikke mekaniker, men i mitt hode skulle det ikke ha noe å si at man tar service og vedlikehold på et autorisert verksted så lenge de har kompetanse på den bestemte biltypen. Saken er det at på nyere biler er det mye mer elektronikk, så et vanlig verksted kan ikke gjøre hva som helst på en bil mer.
Mange steder bruker faktisk egne bilteknikere. Mekanikere kan gjøre basic ting som har med bremser, hjuloppheng, drivverk osv, men på en elbil er det mye mer enn bare en elektrisk motor og et batteri. Batteriteknologien på nyere elbiler er også forholdsvis ung slik at forhandlerene vil nok sikre seg muligheten til å kunne holde øye med bilen for å se at batteri og drivsystem faktisk holder slik som de har kalkulert.

I teorien skal det ikke ha noe å si å bruke et annet verksted så lenge de vet nøyaktig hva de skal gjøre og kjenner bilen fra topp til tå. Å gå på et vanlig bilverksted som ikke kjenner bilen så godt og ikke har det utstyret som må til for å ta service på el leaf er ikke så lurt. Verkstedet må ha kompetansen og utstyret. Jeg tror også dessverre at hvis noe skulle skje og du ikke har brukt Nissan kan det bli en vanskelig sak å få fram garanti eller krav om reklamasjon. Selv om man har brukt et verksted med god kompetanse og utstyr. Nissan vil stå på sitt og kan være de skylder på det andre verkstedet at de har gjort feil. En bil skal som nevnt holde mer enn 5 år og det er 5 år som er siste frist å reklamere, men reklamsjon gjelder ikke dersom tingen har blitt behandlet på feil måte eller tatt skade som følge av uhell.

For å ta en sak om en annen bil. Fattern hadde en Mitsubishi med kjørecomputer. Fikk oppgradert bilen med handsfree anlegg hos en ekstern forhandler. Resultat, kjørecomputeren røk. Det var mye fram og tilbake. Mitsubishi skyldte på den eksterne forhandleren og de skyldte på Mitsubishi. Til slutt ble det den eksterne forhandleren som måtte gjøre opp for seg og husker ikke om Mitusbishi dekket en liten del.

Samme med min bil. Hadde en toyota. Fikk montert en ikke original handsfree hos en ekstern forhandler. Radioen i bilen sluttet å virke etter noen år. Fikk ikke det dekket på garantien eller reklamsjon. Ikke noen som ville ta det på seg. Kom ikke noen vei.

Tenker hvis det samme skulle skje med en leaf med batteripakken, motoren gir mm - da snakker vi om langt større summer. Jeg er ikke i tvil på hva jeg skal gjøre. Bruker Nissan... Koster litt men i forhold til alt man sparer så er det en dråpe i havet. Hvis noe skulle gå galt og man ikke har brukt nissan kan det blir en lang og dyr prosess. Nå er det kommer mange andre elbiler etter hvert og flere skal komme, så får håpe at Nissan justerer prisene sine litt for å ikke miste kunder. Hvis Nissan hadde solgt biler som ikke var så dyre og kunne levere gunstige servicepriser så ville Leafen klare seg lenge i markedet. Nissan ville også ha tjent på det å senke prisene litt i forhold til flere kunder. Nå har de liksom hatt litt "monopol" på markedet en stund.
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Argumentet med at en bil er så teknisk avansert at det er best å la de som kjenner bilen best stå for service, har vært brukt om mange biltyper de siste tiårene.

Imidlertid er det som er mest teknisk avansert på en Leaf - dvs. elektromotor og batteripakke - pr. definisjon vedlikeholdsfritt.  Mange av punktene som omfattes av periodisk service, har imidlertid langt mer til felles med andre biler.
For eksempel kan hjulopphenget i Leaf ikke kalles særlig avansert.

Det blir også galt å sammenligne en kontroll/inspeksjon av bilens funksjoner med dine opplevelser, der det har blitt montert uoriginal elektronikk inn på bilens elektriske anlegg.

Når det er sagt, så skal det bemerkes at selv om jeg er uenig i premissene, ser jeg poenget ditt: Kjøper man en ny bil til flere hundre kroner, kan de fleste tillate seg å ta seg råd til merprisen ved å ta service hos et merkeverksted: Peace of mind i form av noen tusenlapper hvert år.

Mippen

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 14. mars 2014, klokken 14:49
Argumentet med at en bil er så teknisk avansert at det er best å la de som kjenner bilen best stå for service, har vært brukt om mange biltyper de siste tiårene.

Imidlertid er det som er mest teknisk avansert på en Leaf - dvs. elektromotor og batteripakke - pr. definisjon vedlikeholdsfritt.  Mange av punktene som omfattes av periodisk service, har imidlertid langt mer til felles med andre biler.
For eksempel kan hjulopphenget i Leaf ikke kalles særlig avansert.

Det blir også galt å sammenligne en kontroll/inspeksjon av bilens funksjoner med dine opplevelser, der det har blitt montert uoriginal elektronikk inn på bilens elektriske anlegg.

Når det er sagt, så skal det bemerkes at selv om jeg er uenig i premissene, ser jeg poenget ditt: Kjøper man en ny bil til flere hundre kroner, kan de fleste tillate seg å ta seg råd til merprisen ved å ta service hos et merkeverksted: Peace of mind i form av noen tusenlapper hvert år.


Jeg sammenlignet montering av uoriginalt utstyr i fordi det er en relativt ukomplisert operasjon. Det er bare å ta ut displayet og plugge i en plugg bak og trekke ledning der mikrofone  osv skal være. "Alle" kan klare det selv med hjelp av youtube. Problemet var at siden noen andre enn merkeverkstedet hadde montert dette utstyret så kompliserte det hele garanti/reklamsjon saken. Merkeverkstedet selv tilbyr akkurat samme produktene så er ikke noe galt med produktene. Eneste er at merkeverksteden skal ha det dobbelte for arbeidet.

Det jeg prøver å si som kanskje ikke kom så godt frem er at det er lettere å få Nissan forhandleren til å dekke noe på reklamsjon eller garanti så lenge de har skrudd på bilen selv. Dersom noen har skrudd på bilen eller tatt service og noe skulle skje, så kan det være lett for Nissan å si at det er fordi sånn og sånn... De kan altså forsøke å vri seg unna. Da er det du selv som må bære bevisene og det er ikke like lett.

Det burde ikke være slik men det er lett for at det blir slik dersom noe skulle skje med bilen.
Fremtiden er elektrisk.

Hrafn

Ser meg helt enig med deg Mippen .

Etter jeg leste tråden her  skjønner jeg ikke at man kan mase om det i mange , mange uker uten å bli lei om det .

Jeg for min del kommer til å betale med glede noen tusenlapper til Nissan for en service og når bilen er ferdig kjører jeg videre . Hvis det oppstår feil etterpå , ja da skal jeg begynne å mase også .

Hvorfor har folk kjøpt en Leaf hvis de er så misfornøyd med Nissan ? Serviceprisene er jo kjent ganske lenge . Da hadde jeg valgt en annen bil .

BE

Serviceprisene er omtrent det dobbelte av hva vi førstegangskjøpere ble forespeilt, men den gang viste heller ikke forhandlerne at slikt som bremsesmøring ville bli påbudt fra Nissan. (Dette er limt inn i serviceboken på førsteårsservice)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

#608
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 14. mars 2014, klokken 12:00
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 14. mars 2014, klokken 10:37
Det kan hende et av vinduene begynner å gå veldig tregt, dette kan da fikses. Om man ikke gjør noe med det kan det hende at motoren til slutt ryker. Da er det eierens skyld som ikke har fulgt sevicene

Jeg kan ikke se at vindusåpner/heis står på serviceskjermaet -kan du forklare hva du mener med setningene over?

Thomas
Jeg regner med at de tar en funksjonstest av alt i bilen. Testtur, sjekke vinduer, låser, hornet, alle lys, viskerfunksjoner osv.. Og ikke minst feilmeldinger.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Du regner med at de gjør mer enn det som står i skjemaet?
Etter innfallsmetoden da kanskje?

NAF og Motor har testet verksteder i flere tiår, resultatet viser at verkstedene sliter med å gjøre det de skal.
Altså det motsatte av det du regner med.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 15:44
Jeg for min del kommer til å betale med glede noen tusenlapper til Nissan for en service og når bilen er ferdig kjører jeg videre .

5800,- er ikke "noen tusenlapper", men at du med glede betaler så mye for så lite arbeid gleder nok Nissan.
Noen tusenlapper (~3.000,-) ville jeg også betalt med glede.

Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 15:44
Hvorfor har folk kjøpt en Leaf hvis de er så misfornøyd med Nissan ? Serviceprisene er jo kjent ganske lenge . Da hadde jeg valgt en annen bil .

Når mener du serviceprisen ble kjent da?
Jeg spurte forhandler (Birger N Haug) om servicekostnadene når jeg bestillte bilen og fikk ikke et konkret svar.

Vi kjøpe Leaf fordi det ikke fantes et alternativ, jeg visste forsåvidt at Nissan gjør det dårlig på Autoindex (20. plass i 2013) men trodde ikke service var så dårlig og prisene så høye.

Men du har helt rett -vi skal nok velge en annen produsent neste gang!
Det virker forøvrig som at du ikke har forstått at bilen en bra, det er Nissan Nordic og Birger N Haug som er problemet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 13. mars 2014, klokken 10:09Dette er jo bare tull, det er ikke EU kontrollen som skal holde bilen i orden ved å finne det som bør gjøres, den skal bare sjekke at bilen BLIR holdt i orden.EU-kontroll er ikke det samme som servicesjekk. Det er dessuten mye rart som kommer ut fra EU-kontrollene dessverre.  Og skal Nissan holde bilen i orden må de sjekke alt. Når en bil kommer fra service skal den ha NULL feil på EU-kontrollen. Jeg hadde blitt jævlig forbanna om jeg fikk bilen fra service og gikk på EU-kontroll og fikk f.eks anmerkning på opphengskule, styrekule, foringer bilbelte eller annet.

Jeg sier ikke at jeg er uenig, men det høres ut som du har et litt idealistisk syn på saken.

Flere ganger har jeg kjørt bilen rett fra service til EU-kontroll hos NAF, og har sittet igjen med resultater som viste diverse feil på bærearmer, styrekuler, utslitte bremseklosser, feil på lasteregulator, ujevn virkning på parkeringsbrems... Tror faktisk aldri jeg har fått påpekt slitasje i forhjulsoppheng på service, selv om jeg kjente slark gjennom rattet selv.

En gang ble jeg så oppgitt over dette at jeg kjørte en bil med rustne bremseksiver og hull i eksosanlegg på service.
Da jeg hentet bilen etterpå, spurte jeg om de hadde funnet noen feil. Neida, det hadde de ikke - det blir 3500 for servicen, takk.

Det er klart at når jeg er vant til slik fantomservice, kan Nissans servicepriser ved første øyekast virke dyre.


Mippen

Sitat

5800,- er ikke "noen tusenlapper", men at du med glede betaler så mye for så lite arbeid gleder nok Nissan.
Noen tusenlapper (~3.000,-) ville jeg også betalt med glede.

Her i Bergen ligger prisene på rundt 4200kr sist jeg sjekket. Virker som det er ulike priser hvor man er i landet. Spørsmålet er jo også hva som var med i prisen på 5800, om de måtte gjøre noe ekstra. Bytte bremseveske, smøre opp noe osv...
Fremtiden er elektrisk.

Hrafn

#613
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 14. mars 2014, klokken 17:10
Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 15:44
Jeg for min del kommer til å betale med glede noen tusenlapper til Nissan for en service og når bilen er ferdig kjører jeg videre .

5800,- er ikke "noen tusenlapper", men at du med glede betaler så mye for så lite arbeid gleder nok Nissan.
Noen tusenlapper (~3.000,-) ville jeg også betalt med glede.

Jeg er nok enig med deg at 5800 ,-er svært høyt i prisen men det finnes jo andre Nissan forhandlere som er billigere , var det ikke sånt at de i Minnesund tar 3800,- for det samme ? Birger N.Haug har timepriser som ligger rundt 1800 NOK , mener jeg - men jeg må jo ikke ta dem .

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 14. mars 2014, klokken 17:10
Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 15:44
Hvorfor har folk kjøpt en Leaf hvis de er så misfornøyd med Nissan ? Serviceprisene er jo kjent ganske lenge . Da hadde jeg valgt en annen bil .

Når mener du serviceprisen ble kjent da?
Jeg spurte forhandler (Birger N Haug) om servicekostnadene når jeg bestillte bilen og fikk ikke et konkret svar.

Vi kjøpe Leaf fordi det ikke fantes et alternativ, jeg visste forsåvidt at Nissan gjør det dårlig på Autoindex (20. plass i 2013) men trodde ikke service var så dårlig og prisene så høye.

Men du har helt rett -vi skal nok velge en annen produsent neste gang!
Det virker forøvrig som at du ikke har forstått at bilen en bra, det er Nissan Nordic og Birger N Haug som er problemet.

Thomas

Jeg fikk beskjed fra forhandlern om serviceprisene når jeg kjøpte bilen - og det var hos Birger N Haug . Så derfor kan jeg ikke klage om det .

Men vet man noe om prisene fra VW eller andre merker - er de så mye billigere med servicen ?? Jeg leser her bare hele tida at Nissan er for dyrt uten å ha noe å sammenligne med . Og det er litt ensidig , synes jeg .

Mippen

Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 17:57
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 14. mars 2014, klokken 17:10
Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 15:44
Jeg for min del kommer til å betale med glede noen tusenlapper til Nissan for en service og når bilen er ferdig kjører jeg videre .

5800,- er ikke "noen tusenlapper", men at du med glede betaler så mye for så lite arbeid gleder nok Nissan.
Noen tusenlapper (~3.000,-) ville jeg også betalt med glede.

Jeg er nok enig med deg at 5800 ,-er svært høyt i prisen men det finnes jo andre Nissan forhandlere som er billigere , var det ikke sånt at de i Minnesund tar 3800,- for det samme ? Birger N.Haug har timepriser som ligger rundt 1800 NOK , mener jeg - men jeg må jo ikke ta dem .

Sitat fra: Hrafn på fredag 14. mars 2014, klokken 15:44
Hvorfor har folk kjøpt en Leaf hvis de er så misfornøyd med Nissan ? Serviceprisene er jo kjent ganske lenge . Da hadde jeg valgt en annen bil .

Når mener du serviceprisen ble kjent da?
Jeg spurte forhandler (Birger N Haug) om servicekostnadene når jeg bestillte bilen og fikk ikke et konkret svar.

Vi kjøpe Leaf fordi det ikke fantes et alternativ, jeg visste forsåvidt at Nissan gjør det dårlig på Autoindex (20. plass i 2013) men trodde ikke service var så dårlig og prisene så høye.

Men du har helt rett -vi skal nok velge en annen produsent neste gang!
Det virker forøvrig som at du ikke har forstått at bilen en bra, det er Nissan Nordic og Birger N Haug som er problemet.

Thomas

Jeg fikk beskjed fra forhandlern om serviceprisene når jeg kjøpte bilen - og det var hos Birger N Haug . Så derfor kan jeg ikke klage om det .

Men vet man noe om prisene fra VW eller andre merker - er de så mye billigere med servicen ?? Jeg leser her bare hele tida at Nissan er for dyrt uten å ha noe å sammenligne med . Og det er litt ensidig , synes jeg .

Samme sier jeg. Har ikke noe å sammenligne med.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA