Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

johncl

#465
Hm men smøringen av bremsene har jeg nå hørt fra flere hold er nødvendig pga de fysiske bremsene ofte brukes svært lite på Leaf. Jeg kan delvis forstå dette da det er snakk om sikkerheten, men samtidig virker det som en designtabbe hvis det er slik at denne smøringen bør gjøres en gang i året gjennom hele bilens levetid.

En ting jeg lurer på, er det mulig å få fatt i dette pollenfilteret og skifte det selv? Hvor mye kan man spare på det? Man burde toppe opp spylervæske selv før man leverte den da jeg hører noen har vært uheldige med
ågerpriser på denne "servicen".

Edit: Jeg googlet litt og fant en oppskrift på hvordan man kan selv skifte filteret som koster rundt 100 lappen slik jeg forstår. Men fyttify for noe kronglete system de har laget for å skifte filteret.

http://sfbayleafs.org/technical/diys/leaf-cabin-air-filter-replacement/
Perlehvit Leaf 2014

emil

Sitat fra: johncl på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:01
En ting jeg lurer på, er det mulig å få fatt i dette pollenfilteret og skifte det selv? Hvor mye kan man spare på det? Man burde toppe opp spylervæske selv før man leverte den da jeg hører noen har vært uheldige med
ågerpriser på denne "servicen".

Edit: Jeg googlet litt og fant en oppskrift på hvordan man kan selv skifte filteret som koster rundt 100 lappen slik jeg forstår. Men fyttify for noe kronglete system de har laget for å skifte filteret.

Tips: bruk batteridrill og skru av hele hanskerommet. Er vel ca 10 skruer og den kommer lett løs etterpå. Da er det god tilgang til å bytte filteret og så er det bare å skru på plass igjen etterpå. Andre gang du gjør det vil du være ferdig på under fem minutter. Legg noe under foran filteret så eventuelle ting som sitter løst fast ikke faller ned på matter o.l. og ta en liten runde med støvsuger hvis du har anledning.

Sjoppa selv to filter på nett for 200kr inkl frakt og bytta det første selv i høst, det andre tar jeg selv før service til sommeren.

Tips2: Hvis du ikke finner billig filter til Leaf kan du søke på Juke eller Note (tror jeg). Enkelte av de modellene bruker samme filter som Leaf.

vangli

Denne saken dør vel ikke på en stund enda skulle jeg tro  :o .

I dag har jeg vært i kontakt med mitt autoriserte lokale verksted (ikke Nissan forhandler) i Oslo området og spurt om 2. års service på min Leaf. I fjor hadde de ikke mulighet, men i år virket de ikke uvillige. Det eneste de ikke kunne gjøre var batteritest, men det gjør man jo selv med app og OBDII.

På mandag skal jeg levere dieseldyret mitt på EU kontroll og service, og da får jeg samtidig vite om de også kan ta Leafen. Jeg oppdaterer når jeg vet mere, og klarer de å ta servicen skal dere nok få vite hvem  ;D

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

BE

Nissan utfører heller ikke noe batteritest. De leser kun ut bruksmønster og lager en batterirapport. (For de som har Leaf Spy er denne rapporten i mine øyne helt verdiløs.)

Med andre ord burde det ikke være problem i det hele tatt for uavhengige verksteder å utføre de årlige servicene. Det er vel bare å be dem utføre servicen uten denne batterirapporten. Jeg ser virkelig frem til vi får alternativer!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

knutgrr

Ålgårds Auto (Sandnes) tar 3900 for 1. års og 5900 for 2. års.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Trond Arve

Sitat fra: vangli på fredag 28. februar 2014, klokken 12:45
På mandag skal jeg levere dieseldyret mitt på EU kontroll og service, og da får jeg samtidig vite om de også kan ta Leafen. Jeg oppdaterer når jeg vet mere, og klarer de å ta servicen skal dere nok få vite hvem  ;D
Ødegården Auto as på Trollåsen/Kolbotn tar også service på Leaf.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

kjbu

Noen som er PR-kåt og har lyst til å sjekke om dette kan være en sak for VG / FBI / TV2 hjelper deg?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kjell Leaf

#472
Sitat fra: emil på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:03
Sitat fra: johncl på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:01
En ting jeg lurer på, er det mulig å få fatt i dette pollenfilteret og skifte det selv? Hvor mye kan man spare på det? Man burde toppe opp spylervæske selv før man leverte den da jeg hører noen har vært uheldige med
ågerpriser på denne "servicen".

Edit: Jeg googlet litt og fant en oppskrift på hvordan man kan selv skifte filteret som koster rundt 100 lappen slik jeg forstår. Men fyttify for noe kronglete system de har laget for å skifte filteret.

Tips: bruk batteridrill og skru av hele hanskerommet. Er vel ca 10 skruer og den kommer lett løs etterpå. Da er det god tilgang til å bytte filteret og så er det bare å skru på plass igjen etterpå. Andre gang du gjør det vil du være ferdig på under fem minutter. Legg noe under foran filteret så eventuelle ting som sitter løst fast ikke faller ned på matter o.l. og ta en liten runde med støvsuger hvis du har anledning.

Sjoppa selv to filter på nett for 200kr inkl frakt og bytta det første selv i høst, det andre tar jeg selv før service til sommeren.

Tips2: Hvis du ikke finner billig filter til Leaf kan du søke på Juke eller Note (tror jeg). Enkelte av de modellene bruker samme filter som Leaf.
Er du sikker på at du har kjøpt skikkelige pollenfiltre? Min tidligere BMW 5 serie hadde to pollen/allergifiltre, de var svindyre selv når jeg kjøpte dem i Tyskland. Men man kunne få vanlige kupefilter billig også i Norge, men de samler bare opp støv og er langt fra det samme som de dyre filtrene.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 28. februar 2014, klokken 13:32
Sitat fra: emil på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:03
Sitat fra: johncl på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:01
En ting jeg lurer på, er det mulig å få fatt i dette pollenfilteret og skifte det selv? Hvor mye kan man spare på det? Man burde toppe opp spylervæske selv før man leverte den da jeg hører noen har vært uheldige med
ågerpriser på denne "servicen".

Edit: Jeg googlet litt og fant en oppskrift på hvordan man kan selv skifte filteret som koster rundt 100 lappen slik jeg forstår. Men fyttify for noe kronglete system de har laget for å skifte filteret.

Tips: bruk batteridrill og skru av hele hanskerommet. Er vel ca 10 skruer og den kommer lett løs etterpå. Da er det god tilgang til å bytte filteret og så er det bare å skru på plass igjen etterpå. Andre gang du gjør det vil du være ferdig på under fem minutter. Legg noe under foran filteret så eventuelle ting som sitter løst fast ikke faller ned på matter o.l. og ta en liten runde med støvsuger hvis du har anledning.

Sjoppa selv to filter på nett for 200kr inkl frakt og bytta det første selv i høst, det andre tar jeg selv før service til sommeren.

Tips2: Hvis du ikke finner billig filter til Leaf kan du søke på Juke eller Note (tror jeg). Enkelte av de modellene bruker samme filter som Leaf.
Er du sikker på at du har kjøpt skikkelige pollenfiltre? Min tidligere BMW 5 serie hadde to pollen/allergifiltre, de var svindyre selv når jeg kjøpte dem i Tyskland. Men man kunne få vanlige kupefilter billig også i Norge, men de samler bare opp støv og er langt fra det samme som de dyre filtrene.

Uten at jeg helt har detaljene i huet så skulle det være pollenfilter fra "kjent" produsent. Det jeg husker er at jeg ikke klarte å se noen forskjeller mellom originalen og det nye da jeg byttet.

Gordon Retriever

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 28. februar 2014, klokken 13:32Min tidligere BMW 5 serie hadde to pollen/allergifiltre, de var svindyre selv når jeg kjøpte dem i Tyskland. Men man kunne få vanlige kupefilter billig også i Norge, men de samler bare opp støv og er langt fra det samme som de dyre filtrene.

5-serien din hadde nok et filter med aktivt kull, som koster en del mer. Enkelte BMWer bruker sogar to slike, hvis jeg ikke tar feil - et for førersiden og et for passasjersiden.


Kjell Leaf

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 28. februar 2014, klokken 14:19
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 28. februar 2014, klokken 13:32Min tidligere BMW 5 serie hadde to pollen/allergifiltre, de var svindyre selv når jeg kjøpte dem i Tyskland. Men man kunne få vanlige kupefilter billig også i Norge, men de samler bare opp støv og er langt fra det samme som de dyre filtrene.

5-serien din hadde nok et filter med aktivt kull, som koster en del mer. Enkelte BMWer bruker sogar to slike, hvis jeg ikke tar feil - et for førersiden og et for passasjersiden.
Stemmer det, ett på hver side.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Balrog

Jeg er i dialog med en forhandler i Asker som holder på å sette opp et tilbud på Leaf-service.
Antydet pris for service uten den tøvete "bremsesmøringen" er ca 2.000 kr

Kommer tilbake med mer info når jeg får konkret pris, men dette virket lovende. Dyktig kar med lang erfaring med Leaf.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

El Prado

En kollega var nettopp i Orkanger (Ikke langt fra Trondheim) og tok førstegangservice hos nissanforhandleren, prisen var nå satt ned til 2800,-
Nissan leaf 2012, Hvit, 11500km-102000km

Think Classic 2000mod. Solgt

Mr.Zero

Vedrørende smøring av bremsene; vil tro at en dreven mekaniker bruker under 3 minutter pr brems på denne jobben når hjulene er av.
Hvis elbileiere tar seg "råd" til å pedalbremse fremfor å regenerere noen ganger i uka i vintersesongen, vil bremseklosser- og skiver få bevegelse og friksjon nok til å holde seg virksomme i lang tid. For det er sjelden at behovet for bremseservice virkelig er til stede på Leaf etter ett år.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

johncl

Sitat fra: El Prado på fredag 28. februar 2014, klokken 18:50
En kollega var nettopp i Orkanger (Ikke langt fra Trondheim) og tok førstegangservice hos nissanforhandleren, prisen var nå satt ned til 2800,-
Dette var gode nyheter. Lurer på om SandeAuto i Bergen har også justert sin førstegangs-service?
Perlehvit Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA