Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

FrodeK

Dette burde være en opplagt sak for foreningen. Eller hva?

Trond Arve

Sitat fra: FrodeK på søndag 16. februar 2014, klokken 22:19
Dette burde være en opplagt sak for foreningen. Eller hva?
Elbilforeningen er en bransjeorganisasjon, ikke en ren elbilistforening. Tror derfor ikke Elbilforeningen ønsker å fronte denne saken (men det kan sikkert Snorre eller noen andre svare på). NAF er IMHO en aktør som kan legge tyngde bak kravene her.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

FrodeK

Var forsåvidt klar over det fra før. Og stiller meg vel egentlig spørsmålet om jeg er tjent med å være medlem i samme forening som Nissan Norge. Opplever ikke at vi har sammenfallende interesser, akkurat.
Hans Håvard Kvisle i foreningen skriver litt om dette her:
http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/106-hvordan-er-elbilforeningen-skrudd-sammen
Det var sannsynligvis en god idé å samarbeide så bredt som mulig den gangen elbilen var en eksotisk og sjelden blomst på norske veier. Nå befinner vi oss i en helt annen virkelighet. Romantikken er for lengst innhentet av hverdagen, og det har oppstått og vil oppstå stadig tydeligere interessemotsetninger mellom brukere/eiere og importører/forhandlere.
Denne tråden er bare ett, men et veldig tydelig eksempel på en slik interessemotsetning. Og altså et eksempel på en sak hvor foreningen ikke kan ta stilling, nettopp fordi man skal tjene "to herrer" og ender opp med ikke å tjene noen av dem.

Trig8

2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Strømbil

Litt off topic, men tar NAF verkstedene servicer på biler?
Svart Nissan Leaf 2013.

cra

Sitat fra: Strømbil på mandag 17. februar 2014, klokken 17:37
Litt off topic, men tar NAF verkstedene servicer på biler?

Så vidt jeg vet gjør de kun PKK/EU-kontroll. Ikke noe skruing og reparasjoner, nettopp for å være uhildet i PKK-saken (de har ingenting å vinne på å finne feil som ikke er der, siden de ikke skal tjene på reparasjoner i etterkant).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Balrog på mandag 17. februar 2014, klokken 17:31
Norges Allierte Fossilbilister?

Etter å ha sett NAF sin representant i den store elbildebatten på NRK nylig så er jeg imponert over hvor fremtidsrettet NAF opptrer. Tror faktisk at NAF ser hvilken vei bilsalget går ...

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TorC

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke dette er en opplagt sak for elbilforeningen. Elbilforeningen er jo for både forbrukerne og produsenter/forhandlere.

Elbilforeningen er jo perfekt for å håndtere slike saker med mindre alle parter er enige om at den ene siden har en "dårlig sak".

Jeg tror de fleste er enige om det er ikke helt greit at enkelte bedrifter "skummer fløten". Samtidig er det jo ikke greit å ta en "Apple inc".

Nissan har solgt oss et produkt som vi selv eier og derfor bør ha full råderett over. Det å monopolisere kundene som mange opplever er ikke greit.

Hvis Nissan-service faktisk gir noe merverdi som ikke andre vil kunne tilby på grunn av ærlige konkurransehensyn, så er det kanskje verdt å betale for. Problemet er at ingen vet om dette eksisterer. "Komiske Ali" hos Nissan henviser bare til forhandler, og forhandlerne henviser til "komiske Alis fetter".

Jeg tror at det er lite heldig rent bedriftsøkonomisk. Kunder som føler seg snytt kommer ikke tilbake.

Elbilforeningen burde jo derfor nettopp være en god "mellommann" for å formidle misnøyen vår slik at Nissan kan fortelle om hvilke fantastiske fordeler vi oppnår ved å bruke Nissan.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Strømbil

Svart Nissan Leaf 2013.

Gordon Retriever

Jeg sitter igjen med endel spørsmål etter å ha fulgt med på Nissans svar på henvendelser rundt service på Leaf:

Hvorfor drøyer det med at frittstående kjeder som f.eks. Mekonomen får Leaf inn i sine systemer?  Er det Nissan som ikke har stilt de nødvendige diagnoseprogrammene tilgjengelig, eller må de frittstående verkstedene gjøre investeringer i f.eks. programvare først, noe de ikke har funnet å være lønnsomt før det er et visst antall biler på veien?

Er service i Norden mer omfattende enn i land med sammenlignbart klima - f.eks. Sveits eller Canada?
Hvis ja, er det noen praktiske årsaker til dette, eller er forventes vi bare å være mer betalingsvillige når det kommer til vedlikehold av bil?

Her er hva engelske Auto Express skrev da deres langtidstest-Leaf hadde sin første service:

SitatSo what exactly happens to an electric car when it gets a service? Well,[...] not much! The job is mainly done with a laptop – there's not a socket set in sight. Because the Leaf doesn't have many oily bits, technicians check its health by plugging into its on-board computer.

Thankfully no fault codes popped up, indicating that [our car's] batteries, electric motor, charger and high-voltage cables were all in first-class condition – as you'd probably expect from a car with just under 5,000 miles on the clock. "It's a simple job to make sure everything's working okay," technician Richard Godley explained. "At this point in the Leaf's life, we don't even need to do any software updates."

WLMG [Nissan] also checked the car's systems, gave the brakes and tyres the once over and topped up any fluids. "There's not really much more to do," added Richard.


"The job is mainly done with a laptop"...

Strømbil

Mye av argumentene fra selger før jeg kjøpte Leaf gikk på at vedlikeholdskostnadene var lave.
Argument som:
-Ikke noe oljefilter og olje å bytte.
-Mindre slitasje på bremser, da regenerering stort sett gjør bremsejobben osv.
-Lad og kjør så mye du vil. Garanti på batteriet 8år/100 000 uansett.

Ingen info om at bremsekomponenter er så dårlige at de må ha årlig servicer.
At de må overvåke min bruk av batteriet årlig for å kunne garantere meg at jeg ikke har vesentlig tap før 100 000.

Har nå konfrontert firmaet jeg kjøpte bilen av med dette, og er spent på hvilke svar de kommer opp med.
Svart Nissan Leaf 2013.

FrodeK

Et forsøk på en konklusjon:
Veldig mange Leaf-eiere opplever serviceprisene som urimelig høye. Eller i beste fall ubegripelige.
Veldig mange av oss er medlem av samme forening.
Her er også Nissan Norge med.
Foreningen har altså, eller bør ha, en åpen og fordomsfri linje til dem som sitter med nøkkelen, svarene, løsningen eller hva man vil kalle det.
Så da er det vel bare å avtale det første møtet, eller hva?
Kom igjen nå, Snorre, eller hvem av dere som føler dere kallet på vegne av medlemmene deres.

Strømbil

Kontigenten for elbilforeningen kom jo akkurat i postkassen.
Vi kan jo avvente med å betale denne til vi ser om foreningen faktisk stiller opp for oss her..
Dette er en viktig sak for oss med Leaf, og det er snakk om store summer.
Svart Nissan Leaf 2013.

Strømbil

Sendte mail til verkstedsleder der jeg kjøpte bilen for å kanskje få noe svar.

MIN MAIL:
Ønsker derimot å få belyst en del ting som det virker som Nissan sentralt prøver å tåkelegge ang. service på Leaf.
Nå er det slik at verken Dere som forhandlere, eller Nissan sentralt  virker å kunne gi et godt svar på hva en service MÅ inneholde for at garanti skal opprettholdes.

Har sett sjekklisten, og ser at denne inneholder to punkter som omhandler EV.

EV bruker rapport og EV diagnose.

Er det slik å forstå at garanti på batteri bortfaller om disse punktene ikke blir utført?
Om så er tilfelle ønsker jeg en begrunnelse for dette.

SVAR:
Jeg tror nok ikke Nissan i utgangspunktet ønsker å tåkelegge noe.
Hva som skjer dersom et eller flere punkter fra Nissan sjekkliste blir utelatt fra en service og noe skjer med denne komponenten kan ikke jeg svare på, det er noe jeg antar Nissan tar stilling til i hvert enkelt tilfelle.
Som sagt for at garantien skal opprettholdes skal servicen utføres i henhold til fabrikantens spesifikasjoner uansett hvor servicen utføres.


Leser man i instruksjonsboken for Leaf henviser denne til Service-/Garantihefte.
I Service-/Garantihefte finner man "Mellomservice(12mnd/30.000km).
Denne inneholder kun et pollenfilterbytte, samt 11 punkter som skal inspiseres.
Det står ingenting her om at det må utføres en "Bremseservice" på bilen, for at garanti skal opprettholdes.
Svart Nissan Leaf 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA