Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

snurre100

#480
Sitat fra: johncl på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:01
Hm men smøringen av bremsene har jeg nå hørt fra flere hold er nødvendig pga de fysiske bremsene ofte brukes svært lite på Leaf. Jeg kan delvis forstå dette da det er snakk om sikkerheten, men samtidig virker det som en designtabbe hvis det er slik at denne smøringen bør gjøres en gang i året gjennom hele bilens levetid.

Overhalte calipere fra U.S.A koster $198,16 inklusiv frakt  innenlands i U.S.A .Med frakt til Norge og moms kommer de på ca.kr 2000.- En bremsesmøring koster  fra 650 til 1200.- Og jeg tror nok caliperne holder seg en 3-4 år.Så jeg smører bremsene selv og jeg har bestillt overhalte calipere fra U.S.A.Så kan Nissan ta garantien på caliperne å stappe et visst sted.
Venter på Kia E Niro

Kjell Leaf

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 01. mars 2014, klokken 11:03
Vedrørende smøring av bremsene; vil tro at en dreven mekaniker bruker under 3 minutter pr brems på denne jobben når hjulene er av.
Hvis elbileiere tar seg "råd" til å pedalbremse fremfor å regenerere noen ganger i uka i vintersesongen, vil bremseklosser- og skiver få bevegelse og friksjon nok til å holde seg virksomme i lang tid. For det er sjelden at behovet for bremseservice virkelig er til stede på Leaf etter ett år.
Dyrt er det ja, men mange tåpeligheter kommer frem nå massen henger seg på. Jeg lurer på om noen har vært på andre merkeverksteder noen gang siden mange her tror at ting er nesten gratis.
3 minutt pr brems ? Tenk litt, hjulet skal av og bremsene skal moves litt. Man skal finne frem verktøy, rydde bort utstyr, kjøre bilen inn og ut, en liten testtur, osv osv. Tror du noen kan jobbe i det tempoet du snakker om hele dagen ?  Ikke uvanlig med rundt 1500 kr/t på mange merkeverksteder, og da flyr pengene fort. De har også kjøpt inn utstyr til Leaf for et par millioner, og mekanikere på kurs.
Ja. som jeg sier er det for dyrt, men mange her har urealistiske krav til hva en service skal koste.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

snurre100

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 01. mars 2014, klokken 21:17
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 01. mars 2014, klokken 11:03
Vedrørende smøring av bremsene; vil tro at en dreven mekaniker bruker under 3 minutter pr brems på denne jobben når hjulene er av.
Hvis elbileiere tar seg "råd" til å pedalbremse fremfor å regenerere noen ganger i uka i vintersesongen, vil bremseklosser- og skiver få bevegelse og friksjon nok til å holde seg virksomme i lang tid. For det er sjelden at behovet for bremseservice virkelig er til stede på Leaf etter ett år.
Dyrt er det ja, men mange tåpeligheter kommer frem nå massen henger seg på. Jeg lurer på om noen har vært på andre merkeverksteder noen gang siden mange her tror at ting er nesten gratis.
3 minutt pr brems ? Tenk litt, hjulet skal av og bremsene skal moves litt. Man skal finne frem verktøy, rydde bort utstyr, kjøre bilen inn og ut, en liten testtur, osv osv. Tror du noen kan jobbe i det tempoet du snakker om hele dagen ?  Ikke uvanlig med rundt 1500 kr/t på mange merkeverksteder, og da flyr pengene fort. De har også kjøpt inn utstyr til Leaf for et par millioner, og mekanikere på kurs.
Ja. som jeg sier er det for dyrt, men mange her har urealistiske krav til hva en service skal koste.

Bremsesmøring er visstnok stipulert til 0.7 timer.I Moss trakk de fra 1000-1200.- På Minnesund trakk de fra 650.-
Venter på Kia E Niro

el nino

Sitat fra: Trond Arve på fredag 28. februar 2014, klokken 13:08
Sitat fra: vangli på fredag 28. februar 2014, klokken 12:45
På mandag skal jeg levere dieseldyret mitt på EU kontroll og service, og da får jeg samtidig vite om de også kan ta Leafen. Jeg oppdaterer når jeg vet mere, og klarer de å ta servicen skal dere nok få vite hvem  ;D
Ødegården Auto as på Trollåsen/Kolbotn tar også service på Leaf.
Dette er jo i mitt nærområde! :D Har du ca. pris for 1. gangsservice?

Mr.Zero

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 01. mars 2014, klokken 21:17
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 01. mars 2014, klokken 11:03
Vedrørende smøring av bremsene; vil tro at en dreven mekaniker bruker under 3 minutter pr brems på denne jobben når hjulene er av.
Hvis elbileiere tar seg "råd" til å pedalbremse fremfor å regenerere noen ganger i uka i vintersesongen, vil bremseklosser- og skiver få bevegelse og friksjon nok til å holde seg virksomme i lang tid. For det er sjelden at behovet for bremseservice virkelig er til stede på Leaf etter ett år.
Dyrt er det ja, men mange tåpeligheter kommer frem nå massen henger seg på. Jeg lurer på om noen har vært på andre merkeverksteder noen gang siden mange her tror at ting er nesten gratis.
3 minutt pr brems ? Tenk litt, hjulet skal av og bremsene skal moves litt. Man skal finne frem verktøy, rydde bort utstyr, kjøre bilen inn og ut, en liten testtur, osv osv. Tror du noen kan jobbe i det tempoet du snakker om hele dagen ?  Ikke uvanlig med rundt 1500 kr/t på mange merkeverksteder, og da flyr pengene fort. De har også kjøpt inn utstyr til Leaf for et par millioner, og mekanikere på kurs.
Ja. som jeg sier er det for dyrt, men mange her har urealistiske krav til hva en service skal koste.

Hva er det som er så tåpelig med mitt innlegg, Kjell Leaf? Har du jobbet på et bilverksted før? Jeg kommenterer ikke pris eller at verkstedet må kjøpe inn spesialverktøy, at folket må kurses osv. Jeg bare informerer om hvor lang tid det tar (NÅR HJULET ER AV) å skru ut en skrue, vippe ut et par bremseklosser, et par bevegelser med skrutrekkeren for å fjerne evnt rust/irr, på med fett og inn igjen. Tror du at mekanikerne skrur av hele kaliperen, bremseklave, glassblåser overflaten, godsnakker med pakningene, polerer stempelet mm, ja da tror du feil.
Service på Leaf er nemlig en drømmejobb - for de mekanikere som er på jobben for å tjene penger (les bonus).
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Balrog

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 01. mars 2014, klokken 21:17
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 01. mars 2014, klokken 11:03
Vedrørende smøring av bremsene; vil tro at en dreven mekaniker bruker under 3 minutter pr brems på denne jobben når hjulene er av.
Hvis elbileiere tar seg "råd" til å pedalbremse fremfor å regenerere noen ganger i uka i vintersesongen, vil bremseklosser- og skiver få bevegelse og friksjon nok til å holde seg virksomme i lang tid. For det er sjelden at behovet for bremseservice virkelig er til stede på Leaf etter ett år.
Dyrt er det ja, men mange tåpeligheter kommer frem nå massen henger seg på. Jeg lurer på om noen har vært på andre merkeverksteder noen gang siden mange her tror at ting er nesten gratis.
3 minutt pr brems ? Tenk litt, hjulet skal av og bremsene skal moves litt. Man skal finne frem verktøy, rydde bort utstyr, kjøre bilen inn og ut, en liten testtur, osv osv. Tror du noen kan jobbe i det tempoet du snakker om hele dagen ?  Ikke uvanlig med rundt 1500 kr/t på mange merkeverksteder, og da flyr pengene fort. De har også kjøpt inn utstyr til Leaf for et par millioner, og mekanikere på kurs.
Ja. som jeg sier er det for dyrt, men mange her har urealistiske krav til hva en service skal koste.

Terningkast 6 for debatteknikk her. Først anklager du dine meddebattanter for tåpeligheter og ignoranse og setter deretter et selvmål limt i vinkelen med tall tatt fullstendig ut av både sammenheng og virkelighet.

Bremsesmøringa er
1. Unødvendig om folk jevnlig bruker bremsene, slik som på alle andre bilmodeller. Jeg synes det er vanskelig å kjøre Leaf uten å bruke bremsen med den utrolig svake regenereringa bilen har (sammenlign med Tesla MS) Du ser dette ganske greit gjennom felgene ved at skivene er fri for rust, riller og striper.
2. Noe ingen som får bilen tilbake fra service har mulighet til å sjekke at faktisk er utført
3. Noe som kan utføres grundig (alt av og på igjen) og tar sikkert 30 minutter per hjul
4. Noe som kan utføres raskt og tar knapt 5 minutter per hjul og strengt tatt er godt nok, men mindre det skulle være noe galt som oppdages.
5. Står bilen mye  i saltsesongen er bremseservice selvsagt en nødvendighet, uansett kjøretøy.

At det koster et par millioner for utstyr til Leaf? Dette er som når Tybring-Gjedde regner ut at det vil være 70 miliarder ikke-vestlige innvandrere i Oslo i 2050.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Rio

Dette må gjøres på en forsvarlig måte de kan stå inne for, og det sier seg selv at det tar tid. Man kan ikke ta en "3 minutters-jobb" og så si at det er en jobb de kan garantere, og langt mindre stole på at kunden forhåpentligvis har vett nok til å bruke mekanisk bremse ordentlig ofte nok.

Videre må man skille snørr og barter her: Hvis Nissan Norge/Nordic sier at "bremsene skal demonteres totalt for at garantien skal være gyldig", så må forhandlerens mekaniker gjøre det. Da er det ikke rimelig å kritisere forhandleren for å gjøre det de kvitterer på at de har gjort.

Og ja, selvsagt kan man diskutere hvor mye tid det skal ta, men det er en rimelig stor jobb som skal gjøres.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

LeafSwe

Smörjning av bromsar tog 15-20minuter för alla fyra hjulen på Nissan verkstad i Sverige.
3P+
3SR+

Daeedor

Smøring av bremser kan jeg gjøre selv jeg også.

MEN: jeg fikk beskjed på verksted om at ved bremse-service skal kalipere AV , bremsestempler UT , alt rengjøres og smøres opp (sleidebolter også) for så å monteres igjen samt at bremsesystemet selvsagt må luftes.

At noen her på forumet sammenligner en slik jobb med å spraye litt 5-56 og lettolje på kritiske steder , samt å "kikke litt" på bremsebelegget , finner jeg merkelig. Dette er nemlig to HELT forskjellige ting.  Dersom et verksted gjør sistnevnte , bør det ikke koste stort. (man kan selvsagt gjøre det selv ! ) DERIMOT : Gjør de det førstnevnte (som jeg vil betale for ), så koster det nok etpar lapper- det er nemlig ganske mye jobb.   ::)

Daeedor

Sitat fra: LeafSwe på søndag 02. mars 2014, klokken 19:13
Smörjning av bromsar tog 15-20minuter för alla fyra hjulen på Nissan verkstad i Sverige.

Javel - da har de garantert IKKE demontert kalipere og stempler.  Da snakker vi ikke om bremse-service min venn , da snakker vi om en runde med trykkluft og sprayboks , og det betaler ihvertfall ikke jeg for - det gjør jeg nemlig selv.

Demontering av kalipere , stempler , rengjøring og montering samt lufting går nok på ca 1,5 timer MINIMUM tipper jeg.

BE

#490
Leaf må i så fall være påmontert de skrøpeligste bremsene på markedet. Selvsagt også spesialmonterte drittbremser bare på de nordiske, for de er de eneste som trenger denne oppsmøringen...

Edit: Det lyser lang vei at dette er et servicepunkt som bare har til hensikt å dra inn mer penger. Andre produsenter klarer seg med inspeksjon av bremsene, som selvsagt kan resultere i behov for oppsmøring.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Powerflux

Det må jo være tidenes jalla bremser hvis stemplene må ut hvert år?? Dette lukter jo bullshit laaang vei og høres ut som en snedig måte melke kroner på uten å måtte løfte en finger!
Hvem skal kunne sjekke om det faktisk er utført??

Jeg har skrudd mye på bremser på motorsyklene mine de siste 10 årene, deriblant demontering og pakningbytter på 6 stempels calippere. Det tar tid, ingen tvil om det men at det er en årlig nødvendighet er HELT på trynet :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rio

Igjen, her må man skille snørr og barter!

Hvis Nissan sier at "bremsene skal ut", så må forhandleren ta ut bremsene, og så koster det deretter. Det er ikke en liten jobb.

Så kan man kritisere Nissan for å lage slike bremser, men igjen så nytter det ikke å skylde på de som gjør jobben sin, slik den er spesifisert av Nissan.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Det er jo nettopp Nissan vi syter på. Da spesielt Nissan Nordic som har innført dette latterlige kravet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Powerflux

Da blir jo spørsmålet om dette kun gjelder norske Leaf?
Hvis det er saken kan man jo lure om dette er Nissan Norge som "skaffer" sine forhandlere/verksteder bambus inntekter!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA