Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think 2010 med isofeil/defekt batteri. Vrakes eller reparere?

Startet av Team Lotus, onsdag 26. september 2012, klokken 12:14

« forrige - neste »

Mr.Zero

Den dagen en nissanmekaniker demonterer en caliper i molekyler på en ett år gammel Leaf fordi han skal utføre smøreservice - ja det er den dagen alle poteter er like store! Et stempel i en caliper kan sette seg fast, men da snakker vi ikke om en bil som er 1-3 år gammel. Det er primært bremseklossene som setter seg fast - og noen ganger gliderne - særlig om støvmansjettene ikke tetter skikkelig. At et stempel kan gå tregt eller sitte fast forekommer, men da er bilen som oftest gammel. Eller så er det et VAG-produkt.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kjell Leaf

Sitat fra: BE på søndag 02. mars 2014, klokken 19:47
Leaf må i så fall være påmontert de skrøpeligste bremsene på markedet. Selvsagt også spesialmonterte drittbremser bare på de nordiske, for de er de eneste som trenger denne oppsmøringen...

Edit: Det lyser lang vei at dette er et servicepunkt som bare har til hensikt å dra inn mer penger. Andre produsenter klarer seg med inspeksjon av bremsene, som selvsagt kan resultere i behov for oppsmøring.

Mange fossile biler kjører rundt med skiver bak fulle av rust og trege kalippere bak fordi sjåførene kjører forsiktig og aldri bremser hardt. Mercedesen til min far var ikke så gammel før en kalipper bak hang seg grunnet mye salt og lite hard bremsing. Burte vært demontert og smurt en gang i året bremsene hans også ;D Men jeg har aldri hatt det problemet pga. hardere bruk av bremsene.
Det er mye man kunne gjort selv på en service for fossilbiler også.. Hvorfor bytter de olje på servicen og tar en formue for det ? Man kan jo bytte oljen selv, og i tillegg kjøpe samme oljen til billigere pris. Hvorfor i all verden bytter de tennplugger på service og tar en formue for det også, det er jo enkelt å gjøre dette selv osv osv..............
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Knotten

Nå har denne tråden fyllt opp 34 sider, helt fantastisk, eller?
Fantastisk hva syteklubben ´Kill Nissan Som Har Gitt Oss Denne Flotte Bilen´klarer å få til.
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Powerflux

Sitat fra: Knotten på søndag 02. mars 2014, klokken 22:22
Nå har denne tråden fyllt opp 34 sider, helt fantastisk, eller?
Fantastisk hva syteklubben ´Kill Nissan Som Har Gitt Oss Denne Flotte Bilen´klarer å få til.
Har du en egeninteresse her eller er det et anfall av hjernevaskelse?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Trond Arve

Sitat fra: el nino på lørdag 01. mars 2014, klokken 22:47
Sitat fra: Trond Arve på fredag 28. februar 2014, klokken 13:08
Ødegården Auto as på Trollåsen/Kolbotn tar også service på Leaf.
Dette er jo i mitt nærområde! :D Har du ca. pris for 1. gangsservice?
Nix, men jeg fikk raskt tilbud per e-post da jeg spurte.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Kjell Leaf

Sitat fra: Powerflux på søndag 02. mars 2014, klokken 22:29
Sitat fra: Knotten på søndag 02. mars 2014, klokken 22:22
Nå har denne tråden fyllt opp 34 sider, helt fantastisk, eller?
Fantastisk hva syteklubben ´Kill Nissan Som Har Gitt Oss Denne Flotte Bilen´klarer å få til.
Har du en egeninteresse her eller er det et anfall av hjernevaskelse?
Hvorfor lurer du på det ?
Jeg er helt enig med han, vel er det i dyreste laget, men sytingen har tatt helt av.
Noen her er jo ikke villige til service i det hele tatt på den nye bilen.........................
Må man være hjernevasket for ikke å være den som påstår at en service bør ta 12 minutt og koste 99,- kroner ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Trist at så mange tror det er noe spesielt med bremsene til Leaf, men det er det altså ikke. Det er helt vanlige bremser, og det trengs vanlig ettersyn på disse som på alle andre biler. Det er flust av biler med kraftig motorbrems og regenerering som klarer seg utmerket uten årlig smøring.

Men årlig _påkrevd_ smøring er like fornuftig som bytte av blinklysolje. Noen hadde sikkert betalt gladelig for sistnevnte også, dersom det var oppført i serviceboken.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Balrog

Hvorfor skal man reparere noe som ikke er ødelagt?

Scientologene i BNH kan jo få Nissan Norge til å kreve at batteripakka skal demonteres hvert 5. år, baklysene demonteres for smøring av elektriske kontaker, at gulvtrekk og taktrekk skal demonteres for rustkontroll av aluminiumsdeler og plast, og at setene skal demonteres for kontroll av innlagt varme annethvert år.

Jeg har sikkert kjørt mellom 7 og 900.000 km med ulike biler opp gjennom årene. Aldri har bilene måttet smøre opp bremser med unntak av en bil som hadde stått fra senhøstes til neste sommer. Den var nesten 20 år gammel og hadde 300.000 km på telleren, og hadde da samme servicebehov som en knapt innkjørt Nissan Leaf. Latterlig.

Man blir aldri populær av å påpeke at keiseren ikke har klær, men dette servicepunktet er utelukkende lagt til for at Nissan skal slippe garanti/reklamasjonsutbedringer av bremser og for at forhandlerne ikke skal miste sine marginer i "ettermarkedet" fordi det er en elbil. Og ettersom alle uten peiling på bil er kjempeengstelige for at bremsene de bruker daglig plutselig skulle slutte å virke, betaler alle serviceavlat til BNH og Nissan.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Powerflux

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 02. mars 2014, klokken 22:43
Må man være hjernevasket for ikke å være den som påstår at en service bør ta 12 minutt og koste 99,- kroner ?
Nei, men så var det heller ikke snakk om en total service på 12 minutter og til kr. 99!!
Derimot å bli tvunget inn i et regime som kun er konstruert for å suge penger av folk som ikke vet bedre....og atpåtil forsvare det minner litt om hjernevasking ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kjbu

Sitat fra: Daeedor på søndag 02. mars 2014, klokken 19:39
MEN: jeg fikk beskjed på verksted om at ved bremse-service skal kalipere AV , bremsestempler UT , alt rengjøres og smøres opp (sleidebolter også) for så å monteres igjen samt at bremsesystemet selvsagt må luftes.

Er det mulig å få dette bekreftet? For jeg har hørt at det kun er glidesonen for bremseklossene som skal smøres. Ikke stempel, ikke styrepinner.

Stempel og styrepinner ligger innkapslet bak gummi og er fylt med smøring. Disse setter seg ikke fast med det første.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

vangli

Da har jeg avtalt 2. års service (hovedservice) på min Leaf fra januar 2012. Røa Autoco på Røa i Oslo har fast pris på hovedservice, kr 2995,-, inkl deler og mva. Se http://www.roa.no/

Det jeg ikke får er den den verdiløse batterirapporten. Der er Leaf Spy appens informasjon mye bedre :-)

Fint at det nå begynner å bli konkurranse.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

Thomas Parsli

Sitat fra: Powerflux på søndag 02. mars 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 02. mars 2014, klokken 22:43
Må man være hjernevasket for ikke å være den som påstår at en service bør ta 12 minutt og koste 99,- kroner ?
Nei, men så var det heller ikke snakk om en total service på 12 minutter og til kr. 99!!
Derimot å bli tvunget inn i et regime som kun er konstruert for å suge penger av folk som ikke vet bedre....og atpåtil forsvare det minner litt om hjernevasking ::)

Det er hjernevasking, men den har foregått over mange år i form av dyr service og enda dyrere deler.
Når vi i tillegg har så mye penger (i Norge, verdens beste land) at vi ikke en gang stiller spørsmål ved hva vi betaler for må det også kalles en vellykket hjernevasking...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Sitat fra: vangli på mandag 03. mars 2014, klokken 08:59
Da har jeg avtalt 2. års service (hovedservice) på min Leaf fra januar 2012. Røa Autoco på Røa i Oslo har fast pris på hovedservice, kr 2995,-, inkl deler og mva. Se http://www.roa.no/

Det jeg ikke får er den den verdiløse batterirapporten. Der er Leaf Spy appens informasjon mye bedre :-)

Fint at det nå begynner å bli konkurranse.

Mvh Bent
Det var en absolutt akseptabel pris, skulle gjerne sett tilsvarende tilbud her på vestlandet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rio

Jeg synes vi skal holde oss for gode til å anklage hverandre for å være hjernevasket.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

#509
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 03. mars 2014, klokken 09:16
Sitat fra: Powerflux på søndag 02. mars 2014, klokken 23:22
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 02. mars 2014, klokken 22:43
Må man være hjernevasket for ikke å være den som påstår at en service bør ta 12 minutt og koste 99,- kroner ?
Nei, men så var det heller ikke snakk om en total service på 12 minutter og til kr. 99!!
Derimot å bli tvunget inn i et regime som kun er konstruert for å suge penger av folk som ikke vet bedre....og atpåtil forsvare det minner litt om hjernevasking ::)



Det er hjernevasking, men den har foregått over mange år i form av dyr service og enda dyrere deler.
Når vi i tillegg har så mye penger (i Norge, verdens beste land) at vi ikke en gang stiller spørsmål ved hva vi betaler for må det også kalles en vellykket hjernevasking...

Thomas
Siden du ser ut til å ha så god peiling kan du sikkert svare på dette :
Hvor lang tid bør servicen på en Leaf ta, og hva bør den koste ? Hvilken timepris mener du Nissan bør ta ?
Hvilke servicepunkter skal de klare å utføre på den tiden du mener servicen skal ta ?
Flott at det er noen som deg som ikke er hjernevasket og har god bakkekontakt og som kan svare skikkelig på dette ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA