Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. februar 2022, klokken 15:24

Må tilstå at jeg aldri har likt fyren og kan fremdeles ikke fordra han, så det farger nok mine utsagn.
Han dalte noen tusen fot her dengang han ervervet seg tilnavnet «Bulke-Jens». Merkelig oppførsel av en nylig avgått statsminister i Stoltenberg I, langt under pari.

turfsurf

Sitat fra: KjellG på onsdag 16. februar 2022, klokken 01:15

Han dalte noen tusen fot her dengang han ervervet seg tilnavnet «Bulke-Jens».
Ja, glemmer ikke det. Sier mye om hva slags person han er.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Han er politisk kamelon, mot nato - for nato, mot atomvåpen - for atomvåpen etc. etc.

Og jobber sikkert for "mannen i gata" i likhet med resten av Ap...

hELgenen

Jens Stoltenberg har lite eller ingenting med dagens strømpriser å gjøre selv om han er tatt i å stikke fra en kollisjon i 2001 og således viser tegn på manglende moral. Dette med å stikke fra å ha kjørt på andre biler ble også fulgt opp av en annen AP statsråd i 2007 (https://www.nettavisen.no/artikkel/kjorte-inn-i-bil/s/12-95-1513400)

Mulig det er en egen subkultur innad i AP for å gi bare gi f...- jeg vet ikke - men det jeg vet er at AP står i fremste rekke innad i regjeringen for å beholde mest mulig av de ekstra inntektene de får inn på de ekstreme kraftprisene.
De jobber iherdig med å finne opp stadig nye ordninger til de som roper høyest og håper vel på den måten å sitte igjen med en ekstra skatt på de som faktisk klarer å betale strømregningen som den er.

Høy moral er det dessverre få av dagens politikere som har - faktisk ser det vel mer ut som man bør ha lav moral for å komme i posisjon. Selv innad i KRF har man jo prøvd å snike til seg midler man strengt tatt visste man ikke hadde rett på

Counterpointer

Personkarakteristikker kan med fordel droppes i denne tråden. Spesielt når det ikke er relatert til saken i det hele tatt!

stefse

Skattlegge strømmen så til de grader som her, er en meget dårlig måte å ta inn "skatt" på. Det skjønner de fleste regjeringer, men om vår regjering skjønner noe som helst utover det de blir fortalt av kraftbransjen og evt. tyskerne, er jeg ikke overbevist om.
Det er en grunn til at USA f.eks er så oppsatt på lave olje og energipriser. De skjønner at tilgang til energi er en sentral del av verdiskapningen.

Det vi holder på med her, er som å skattlegge en hundrelapp med 80%. 100 lappen dør før den fikk sjansen til å vokse til en 500 lapp, som kunne vært skattlagt for 30%. De prioriterer å drepe for 80kr foran en sunn og repeterbar inntekt på 150kr, og får  arbeidsledighet og annen generell elendighet attpå.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

En (av flere) ting jeg ikke skjønner er at flere ledende personer, støttet av fagpersoner, sier at en makspris på langt over gjennomsnittspris siste 10 år kommer til å tømme alle reserver fordi vi da ikke kommer til å spare overhode, men sløse maksimalt.

Dette sies selv om en nå ser at ekstremt høy pris ikke fører til noe særlig lavere forbruk. Priselastiteten er bare på en prosent.

Det lurer en liten mistanke om at med god eksportkapasitet så vil det være veldig fristende for norske produsenter å heller selge ut kraft for eksport enn å levere til et norsk marked med makspris. Så det er profittjag som vil tømme reservene, ikke at forbrukerne sløser. Men det fremstår vel som et litt dårlig argument for å flå folk.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 16. februar 2022, klokken 23:21
En (av flere) ting jeg ikke skjønner er at flere ledende personer, støttet av fagpersoner, sier at en makspris på langt over gjennomsnittspris siste 10 år kommer til å tømme alle reserver fordi vi da ikke kommer til å spare overhode, men sløse maksimalt.

Dette sies selv om en nå ser at ekstremt høy pris ikke fører til noe særlig lavere forbruk. Priselastiteten er bare på en prosent.

Det uttales jo fra flere hold at man skal sørge for landstrøm til oljeplattformer med energieffektiviseringstiltak.

Flere av politikerne har jo uttalt at det skal kunne spares inn 10TWh på dette viset. Noe som selvfølgelig bare er optimistiske teoretiske tall fra en eller annen forsker.

Og hvem tror dere får kostnaden for disse tiltakene? Jo, det er selvfølgelig privatpersoner og næring.

Dette vet jo selvfølgelig politikerne, men de har jo god trening i å lyve om kraftmarkedet, så de blunker jo ikke en gang når de presenterer dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. februar 2022, klokken 06:38

Det uttales jo fra flere hold at man skal sørge for landstrøm til oljeplattformer med energieffektiviseringstiltak.

Flere av politikerne har jo uttalt at det skal kunne spares inn 10TWh på dette viset. Noe som selvfølgelig bare er optimistiske teoretiske tall fra en eller annen forsker.

Og hvem tror dere får kostnaden for disse tiltakene? Jo, det er selvfølgelig privatpersoner og næring.

Dette vet jo selvfølgelig politikerne, men de har jo god trening i å lyve om kraftmarkedet, så de blunker jo ikke en gang når de presenterer dette.
Det begynner å bli mer konkret motstand mot landstrøm. Det såkalte «miljøargumentet» er jo bare grønnvasking av CO2 regnskapet til Norge.

Det er som du sier en utopi å spare 10TW på Enøk, det blir som Clinton sitt utsagn «i did not have sex with that woman» når alle viste det ikke stemte.
Alternative fakta heter jo dette nå [emoji1744]

hELgenen

Flere dystre spådommer....
https://www.nrk.no/norge/slutt-pa-kraftoverskot-om-fem-ar-1.15857020

https://www.tv2.no/a/14580712/

Da blir det slik jeg har spådd...at de nye kablene gir 2 effekter :

-Dyrere strøm for alle
-Mer natur må bygges ned for å kompensere det

Så vi skal altså betale mer - for å kunne ødelegge mer natur.

Og 1 April kommer justeringen av nettleie med nye tariffer og de offentlige avgiftene skal også opp.

Dette er nesten som en styrt avvikling av Norge der politikere får mer makt over folket....

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. februar 2022, klokken 07:27
Og 1 April kommer justeringen av nettleie med nye tariffer og de offentlige avgiftene skal også opp.
Jeg spår at det blir bråk rundt dette.

Det jeg ikke tør spå er hva løsningen blir.

Det er jo antydet små beløp på justering i forhold til hva  nettleie er totalt, og kraftprisen er jo den sentrale faktoren i strømprisen.

Det de nok tenkte var at strømprisen skulle synke på våren slik den pleier å gjøre. Nå vil den jo antagelig ikke gjøre det og da blir ytterligere kostnader til strøm veldig vanskelig å få til politisk.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. februar 2022, klokken 07:27
Flere dystre spådommer....
https://www.nrk.no/norge/slutt-pa-kraftoverskot-om-fem-ar-1.15857020

https://www.tv2.no/a/14580712/

Da blir det slik jeg har spådd...at de nye kablene gir 2 effekter :

-Dyrere strøm for alle
-Mer natur må bygges ned for å kompensere det

Så vi skal altså betale mer - for å kunne ødelegge mer natur.
Det tas til orde for granskning

https://www.tronderdebatt.no/statnett-ma-granskes/o/5-122-39022?fbclid=IwAR3HVdWyJ7V7HAE4makxhLUVNz1dB1zT-mpIB5bxY_lLLxeFNTTDmFIgpwE

Det tenker jeg er en retning en må se nøye på.

For det er sannsynlig at vi må ha mer kraft og da trenger en instanser som tjener folket som helhet, ikke kraftbransjen sin fortjeneste.

En bør i prioritert rekkefølge;

Gjøre noe med beskatningen av oppgradering av eksisterende vannkraft slik at vi kan få ut de 7 TW som ligger der uten å bygge ut noe mer.

Skrote elektrifisering av sokkel fra land og legge utgifter for elektrifisering på oljebransjen, hvor den faktisk hører hjemme. Vi får da sikkert litt reduserte inntekter og det er jo riktig måte å ta det på.

Forby bitcoin fabrikker i Norge uten ansatte og være litt restriktive med serverparker ol som kun drar massivt med strøm og ikke gir mange arbeidsplasser.

Satse stort på Enøk tiltak med tilskudd til effektive tiltak ikke bare de upopulære.

Støtte solceller, solfangere, mikrokraftverk og minikraftverk.

Få inn smarte batteriløsninger i elnettet. Hvis en litt større del av privatboliger kunne koblet et husbatterier til sentral styring, så kunne en ha bidratt til balansering av nettet.

Se mot fremtiden med SMR (small modular reactors), MSR (molten salt reaktor), Thorium reaktorer, Fisjonsreaktorer, kostnadseffektiv havvind (type 30 TW), og andre nye rene måter å binde hydrogen i ammoniakk ol.

Noe vindmøller og vannkraftutbygging bør være mulig uten å måtte ta vernet natur, men dette står et stykke ned på lista.

Edit; og så MÅ vi klargjøre at de to siste utenlandskablene er eksportkabler som kun kan brukes til overskuddsenergi.
Går ikke det, må de legges ned i sin helhet.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 17. februar 2022, klokken 07:19
Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. februar 2022, klokken 06:38

......, det blir som Clinton sitt utsagn «i did not have sex with that woman» når alle viste det ikke stemte.

"Kokte" ikke det ned til en diskusjon rundt hva som ligger i begrepet hensyntatt den konkrete situasjonen det var snakk om? Her fremsettes det jo nokså drøye påstander om både den ene og den andre, både navngitte personer og yrkesgrupper, men den fordelen man har på et forum som dette er jo at man ikke fremstår som noe annet enn et anonymt nick og ikke har noen bevisbyrde for noe som helst så påstander florerer til dels nokså villt og hemningsløst, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Det er ca. 2 millioner eneboliger, rekkehus og hytter i Norge. Med solceller på taket på alle disse er det ganske stort potensiale for energiproduksjon. På hytta vår med gode solforhold hele året får jeg estimert 6400 kWh/år og hjemme med ganske stor takflate i gunstig vinkel, men uten sol fra oktober til mars, er det estimert årsproduksjon på 9400 kWh. Alt med de beste solcellene til Otovo. Totalt vi det koste meg ca. 500000,- i investering etter Enovatilskudd. Det blir lang nedbetalingstid selv med de strømprisene vi ser nå, over 30 år med 1 kr/kWh, men ca. 20 år om jeg forutsetter at jeg bruker all egenprodusert strøm selv, og dermed slipper å betale nettleie for denne strømmen. Og selvsagt kommer mva. og avgifter på strøm, rente på lån, inflasjon osv. inn i bildet og forkludrer regnestykket. Poenget er uansett at det ikke er lønnsomt med solceller på kort eller mellomlang sikt for privatpersoner.

Hvis vi antar 6000 kWt/år i snitt per tak så er det et potensiale for en årlig energiproduksjon på private hus og hytter i Norge på ca. 12 TWh (ca 8% av Norges årlige strømproduksjon). For at man skal få bygd ut noe særlig av dette må nok prisene på solcelleinstallasjoner betydelig ned og støtteordningene må være bedre. "Folk flest" har ikke råd til å installere solceller med dagens kostnader og lange nedbetalingstid. I tillegg produserer solceller lite strøm den tida på året husholdningene har mest bruk for strømmen, og når strømmen også er dyrest.

Kostnader er nok også utfordringen med ENØK. De mest effektive tiltakene er kostbare, og har lang nedbetalingstid, så her må nok også Enova få mulighet til å støtte tiltak som hjelper på energiforbruket (etterisolering, nye vinduer osv.) med høyere andel av kostnadene enn i dag for at "folk flest" skal hente ut sin andel av potensialet for ENØK. Med gjennomsnittlig 2000 kWh pr. år i redusert strømforbruk til oppvarming av hus og hytter i Norge kan vi spare 3-4 TWh/år, men det vil koste mye å realisere denne energisparingen.

Nå ser det uansett ut til at regjeringen ser for seg at strømprisene i Norge skal ligge godt over 1 kr/kWh framover uansett siden flytende havvind er lansert som en løsning på energikrisen. Kanskje det uansett vil være lønnsomt for privatpersoner å ta opp lån for å etterisolere og montere solceller...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

arthur

Sitat fra: THE på torsdag 17. februar 2022, klokken 09:03
Nå ser det uansett ut til at regjeringen ser for seg at strømprisene i Norge skal ligge godt over 1 kr/kWh framover uansett siden flytende havvind er lansert som en løsning på energikrisen. Kanskje det uansett vil være lønnsomt for privatpersoner å ta opp lån for å etterisolere og montere solceller...

Takk for informativt innlegg!  :+1:

Strømpris - nja, man kan i dag få avtale om fast pris i opptil fem år fremover til 95 øre per kWt. Nettleie kommer i tillegg. I dag ser vi de laveste strømprisene på tre måneder, våren er i anmarsj så min "prognose" er at vi vil s efallende priser fremover hvilket vil gjøre det mulig for å inngå avtale til langt under de nevnte 95 øre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA