Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: THE på torsdag 17. februar 2022, klokken 09:03
Poenget er uansett at det ikke er lønnsomt med solceller på kort eller mellomlang sikt for privatpersoner.
Grei gjennomgang i hele posten din [emoji1360]

Hva om staten hadde kjøpt Ottovo eller laget et lignende selskap som kjøpte inn i store kvanta solgte uten profit (evt med subsidiering) og i tillegg uten mva.

Dette ville ligne satsningen på elbiler og kunne blitt veldig populært.
Effekten ville være massiv etablering av alternativ energikilde og mye sysselsetting i dette selskapet.

Hadde de inkludert en batteriløsning som avlastet nettet så ville en kunne få en stor effekt der også.

Personlig så liker jeg mye bedre å investere en sum som gir reduserte utgifter videre enn å betale høye utgifter.
Folk kan da også planlegge å gjøre investeringer mens de er yrkesaktive og ha lavere utgifter som pensjonist.

Litt en vinn vinn situasjon.

hELgenen

Nå ser det uansett ut til at regjeringen ser for seg at strømprisene i Norge skal ligge godt over 1 kr/kWh framover uansett siden flytende havvind er lansert som en løsning på energikrisen. Kanskje det uansett vil være lønnsomt for privatpersoner å ta opp lån for å etterisolere og montere solceller...

Nå er det slik at vind eller havvind uansett vil anmeldes fullstendig prisuavhengig - det er altså ikke slik at de setter en minstepris på 1 krone for levere kraften.

Så selvkost prisen på havvind er egentlig totalt uinteressant - man kan nemlig ikke disponere vind slik som vann - det blåser når det blåser og det finnes ingen mulighet for lagring.........

THE

Selvkost på havvind er ikke uinteressant etter mitt syn. Når prisen for utbygging, drift og vedlikehold av flytende havvind-installasjoner ligger på ca. 1,2 kr/kWh så må det legges til grunn. For at det skal være aktuelt å etablere havvind må det bygges ut store installasjoner med betydelig produksjon, og utbygger må vite at de tjener penger på dette. Tror ingen vil bygge ut flytende havvind uten at de regner inn en betydelig avkastning. Hvis forventet prisnivå på strøm i Norge skal ligge på 50-70 øre/kWh som mange nordmenn håper på, så må vindkraftutbyggerne basere seg på å eksportere vindkraft til høyere priser enn det norske markedet er villig til å betale. Hvis flytende havvind skal hjelpe på energisituasjonen i Norge så må vi anta at strømprisene må være minst på nivå med det som er nødvendig for at havvind skal gå økonomisk i balanse, ellers må havvind subsidieres betydelig.

Da må det være et mye bedre alternativ for utbyggerne å investere i bunnfaste havvindinstallasjoner i andre deler av Nordsjøen der de kan produsere strøm til ca. halve prisen sammenlignet med flytende installasjoner utenfor norskekysten. Problemet er som hELgenen påpeker mangel på lagring av vind- og solenergi. Norge har jo noen gigantiske batterier i form av vannmagasinene våre, og noen av dem er allerede utstyrt med pumpekraft og kan utnytte gratis strøm fra vindkraftoverskudd til å fylle magasinene, men det vil ikke hjelpe på økonomien til havvindutbyggingene. En kombinasjon av batterier for korttidslagring og hydrogen for langtidslagring av overskuddsproduksjon fra sol- og vindenergi vil nok være nødvendig for å sikre Europa stabil tilgang på fornybar energi. Heller ikke kjernekraft er en løsning da det er energiproduksjon med lite reguleringsmulighet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

filtvet

Nå skal tydeligvis nettleien økes ganske mye også så da øker omfordelingen igjen - fra fattig til rik.

jkirkebo

Det er ca. 2 millioner eneboliger, rekkehus og hytter i Norge. Med solceller på taket på alle disse er det ganske stort potensiale for energiproduksjon. På hytta vår med gode solforhold hele året får jeg estimert 6400 kWh/år og hjemme med ganske stor takflate i gunstig vinkel, men uten sol fra oktober til mars, er det estimert årsproduksjon på 9400 kWh. Alt med de beste solcellene til Otovo. Totalt vi det koste meg ca. 500000,- i investering etter Enovatilskudd. Det blir lang nedbetalingstid selv med de strømprisene vi ser nå, over 30 år med 1 kr/kWh, men ca. 20 år om jeg forutsetter at jeg bruker all egenprodusert strøm selv, og dermed slipper å betale nettleie for denne strømmen. Og selvsagt kommer mva. og avgifter på strøm, rente på lån, inflasjon osv. inn i bildet og forkludrer regnestykket. Poenget er uansett at det ikke er lønnsomt med solceller på kort eller mellomlang sikt for privatpersoner.

Enten er det noe feil her eller så ligger det mye mer inne i kostnadene enn bare paneler montert på eksisterende tak. Mitt anlegg hjemme produserer 13.000kWh i året og kostet meg 115.000,- etter Enova-tilskudd i 2013 (tilskuddet er nå høyere). Riktignok med en del egeninnsats, men ikke mer enn at et par montører hadde fikset det på godt under en uke. Anlegget er ca. nedbetalt om et par år. Jeg bruker 5000kWh selv og eksporterer 8000kWh til en pris på 110 øre/kWh.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: THE på torsdag 17. februar 2022, klokken 10:32
Selvkost på havvind er ikke uinteressant etter mitt syn. Når prisen for utbygging, drift og vedlikehold av flytende havvind-installasjoner ligger på ca. 1,2 kr/kWh så må det legges til grunn. For at det skal være aktuelt å etablere havvind må det bygges ut store installasjoner med betydelig produksjon, og utbygger må vite at de tjener penger på dette.

Sant nok - men de som bygger ut får ofte tilskudd eller garantier slik at de kan leve med priser lavere enn f.eks 1.2 kr/kwh

Hywind Tampen fikk vel 2.3 Milliarder kroner av våre skattepenger......
Det utgjorde så mye som 43% av prosjektets investeringskostnader

Iblant er det noen utenlandske pensjonskasser eller andre som vil kjøpe seg grønn også - og de betaler gjerne Europeisk pris og synes kanskje 1.2 kr/kwh er helt ok. At denne kraften må transitteres gjennom Norge betyr ikke så mye for dem - bare de slipper unna med 1.2 kr/kwh. Og disse får da indirekte en del av f.eks tilskuddene fra våre skattepenger (ref. Hywind tampen). Mao. vi, skattebetalere, gir i praksis tilskudd til europa  og får tilbake høyere kraftpriser...

Det er jo disse nye kablene som har åpnet opp for slik bruk av penger.....

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. februar 2022, klokken 10:52
Enten er det noe feil her eller så ligger det mye mer inne i kostnadene enn bare paneler montert på eksisterende tak. Mitt anlegg hjemme produserer 13.000kWh i året og kostet meg 115.000,- etter Enova-tilskudd i 2013 (tilskuddet er nå høyere).

Vel - for 115.000 NOK får du vel ikke installert så mye paneler i dag.
Et kort overslag fra OTOVO her gir en installasjon på 168k NOK for et anlegg som har forventet årlig produksjon på 5600 kwh. Ut over de 168.000 som anlegget koster må jeg nok anta en byggesøknad på ca 70.000 NOK (ja,den er ekstrem høy her jeg bor dessverre)

THE

Det er ca. 2 millioner eneboliger, rekkehus og hytter i Norge. Med solceller på taket på alle disse er det ganske stort potensiale for energiproduksjon. På hytta vår med gode solforhold hele året får jeg estimert 6400 kWh/år og hjemme med ganske stor takflate i gunstig vinkel, men uten sol fra oktober til mars, er det estimert årsproduksjon på 9400 kWh. Alt med de beste solcellene til Otovo. Totalt vi det koste meg ca. 500000,- i investering etter Enovatilskudd. Det blir lang nedbetalingstid selv med de strømprisene vi ser nå, over 30 år med 1 kr/kWh, men ca. 20 år om jeg forutsetter at jeg bruker all egenprodusert strøm selv, og dermed slipper å betale nettleie for denne strømmen. Og selvsagt kommer mva. og avgifter på strøm, rente på lån, inflasjon osv. inn i bildet og forkludrer regnestykket. Poenget er uansett at det ikke er lønnsomt med solceller på kort eller mellomlang sikt for privatpersoner.

Enten er det noe feil her eller så ligger det mye mer inne i kostnadene enn bare paneler montert på eksisterende tak. Mitt anlegg hjemme produserer 13.000kWh i året og kostet meg 115.000,- etter Enova-tilskudd i 2013 (tilskuddet er nå høyere). Riktignok med en del egeninnsats, men ikke mer enn at et par montører hadde fikset det på godt under en uke. Anlegget er ca. nedbetalt om et par år. Jeg bruker 5000kWh selv og eksporterer 8000kWh til en pris på 110 øre/kWh.
Dette er prisestimatene jeg får når jeg legger inn adressene mine i Otovo sin "kalkulator" på nettsidene. Har også forsøkt noen andre tilbydere, men da har jeg fått opp enda høyere priser. Hvis jeg velger bare den største og mest gunstige takflaten med 24 paneler og estimert produksjon på 5600 kWt/år så ender jeg opp med prisestimat på 165000,-. Prisen på 500000,- var totalt for installasjon på hytta og hjemme med et større anlegg på 40 paneler og estimert produksjon på 9400 kWt/år hjemme, og det ser ut som jeg kan redusere kostnader noe på å gå ned til de nest beste solcellene Otovo tilbyr, eller gå for standard solpanel med en del lavere produksjon, men betydelig lavere kostnad. Totalt hjeme og på hytta vil det da koste meg ca. 375000,- for produksjon ca. 13000 kWt/år med standard solpanel på 360W/panel.

I tillegg har jeg skiftertak på huset, og det ser ikke ut som det eksisterer noen standardløsninger for montering av utenpåliggende solceller på skifer, så mulig jeg må bytte tak også? Solceller integrert i takbelegg ser ut til å komme på mellom 600000,- og 750000,- kroner på mitt hus etter det jeg får opp som prisestimat på noen nettsider.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

stefse

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. februar 2022, klokken 11:03
Sitat fra: THE på torsdag 17. februar 2022, klokken 10:32
Selvkost på havvind er ikke uinteressant etter mitt syn. Når prisen for utbygging, drift og vedlikehold av flytende havvind-installasjoner ligger på ca. 1,2 kr/kWh så må det legges til grunn. For at det skal være aktuelt å etablere havvind må det bygges ut store installasjoner med betydelig produksjon, og utbygger må vite at de tjener penger på dette.

Sant nok - men de som bygger ut får ofte tilskudd eller garantier slik at de kan leve med priser lavere enn f.eks 1.2 kr/kwh

Hywind Tampen fikk vel 2.3 Milliarder kroner av våre skattepenger......
Det utgjorde så mye som 43% av prosjektets investeringskostnader

Iblant er det noen utenlandske pensjonskasser eller andre som vil kjøpe seg grønn også - og de betaler gjerne Europeisk pris og synes kanskje 1.2 kr/kwh er helt ok. At denne kraften må transitteres gjennom Norge betyr ikke så mye for dem - bare de slipper unna med 1.2 kr/kwh. Og disse får da indirekte en del av f.eks tilskuddene fra våre skattepenger (ref. Hywind tampen). Mao. vi, skattebetalere, gir i praksis tilskudd til europa  og får tilbake høyere kraftpriser...

Det er jo disse nye kablene som har åpnet opp for slik bruk av penger.....
Common sense tilsier at de som ønsker dette, får bygge det ut selv, og legge kabler til seg selv. Norge skal ikke bli noen transitthub for dyr elkraft, med den konsekvensen at Nordmenn må overby alle andre i hele Europa, bare for å beholde litt av kraften selv. Med de reglene som er skapt, er desverre det "enkleste" å bygge seg vekk fra problemene som eksporten av kraft gir, gjennom fysiske skiller på eksportkraft og hjemmekraft.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 17. februar 2022, klokken 11:10
Enten er det noe feil her eller så ligger det mye mer inne i kostnadene enn bare paneler montert på eksisterende tak. Mitt anlegg hjemme produserer 13.000kWh i året og kostet meg 115.000,- etter Enova-tilskudd i 2013 (tilskuddet er nå høyere).

Vel - for 115.000 NOK får du vel ikke installert så mye paneler i dag.
Et kort overslag fra OTOVO her gir en installasjon på 168k NOK for et anlegg som har forventet årlig produksjon på 5600 kwh. Ut over de 168.000 som anlegget koster må jeg nok anta en byggesøknad på ca 70.000 NOK (ja,den er ekstrem høy her jeg bor dessverre)

Prisen var 143k før støtte.

Jeg sjekket Solcellespesialisten nå, og kostnaden for noenlunde tilsvarende anlegg som jeg har ligger på ca. 125.000,- + montering. 48 stk. 325W paneler til 1649,-, 15kW inverter til 23.500,-, monteringsmateriell ligger erfaringsvis på ca. 400,- per panel og så noen få tusen i kabler og koblinger. Enovastøtten er 38.700 så netto kostnad er i området 85-90.000,- + montering for et 15,6kWp anlegg.

Så da spørs det egentlig hvor mye de skal ha for å installere 48 paneler på tak. Det har jeg ikke sjekket. Byggesøknad er ikke nødvendig her for paneler montert flatt på tak.

Sannsynligvis er det best å bare be om å få det montert på timesats, dvs. ikke be om et fast anbud. Det pleier nesten alltid å bli rimeligst. 2 mann á 1000,- pr. time i 4 dager er 60.000,- som et eksempel (jeg vet ikke hva timeprisen ligger på her).

filtvet

Kan det lønne seg med solceller i Norge? På vårt hus har vi is og snø fra nov-april. Og det er da vi trenger strøm, om sommeren har vi minimalt forbruk ansett.

Og vi har hus 15 mil nord for Oslo. Hva med de som bor videre nordover. Ikke mye sol om vinteren i troms og finnmark....

jkirkebo

Sitat fra: filtvet på torsdag 17. februar 2022, klokken 11:56
Kan det lønne seg med solceller i Norge? På vårt hus har vi is og snø fra nov-april. Og det er da vi trenger strøm, om sommeren har vi minimalt forbruk ansett.

Og vi har hus 15 mil nord for Oslo. Hva med de som bor videre nordover. Ikke mye sol om vinteren i troms og finnmark....

November-januar er det uansett minimalt med sol, så de månedene kan man mer eller mindre se bort fra. Litt ut i februar begynner det å hjelpe bra og mars er veldig bra. Har man snø på taket er det altså ingen vits i å fjerne det i desember, men i mars er det greit å få det av. Hjemme (Fredrikstad) raser snøen av av seg selv om det blir sol, men på hytta må jeg opp og måke.

Jeg får uansett betalt 110 øre/kWh for alt jeg eksporterer, også midt på sommeren. Jeg er usikker på om denne avtalen lønner seg lengre, vurderer å gå over på fastpris på innkjøp og spotpris på salg fra sommeren av når nåværende avtale går ut. Om strømmen fortsatt koster 70-80 øre/kWh på sommeren er det god lønnsomhet i å eksportere da.

hELgenen

Sitat fra: filtvet på torsdag 17. februar 2022, klokken 11:56

Samme situasjon - Otovo regnet vel ut ca 5600 kwh/år - og dette er nok da beregnet med levering i de månedene uten forventet snø på tak.

Sånn sett lite lønnsomt her. Solpaneler er vel mer noe som lønner seg i kystnære strøk og i den sørlige delen av landet vil jeg tro. Det er jo fint for de som bor slik til at det gir noe tilbake - men det er jo også mange som vil ha liten nytte av Enova penger her fordi tiltaket vil ha lite effekt.

Mulig man kunne søke om en slags pott på X antall kroner pr. husstand - og så kunne man velge Solpaneler eller f.eks ekstra isoloasjon/bytte vinduer.

filtvet

Skal nok endel til for at klatrer opp på taket for å måke snø av solcellepanelene ja :)

Jeg er nok ikke førstemann som faller ned.

ToWalkOrDrive

Nå skal de bygge Bitcoins i Sauda og. Strømmen som skal brukes tilsvarer den til 4400 boliger. I tillegg til all slags andre idiot-tiltak som Amoniakk-fabrikk og annet kjafs. Tror godt at solcelle-panel blir lønnsomt i lavlandet. Inflasjonen vil nok hjelpe godt på i så måte. På den annen side er jo alt så usikkert nå med ny regjering som drar opp forskjellige strømpris-fastpris-forslag annenhver dag, så ting er jo veldig uforutsigbare.
De to utenlandskablene (Tyskland/England) kan frakte 1400MW hver. Planene bare i Rogaland er på ting som forbruker 1300MW.

Fatter ikke at de ikke har skattlagt Bitcoin-bedrifter herfra til månen...

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/v5pO4j/bygger-datasenter-i-sauda-skal-drive-med-kryptovaluta
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA