Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av ellen40, onsdag 13. juni 2012, klokken 00:27

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Oesse på mandag 28. mai 2012, klokken 23:54

-Enig, men hvis alle ligger 10-15km over fartsgrensen tror jeg ikke det er betydelig større fare, så lenge veien man kjører på er bygget for å takkle høyere fart.

Jo, fordi selve kroppen (interne organer) din tåler ikke et krasj i 85 km/t, mens du overlever 70 km/t.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Jeg har ikke testet toppfart eller 0-100, men i går fikk jeg da testet akselerasjonen litt i alle fall. Vi tok oss en søndagstur til Stranda, og på vei ned Strandafjellet ble vi liggende bak to tyske campingbiler som antakelig var vant til en helt annen veistandard, for de insisterte på å ligge på rundt 40km/h. Det var riktignok et par svinger der, men såpass må man regne med når man kjører i Sunnmørsalpane. ;)

Uansett ble vi (bilen og jeg, altså) fort lei av å daffe i 40 på vei ned, så det ble "klampen i bånn" for å komme forbi på første rettstrekning. Det var bare ZOKK, så var vi forbi; skikkelig F1-feeling, og jentene i baksetet konstaterer massivt sug i magen.  :D Greit nok at vi kanskje er farget av å ha kjørt Think og Caravelle de siste ti åra, men moro (og effektivt) var det i alle fall!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bård

Jeg ser det er mye debatt om hastighet på forumet.

I vinter kjørte en buss i for stor fart, måtte unnamanøvrere en bil som stod stille og traff da en bil som kom i motgående kjørefelt, resultatet var grusomt, og hele bygden hvor jeg bor var i dyp sorg over tapet vi hadde.

Når en leser om en motorsykkel som "plutselig" var der, eller "plutselig" skjedde ett eller annet da vet en at egentligen kjørte ikke personen etter forholdene. Enten var ikke sjåføren oppmerksom, eller så kjørte han for fort etter forholdene osv. Mange mener at veien er bra nok for å kjøre fortere enn grensen, eller alle kjører jo over grensen her, eller hva det måtte være. Men en dag så skjer noe "plutselig" som da en kamerat ble drept på motorsykkel, eller en bygd ender i sorg over stort tap over en familie. Det er ingen unnskyldning for å bryte fartsgrensen, skulle det være så moro å kjøre fort, gå på Rudskogen eller lignende og gjør det i kontrollerte former. Da skader du kun deg selv og ditt eget kjøretøy. Risiker gjerne ditt eget liv, men ikke risiker livet til andre.
Jeg har en ettersøkshund, og det er ikke få scener jeg ser i løpet av ett år over påkjørsel av dyr, grusomt for dyrene som blir avlivet og grusomt for personene det gjelder som ofte blir kvestet for livet. Ett rådyr hopper for ut i veien og du har ikke mye tid til å reagere å unngå kollisjon selv i fartsgrensen. Som beskrevet flere ganger tidligere av andre, er hastigheten nøkkelen til din og de andre i kjøretøyet sin vedvarende helse. Tenk også på ett kvestet dyr som sleper seg inn i skogen som andre må finne og avlive etterpå.

Jeg er veldig glad i min familie, ikke skad eller drep dem fordi du ikke vil følge fartsgrensene.

Tusen takk for å vise hensyn til dem jeg er glad i ved å følge grensene.

Haavard

Berre lurt på om nokon veit om der er ein begrensing på motor/software i fra 0-20 km/t? Er jo nesten umulig å spinne, sjølv med anti-spinn av.
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Aspiranten

Hvis du ser på "power" når du gir gass, ser du at det er kontrollert og begrenset. Ved giring fra eco til D presterte jeg å havne i hjulspinn på salta vei med vinterdekk i 50kmt. Mye krefter så jeg skjønner dem godt. Ikke bra image å se leafene spinne ut av lyskryss med bestemor bak rattet :D
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på mandag 28. mai 2012, klokken 21:21


http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/259-biler-i-massekollisjon-paa-autobahn-2822274.html
Sitat
259 biler i massekollisjon på Autobahn

Det er i hovedsak på grunn av midtdelere og rette strekninger at det er en sikker vei. Når det først skjer noe... Så skjer det så til de grader også.

Når du kjører 20% raskere enn øvrig trafikk på motorveien så utgjør du en betydelig sikkerhetsrisiko for andre trafikkanter. Selv om man ikke nødvendigvis blir ett dødstall på statistikken, så er det vanskeligere å nyte livet fra en rullestol. Det kan bli resultatet etter at bilen ruller rundt på grunn av unnamanøvrering.

Sitat

One of the disturbing problems with speeding is that while most people accept that speeding increases crash risk, most people continue to speed. While drink driving is generally viewed as socially unacceptable, speeding is not.

Research has shown that people make false distinctions about categories of speeding.

Many people define speeding  by 5-10 km/h as merely 'driving over the limit' and even view speeding by 10-20 km/h as 'acceptable speeding'. Many people consider 'real speeding' to be only speeding by more than 20 km/h.

These are dangerous attitudes because there is no such thing as safe speeding.

The risk of a crash in a 60 km/h speed zone causing death or injury increases rapidly even with relatively small increases of speed. The crash risk at 65 km/h is about twice the risk at 60 km/h. At 70km/h the crash risk is more than four times the risk at 60 km/h.

http://www.rta.nsw.gov.au/roadsafety/speedandspeedcameras/campaigns/speeding.html


Hovedpoenget er at autobahn er det sikreste veinettet i verden tiltross for ubegrensete hastigheter. Motorvei i Norge er langt fra samme standard, men god nok for > 90/100 km/h.

I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 29. mai 2012, klokken 00:37
Jeg har barn å forsørge og sørge for at vokser opp, kanskje det er det som er utslagsgiveren i risikovilligheten. Å kjøre bil er dessuten kjekt, ser ingen grunn til å få det unnagjort fortest mulig og da med livet som innsats.  :)

Som sagt så kan det gå bra i 20 år å kjøre for fort, men én dag smeller det. Hvilken fart skulle du da ønske du lå i? Hvis du fikk velge mener jeg. Du ser jo i videoen over hvordan det går om man smeller i autovernet på motorveien.

Hva er kjøre for fort på en motorvei med livet som innsats +5, +10, +20, +30? Lavere hastighet utgjør enn større fare enn litt for fort!
Risiko er lavest når man ikke kjører bil, flyr, beveger seg utendørs,....
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Nei, kun ift. øvrig trafikk. All fartsøkning har en svært høy risiko i seg selv. Så og si alle rapporter og regjeringer støtter dette synet. Tallmaterialet viser nemlig dette umiskjenelig. Det vil likevel alltid finnes forståsegpåere som vet bedre enn professorer.
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:51
Nei, kun ift. øvrig trafikk. All fartsøkning har en svært høy risiko i seg selv. Så og si alle rapporter og regjeringer støtter dette synet. Tallmaterialet viser nemlig dette umiskjenelig. Det vil likevel alltid finnes forståsegpåere som vet bedre enn professorer.

ja tallmaterialet viser at Autobahn er verdens sikreste veinett tiltros for ubegrenset hastighet mange steder...
I-miev 2011
Asker

ehaarberg

Tror dere to må bli enig om å være uenig, dere snakker ikke samme språk ser jeg...
2014 Tesla Model S - inngangen til hel-elektrisk famile
2012 Nissan Leaf - pensjonert pendlemaskin

BE

foxy, en maksimum fartgrense på 120 km/t på motorveiene i Tyskland vil resultere i en betydelig  nedgang i ulykker samt dødsrisiko. Det er det ingen tvil om!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

Sitat fra: foxy på tirsdag 29. mai 2012, klokken 18:48
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:51
Nei, kun ift. øvrig trafikk. All fartsøkning har en svært høy risiko i seg selv. Så og si alle rapporter og regjeringer støtter dette synet. Tallmaterialet viser nemlig dette umiskjenelig. Det vil likevel alltid finnes forståsegpåere som vet bedre enn professorer.

ja tallmaterialet viser at Autobahn er verdens sikreste veinett tiltros for ubegrenset hastighet mange steder...

And still people die!

Med midtrekkverk og god kvalitet på kjørebanen står man dermed igjen med fart som eneste årsak til dødstall. Reduser farten til 70kmt og du vil i praksis ha eliminert samtlige dødsfall på den veien. De eneste som gjenstår da, er bedreviterne som bryter fartsgrensen fordi "det ikke er farlig, det er jo bare helt normalt". Evolusjonen sørger ihvertfall for at de stadig blir i mindretall :P
Nissan Leaf

mariowing

#42
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 30. mai 2012, klokken 13:09
Med midtrekkverk og god kvalitet på kjørebanen står man dermed igjen med fart som eneste årsak til dødstall. Reduser farten til 70kmt og du vil i praksis ha eliminert samtlige dødsfall på den veien.

Denne magiske grensen ved 70 km/t gjelder ved bråstopp så vidt jeg har skjønt. Så så lenge det ikke finnes noe du kan frontkollidere i så kan hastigheten være høyere enn 70 km/t. Treffer du autovernet i 30 graders vinkel i 72 km/t så dør du vel ikke av løsrevet hjerte og lunger?

Hvis et slikt kræsj (på skrå i autovernet) medfører 50% momentant tap av hastighet så bør fartsgrensen kunne være 140 km/t.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Jeg mener å ha lagt inn en film som viser hvordan ett skåstillt krasj mot autovern i 70 mph tar livet av oss. Jeg har også linket inn en sak om 259 biler i massekrasj på Autobahn. 70 kmt rett inn i bilen som står stille foran deg tilsvarer såvidt meg bekjent en front mot front i 70, pga. bilenes crumplezones (påstanden står til diskusjon da jeg sitter på mobilen og ikke orker å kildesøke som forsikring).
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 30. mai 2012, klokken 13:09
Sitat fra: foxy på tirsdag 29. mai 2012, klokken 18:48
Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 29. mai 2012, klokken 17:51
Nei, kun ift. øvrig trafikk. All fartsøkning har en svært høy risiko i seg selv. Så og si alle rapporter og regjeringer støtter dette synet. Tallmaterialet viser nemlig dette umiskjenelig. Det vil likevel alltid finnes forståsegpåere som vet bedre enn professorer.

ja tallmaterialet viser at Autobahn er verdens sikreste veinett tiltros for ubegrenset hastighet mange steder...

And still people die!

Med midtrekkverk og god kvalitet på kjørebanen står man dermed igjen med fart som eneste årsak til dødstall. Reduser farten til 70kmt og du vil i praksis ha eliminert samtlige dødsfall på den veien. De eneste som gjenstår da, er bedreviterne som bryter fartsgrensen fordi "det ikke er farlig, det er jo bare helt normalt". Evolusjonen sørger ihvertfall for at de stadig blir i mindretall :P

Ja man dør før eller siden og det er alltid risk, men med ulike sannsynlighetsgrader.. - tipper du aldri kjører på vanlige veier dvs uten midtrekkverk og hvis du gjør det er del vel lavere enn 30 km/h ?? (front front i mer enn det blir jo værre enn 70 i autovern!)

Eller skal man bare gi f.. og ikke kjøre bil i det hele tatt?  ;D
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA