Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av ellen40, onsdag 13. juni 2012, klokken 00:27

« forrige - neste »

Thomas Parsli

På min bil er det 8% missvisning (har sjekket i 50, 60 og 90km/t i GPS-info modeus på bilen).
Det vanligste er vel rundt 5%.

Man kan justere selv (så menyvalget da jeg var i "debug" modus).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 25. mai 2012, klokken 15:40
Man kan justere selv (så menyvalget da jeg var i "debug" modus).

Hvordan kommer man i debug-modus og får justert dette?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Ha! Min Toyota Avensis har 10%(!) missvisning med vinterdekkene, og rundt 7% med sommerdekkene.

Men er det noe problem? Nope!
Skal ikke veldig mye kjøring til før man er vant til hvilke grenser man kan pushe uansett...

(Leifen min har ca. 5%, samme hadde i-Mieven min om jeg ikke husker feil.)

arnejorg1

Sitat fra: ellen40 på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:01
Telleren stoppet på 158 kmt

Stoppet nok rundt der da jeg testet toppfart også. Telleren stopper ganske brott der, så det er tydelig sperre. Med 80kw motor er det klart at den vil klare høyere hastighet uten sperre, men på Norske veier får vi vel si det holder der ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

jagarock

#19
Er det noen som har testet 0-100 enda da? :)
Har hørt om uoffisielle tester som gikk på 7 sekunder..
Tenkte å prøve det idag da jeg og damen skal bort ved ellingsrud idag, er en ganske fin småforlatt innkjørsel til hovedveien borti der et sted.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Blip

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 25. mai 2012, klokken 15:40
... GPS-info modeus på bilen...

Man kan justere selv (så menyvalget da jeg var i "debug" modus).
Vet du noe vi andre ikke vet? Har jeg fulgt for dårlig med på USA-forum?
Sent from my ST17i using Tapatalk 2

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

jagarock

mener du debug modusen?
Slå på bilen (kjøreklar, ikke tilkoblet lader)
Slå av stereoanlegget (audio power off, nede til venstre)
(de tre neste stegene må gjøres relativt kjapt)
Trykk MAP 3 ganger
Trykk Audio Power Off 2 ganger
Trykk MAP 1 gang
Information Research & Analytics @ Smashup Media

jagarock

Information Research & Analytics @ Smashup Media

jkirkebo

Sitat fra: jagarock på søndag 27. mai 2012, klokken 19:57
testa 0-100, det tok ca. 9 sekunder.

Husk å ta hensyn til feilvisningen da. 108km/t på speedometeret tilsvarer 100km/t på min. De fleste oppgir rundt 10 sekunder for 0-100km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 24. mai 2012, klokken 23:29
Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:31
Interessant!

Dette er meget aktuelt for min del side jeg helst vil ligge i 120 på motorveien til og fra jobb. (7 mil hver vei)

Har man lov til å kjøre 120kmt i Norge da?

Å øke farten med 10% over 65kmt øker risikoen for å bli drept med 4 gangen og det gjentar seg for hver gang du øker farten med 10%. Mao. er du raskt oppe i 3200% høyere risiko for å bli drept bare ved 95kmt. Derfor heier jeg på politiet hver gang de har fartskontroll.

http://www.dpti.sa.gov.au/roadsafety/safer_speeds/speed_facts

Bilde nederst her viser til 100% dødelighet ved 110kmt.

Rundt 2-4% dødelighet ved 60-65kmt... Fra dette tallet stiger det rett oppover.

Det er snakk om motorvei da... ikke noe problem å kjøre 120+ på de fleste motorveistrekninger selv i Norge..

Forresten så er det velkjent at Autobahn med tidels ubegrenset hastighet er det sikreste veinettet i verden..
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

#25
Sitat fra: foxy på mandag 28. mai 2012, klokken 20:37
Forresten så er det velkjent at Autobahn med tidels ubegrenset hastighet er det sikreste veinettet i verden..

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/259-biler-i-massekollisjon-paa-autobahn-2822274.html
Sitat
259 biler i massekollisjon på Autobahn

Det er i hovedsak på grunn av midtdelere og rette strekninger at det er en sikker vei. Når det først skjer noe... Så skjer det så til de grader også.

Når du kjører 20% raskere enn øvrig trafikk på motorveien så utgjør du en betydelig sikkerhetsrisiko for andre trafikkanter. Selv om man ikke nødvendigvis blir ett dødstall på statistikken, så er det vanskeligere å nyte livet fra en rullestol. Det kan bli resultatet etter at bilen ruller rundt på grunn av unnamanøvrering.

Sitat

One of the disturbing problems with speeding is that while most people accept that speeding increases crash risk, most people continue to speed. While drink driving is generally viewed as socially unacceptable, speeding is not.

Research has shown that people make false distinctions about categories of speeding.

Many people define speeding  by 5-10 km/h as merely 'driving over the limit' and even view speeding by 10-20 km/h as 'acceptable speeding'. Many people consider 'real speeding' to be only speeding by more than 20 km/h.

These are dangerous attitudes because there is no such thing as safe speeding.

The risk of a crash in a 60 km/h speed zone causing death or injury increases rapidly even with relatively small increases of speed. The crash risk at 65 km/h is about twice the risk at 60 km/h. At 70km/h the crash risk is more than four times the risk at 60 km/h.

http://www.rta.nsw.gov.au/roadsafety/speedandspeedcameras/campaigns/speeding.html
Nissan Leaf

Oesse

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 24. mai 2012, klokken 23:29
Sitat fra: Oesse på torsdag 24. mai 2012, klokken 22:31
Interessant!

Dette er meget aktuelt for min del side jeg helst vil ligge i 120 på motorveien til og fra jobb. (7 mil hver vei)

Har man lov til å kjøre 120kmt i Norge da?

Å øke farten med 10% over 65kmt øker risikoen for å bli drept med 4 gangen og det gjentar seg for hver gang du øker farten med 10%. Mao. er du raskt oppe i 3200% høyere risiko for å bli drept bare ved 95kmt. Derfor heier jeg på politiet hver gang de har fartskontroll.

http://www.dpti.sa.gov.au/roadsafety/safer_speeds/speed_facts

Bilde nederst her viser til 100% dødelighet ved 110kmt.

Rundt 2-4% dødelighet ved 60-65kmt... Fra dette tallet stiger det rett oppover.



Så du mener det tryggeste vil være å kjøre i 65km/t på motorveien?? i 100 sonen??
Motorveien fra vestfold og innover mot Oslo holder høy standard.
Denne type vei hadde nok hatt langt høyere fartsgrense i utlandet. Etter min mening er det tryggest å følge trafikken.
Å jeg følger trafikken fint når jeg ligger i 120 på spedometeret(ca 112 på gps'en) Har kjørt like fort innover i alle år og aldri blitt stoppet. Så politiet er tydeligvis enig med meg. Synes biler som kjører i 20-30km/t under fartsgrensen utgjør en større fare.
Horten

Aspiranten

#27
La oss være voksne og ikke tillegge hverandre meninger her nå, hva? Jeg sier fartsgrensen og ikke 35km/t under denne, som du sarkastisk legger frem.

Det er riktig at det er farlig å både å kjøre raskere og å kjøre saktere enn øvrig trafikk. Mest sikkert er det å følge fartsgrensen. Både fordi all fartsøkning er risikoøkende, og fordi man er sikrest ift. øvrig trafikk ved median hastighet. Men all fart over 65km/t er potensielt livsfarlig. Det er her grensen mellom liv og død krysses. Derfor er det til dømes også viktig med best i test dekk. Det kan være akkurat nok til å bremse under dødslinjen i fysikkens lover...

La meg her vise deg ett klipp av en bil i 110km/t som krasjer inn i autovernet på skrått ved en motorveiulykke, som følge av unnamanøvrering i f.eks. 120km/t. Legg merke til at bilene overlevde ulykken "med glans", men at passasjer og fører tvilsomt ville overlevd, pga. de ekstreme g-kreftene i kollisjonen.



Og la meg atter en gang sitere artikkelen fra mitt forrige innlegg:


Sitat
Many people define speeding  by 5-10 km/h as merely 'driving over the limit' and even view speeding by 10-20 km/h as 'acceptable speeding'. Many people consider 'real speeding' to be only speeding by more than 20 km/h.

These are dangerous attitudes because there is no such thing as safe speeding.

Så når 259 biler krasjer på autobahn blir det selvfølgelig en del unnamanøvrering. Da skjer det slik som i videoen over: bilen overlever, sjåføren dør eller ender opp som grønnsak.
Nissan Leaf

Oesse

Sitat fra: Aspiranten på mandag 28. mai 2012, klokken 23:05
La oss være voksne og ikke tillegge hverandre meninger her nå, hva? Jeg sier fartsgrensen og ikke 35km/t under denne, som du sarkastisk legger frem.

Det er riktig at det er farlig å både å kjøre raskere og å kjøre saktere enn øvrig trafikk. Mest sikkert er det å følge fartsgrensen. Både fordi all fartsøkning er risikoøkende, og fordi man er sikrest ift. øvrig trafikk ved median hastighet. Men all fart over 65km/t er potensielt livsfarlig. Det er her grensen mellom liv og død krysses. Derfor er det til dømes også viktig med best i test dekk. Det kan være akkurat nok til å bremse under dødslinjen i fysikkens lover...

La meg her vise deg ett klipp av en bil i 110km/t som krasjer inn i autovernet på skrått ved en motorveiulykke, som følge av unnamanøvrering i f.eks. 120km/t. Legg merke til at bilene overlevde ulykken "med glans", men at passasjer og fører tvilsomt ville overlevd, pga. de ekstreme g-kreftene i kollisjonen.



Og la meg atter en gang sitere artikkelen fra mitt forrige innlegg:


Sitat
Many people define speeding  by 5-10 km/h as merely 'driving over the limit' and even view speeding by 10-20 km/h as 'acceptable speeding'. Many people consider 'real speeding' to be only speeding by more than 20 km/h.

These are dangerous attitudes because there is no such thing as safe speeding.

Så når 259 biler krasjer på autobahn blir det selvfølgelig en del unnamanøvrering. Da skjer det slik som i videoen over: bilen overlever, sjåføren dør eller ender opp som grønnsak.

Er fullt klar over at hastighet "dreper". Men for min del handler det om å følge trafikken. Ser ikke på meg selv som en "grisekjører" som skal fortest mulig frem uansett.

Har ikke nøyaktig tall på hvor mange som har mistet livet på "ny" E 18 innover til Oslo. Men vet at tallet var langt høyere på "gamle" E18 hvor fartsgrensen bare var 70-80km/t, men uten midtdeler.

Så veistandarden har nok like mye om ikke mer å si på antall ulykker/dødstall.

Du skriver: "Mest sikkert er det å følge fartsgrensen"

-Enig, men hvis alle ligger 10-15km over fartsgrensen tror jeg ikke det er betydelig større fare, så lenge veien man kjører på er bygget for å takkle høyere fart.

Dette gjelder selvfølgelig bare på veier hvor all trafikk går i samme rettning, med midtdelere uten mulighet for kolisjon med møtende trafikk.


Horten

Aspiranten

Jeg har barn å forsørge og sørge for at vokser opp, kanskje det er det som er utslagsgiveren i risikovilligheten. Å kjøre bil er dessuten kjekt, ser ingen grunn til å få det unnagjort fortest mulig og da med livet som innsats.  :)

Som sagt så kan det gå bra i 20 år å kjøre for fort, men én dag smeller det. Hvilken fart skulle du da ønske du lå i? Hvis du fikk velge mener jeg. Du ser jo i videoen over hvordan det går om man smeller i autovernet på motorveien.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA