Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av ellen40, onsdag 13. juni 2012, klokken 00:27

« forrige - neste »

foxy

#45
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 30. mai 2012, klokken 13:55
Jeg mener å ha lagt inn en film som viser hvordan ett skåstillt krasj mot autovern i 70 mph tar livet av oss. Jeg har også linket inn en sak om 259 biler i massekrasj på Autobahn. 70 kmt rett inn i bilen som står stille foran deg tilsvarer såvidt meg bekjent en front mot front i 70, pga. bilenes crumplezones (påstanden står til diskusjon da jeg sitter på mobilen og ikke orker å kildesøke som forsikring).

snakker du om denne filmen som viser hvordan en smart krasjer frontal i en betongkloss?? Et veldig sannsynlig scenario både på norske motorveier og autobahn.


folk må lære å regne på sannsynligheter - for å sette det på spissen - å være innblandet i en dødsulykke på en motorvei er vel lavere enn å få hjerteinfarkt mens man skriver innlegg på elbilforum.no

å kreve at man bør innføre maks hastighet på 70 på motorveier er jo klin kokos

og siden noen liker tall:

6.5% av alle ulykker med personskader er på Autobahn med til dels ubegrensede hastigheter.
68% av alle ulykker med personskader er innbys med hastigheter <50 km/h.

(Ps: vanskelig å finne statistikk i Norge)



I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Sitat fra: foxy på onsdag 30. mai 2012, klokken 13:58
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 30. mai 2012, klokken 13:55
Jeg mener å ha lagt inn en film som viser hvordan ett skåstillt krasj mot autovern i 70 mph tar livet av oss. Jeg har også linket inn en sak om 259 biler i massekrasj på Autobahn. 70 kmt rett inn i bilen som står stille foran deg tilsvarer såvidt meg bekjent en front mot front i 70, pga. bilenes crumplezones (påstanden står til diskusjon da jeg sitter på mobilen og ikke orker å kildesøke som forsikring).

å kreve at man bør innføre maks hastighet på 70 på motorveier er jo klin kokos

og siden noen liker tall:

6.5% av alle ulykker med personskader er på Autobahn med til dels ubegrensede hastigheter.
68% av alle ulykker med personskader er innbys med hastigheter <50 km/h.

(Ps: vanskelig å finne statistikk i Norge)


Jeg krever det heller ikke, men forsøker fåfengt å illustrere at fart dreper, og at det å kjøre raskere enn øvrig fart (120 i 100 sone) er en risikobedømmelse som ikke er særlig god.



Nei, det er vel ikke realistisk å treffe autovernet på skrå ved motorveikjøring...

(Legg merke til at jeg fremdeles ikke har sagt deg imot i diskusjonen du prøver å føre: "hvor skjer det flest ulykker?". Målet må være å hindre alle ulykker.)
Nissan Leaf

Aspiranten

http://www.smartmotorist.com/traffic-and-safety-guideline/excessive-speed-is-a-factor-in-one-third-of-all-fatal-crashes.html

SitatResearch by the Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) found that when speed limits were raised by many states in 1996, travel speeds increased and motor vehicle fatalities went up significantly on Interstate highways in those states.

Amerikanske interstatlige motorveier holder som kjent vesentlig høyere kvalitet enn mange norske motorveier. Jeg håper vi dermed kan legge diskusjonen om illusjonen din "kjempetrygg kjøring i fri hastighet" død nå.

Nissan Leaf

cra

Den videoen er vel egentlig et bra eksempel på at det er bråstoppen som dreper, ikke farten. Han hadde jo bra fart, men siden det ikke ble noen bråstopp så kunne han kravle tilsynelatende uskadd ut av bilen. Hadde han frontet med en av de som kom imot hadde nok utfallet vært helt annerledes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mariowing

Jeg synes den var en fin illustrasjon av mitt poeng; selv om han kjørte i 193 km/t og kræsjer så blir det ikke bråstopp, dvs hastigheten reduseres ikke momentant med 70 km/t og han blir ikke momentant drept.

Det er ikke vanskelig å finne statistikk fra Norge som viser at midtdeler/midtrekkverk reduserer alvorlighetsgraden av ulykkene betraktelig. Se for eksempel http://nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.7562386. På denne veistrekningen i Vestfold ble lovlig fartsgrense økt pga dødsulykkene forsvant. Det var med andre ord ikke farten i seg selv som var årsaken til ulykkene, det var muligheten til at bilene kunne frontkollidere.

Gitt tryggere veier hvor man ikke har noen risiko for å få en momentan hastighetsreduksjon på over 70 km så trenger ikke hastigheten på veien heller være 70 km/t.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

arnejorg1

Jeg skal være enig i at fart dreper, men jeg er overbevist om at dårlige veier dreper enda mer. Svingete og glatte veier kan lett sende deg rett i grøfta eller i en annen bil selv om man har lav fart. Den beste medisinen for og få ned ulykkes tallet er og bygge rette fine strekninger med midtdelere, dette er bevist. Bygg gjerne 4 felt med en grense på 120-130 km/t, jeg er sikker på man halverer ulykkes-tallet.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

mariowing

Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 30. mai 2012, klokken 17:06
Bygg gjerne 4 felt med en grense på 120-130 km/t, jeg er sikker på man halverer ulykkes-tallet.

Du mye mer enn halverer, på linken min som omtalte en strekning i Vestfold var det 13 drepte på 10 år . Etter midtdeleren kom på plass ble dødsulykkene redusert med 90%. Samme tall ser man i nordre Vestfold der flott, rett, 4 felts motorvei er på plass samt hele veien gjennom Østfold der det også er ny, fin vei.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

mariowing

#52
Sitat fra: foxy på onsdag 30. mai 2012, klokken 13:58
folk må lære å regne på sannsynligheter - for å sette det på spissen - å være innblandet i en dødsulykke på en motorvei er vel lavere enn å få hjerteinfarkt mens man skriver innlegg på elbilforum.no

I Norge døde 208 mennesker i trafikken i 2010. Det var 5206 som døde av angina pektoris og hjerteinfarkt og 10 500 av kreft.

Men så klart; målet er 0 drepte i trafikken og at all kreft blir kurerbart - selvfølgelig!

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

arnejorg1

Sitat fra: mariowing på onsdag 30. mai 2012, klokken 22:17
Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 30. mai 2012, klokken 17:06
Bygg gjerne 4 felt med en grense på 120-130 km/t, jeg er sikker på man halverer ulykkes-tallet.

Du mye mer enn halverer, på linken min som omtalte en strekning i Vestfold var det 13 drepte på 10 år . Etter midtdeleren kom på plass ble dødsulykkene redusert med 90%. Samme tall ser man i nordre Vestfold der flott, rett, 4 felts motorvei er på plass samt hele veien gjennom Østfold der det også er ny, fin vei.


Ja, motorveier reduserer ulykker. Og det er heller ikke ett godt motargument at det blir mer forurensning. I fremtiden kjører de fleste elbil ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Øststua

#54
I alle dager... Jeg fatter og begriper ikke... Målet må jo være, som Aspiranten så riktig påpeker, å eliminere alle dødsulykker! Folk kan selvsagt si at det er utopi... Likevel, jeg er også glad i både familien min, vennene mine og alle andre jeg ikke kjenner så godt eller ikke kjenner i det hele tatt. Jeg unner ingen å bli drept, enten det er i trafikken eller av annet. Påstander om at det er dårlige veier som dreper og er årsak til ulykker, "kjøper" jeg ikke. Jeg "kjøper" heller ikke at det er bråstopp som dreper. Det er og blir farten som dreper. På dårlige veier må man kjøre sakte, og har man lav nok fart forårsaker ikke bråstoppen så alvorlige skader at man dør av den. Jeg er for demokrati, og jeg er realistisk. Det vil i et demokrati som det vi har i Norge ikke være mange nok politikere med "guts" nok til å vedta lovverk som senker fartsgrensene til der de bør/må være for at alle eller iallefall mange færre blir drept i trafikken... Desverre... Politikerne (og andre) snakker kun om og vedtar midtdelere, osv. Dette er tiltak som reduserer antall ulykker, men det er ikke tiltak som virkelig monner. I andre tilfeller (mange andre tilfeller) snakker man om at det gjelder å gjøre kost-nytte-vurderinger, osv., osv. Men nei... ikke trafikkpolitisk... neida... Vel, vel. Jeg kunne ikke "dy" meg å skrive noen ord... Stå på Aspiranten og andre som setter fingeren på noe viktig og riktig, og begrunner påstandene! Så får vi håpe og tro at antall drepte i trafikken reduseres...
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

Aspiranten

#55
Jeg viser en film hvor en mercedes ikke takler den høye farten, skeiner ut og på mirakuløst vis overlever sjåføren. Da ble visst denne filmen ett bevis på at fart ikke dreper... Sorry, men jeg er ikke imponert over de analytiske evnene. Hadde det vært rekkvekk der hvor Merca kræsjet, ville sjåføren tvilsomt kunne krabbe ut av bilen, og for siste gang vil jeg også si at jeg ikke motargumenterer at motorveier er tryggere enn fjellveier... Men motorveier må absolutt ikke anses som englevakt og udødelighet. Alt for mange familier har erfart det stikk motsatte.

Jeg har ihvertfall politiet ved min side, og deres bøter hjelper mine barn med en finfin universitetsutdannelse, så takk for donasjonen gutter!  ;D
Nissan Leaf

Aspiranten

Sitat fra: mariowing på onsdag 30. mai 2012, klokken 22:29
I Norge døde 208 mennesker i trafikken i 2010. Det var 5206 som døde av angina pektoris og hjerteinfarkt og 10 500 av kreft.

Men så klart; målet er 0 drepte i trafikken og at all kreft blir kurerbart - selvfølgelig!

De har funnet en kur mot HIV nå. Det tok bare ca. 30 år, men det kom. http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/timothy-45-den-foerste-i-verden-som-er-kurert-for-hiv-3789562.html

Kanskje kuren mot dumskap på veiene kommer i pilleform? Hvem vet hva fremtiden vil tvinge frem, når sunn fornuft og livslyst tydeligvis ikke fungerer som motmiddel ;)
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Kanskje på tide å flytte tråden over til "Humor og kanari" eller "Politikk, moral og vissvass"?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

vegajohn

"It´s not the fart that kills, it´s the smell...!" ;D

Enig i at tråden har beveget seg ganske langt bort fra det opprinnelige  emnet...

mariowing

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 30. mai 2012, klokken 23:50
Jeg har ihvertfall politiet ved min side, og deres bøter hjelper mine barn med en finfin universitetsutdannelse, så takk for donasjonen gutter!  ;D


  • Fart dreper ikke, det er den plutselig endring i hastighet som dreper.
  • Politiet er ikke på noen side, de håndhever de lovene som er laget av Stortinget
  • Jeg er ingen råkjører selv om jeg mener at sikrere veier gir mulighet for å tryggere kjøre fortere
  • Mitt totale bidrag gjennom snart 20 år som bilist til dine barns universitetsutdannelse beløper seg til kr 3 600,- som jeg betalte en søndag kveld for å kjøre i 120,9 km/t i snitt over en avstand på 7 kilometer i 100-sonen

Nå som denne tråden uansett ikke lenger handler om rekkevidden på Leaf synes jeg vi skal gå over til å diskutere en av mine andre favorittsannheter; "Vi kan ikke bygge oss ut av kø-problemene på veien"?

:P
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA