Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Sv: Erfaringer med Acar bilselger firma?

Startet av ellen40, onsdag 13. juni 2012, klokken 00:27

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: mariowing på torsdag 31. mai 2012, klokken 12:22
vi skal gå over til å diskutere en av mine andre favorittsannheter; "Vi kan ikke bygge oss ut av kø-problemene på veien"?

:P

løsningen er å innføre minstehastighet på 100 - kjører alle fort nok blir det ingen kø!  ;)
I-miev 2011
Asker

arnejorg1

Sitat fra: Øststua på onsdag 30. mai 2012, klokken 23:35
Påstander om at det er dårlige veier som dreper og er årsak til ulykker, "kjøper" jeg ikke. Jeg "kjøper" heller ikke at det er bråstopp som dreper. Det er og blir farten som dreper. På dårlige veier må man kjøre sakte

Det er klart om man kjører 60 på en landevei blir risikoen for og bli drept redusert, men på en dårlig landevei og vinterføre må man sannelig være oppmerksom. En vei med skarpe svinger er uansett anstrengende å kjøre på og det er lett og kollidere, så risikoen for og bli drept er fortsatt tilstede.
Så lurer jeg på hvordan du skal klare og få alle til og følge fartsgrensen, det har vel hvert forsøkt i alle år uten spesielt mye hell. Det er på tide med tiltak som virker.
Jeg vil også ha ned antall trafikkdrepte, men jeg tror fortsatt på at bedre veier og midtdelere er løsningen.  ;)

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Aspiranten

#62
foxy:

Vet du ikke at det blir kø selv uten noe som helst veinett?

Sjekk disse bilistene som kjører i runding. De klarer ikke å holde fin fart, de er tross alt bare mennesker.

http://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M&feature=player_embedded


arnejorg1:

Gjennomsnittsfartsmåling er så ekstremt effektivt at FRP har gått ut og sagt at prosjektet må avvikles siden omtrent ingen blir tatt i kontroll der  ;D ;D

Ellers fungerer også midtrekkverk utrolig bra. Ingen som kan kjøre forbi i svinger når folk ønsker å holde fartsgrensen  ;) Hindrer front mot front gjør det også.

http://www.nettavisen.no/motor/article2985468.ece

SitatNestlederen i samme komité, Bård Hoksrud (Frp), mener derimot at hele prosjektet med gjennomsnittsmålinger må stoppes.

– Jeg mener vi bør fjerne hele greia. Når en kontrollerer halvannen million biler, og det er en så forsvinnende av andel som blir tatt, blir det en selvfølge. Kostnaden er åpenbart høyere enn den effekten det gir, sier Hoksrud til Nettavisen.

Han er ikke enig med Hareide om at en evaluering nå er nødvendig.

– Vi trenger neppe noen evaluering her. Tilbakemeldingene jeg får er at det fungerer godt der det blir satt opp, men så forflytter problemene seg. Dette gjelder spesielt i forhold til forbikjøringer.

Basert på rykter vil altså denne mannen avvikle hele prosjektet. Dette ble vel sagt før han ble tatt med buksene nede i Latvia.

Merk også at det er FRP selv som her sier at "nei, vi tjener ikke nok på bøtene fra dette så vi får avvikle det. Ikke lønnsomt." Mens favorittsitatet til mange FRP velgere er at bøtene går rett i lomma på Jens  ;D (som for oss andre betyr da felleskassen, staten.)

Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 17:22
foxy:

Vet du ikke at det blir kø selv uten noe som helst veinett?



Nettopp, derfor bør man innføre minstehastigheter på motorvei og straffe de som kjører langsommere! 
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 17:22
Sjekk disse bilistene som kjører i runding. De klarer ikke å holde fin fart, de er tross alt bare mennesker.

Det er vel fordi de ligger ganske tett, og så synes en at han er "for nær" og slakker ned for å kompensere. Da kommer bilen bak nærmere og gjør det samme, men pga forsinkelse/reaksjonstid etc. så blir det enda større utslag; han nærmer seg fortere, og bremser hardere, og "slik går nu dagan" bakover i køa.

Skulle vært artig å se dem legge på et felt til slik at det ble mye bedre avstand mellom bilene, og se om det ble samme resultat. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mariowing

Sitat fra: cra på torsdag 31. mai 2012, klokken 18:30
Det er vel fordi de ligger ganske tett, og så synes en at han er "for nær" og slakker ned for å kompensere. Da kommer bilen bak nærmere og gjør det samme, men pga forsinkelse/reaksjonstid etc. så blir det enda større utslag; han nærmer seg fortere, og bremser hardere, og "slik går nu dagan" bakover i køa.

Skulle vært artig å se dem legge på et felt til slik at det ble mye bedre avstand mellom bilene, og se om det ble samme resultat. :)

Dette opplever jeg hver eneste ettermiddag i Operatunnelen østgående. Der blir det kø gjennom hele tunnelen i tre felter fordi i enden av tunnelen forsvinner det ene feltet ut til høyre (Mosseveien). Køen i selve det feltet står sjeldent langt inn i tunnelen men pga at folk bytter felter, bremser, gir gass, skal "snike" seg til en bedre plass i avkjøringsfeltet etc så får man nøyaktig den effekten som vises i videoen og flere kilometer med kø bakover på et overbelastet veinett.

Og da kommer vi raskt inn på enda en off-topic ting som sikkert setter sinnene i kok; Hvorfor kan ikke alle forstå at det blir minst kø når man skal ha to felter til et (som f.eks. ved en motorvei påkjøring) ved at alle kjører helt til enden av påkjøringsfeltet og fletter annen hvert bil inn? Da vil de som var på hovedveien kun behøve å slippe inn EN bil hver og de som kom i påkjøringsfeltet fikk utnyttet hele feltet og lagde kortest mulig kø bakover i sitt eget felt. Igjen det samme som i videoen; hvis hver eneste bil kun behøvde å slippe inn en bil og det ble gjort på et forutsigbart sted så ville det føre til færre stopp/start situasjoner og bedre og jevnere flyt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 17:22

Mens favorittsitatet til mange FRP velgere er at bøtene går rett i lomma på Jens   (som for oss andre betyr da felleskassen, staten.)

Man kan godt ha gjennomsnittsmåling så lenge man får ny vei tilbake, noe Jens ikke er spesielt ivrig på. Tviler ikke på at det virker, men gjennomsnittsmåling er en billig måte og gjøre det på forde de rødgrønne er livredd for og bruke oljepenger. Lag 4 felt motorvei så skal jeg vurdere og godta gjennomsnittsmåling. Vi har fortsatt farlige veier i Norge selv om det er gjennomsnittsmåling.

Lengte aldri jeg skulle begynne og diskutere politikk på dette forumet, men jeg fikk lyst til å få frem mine meninger.
Kanskje man skulle begynne og diskutere elbil igjen ;) :)

Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Aspiranten

#67
Joda, jeg vil nok også ha bygget ut veier med midtrabatt og ryddigere svinger. Heldigvis har de rødgrønne økt midlene til veiutbygging sterkt siden 2008. Forhåpentligvis klarer vi å ordne dette uten å måtte selge unna kraftaksjene våre slik de blå har tenkt å gjøre. Det vil isåfall gå ned i historien som ett offentlig ran.
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 31. mai 2012, klokken 19:06
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 17:22

Mens favorittsitatet til mange FRP velgere er at bøtene går rett i lomma på Jens   (som for oss andre betyr da felleskassen, staten.)

Man kan godt ha gjennomsnittsmåling så lenge man får ny vei tilbake, noe Jens ikke er spesielt ivrig på. Tviler ikke på at det virker, men gjennomsnittsmåling er en billig måte og gjøre det på forde de rødgrønne er livredd for og bruke oljepenger. Lag 4 felt motorvei så skal jeg vurdere og godta gjennomsnittsmåling. Vi har fortsatt farlige veier i Norge selv om det er gjennomsnittsmåling.

Lengte aldri jeg skulle begynne og diskutere politikk på dette forumet, men jeg fikk lyst til å få frem mine meninger.
Kanskje man skulle begynne og diskutere elbil igjen ;) :)



Norske politikere har ikke annet å gjøre enn å innføre idiotiske gjennomsnittsmålinger - de burde istedenfor bruke kreftene sin på motorveiutbygging!
I-miev 2011
Asker

Rio

Sitat fra: foxy på torsdag 31. mai 2012, klokken 18:19
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 31. mai 2012, klokken 17:22
foxy:

Vet du ikke at det blir kø selv uten noe som helst veinett?



Nettopp, derfor bør man innføre minstehastigheter på motorvei og straffe de som kjører langsommere! 

Faktisk akkurat det motsatte - på M25 ringmotorveien rundt London settes fartsgrensen NED fra 112 til 64 og 48 km/t nettopp for å UNNGÅ kø, og få flest mulig biler gjennom. Man får langt flere biler gjennom per time når man reduserer fartsgrensen.

Du finner informasjon på nettet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: foxy på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:02

Norske politikere har ikke annet å gjøre enn å innføre idiotiske gjennomsnittsmålinger - de burde istedenfor bruke kreftene sin på motorveiutbygging!

Hvorfor er dette motsetninger?

Jeg synes det er et fantastisk system å la folk som ikke kan lese trafikkskilt betale en "straffeskatt" for å finansiere veitutbyggingen og annet. Det burde være langt flere slike målinger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arnejorg1

Sitat fra: Rio på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:37
Det burde være langt flere slike målinger.

Det må nok til for at jeg skal betale straffeskatt. ;D Jeg har kjørt bil i 11 år og ikke fått en eneste fartsbot 8)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

mariowing

Sitat fra: Rio på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:34

Faktisk akkurat det motsatte - på M25 ringmotorveien rundt London settes fartsgrensen NED fra 112 til 64 og 48 km/t nettopp for å UNNGÅ kø, og få flest mulig biler gjennom. Man får langt flere biler gjennom per time når man reduserer fartsgrensen.

Og grunnen ser man i videoen; lavere fartsgrense vil føre til færre slike brå oppbremsninger som skaper køene. Lavere fartsgrense gir derfor jevnere flyt av trafikken.

Det kan man se i praksis når det er veiarbeid på motorveiene også. Da står det ofte stillestående kø frem til punktet hvor det er nedsatt hastighet og innsnevring til et felt. Etter det punktet flyter trafikken i 50 km/t i et felt. Det ville den også kunne gjøre forran dette punktet hvis folk rolig bremset ned til 50 og flettet en og en rolig inn i det ene feltet akkurat der innsnevringen begynner.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Aspiranten

Jeg fikk oppleve noe utrolig kult her om dagen. Vi var i Trondheim og på vei hjem skulle vi ut på E6 sørgående fra Coop Obs på Tiller. (Småbygutter i storbyen  ;) )

Der var det jaggu lysregulert påkjøring til motorveien gitt! En og en bil, vente på grønt, kjøre på, flette. Ikke noe barnslig tullekjøring slik som foregår på E39 fra Stavanger mot Sandnes hvor påkjørende biler ignorerer åpne rom i køen. Istedet kjører de helt til enden av påkjøringsfeltet, for så å presse seg inn på motorveien så brutalt at hele feltet må bremse opp for å unngå kollisjon. Resultatet er kilometer lange køer ved hvert påkjøringsfelt, og noenlunde trafikkflyt mellom disse feltene. Dette skjedde hver dag for noen år siden ihvertfall.

Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 31. mai 2012, klokken 22:34
Faktisk akkurat det motsatte - på M25 ringmotorveien rundt London settes fartsgrensen NED fra 112 til 64 og 48 km/t nettopp for å UNNGÅ kø, og få flest mulig biler gjennom. Man får langt flere biler gjennom per time når man reduserer fartsgrensen.

Det stemmer nok. Vitenskapelig forsøk samt teoretiske beregninger viser at den optimale farten der en vei har størst kapasitet og jevnest flyt er ca. 60km/t. Det skjønner man lett om man tenker seg litt om:

En veis kapasitet måles ved hvor mange biler som passerer et gitt punkt pr. time. Om det passerer en ny bil hvert 2. sekund tar veien unna 1800 biler i timen. Når hastigheten øker, øker også avstanden mellom bilene målt i tid, plutselig passerer det kanskje bare en bil hver 3. sekund og kapasiteten er 1200 biler i timen. Ved lavere hastighet kjører man nærmere, men ved for lav hastighet tar det for lang tid for selve bilen å passere målepunktet og så synker kapasiteten igjen. Toppen av kurven ligger rundt 60km/t, ved lavere eller høyere fart synker kapasiteten.

At en enkelt bilist vil bruke lengre tid ved fartsgrense 60km/t fremfor ved 120km/t er også sant, men har ingenting med veiens kapasitet å gjøre.

Jeg jobber som lokfører, og forholdene er akkurat like der. Jo raskere togene skal kjøre, jo færre av dem er det plass til pr. time over et gitt sporavsnitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA