Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

Woodbear

Har en kompis som får sin model 3 til neste uke allerede. Jeg vurderer å selge gummimattene jeg ikke bruker til han.
Tesla ved innbytte trenger ikke å ha med dem, da det ikke fulgte med bilen ny
Taper jeg noe på å selge de til han om jeg selger bilen min privat etterpå?
Selv etter 7 år med stoffmatter på min tidligere audi var min erfaring selv med søl og barn at det var lettere å holde stoffmatter pene og mindre jobb enn gummi. Så jeg holder meg til stoff.

Men er det noen som bryr seg om det når de kjøper bruktbil, om de får med både gummi og stoffmatter?
2021 model 3 hvit performance.

chargedup

Sitat fra: Woodbear på torsdag 19. november 2020, klokken 10:20
Men er det noen som bryr seg om det når de kjøper bruktbil, om de får med både gummi og stoffmatter?
Det enkle svaret er ja, det finnes noen få som sverger til gummimatter når de kjøper bruktbil. Det betyr ikke at du får mer for en bil med gummimatter eller foliering/chrome delete osv, men noen potensielle kunder ser på det som et pluss, andre bryr seg ikke. Nå har vel gummimatter til model 3 blitt ganske rimelig og lett å få tak i (ikke slik det var i feb/mars 2019), så selv om jeg personlig liker gummimatter, hadde jeg ikke brydd meg spesielt mye om det fulgte med eller ikke. Samtidig ville jeg nok brukt manglende gummimatter til den siste delen av prutingen ved å si: siden det ikke følger med gummimatter må jeg kjøpe det og det har jeg sett koster x og da må jeg nesten ha x i avslag.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Sitcom

80% av kjøperne vil nok ikke tenke på om mattene er der eller ikke. Det som er viktig er at matter om det så er gummi eller stoff er rene og pene, det samme med pedaler. Ser ofte biler i bilsalongene med møkkete gulv, trekker ned visuelt synes jeg.

lightscribe

Sitat fra: helge89 på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:58
Jeg hadde visstnok -980 på min levert i mars 2019 og har vurdert hacken.

Denne hacken?  (Gå til 11:29)

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&t=11m29s&v=pivzUIOB-gw

Man mister vel garanti men morsomt at LR får bedre ytelser enn P [emoji4]

pekle

Så hvordan gikk det med bruktbilprisen etter rentekampanje og refresh? Vi er nå langt ute i desember og det er levert ut godt over 1600 biler, sikkert en del til andregangskjøpere - hvor langt ned måtte de for å få solgt gamledroget? Ser at de som ligger på finn tilsvarende min er priset ca 10% over min "mentale minstepris"

123kris

Fortsatt alt for mange overprisede snart to år gamle model 3. De fleste jeg har sjekket er jo fullfinansiert og selger har ikke "råd" til å selge den for det markedet er villig til å betale.
2024 - TMY LR
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

Øyvind.h

Sitat fra: 123kris på lørdag 19. desember 2020, klokken 11:32
Fortsatt alt for mange overprisede snart to år gamle model 3. De fleste jeg har sjekket er jo fullfinansiert og selger har ikke "råd" til å selge den for det markedet er villig til å betale.
Det eneste en kan se er vel opprinnelig lånebeløp? Du klarer vel ikke se hvor mye de har nedbetalt og dermed i egenkapital i bilen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. desember 2020, klokken 11:35
Det eneste en kan se er vel opprinnelig lånebeløp? Du klarer vel ikke se hvor mye de har nedbetalt og dermed i egenkapital i bilen?
Stemmer

123kris

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. desember 2020, klokken 11:35

Det er bare å ringe til banken som har pant å spørre om restgjeld.
2024 - TMY LR
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

thebadger

Solgte min hvite 2020 TM3P for 510.000 etter 1 år
2 dager senere satt Tesla ned prisen
1 uke senere vant jeg et anbud som varer en ganske lang periode.
Får utlevert min røde 2021 TM3P på tirsdag. Totalpris over 10 år er 117k lavere enn totalpris da jeg kjøpte 2020.
Sparte over 70k når man trekker fra tap på salg og renter fordi jeg tilfeldigvis solgte rett før den ble billigere (hadde jo spart enda mer på å ikke kjøpe ny i det hele tatt, eller kjøpt en rimeligere bil, osv.)
Ja, og så får jeg jo en splitter ny bil med varmepumpe og elektrisk bakluke i tillegg.

pst

Sitat fra: thebadger på lørdag 19. desember 2020, klokken 12:49
Solgte min hvite 2020 TM3P for 510.000 etter 1 år
2 dager senere satt Tesla ned prisen
1 uke senere vant jeg et anbud som varer en ganske lang periode.
Får utlevert min røde 2021 TM3P på tirsdag. Totalpris over 10 år er 117k lavere enn totalpris da jeg kjøpte 2020.
Sparte over 70k når man trekker fra tap på salg og renter fordi jeg tilfeldigvis solgte rett før den ble billigere (hadde jo spart enda mer på å ikke kjøpe ny i det hele tatt, eller kjøpt en rimeligere bil, osv.)
Ja, og så får jeg jo en splitter ny bil med varmepumpe og elektrisk bakluke i tillegg.
Vi trenger gladmeldinger i disse coronatider ; kjør på  :D
Det er synd at 10 år går så fort  ;)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

sp1987

Sitat fra: pekle på lørdag 19. desember 2020, klokken 10:28
Så hvordan gikk det med bruktbilprisen etter rentekampanje og refresh? Vi er nå langt ute i desember og det er levert ut godt over 1600 biler, sikkert en del til andregangskjøpere - hvor langt ned måtte de for å få solgt gamledroget? Ser at de som ligger på finn tilsvarende min er priset ca 10% over min "mentale minstepris"

Er som noen nevner her inne, at enkelte priser bilene sine fortsatt for høyt, i forhold til hva markedsprisen er. Spørs om de som priser for høyt, i det hele tatt for solgt for den prisen de ønsker, jo lenger de venter.
Jeg holdt på å kjøpe en TM3 Base Performance til 490k for ca 1 mnd siden. Etter å ha sjekket litt rundt på forum og forhørt meg med mine nærmeste osv, så fant jeg ut at hengerfeste og div småtterier, ikke var verdt prisen for meg. Jeg prøvde å prute ned den gang til 450k, men selger ville ikke selge men kunne selge for 480k. Nå ser jeg at bilen er lagt ut for 445k. Marcus bil er feks drit råe på å selge Teslaer, men likevel så har de også nå begynt å sette ned prisen noe på enkelte biler. De bilene de setter ned prisen på er jo at de selger for privatkundene. Jeg personlig regner med total kostnadene når jeg kjøper ting og med 0,25% i(minimum) 3år, så ønsker jeg ikke å kjøpe bruktbil med en minimumsrente på 3-3,5%. Selv når rentekampanjen skulle øke etterhvert, så vil den mest sannsynlig fortsatt ligge under vanlig bruktbil rente. Men det finnes også noen biler til «riktig» pris men de selges vel så å si samme dag de blir lagt ut på Finn. TM3 P kan jeg nesten garantere bli solgt, så fort de blir lagt ut mellom 450-480, iallfall de jeg har sett. LR blir også solgt hvis de legges ut mellom 420-450. Mens SR blir solgt fra 350-400k. Ellers så er det mange som har ligget ute en stund. Biler er ferskvare og skal normalt falle i verdi ettersom tiden går. Så er bare vente og se hva som skjer videre. Jeg har iallfall god tid😊

hemi

Q1 begynner tesla dumpe brukte model3 de har tatt i innbytte.. should be fun. tviler på at Y kommer i Q1, men kombinasjonen hadde vært gøy.

det blir uten tvil verditap på model 3 fremover på 2019/2020

I tillegg har de nye større batteri og 95km? mer brukbart

Erlingni

Sitat fra: hemi på søndag 20. desember 2020, klokken 17:41
Q1 begynner tesla dumpe brukte model3 de har tatt i innbytte.. should be fun. tviler på at Y kommer i Q1, men kombinasjonen hadde vært gøy.

det blir uten tvil verditap på model 3 fremover på 2019/2020

I tillegg har de nye større batteri og 95km? mer brukbart
Tesla selger svært mange av innbyttebilene (mesteparten?) videre rett til oppkjøpere.
En god del av disse blir så eksportert, pga. det lave avgiftsnivået og godt utvalg brukte el-biler i Norge.
Min 2019 LR var Tesla tydelige på at skulle selges videre til oppkjøper med en gang.
Jeg tok ikke imidlertid innbytte, og solgte heller min privat. Trengte ikke annonsere den en gang, når venner og bekjente hørte jeg skulle selge, ble den solgt med en gang.

Verditap er en kontinuerlig prossess, så at 19/20 TM3 skal videre ned i 2021 er vel ganske opplagt.
Men noe ekstraordinært tror jeg ikke noe på.
Mange går også fra rimeligere el-biler som Leaf, e-golf og i3 nå som man ikke lenger må ut med alt for mye i mellom ift. TM3. Så målgruppen er mye større nå enn f.eks. for ett år siden.

Kampanjerenten hos Tesla forsvinner også om ett par uker.

Det nye batteriet er bare 5kWh større, og bare noen få av 2021 bilene leveres med dette.

Og hvor har du 95km bedre rekkvedde fra?
De offisielle tallene sier i hvert 40km på den modellen med mest økning (LR).

hemi

Sitat fra: Erlingni på søndag 20. desember 2020, klokken 17:53

Tesla selger svært mange av innbyttebilene (mesteparten?) videre rett til oppkjøpere.
En god del av disse blir så eksportert, pga. det lave avgiftsnivået og godt utvalg brukte el-biler i Norge.
Min 2019 LR var Tesla tydelige på at skulle selges videre til oppkjøper med en gang.
Jeg tok ikke imidlertid innbytte, og solgte heller min privat. Trengte ikke annonsere den en gang, når venner og bekjente hørte jeg skulle selge, ble den solgt med en gang.

Verditap er en kontinuerlig prossess, så at 19/20 TM3 skal videre ned i 2021 er vel ganske opplagt.
Men noe ekstraordinært tror jeg ikke noe på.
Mange går også fra rimeligere el-biler som Leaf, e-golf og i3 nå som man ikke lenger må ut med alt for mye i mellom ift. TM3. Så målgruppen er mye større nå enn f.eks. for ett år siden.

Kampanjerenten hos Tesla forsvinner også om ett par uker.

Det nye batteriet er bare 5kWh større, og bare noen få av 2021 bilene leveres med dette.

Og hvor har du 95km bedre rekkvedde fra?
De offisielle tallene sier i hvert 40km på den modellen med mest økning (LR).

95km så jeg på face, far&sønn som hadde fått bil 2 dager fra hverandre, med forskjellige batterier, ble låst opp i nyeste SW

min påstand er at alle 2021 biler, dvs biler registrert i 2021 vil ha nye batteriet, men ikke alle sent 2020 registrerte vil ha det, om det stemmer ser vi i januar, avhenger også av at tesla rekker levere ut alle "gamle" i 2020.

Tipper en gang i Q1 at tesla går ut med enda høyere rekkevidde tall på model3 , ref nye batteriet rulles ut.

Det er poeng at målgruppen blir større, i3 uten rabatt er jo hva 350 og noe, forstår ikke heeeeelt den lenger, eller 325 med... men det blir for nærme større bil med mer rekkevidde da typ model 3.

Tradisjonelt har de vel dytta non tesla til oppkjøper, så litt spennende at de gjør det på 1,5 år gamle model 3 nå, men de har jo mer enn nok å gjøre med nye biler om dagen. Kursene gjør jo også at eksport fra norge er mer populært enn før, ser det på "klassikere" at disse forsvinner ut, og på endel båter nå

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA