Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bruktbilpriser Model 3

Startet av 123kris, søndag 18. oktober 2020, klokken 09:38

« forrige - neste »

helge89

Base Performance er egentlig en Long Range Performance uten Performance-upgrade pakken, hvis det gir mening.

Bestiller du en Performance idag får du en Long Range Performance inkl. Performance-upgrade uansett.
Upgrade pakken består av Performance felger, oppgraderte bremser, spoiler (som åpner 261 km/t toppfart), aluminiumspedaler, senket fjæring.

Du får altså softwareversjonen av en Performance med hardware til LR. I bunn og grunn deler de samme deler uansett, hvertfall fra den tida denne modellen var tilgjengelig.

Det var en liten periode Tesla solgte disse uten Performance-upgrade pakke i USA, så da endte det noen opp her i landet på Tesla Inventory våren 2019.

Jeg vil si det bør være en forskjell i pris mot Performance, da LR allerede har underdimensjonerte bremser i utgangspunktet, noe som ikke gjør disse til noen særlige sportsmodeller, men det er egentlig opp til deg å avgjøre hva som er viktigst for deg.

hemi

Er jo det de basicly kaller performance boost nå, evnt vi kan kalle det performance boost ++? :p

De la inn SW på endel biler som var stuck i inventory for å få de ut av lageret

Solheim

Det stemmer ikke helt, det er forskjellig motor i P og LR. Base Performance er en LR med P motorer. Bakmotor på P og Base P ble levert med 1120980 og LR med 1120990, front motor er den samme. Det var kun tidlig når de kun leverte i statene de kom med samme motor, i slutten av 2018 begynte de å differensiere på motorene og leverte LR med ny motor. Boost er noe annet, en 0,5s boost som legger en LR midt mellom en standard LR og P.

sp1987

Sitat fra: helge89 på tirsdag 17. november 2020, klokken 21:24
Base Performance er egentlig en Long Range Performance uten Performance-upgrade pakken, hvis det gir mening.

Bestiller du en Performance idag får du en Long Range Performance inkl. Performance-upgrade uansett.
Upgrade pakken består av Performance felger, oppgraderte bremser, spoiler (som åpner 261 km/t toppfart), aluminiumspedaler, senket fjæring.

Du får altså softwareversjonen av en Performance med hardware til LR. I bunn og grunn deler de samme deler uansett, hvertfall fra den tida denne modellen var tilgjengelig.

Det var en liten periode Tesla solgte disse uten Performance-upgrade pakke i USA, så da endte det noen opp her i landet på Tesla Inventory våren 2019.

Jeg vil si det bør være en forskjell i pris mot Performance, da LR allerede har underdimensjonerte bremser i utgangspunktet, noe som ikke gjør disse til noen særlige sportsmodeller, men det er egentlig opp til deg å avgjøre hva som er viktigst for deg.

Takk for alle gode og detaljerte svar. Så en Base Performance der selger nevnte at dette var «limited edition» og nevnte blant annet hengerfeste og andre små snacks, som man verken får på LR og/eller Performance lenger. Følte at det nesten var kupp da den ble lagt ut for underkant av 500k.
Men nå som jeg har lært meg forskjellen på Base Performance så ville jeg personlig heller gått for en helt ny Performance når den likevel «er det samme» som Base, men i tillegg en Performance upgrade med mye annet bra.

Jeg vil gjerne ha Performance men hu jeg deler postkasse med tar gjerne LR, da vi kan få disse minst 50k rimeligere. Noe jeg egentlig er enig i. Men stussa som sagt over Base Performance, og var veldig usikker på hva forskjellen egentlig var, som gjorde at prisene på disse lå tilnærmet en Performance.

Men igjen, takk for alle gode og kjappe svar. Men da tror jeg vi går for en Base hvis vi får den til samme pris som LR. Forskjellene mellom Base og en ekte Performance er for store, til at vi «gidder» å betale nærmere 500k. Da kan vi jo like godt kjøpe Pefformance da hengerfeste ikke er sååååå viktig for oss. Evt at vi venter på TMY der bagasjelokket kan åpnes skikkelig og heller stappe ting inni der😊

helge89

Sitat fra: Solheim på tirsdag 17. november 2020, klokken 21:52
Det stemmer ikke helt, det er forskjellig motor i P og LR. Base Performance er en LR med P motorer. Bakmotor på P og Base P ble levert med 1120980 og LR med 1120990, front motor er den samme. Det var kun tidlig når de kun leverte i statene de kom med samme motor, i slutten av 2018 begynte de å differensiere på motorene og leverte LR med ny motor. Boost er noe annet, en 0,5s boost som legger en LR midt mellom en standard LR og P.

Ja det stemmer, men motorene var -980 i alle bilene fram til Q2 2019. Så de fleste base performancer har samme motor som LR fra samme tid.

sp1987

Sitat fra: Solheim på tirsdag 17. november 2020, klokken 21:52

Her ble det mye.
Kan du svare meg på dette her:
Base P er en LR med P motor. Mener du at den har LR rekkevidde og P ytelser?
Hvis ja, har ikke de nye Performance det også? Altså en LR rekkevidde og P ytelser? Med andre ord så er nye P det samme som det Base P var/er?🙄

helge89

Alle bilene fram til Q2 2019 hadde -980 driveunit, denne har sterkere inverter enn -990 som ble brukt i LR og SR (?) etter det.

Base Performance er produsert før Q2 2019 og har -980, på lik linje som øvrige Long Range og Performance.

Akkurat rekkevidde-spørsmålet på Base er litt usikkert. Jeg har ikke noe godt svar på hva Performance software gjør med det, men mye av rekkevidde-tapet sitter nok i 20" felgene og spoiler som er inkl. i PUP (performance upgrade package).

Edit: Du kan forhøre om toppfarten er låst opp i Base Performance du ser på eller ikke. Det var noen som fikk det, mest sannsynlig som følge av en SW glipp. Selv ikke Performance eierne fikk det låst opp før spoileren hadde blitt ettermontert.

sp1987

Sitat fra: helge89 på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:11
Alle bilene fram til Q2 2019 hadde -980 driveunit, denne har sterkere inverter enn -990 som ble brukt i LR etter det.

Base Performance er produsert før Q2 2019 og har -980.

Akkurat rekkevidde-spørsmålet på Base er litt usikkert. Jeg har ikke noe godt svar på hva Performance software gjør med det, men mye av rekkevidde-tapet sitter nok i 20" felgene og spoiler som er inkl. i PUP (performance upgrade package).

Ifølge enkelte artikler så har den beste LR en rekkevidde på 560z
Mens Performance har alt fra 530-560..??
Så da har jo en ny P, samme rekkevidde som LR men med P ytelser.

https://www.elbil24.no/nyheter/oker-rekkevidden/72958783

Solheim

Sitat fra: helge89 på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:02
Ja det stemmer, men motorene var -980 i alle bilene fram til Q2 2019. Så de fleste base performancer har samme motor som LR fra samme tid.

De begynte med endringene før bilene til Europa ble produsert, har selv en veldig tidlig LR med 990 motor. Base P dukket ikke opp i Norge før sensommeren 19, og ble da levert med 980.

Sitat fra: sp1987 på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:06
Her ble det mye.
Kan du svare meg på dette her:
Base P er en LR med P motor. Mener du at den har LR rekkevidde og P ytelser?
Hvis ja, har ikke de nye Performance det også? Altså en LR rekkevidde og P ytelser? Med andre ord så er nye P det samme som det Base P var/er?🙄

Den har P ytelser og LR rekkevidde, siden den ble levert med 18" dekk som er hovedgrunnen til rekkeviddetapet i Performance. I følge EPA data så har faktisk en Base P lengst rekkevidde da P motorene er mer effektive enn de som er levert i LR.

Nye Performance har større batteri som gir den lengre rekkevidde. Base Performance er for folk som vil ha en LR med P ytelser, track mode og hengerfeste.

hemi

Base performance har ikke binning på motorene, som P har

Base performance er kun en software snutt på LR for å få solgt ut biler de brant inne med på lager. Til iritasjon for mange på finn, og endel folk som tror de hadde kjøpt seg performance ;) til glede for mange som basicly betalte LR pris og fikk bra 0-100 (men ikke 100-0)

Evnt rekkeviddeforskjell er mer om du har 18-19-20" felgsett.

sp1987

Nye Performance har større batteri som gir den lengre rekkevidde.
Så nye Performance har lengre rekkevidde på lik nivå som LR og likevel P ytelser?

Base Performance er for folk som vil ha en LR med P ytelser, track mode og hengerfeste.
Base P har LR rekkevidde med P ytelser + diverse ting som track mode og hengerfeste?

Konklusjon: Ny Performance er lik Base Performance minus de små diverse tingene?😊

Solheim

Sitat fra: hemi på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:17

Base performance er kun en software snutt på LR for å få solgt ut biler de brant inne med på lager. Til iritasjon for mange på finn, og endel folk som tror de hadde kjøpt seg performance ;) til glede for mange som basicly betalte LR pris og fikk bra 0-100 (men ikke 100-0)

Igjen så stemmer ikke det, det er to forskjellige motorer, man kan ikke software upgrade en LR til Perfomance. Motorene i LR har færre silicone carbide mosfets (18 SiC) enn Performance (24 SiC) for å spare cash. Hadde det vært tilfellet hadde Tesla garantert tilbudt oppgraderinger via app for å dra inn mer cash.

Da base performance ble solgt i Norge kostet den mer enn LR, og de forsvant fort. De var veldig ettertraktet da det var eneste mulighet for en Performance med hengerfeste, og de gikk lett over pris på Finn.
Du blander vell ikke med LR med boost?

sp1987

Sitat fra: hemi på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:17

Ja, jeg tenkte også på det med rekkevidde og str på felger osv.
Det er ganske logisk at rekkevidde reduseres med større dekk/felger.
Så er det opptil hver enkelt og en hva de ønsker å bruke for å få den rekkevidden man ønsker.

Ser også ut til at mange sitter med mye forskjellig info her. Lærerikt😊

Viktigste for meg er iallfall så lang rekkevidde som mulig og med de beste ytelsene. Hengerfeste er som sagt ikke så viktig.
Også var det totalprisen da🤔
Vil helst ikke betale for noe som er lik eller mer enn det som selges som ny fra Tesla🙂

helge89

Sitat fra: Solheim på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:17
Sitat fra: helge89 på tirsdag 17. november 2020, klokken 22:02

De begynte med endringene før bilene til Europa ble produsert, har selv en veldig tidlig LR med 990 motor. Base P dukket ikke opp i Norge før sensommeren 19, og ble da levert med 980.

Jeg hadde visstnok -980 på min levert i mars 2019 og har vurdert hacken. Tesla mobile service sa at de kunne i teorien gjøre det, men at det selvsagt ikke var lov iflg policy. Jeg trodde resten hadde det også, og at 990 kom på bilene fra våren av.

Til deg som vurderer å kjøpe Base Performance, så prissatte Tesla Performance upgrade i sin tid til 5000 USD (noe som er ca likt med Track Package), du kan jo bruke det som et argument på de du forhandler med. Selgerne vil nok si at det er beste av to verdener med den rekkevidden, men det er nok på grunn av hva den mangler kontra hva den har.

Ny 2021 LR ryktes om at de ikke kan få Acceleration Boost, pga markedshensyn. Noe som sikkert betyr at det kan dukke opp likevel senere.

Contango

Vi har en Base Performance. Den hadde 498 km rekkevidde som ny. Nå ca 485 etter 10000 km. Kjøpt ved en tilfeldighet høsten 2019 da den lå som en inventory bil og leveransetidspunktet for den bestilte LR'en ikke passet. Den har færre kg på kroken enn LR har men vi bruker kroken uansett bare til sykler. Mener den kostet rundt 10,000 mer enn LR. I bruktmarkedet er prisforskjellen mye større.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA